Mitt rør-anlegg

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 2 av 2
    Newcomer Ideal sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Mitt rør-anlegg

Hei!

Min onkel har i årevis vært rør-entusiast. Etter å selv ha hatt en integrert Sony forsterker av meget billig type de siste ti årene ville jeg gjerne ha penere lyd, helst uten at det skulle koste veldig mange penger også.

Etter å ha gjort litt forskjellig research endte jeg med å kjøpe rør-forsterkere.
    Min onkel mente at for rør-forsterker måtte man ha høyttalere som hadde minimum 93db følsomhet, og helst 15" basselement.
    Da fant jeg på avtorget et par JBL CF150 som hadde 98db følsomhet og er 8 ohm, som jeg sporenstreks dro til Mjøndalen og hentet. De ser ikke ut til å være så værst brukt, og jeg fikk de veldig billig syntes jeg. Høyttalerkablene er Clas Ohlson til femti kroner for en lang rull.

I for-forsterkeren sitter det vel et stk 6Z4(84), et stk 12AU7, to stk 12AX7.
    I monoblokkene sitter det kinesiske 5Z4P, 6E2, 6N1 og KT-88.

Platespilleren er Technics 1910 som jeg ga syv hundre for, og CD-spilleren er en gammel Sony ES CDP701 som jeg fikk reparert hos Sony (den var defekt).

Hele oppsettet kan sees her:
    AVforum.no - Ideal's HiFi

Viser et par bilder her nå hvis det er greit:

Per nå er det bare kinesiske standard rør, men jeg har blitt lovet noen 60-talls Telefunken-rør av min onkel.
    Det blir vel 12AX7 og KT-88 rørene som blir dyre og vanskelige å få, 12AX7 er jo så vanlig og ettertraktet.
    Satser på at lyden blir kanon når jeg får skikkelige rør! Selv om den er helt fantastisk allerede.
    I tillegg venter jeg på noen skikkelige høyttalerkabler jeg har bestilt.

Foresten har jeg et problem med automatikken i Technics platespilleren, noen som kan hjelpe? Når du velger play skal jo armen gå til plata og sette i gang plata av seg selv.
    Men i stedet for å sige sakte ned på plata, så deiser den brått ned så hardt at den hopper litt. Er det noen justeringssak eller noe som kan repareres dette her? Og noen ganger ramler den ned utenfor plata.
    Setter pris på råd og tips angående dette.

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Så gøy å lese at du har satt sammen et godt anlegg uten å bruke en formue. Dette gir også rom for å teste ut litt forskjellige løsninger etterhvert som oppgraderings-spøkelset kommer krypende uten å få dårlig samvittighet :twisted:
    Blir mer og mer sugen på rør selv. Høyttalerene mine har heldigvis en følsomhet på 93db......
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •