Nølle's stuekino! Trenger hjelp til valg av front high - høytalere. - Side 7

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 7 av 14 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 ... SisteSiste
Viser resultater 121 til 140 av 261
    Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Nølle
    Skulle gjerne ha sittet med både Oberon og rørforsterker, men har bare ett anlegg så jeg bestemte meg altså for å selge. Har i dag sent av gårde 2 stk. så får vi se hvordan det går med den siste. Kan jo alltids kobble den opp mot centeren igjen.

Er nyskjerrig på CJ, men jeg bør jo teste de før jeg handler.
    Har også lekt med tanken på Rogue Zeus'ene som ligger på HFS, men da jeg ønsker å ha forsterkeren i racken, så er jeg litt redd den får for lite "luft" rundt seg. Den kommer til å få 2 cm på sidene og ca. 8 cm. på toppen etter hva jeg har klart å måle meg til. Et annet spørsmål er også hvor mye bedre den vil være en stereo 90.
    Ser at det ligger 2 par med brukte M 150 til salgs i Danmark, disse kunne også være et alternativ da de faktisk kommer på mindre en en ny stereo 90.

Du har jo hørt M 150, hva mener du om dette?
    MC 275 liker jeg ikke utseende på, så de er ikke noe alternativ nå.
    Jeg har også lekt litt med tanken på den Zeusen, men kommet frem til at jeg har nok krefter i min 90. 40k setter også en stopper for min del :?
    Med såpass mange KT88 rør som denne har vil den utvikle mye mer varme enn Stereo90 med kun 4. Blir nok et problem å ha den i det racket du bruker i dag.

M150 blokkene derimot ville jeg ikke vært redd for å kjøpe. Ifølge importør tilsvarer disse 2 brokoblede Stereo90 og har samme lydsignatur. Når jeg var med å testet disse på Usher 8871 lå de i grenseland, men dette er også en ekstrem høyttaler som man nok må opp på Zeus for å matsche. Testen av dem ble derfor ikke helt rettferdig, og de tapte mot 400w blokkene fra EC.
    M150 er nok også enkle å omsette videre senere om du skulle helle mot en annen løsning.
    Hvordan går det på høyttalersiden da? Blir RF83 stående, eller vurderer du å teste ut D38? Får du disse på hjemlån kommer jeg gjerne ned en tur og låner øre til dem :-D
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nok slik at jeg har hørt en del, men når det gjelder matching i et konkret anlegg er det nok vanskelig å foreslå noe. Jeg tror du gjør riktig i å forsøke rørprodukter nå. Jeg liker Rogue, men en stor del av den fascinasjonen ligger også i at de er superkule å se på.

Det kunne vært moro å forsøke noe rør fra McIntosh også. Ikke sikkert det blir noen nøytral kombinasjon, men den som intet våger etc.
    Hva med f.eks. klassikeren McIntosh MC275? Den er riktignok på bare 2x75W, men med så følsomme høyttalere som dine kan det bli tøft likevel. De kan også brokobles for dobbelt effekt, men da er det kanskje bedre å vurdere et av de større McIntosh-trinnene...

Intermediate HiFi Plumber sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tar gjerne med meg min stereo 90 bortover til Halden om du ønsker å teste den mer i ditt oppsett.Har byttet rør i den i dag så nå kan du få hørt den med orginalrør og med det samme røroppsettet som i devilej sin.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HiFi Plumber
    Jeg tar gjerne med meg min stereo 90 bortover til Halden om du ønsker å teste den mer i ditt oppsett.Har byttet rør i den i dag så nå kan du få hørt den med orginalrør og med det samme røroppsettet som i devilej sin.
    Se det. Hva ble resultatet av endringene og litt lenger innspillingstid hos deg da?

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Se det. Hva ble resultatet av endringene og litt lenger innspillingstid hos deg da?
    Jeg må si at denne forsterkeren bare blir bedre og bedre for hver dag som går.Når devilej var på besøk så byttet vi de originale effektrørene med de Tung-sol 6550 rørene som du sendte med din gamle stereo 90 og de fungerte bedre på Patos'ene,spesielt i bassområdet som fikk mere trøkk og tilstedeværelse.
    I dag så byttet jeg ut 6SNGT-rørene med Sylvania 6SN7WGTA og du verden for en forskjell.
    Istedenfor at "alt foregår" borte på veggen så kommer nå musikken ut og omfavner meg på en helt annen måte og lydbildet er nå mye mer luftig...Og det er altså med Yamaha RX-V1500 som pre!..og Sylvaniarørene er ikke innspillt ennå!

Det jeg fantaserte om for noen dager siden,at stereo 90 var for svak for Patos'ene er nå så til de grader historie...Her er det trøkk i massevis

Trodde ikke jeg skulle si dette etter 12 år som rørlegger, men...JEG ELSKER RØR

Newcomer Nølle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det kunne være intresant å høre den igjen med " utvilte " ører.:-D
    Det kunne også være gøy å prøvd den samtidig med andre rørforsterkere for en sammenligning, om jeg får lånt med meg noe hjem. Kontakter deg nærmere ang. dette.

Intermediate eksu sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    2,318
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra at du fikk det til å fungere, HiFi Plumber. Må vel snart snike meg til en demo. :-D
    Epson | Panasonic | Denon | Emotiva | SVS

Min tråd

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må si at denne forsterkeren bare blir bedre og bedre for hver dag som går.Når devilej var på besøk så byttet vi de originale effektrørene med de Tung-sol 6550 rørene som du sendte med din gamle stereo 90 og de fungerte bedre på Patos'ene,spesielt i bassområdet som fikk mere trøkk og tilstedeværelse.
    I dag så byttet jeg ut 6SNGT-rørene med Sylvania 6SN7WGTA og du verden for en forskjell.
    Istedenfor at "alt foregår" borte på veggen så kommer nå musikken ut og omfavner meg på en helt annen måte og lydbildet er nå mye mer luftig...Og det er altså med Yamaha RX-V1500 som pre!..og Sylvaniarørene er ikke innspillt ennå!

Det jeg fantaserte om for noen dager siden,at stereo 90 var for svak for Patos'ene er nå så til de grader historie...Her er det trøkk i massevis

Nå må du slutte å friste meg.
    Jeg har lyst til å prøve andre før jeg bestemmer meg for hva jeg skal velge. Men fy f... hva det frister å ringe til Planet Snapa å bestille en stereo 90 med det samme.
    Nå må jeg virkelig slåss med min egen fornuft og lyst for å holde ut.

Har nå fått bekreftet salget av den siste av Oberon blokkene, så nå er det bare å fokusere på RØR her også.:-D

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jaja,nå får vi se om du har bedre selvbeherskelse enn meg da

Det hadde jo vært veldig morro å teste den opp mot andre rør-forsterkere da så du får styre deg så godt du kan og få lånt med deg noen kandidater hjem.

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eksu
    Bra at du fikk det til å fungere, HiFi Plumber. Må vel snart snike meg til en demo. :-D
    Du er hjertlig velkommen,men kom snart,for til uka blir anlegget pakket bort da stua skal pusses opp.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Se det du...

Beklager at jeg tar dette i tråden din, Nølle, men dette er jo interessant for meg i hvertfall. Jeg er glad for at anbefalingen min om Sylvanina 6SNGT-rørene viste seg å holde stikk. Det ble en utrolig forbedring hos meg, og gledelig å lese at du fikk samme erfaring og glede av rørbytte. Noe som forøvrig er en enorm glede og mulighet med rørforsterkere. Har nettopp endret rørbestykning i min Conrad Johnson PV14L, og med ett fikk jeg det jeg savnet og fjernet det jeg ikke var fullt så begeistret over. Er det ikke deilig når det klaffer!

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se det du...

Beklager at jeg tar dette i tråden din, Nølle, men dette er jo interessant for meg i hvertfall. Jeg er glad for at anbefalingen min om Sylvanina 6SNGT-rørene viste seg å holde stikk. Det ble en utrolig forbedring hos meg, og gledelig å lese at du fikk samme erfaring og glede av rørbytte. Noe som forøvrig er en enorm glede og mulighet med rørforsterkere. Har nettopp endret rørbestykning i min Conrad Johnson PV14L, og med ett fikk jeg det jeg savnet og fjernet det jeg ikke var fullt så begeistret over. Er det ikke deilig når det klaffer!
    Synes bare det er fint med innlegg i tråden min Anfield, som du sikkert har fått med deg så ble jeg veldig glad i lyden din gamle stereo 90 presenterte på mitt øvrige anlegg. Så jeg har lyst til å slå til på en selv, men fornuften sier meg at jeg bør teste ut andre alternativer også. Du har en del fartstid med å teste ut rørforsterkere hos deg og andre, har du noen tips å komme med til en som kun har hørt 2 rørforsterkere i sitt liv? Please

Jeg aner ikke hvor jeg skal begynne, hvilken merker / modeller kan gjøre en minst like god jobb som Stereo 90. For å ha noe å strekke seg etter, la oss si i prisklassen 10 - 50 K. Er meget takknemlig for svar.
    mvh
    Nølle

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med det utgangspunktet synes jeg faktisk at Stereo 90 er et meget godt sted å begynne. Den er fleksibel i den grad at den kan brukes i både triode og ultralineær modus ved et enkelt bryterknepp, den kan benytte både KT88 og EL34 som utgangsrør, og inngangsrørene er mye brukte varianter som er lette å få tak i. Dette er kjekt dersom en ønsker å eksperimentere med forskjellige rørtyper for å tweake lydsignaturen i den retningen du ønsker. Ellers så er jo den innebygde måleren genial, og bidrar til at biasjustering er en enkel sak.

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med det utgangspunktet synes jeg faktisk at Stereo 90 er et meget godt sted å begynne. Den er fleksibel i den grad at den kan brukes i både triode og ultralineær modus ved et enkelt bryterknepp, den kan benytte både KT88 og EL34 som utgangsrør, og inngangsrørene er mye brukte varianter som er lette å få tak i. Dette er kjekt dersom en ønsker å eksperimentere med forskjellige rørtyper for å tweake lydsignaturen i den retningen du ønsker. Ellers så er jo den innebygde måleren genial, og bidrar til at biasjustering er en enkel sak.

Takker for svar Anfield !

Tolker svaret dit slik at jeg bør lære meg å gå før jeg begynner å løpe, eller noe i den duren.
    Og at den er " billig " og enkel å eksprimentere med.

Har desverre den uvanen i fra tidligere tider med Amerikanske biler og utstillinger, at jeg kan sette meg litt høye mål på godt og vondt. Har desverre store vanskligheter med å bli helt fornøyd. Selv om resultatet er meget bra, er det alltid noe som kan forbedres. Som oftest er det lommeboka som setter grensene for meg.
    Men jeg har det egentlig ikke travelt, dette er en hobby man kan holde på med til hørselen svikter eller blodet slutter å renne i årene. Igjen takk !!

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wotg
    Hei Wotg !

Som du sikkert har fått med deg har jeg litt Cary produkter i fra før av, og har hatt på hjemlån Cary Cad 500 mb og cinema 7. Cinema 7 syntes jeg gjorde en meget god jobb både på musikk og film, men til prisen av Cad 500 mb ( 70K) ble jeg litt skuffet når Rogue Stereo 90 spilte bedre på mitt anlegg. Har ikke prøvd rørforsterkere i fra Cary så jeg skal ikke avvise de, så jeg får vel kontakte Tor på Lyric å høre om han kan låne meg en rør amp, eller to.

Kunne bla. tenkt meg å høre Cad-120S, jeg tror ikke han har denne inne, men det er jo bare å ringe selvfølgelig.
    Har vært litt avventende i noen dager, men etter å ha solgt alle Oberon blokkene så får jeg vel bare sette i gang med testing.

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Wotg !

Som du sikkert har fått med deg har jeg litt Cary produkter i fra før av, og har hatt på hjemlån Cary Cad 500 mb og cinema 7. Cinema 7 syntes jeg gjorde en meget god jobb både på musikk og film, men til prisen av Cad 500 mb ( 70K) ble jeg litt skuffet når Rogue Stereo 90 spilte bedre på mitt anlegg. Har ikke prøvd rørforsterkere i fra Cary så jeg skal ikke avvise de, så jeg får vel kontakte Tor på Lyric å høre om han kan låne meg en rør amp, eller to.

Kunne bla. tenkt meg å høre Cad-120S, jeg tror ikke han har denne inne, men det er jo bare å ringe selvfølgelig.
    Har vært litt avventende i noen dager, men etter å ha solgt alle Oberon blokkene så får jeg vel bare sette i gang med testing.
    Carys rørprodukter skal vere helt råe. Prisen er desverre ikke veldig sympatisk... Tor har fortsatt ikke åpnet butikken, men ta en telefon så ordner det seg sikkert. Han har sikker en drøss med ting han ønsker å bli kvitt nå som sjappa ser ut som et overfyllt lager.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Tolker svaret dit slik at jeg bør lære meg å gå før jeg begynner å løpe, eller noe i den duren.
    Overhodet ikke. Et effettrinn til 18k, rør eller ikke, er da absolutt ikke budsjettklasse. Men jeg mener at det er en meget god effektforsterker, som står seg greit mot eksempelvis MC275 (som jo koster 30k).

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har ikke vurdert M150ene du nevnte noe nermere da? Virker jo som om det var et bra kjøp med tanke på at de koster 44k i norge
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Og at den er " billig " og enkel å eksprimentere med.
    Overhodet ikke. Et effettrinn til 18k, rør eller ikke, er da absolutt ikke budsjettklasse. Men jeg mener at det er en meget god effektforsterker, som står seg greit mot eksempelvis MC275 (som jo koster 30k).

Beklager Anfield, dette var utrolig klønete formulert av meg. Jeg skjønner selvfølgelig at det ikke var slik du mente det. Uten å rote det til ytterligere så ønsker jeg å beklage måten jeg skrev det på.
    mvh
    Nølle

Side 7 av 14 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •