Nølle's stuekino! Trenger hjelp til valg av front high - høytalere. - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 14 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ... SisteSiste
Viser resultater 101 til 120 av 261
    Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    909
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Har 0% erfaring med rør-forsterkere så kommer nokk med ett "herregud" spørsmål menmen:

1. Hvordan spiller Rogue Stereo 90 på film med Rf-83?
    2. Er det noen begrensninger med rør kontra vanlige effektforsterkere?
    3. Bruker anlegget 80% til film i full guffe, blir Rogue Stereo 90 ett dårlig valg av meg da?

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker du anlegget ditt såpass som 80% til film så vil jeg si at en rørforsterker som Stereo 90 nok er litt "perler for svin". Den har mest sannsynlig nok krefter til å takle RF83 også på film med høyt lydtrykk, men de lydmessige klangforskjellene i forhold til andre forsterkere merkes best på musikk i to kanaler.

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er jeg helt enig med Anfield. Når vi testet min Stereo90 på film hos Nølle var det ingen mangler å spore på effekt. Alt satt som det skulle, men etter min mening er dette først og frems et hifi-forsterker. Siden du vurderer et effekt-trinn i denne prisklassen vil jeg anbefale deg Parasound A21. For ca 15k kan jeg ikke tenke meg et bedre filmtrinn, og da spesielt på Klipsch.
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Newcomer Nølle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HiFi Plumber
    Jeg må visst se å få laget meg en egen tråd ja,kan ikke drive å snylte på Nølle sin tråd

Skal prøve å få gjordt det i løpet av noen dager her nå så kan diskusjonen fortsette der.

Jeg låner gjerne Oberon av deg Nølle.Jeg sender PM.
    PM'er deg også devilej.
    Jeg synes det er bare fint med litt liv i tråden, så ikke vær redd for å bruke den.
    Det kunne vært innteresant å høre dine erfaringer av mine Oberon 6.1 og dine Patos. Kanskje du også skulle ha lånt deg en rimlig rørpre, slik at du får litt rørmagi alikevell.

Om du bestemmer deg for å selge Stereo 90, så har du en kjøper i meg, om du ikke drøyer allt for lenge da.:-D

Nølle

Intermediate HiFi Plumber sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja,en god pre hadde nok gjordt underverker med lydbildet her.Kjører nå stereo 90 gjennom min Yamaha RX-V1500 surroundreciever og den er nok en gedigen flaskehals i stereo-modus.
    Skal ta meg en tur til Solberg og se om han har noe jeg kan låne.
    Skulle det vise seg at Rogue'n ikke får liv i Patos'ene så sier jeg ifra til deg.Skal ikke drøye for lenge.

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja,en god pre hadde nok gjordt underverker med lydbildet her.Kjører nå stereo 90 gjennom min Yamaha RX-V1500 surroundreciever og den er nok en gedigen flaskehals i stereo-modus.
    Skal ta meg en tur til Solberg og se om han har noe jeg kan låne.
    Skulle det vise seg at Rogue'n ikke får liv i Patos'ene så sier jeg ifra til deg.Skal ikke drøye for lenge.
    Jeg kan ta med min Arcam FMJ C31 også :-D
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av devilej
    Jeg kan ta med min Arcam FMJ C31 også :-D
    Det syns jeg du kan gjøre

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det syns jeg du kan gjøre
    Hva bruker du som kilde??
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en Marantz CD 6000 OSE KI-Signature.Noen år gammel men god som gull.
    Hva tror dere forresten om en Rotel RB-1090 til 502'ene?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    909
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svaret devilej og Anfield (er forresten på Anfield på neste hjemmekamp )
    Anlegget blir vel bare mer og mer brukt til musikk med tiden som kommer så det blir vel ned mot 60-40% kino tenker jeg, vil Parasound`en spille råere på film enn stereo 90?
    Hva ligger stereo 90 på i sort utførelse ny? (har sendt mail til forhandleren for 2 dager siden men har ennå ikke fått noe svar)

Tenker at jeg vil ha det beste fra "begge verdene" og hvordan vil da Parasound`en spille musikk på Rf-83 kontra Stereo 90?

Ps. Skal ikke stjele tråden helt..

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jensen84
    Takk for svaret devilej og Anfield (er forresten på Anfield på neste hjemmekamp )
    Anlegget blir vel bare mer og mer brukt til musikk med tiden som kommer så det blir vel ned mot 60-40% kino tenker jeg, vil Parasound`en spille råere på film enn stereo 90?
    Hva ligger stereo 90 på i sort utførelse ny? (har sendt mail til forhandleren for 2 dager siden men har ennå ikke fått noe svar)

Tenker at jeg vil ha det beste fra "begge verdene" og hvordan vil da Parasound`en spille musikk på Rf-83 kontra Stereo 90?

Ps. Skal ikke stjele tråden helt..
    Parasound spiller endel mer rocka på RF83, mens Rogue er noe mer åpen og har hakket bedre holografi. A21 er absolutt best på film. Når det gjelder musikk vil nok musikksmak være mest avgjørende.
    Mener Stereo90 har en veiledende pris på 24k
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    909
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men Parasound`en koster jo LITT mer enn dei 15.000 du nevnte da, sjekket på nettet no og dei låg på 21.000..er det brukt du tenkte på eller har forhandleren mye å gå på?

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jensen84
    Men Parasound`en koster jo LITT mer enn dei 15.000 du nevnte da, sjekket på nettet no og dei låg på 21.000..er det brukt du tenkte på eller har forhandleren mye å gå på?
    Jeg gikk ut fra ca bruktpris. A21 og Stereo90 koster ca det samme nye, og har en bruktverdi på 15-16k. Et alternativ til A21 kan være NC2250. (jeg bruker denne selv i dag) Denne leverer 90% av A21 til 60% av prisen.
    Min personlige favoritt på RF83 er helt klart Meridian G56. Denne 100wattern spilte ringer rundt alle andre transistor-trinn jeg har hatt i hus. Når jeg får lagt av nok penger skal NC2250 byttes inn i en G56, eller aller helst en G57 som leverer 2x200w. Prisene på disse ut fra forhandler i england er 1500 pund for 56 og 2000 for 57. Er usikker på nøyaktig pris i norge (hifihuset i Bærum) men Meridian bruker å ligge jevnt i pris i hele europa. Vet ikke hvor du bor, men har du mulighet anbefaler jeg en test av disse trinnene.

Angående Rogue fraråder jeg deg på ingen måte å gå for Stereo90, men du bør etter min mening også ha litt hifi-ambisjoner for å satse på rør da det er her disse virkelig gir uttelling
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for lånet av Midgard-blokkene dine Nølle!
    Det blir ikke noe bytte av Rogue stereo 90,da den rett og slett låter nydelig på Patos etter rørbytte sammen med Arcam FMJ C31.
    Så du får se om du kan finne en brukt en der ute eller bite i eplet og bestille en ny

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare hyggelig å hjelpe til HiFi Plumber, som du nevnte på tlf. så var de bedre en Embla blokkene på dine Lyric 502 høytalere. Bare synd for meg at du har bestemt deg for å bytte rør på Stereo 90, og beholde de.:-D

Har i dag bestemt meg for å selge Oberon blokkene for å finansiere en rørforsterker. Har veldig lyst på Stereo 90, men er også nyskjerrig på andre merker. Anfield skriver i sin tråd at han har gått opp i kvalitet med sin Conrad Johnson, så kanskje dette merket også vil gjøre en god jobb også hos meg.
    Men etter lytterunden med Devilej's stereo 90 sammen med resten av mitt system, så er det i hvertfall en sikker match.

Har bestemt meg for å vente med kjøp til etter Horten messa, det kunne jo dukke opp noe rått der!

Du for ha lykke til med rørbytte, og langt vennskap med din Stereo 90.

Nølle

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her skjer det virkelig ting skjønner jeg. Så da ble det endelig til at Oberon blokkene er på vei ut og rør er på vei inn, en besluttelse jeg tror det kan bli mye morro med. Lykke til videre med salget

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nølle
    Bare hyggelig å hjelpe til HiFi Plumber, som du nevnte på tlf. så var de bedre en Embla blokkene på dine Lyric 502 høytalere. Bare synd for meg at du har bestemt deg for å bytte rør på Stereo 90, og beholde de.:-D

Har i dag bestemt meg for å selge Oberon blokkene for å finansiere en rørforsterker. Har veldig lyst på Stereo 90, men er også nyskjerrig på andre merker. Anfield skriver i sin tråd at han har gått opp i kvalitet med sin Conrad Johnson, så kanskje dette merket også vil gjøre en god jobb også hos meg.
    Men etter lytterunden med Devilej's stereo 90 sammen med resten av mitt system, så er det i hvertfall en sikker match.

Har bestemt meg for å vente med kjøp til etter Horten messa, det kunne jo dukke opp noe rått der!

Du for ha lykke til med rørbytte, og langt vennskap med din Stereo 90.

Nølle
    Så da var avgjørelsen tatt :-D
    Håper salget av Østfold-blokkene går greit da. Den gangen jeg solgte mine var det ekstremt mange interesserte, og de gikk på noen timer.
    Kommer du over en pent brukt CJ ville jeg ikke nølt med å slå til. Mulig en MC275 kan være noe også.....
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde vel en følelse av at dette kom til å skje en gang etter besøket hos deg, Nølle. Jeg synes jo Midgard Oberon 6.1 er røverkjøp i forhold til krefter og lydkvalitet i kombinasjon og som holder kontroll og nøytralitet på omtrent alt av dynamiske høyttalere.

Når det er sagt, så har du høyttalere som er så følsomme at Oberon 6.1 nærmest går på tomgang ved normale lyttenivåer, noe som du sier er det som benyttes mest. Når man tenker på at Klipsch også regnes som spesielt dynamiske i diskant/mellomtone, så kan det nok være en bedre match med effekttrinn med litt mer varm klang. Og som sagt er Oberon nesten litt overkill på følsomme Klipsch.

Alt handler jo om matching, og det er nok slik at store, følsomme Klipsch kombinert med gode, strømsterke rørtrinn med en signatur mot det varme kan være en himmelsk match. Lykke til! Jeg tar gjerne en tur bortom når nye rørtrinn er i hus. :-D (hint, hint)

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Hadde vel en følelse av at dette kom til å skje en gang etter besøket hos deg, Nølle. Jeg synes jo Midgard Oberon 6.1 er røverkjøp i forhold til krefter og lydkvalitet i kombinasjon og som holder kontroll og nøytralitet på omtrent alt av dynamiske høyttalere.

Når det er sagt, så har du høyttalere som er så følsomme at Oberon 6.1 nærmest går på tomgang ved normale lyttenivåer, noe som du sier er det som benyttes mest. Når man tenker på at Klipsch også regnes som spesielt dynamiske i diskant/mellomtone, så kan det nok være en bedre match med effekttrinn med litt mer varm klang. Og som sagt er Oberon nesten litt overkill på følsomme Klipsch.

Alt handler jo om matching, og det er nok slik at store, følsomme Klipsch kombinert med gode, strømsterke rørtrinn med en signatur mot det varme kan være en himmelsk match. Lykke til! Jeg tar gjerne en tur bortom når nye rørtrinn er i hus. :-D (hint, hint)
    Jeg har intet negativt å si om Midgaard, da jeg også synes de gir mye for kronene. Og opplevelsen ble enda bedre etter at jeg kjøpte meg preamp og cd spiller med rør. Det er bare det at opplevelsen med Devilej's Stereo 90 var så stor at jeg bare må prøve dette en stund. (Meget synd at det ikke passet for deg når jeg hadde Østfold treffen her hjemme). Er også klar over at " riktige" rør må velges for å få ut max potensialet i en rørforsterker.
    Roffe, du har jo hørt en del forsterkere opp gjennom årene, kan du tipse meg om noen merker / modeller jeg bør prøve ut før jeg går til innkjøp ?
    Selvfølgelig kommer det en innvitasjon til deg når et rørtrinn har kommet i hus!

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av devilej
    Så da var avgjørelsen tatt :-D
    Håper salget av Østfold-blokkene går greit da. Den gangen jeg solgte mine var det ekstremt mange interesserte, og e gikk på noen timer.
    Kommer du over en pent brukt CJ ville jeg ikke nølt med å slå til. Mulig en MC275 kan være noe også.....
    Skulle gjerne ha sittet med både Oberon og rørforsterker, men har bare ett anlegg så jeg bestemte meg altså for å selge. Har i dag sent av gårde 2 stk. så får vi se hvordan det går med den siste. Kan jo alltids kobble den opp mot centeren igjen.

Er nyskjerrig på CJ, men jeg bør jo teste de før jeg handler.
    Har også lekt med tanken på Rogue Zeus'ene som ligger på HFS, men da jeg ønsker å ha forsterkeren i racken, så er jeg litt redd den får for lite "luft" rundt seg. Den kommer til å få 2 cm på sidene og ca. 8 cm. på toppen etter hva jeg har klart å måle meg til. Et annet spørsmål er også hvor mye bedre den vil være en stereo 90.
    Ser at det ligger 2 par med brukte M 150 til salgs i Danmark, disse kunne også være et alternativ da de faktisk kommer på mindre en en ny stereo 90.

Du har jo hørt M 150, hva mener du om dette?
    MC 275 liker jeg ikke utseende på, så de er ikke noe alternativ nå.

Side 6 av 14 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •