Nølle's stuekino! Trenger hjelp til valg av front high - høytalere. - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 14 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 ... SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 261
    Newcomer Nølle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    I påvente av Østfold treffen hos meg til helgen så har jeg lekt meg litt med Cary cad 500 mb ( 500 watt monoblokker) og ProAc D25 høytalere.

Bruker Cary SLP 03 preamp og 303/300 cd spiller.

Det første som slo meg når jeg begynte å lytte var at jeg måtte guffe opp mer på volumet for å oppnå et vist lydnivå å lytte til. Bestemte meg i dag for å teste dette ut med min RadioShack lydtrykksmåler.

Jeg viste jo fra før at Klipsch har en folsomhet på 100 db og ProAc på 88 - 89 db, men hvilken forskjell dette vil medføre i praksis var for meg ukjent.

Ved å sette preampen på 20, og måle ved et punkt i den valgte sangen, så målte jeg til 82 db med Klipsch RF-83.

Skrudde av forsterkeren og byttet til ProAc D25, samme punktet i sangen ble denne gangen målt til 72 db. For å komme opp på samme lydtrykket som med Klipsch så måtte volumet settes opp på 27 på preampen.

Har man nok strømreserver i bakhånd så gjør jo dette ikke så mye, men med besittelse av forsterkeri med lite strøm bør følsomheten taes med i beregningen ved kjøp av høytalere.
    Ønsket bare å dele med meg litt av mine oppdagelser mens jeg sitter å tester utstyr. Ved valg av andre typer sanger / musikk så ville forskjellen kanskje vært annerledes.

Ellers så vil jeg nevne at ProAc gjør en meget god jobb på musikk sammen med resten av Cary utstyret, prøvde de også i går kveld på film. De gjør en god jobb også her, selv om de må se seg slått med god margin av RF-83 på dynamikk og trykk.

Ser fram til å teste mer til helgen!:-D
    Ønsker spesielt å finne ut forskjellen på cad 500 og Oberon 6.1, veil. er prisen 51K forskjell på disse monoblokkene.
    Uansett så kommer jeg til å sitte med Oberon en god stund til, da det er spennende ting på gang.

mvh
    Nølle

Intermediate Skrotnisse sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,320
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    God morgen Mr Nølle, ville bare takke for igår selv om dagen ble halvert for min del.
    -------
    Mvh
    Rune
    Fotograf og AV-skalle av natur
    : web| facebook| <--- Følg meg på fb og støtt meg i kampen for fototilgang på de store konsertene.
    Oppsett: Samsung UE78JS9505XXE | Xbox One S | Marantz AV7710 | Arendal Sound Tower | Klipsch RP-250S |

Intermediate HiFi Plumber sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei og takk for i går Nølle!
    Et halvt døgn gikk utrolig fort,men tiden går jo som kjent fort i godt selskap :-D

Dagen bøy på flere hakeslepp for min del.Først når vi testet ProAc på Cary-blokkene,deretter Klipsch på Cary.Noe som forandret mitt ganske skeptiske syn på
    Klipsch.Det lengste trynet kom imidlertid når vi koblet opp Rouge stereo 90.Den låt utrolig bra på både Klipsch og ProAc.Den er vel ca 45000,- billigere enn Cary-blokkene,men låt etter min mening en god del bedre enn disse.Oberon 6.1 måtte også se seg slått med god margin i mine ører.
    Det skal bli artig å høre hvordan stereo 90 låter på Lyric 502 her hjemme hos meg,tror også Oberon kan låte bra på Lyric så kanskje vi kan ta en sammenligning av de to en dag det passer for dere som eier godsakene.

Takk for en virkelig hyggelig kveld gutter

Intermediate eksu sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    2,318
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får vel takke for nok et hyggelig treff hos Vidar. Som Hifi-Plumber skriver så ble det testet en del utstyr og den beste kombinasjonen kom til slutt. Rogue spilte helt klart best på både Klipsch og ProAc.
    Når vi skulle se film lot vi Rogue ta seg av frontene og en 7 kanaler fra Cary fikk ta seg av resten av høyttalerne. Må si at Rogue også her gjorde en meget bra jobb.

Så dette var moro, nå håper jeg det ikke blir lenge til neste treff. :-D
    Epson | Panasonic | Denon | Emotiva | SVS

Min tråd

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi forlanger bilder dere.. BILDER!!
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HoJ
    Vi forlanger bilder dere.. BILDER!!
    Sorry HoJ..tror ikke det var noen som hadde med seg kamera,men det skal jeg huske på neste gang!

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker så mye for en meget hyggelig lørdag. Timene fløy fort som de alltid gjør på disse treffene, men etter 12 timer måtte jeg tenke på hjemveien. Mange interessante lytteinntrykk, og det var med glede jeg satte Rogue forsterkeren tilbake i racket mitt. Var spent på hvordan den ville klare seg mot et sett 500w Cray blokker til 70k for paret, og ble veldig gledelig overrasket da den gjorde en mye bedre jobb selv med Cray kilde og pre.
    ProAc høyttalerene var også et hyggelig gjenhør selv om D25 nok var i minste laget for stua til Nølle. Disse høyttalerene er utrolig velspillende, og drømmen om et par D80 er fortsatt levende. Synd de er så forferdelig dyre.....:-? Kansje en dag.......
    En film i HD ble det også på slutten av kvelden, og det nærmer seg nok tiden for å innstallere en XE1 i kinoen min også. Får se hva vinteren bringer med seg til Casa del Diablo :twisted:
    Virkelig hyggelig at du tok deg tid til å huse en gjeng hifi-nerder denne helgen Nølle.
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HiFi Plumber
    Sorry HoJ..tror ikke det var noen som hadde med seg kamera,men det skal jeg huske på neste gang!

Hva i "#€%&/, det er det værste jeg har hørt.. Ille guttær.. ta dere sammen!
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Newcomer Nølle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beklager å ikke være inne med inntrykk før nå, men henting av barn og familieselskap har tatt all tiden i dag.

Først og fremst vill jeg takke alle som var med på å gjøre denne dagen til hva den var. TAKK!
    Når det gjelder bilder så må jeg bare beklage, men fruen i huset hadde tatt med seg kameraet på jenteturen. Så der må jeg bare be om unskyldning.

Treffen startet på fredag for meg og Eksu, vi riggett opp plattformen hvor 2 og 3 seteren ble plassert. Dermed hadde vi stolene i første rekke og soffaene i andre rekke for å lage litt kinofølelse i stua. Resten av fredagen gikk med til musikk og en film i HD.

Må opplyse om at det ble brukt Cary 303/300 cd spiller og Cary SLP 03 preamp under all testing av det øvrige utstyret.

På lørdagen gikk det slag i slag med testing av diverse kombinasjoner av forsterkere og høytalere. Når det gjelder høytalere så synes jeg RF-83 gjør en meget god jobb til prisen, med matching av rett elektronikk så blir det etter min mening meget bra. Det skal innrømmes at Proac D25 nok er bedre på musikk, selv om de nok er litt små i min stue. Men de hadde et hærlig trykk i bassen på enkelte av låtene som ble spilt.
    Det hadde vært meget innteresant å testet ut D38 og D80, men de er også i en hinsides prisklasse for meg i denne omgang, men kanskje en gang i framtiden.

Fra vi startet lyttingen, og fram til vi tok pause og koste oss med grillmat så ble det testet på Oberon 6.1 og Cary Cad 500 MB. De har nesten samme kraften med 600w og 500w, så her skulle det ikke mangle krefter under testingen. Desverre var det noe feil med Carry blokkene, så vi fikk en irriterende trafostøy ved bruk av disse. I stille partier, spesielt på film kunne man høre denne støyen godt. Men med musikk på det lydnivået vi testet på ( 70 - 110 db), så var det ikke noe problem. Har liten erfaring med å beskrive hva jeg hører, så det kan hende at de andre ikke er helt enig.

Synes at Oberon 6.1 gjør en meget god jobb i systemet, men ble muligens litt skrikende på toppen ved enkelte av testplatene, spesielt på klipsch. Alt i alt så er nok Cad 500 bedre på det meste, men om de er vært prisdifferansen på drøye 50K det er selvfølgelig opp til hver enkelt person, og størrelsen på bankkontoen. For meg er det i hvertfall ikke tema nå.

Det virket som de fleste til stede var fornøyd med lyden vi hadde vært servert til nå, spesielt komboen cad 500 og Proac D25 var nok det som klaffet best. Derfor tror jeg alle, kanskje bortsett i fra Devilej virkelig fikk hakeslepp da vi begynte å teste Rogue stereo 90. Makan til lyd vi fikk presentert nå har jeg aldri tidligere hørt, det blir sakt at rørforsterkere ikke går dypt, men det må man ha glemt å fortelle Rogue. Her var det kjeller dyp bass og hærlig oppløsning som ble presentert. Er helt sikker på at vi alle ble forelsket allerede ved første låt. Samarbeidet mellom Rogue og Klipsch var etter min mening også ekstremt bra.

Når vi gikk over til filmtitting så ønsket vi alle å bruke Rogue, for å liksom se om de også gjør en god jobb her.
    Nå var det ikke noen action film, så den ble ikke satt på de største prøvene, men jeg kan ikke si at jeg merket at Oberon hadde tatt seg en kort ferie under filmen.

For å konkludere mitt inntrykk av dagen, så ble det en overraskelse at Cary blokkene ble klart tilsidesatt av Rogue stereo 90. Så det er ikke alltid dyrest er best. Med andre typer høytalere ville kanskje resultatet sett annerledes ut, men ved denne testen så var Rogue best.

Det som var mest positivt ved testen er at det er mye lettere å gå til innkjøp av Rogue stereo 90, da de har 1/3 av nyprisen til cad 500.
    Så en Rogue stereo 90 med svart front er nå høyest på ønskelisten. Hvilken butikker var det som hadde demobrukte til salgs?

Å teste utsyr er morro, men kan lett bli dyrt!

Håper det ikke bli lenge til neste gang.
    Takk gutter, for en minnerik kveld!
    mvh
    Nølle

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ligger en demobrukt her:
    http://www.audioroyal.no/content/view/27/44/

Vet det var en annonse eller 2 ute på hifisentralen angående oppryddingssalg i et par butikker. Bla litt der
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Intermediate Skrotnisse sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,320
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan ikke annet gjøre enn å si meg enig, i mesteparten av det som har blitt skrevet etter denne lille seansen. Jeg fikk som sagt ikke med meg "fra rogue og ut" kvelden. Men erfaringene med cary vs midgard på proac og klispch er jeg rimelig enig i. Dog har jeg ett par tanker som kræsjer litt med dette også.

De dyre cary blokkene låt uten tvil bedre på klipsch enn hva oberon gjorde. Og det skal jeg ærlig innrømme at sjokkerte fletta av meg. Til og begynne med ble det spilt veldig mye musikk jeg ikke kjenner, men som låt utrolig bra på cary, og bare mer enn godt nok på oberon. Av rein nysgjerrighet satt jeg på noen låter jeg kjenner ut og inn, litt utenom det vanlige type techno (og det ble også satt på litt råere rock a'la linkin park). Det første som slo meg med oberon på klipsch var at det ble alt for hardt i toppen, nesten pistrete når vi virkelig guffa på. Pluss at jeg savnet litt trøkk og punch. Dette var stikk i strid med mine erfaringer med oberon på klipsch (rf7 og la scala). Jeg vil nok si at forforsterkeren har mer å si for oberon enn hva den har å si for cary blokkene som utviste en langt mer markant egenlyd enn hva oberon gjorde. På mer normalt volum slapp vi dog unna denne pistrete toppen og alt var egentlig bare fryd og gammen. Irriterer meg litt at jeg ikke fikk med meg rogue på disse klipschene.. snufs..
    -------
    Mvh
    Rune
    Fotograf og AV-skalle av natur
    : web| facebook| <--- Følg meg på fb og støtt meg i kampen for fototilgang på de store konsertene.
    Oppsett: Samsung UE78JS9505XXE | Xbox One S | Marantz AV7710 | Arendal Sound Tower | Klipsch RP-250S |

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av devilej
    LIGG UNNA..den har jeg allerede vært og snust på

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    LIGG UNNA..den har jeg allerede vært og snust på
    He he. Jeg vet det lå 2 slike annonser med div demo utstyr på hifisentralen, men kunne bare finne igjen den ene i farten
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Vet det var en annonse eller 2 ute på hifisentralen angående oppryddingssalg i et par butikker. Bla litt der
    1000kr billigere
    Acoustic Tuning

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den på Audioroyal er nå solgt....TIL MEG!!
    Håper den matcher like bra med mine Lyric 502 som den gjorde med Klipsch'ene dine Nølle!

...Og jeg fikk den faktisk enda billigere enn den i linken din BGuarden :-D

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    1000kr billigere
    Acoustic Tuning
    Dette var den andre jeg lette etter :-D
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Håper den matcher like bra med mine Lyric 502 som den gjorde med Klipsch'ene dine Nølle!

Gratulerer...... Jeg trodde du ville vente til jeg vi hadde testet min hos deg
    Nå trenger du bare en 2-kanals pre med ht-inngang. Anbefaler Arcam FMJ C31
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ..og aaaalt sammen var heeeeel forgjeves!!!
    Buuuuhuuuuu
    i :cry:modus

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer...... Jeg trodde du ville vente til jeg vi hadde testet min hos deg
    Nå trenger du bare en 2-kanals pre med ht-inngang. Anbefaler Arcam FMJ C31
    Jeg var helt maktesløs mot oppgraderingsspøkelset denne gangen,hadde ikke kjangs til å stå imot

Den Arcam'en holder vel ikke tilfeldigvis til i Askim vel?hehe.

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg var helt maktesløs mot oppgraderingsspøkelset denne gangen,hadde ikke kjangs til å stå imot

Den Arcam'en holder vel ikke tilfeldigvis til i Askim vel?hehe.
    Står en her, men den er ikke til salgs :twisted:
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Side 4 av 14 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •