Nølle's stuekino! Trenger hjelp til valg av front high - høytalere. - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 14 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 13 ... SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 261
    Newcomer Nølle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av eksu
    Dette ble bra. RC-64 så nesten litt liten ut hos deg.
    Komentar i fra kona i går, jeg synes de du hadde på hjemlån var finere. ( RC-62 ) De er som kjent mindre. Men vi kan jo ikke være enige om alt. he he.

Det er nesten så en gleder seg til den mørkere årstiden så en har tid til å teste ut anlegget. Har egenlig alt for mye å gjøre både ute og inne med huset.

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På tide å tenke på neste oppgradering.

Etter å ha prøvd en Lyngdorf CD 1 tidligere har jeg ikke kunne glemme hva som bor i litt dyrere CD spillere.
    Har lyst på en kvalitets CD spiller i steden for DVD og Benchmark Dac 1. Men hva ?

Etter å ha testet Lyngdorfen har jeg byttet ut B&W Nautilius 804 mot mine Klipch RF-83.

Trenger hjelp til hva som vil funke i mitt system, jeg har også planer om å kjøpe en god forforsterker om en stund. Har lyst til å prøve rør, men er litt usikker. Om jeg velger rør så må rørene være tildekket, da jeg har en 3 åring som er noe klåen.

Drømmer om et skikkelig kvaliets stereo oppsett, kombinert med hjemmekino av god kaliber.

Spillere som jeg har vurdert til nå, og som jeg kan få brukt opp til 20K er, Marantz SA 11S1, Ayre CX-7e, Arcam CD 36. Kom gjerne med innspill på andre merker.
    Det ville være fint om noen kunne dele sine erfaringer / meninger om hva jeg burde satse på i neste oppgradering.
    mvh
    nølle

Intermediate Vetteman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nølle
    På tide å tenke på neste oppgradering.

Etter å ha prøvd en Lyngdorf CD 1 tidligere har jeg ikke kunne glemme hva som bor i litt dyrere CD spillere.
    Har lyst på en kvalitets CD spiller i steden for DVD og Benchmark Dac 1. Men hva ?

Etter å ha testet Lyngdorfen har jeg byttet ut B&W Nautilius 804 mot mine Klipch RF-83.

Trenger hjelp til hva som vil funke i mitt system, jeg har også planer om å kjøpe en god forforsterker om en stund. Har lyst til å prøve rør, men er litt usikker. Om jeg velger rør så må rørene være tildekket, da jeg har en 3 åring som er noe klåen.

Drømmer om et skikkelig kvaliets stereo oppsett, kombinert med hjemmekino av god kaliber.

Spillere som jeg har vurdert til nå, og som jeg kan få brukt opp til 20K er, Marantz SA 11S1, Ayre CX-7e, Arcam CD 36. Kom gjerne med innspill på andre merker.
    Det ville være fint om noen kunne dele sine erfaringer / meninger om hva jeg burde satse på i neste oppgradering.
    mvh
    nølle
    Naim CD 5x, uten tvil i mine øyne, i den prisklassen du nevner. Marantz SA 15 imponerte ikke mine ører, har ikke hørt SA 11, så den kan jeg ikke uttale meg om. Har du muligheten så anbefaler jeg deg å låne ørene til Naim sine cd-spillere.

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vetteman
    Naim CD 5x, uten tvil i mine øyne, i den prisklassen du nevner. Marantz SA 15 imponerte ikke mine ører, har ikke hørt SA 11, så den kan jeg ikke uttale meg om. Har du muligheten så anbefaler jeg deg å låne ørene til Naim sine cd-spillere.
    Noen finner Marantz sine spillere litt runde i kantene, men dette varierer nok litt med hvilke høyttalere du spiller på. Arcam CD36 ville jeg virkelig testet. En annen god spiller jeg har hørt er TEACen som Mor10 skal selge. En EMC1UP kan jo også være et altenativ
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Intermediate Vetteman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av devilej
    Noen finner Marantz sine spillere litt runde i kantene, men dette varierer nok litt med hvilke høyttalere du spiller på. Arcam CD36 ville jeg virkelig testet. En annen god spiller jeg har hørt er TEACen som Mor10 skal selge. En EMC1UP kan jo også være et altenativ
    Arcam er også et alternativ jeg ville vurdert, helt klart. Teac har jeg ikke testet dessverre

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for i går Nølle. Tittet innom hjemmekino-profilen din, og det har virkelig kommet mye inn bra utstyr hos deg.

Med tanke på diskusjonen vi hadde rundt golyd i klipsch i går kopierer jeg over et av de siste innleggene til Kakehode. Dette er hans erfaring med Rogue Stereo 90 på Klipsch RF7. Kansje det hadde vært noe for deg :-D

Stereo 90(vel og merke med nåværnde rør-oppsett) og RF-7 er en fabelaktig kombinasjon. Selv etter få timer spillte det virkelig MUSIKK, og det med en dynamikk jeg nesten har problemer med å beskrive med ord.
    Hvilket fører meg over til nesten åpenbarhet.

Mine bekymringer angående forsterkerens evne til å holde styr på digre RF-7 var det reneste vissvass, tull og tøys og nå fatter jeg ikke hva jeg tenkte på i det hele tatt den gangen. Jeg vet mange har f.eks. de største Oberon-blokkene på RF-7, men herregud, hvor høyt skal man spille da?!? Jeg dro på med Metallica så trommene nærmest slo ut jekslene mine(subwooferen er veldig AV ja), å herre hvor heftig, men uansett hva galskap jeg fant på stod Stereo 90 fjellstøtt og blomstret til som aldri før.
    At RF-7 ikke trenger hundrevis av watt sier seg selv, strømforsyning av ypperste sort derimot, det skal jeg heller gå med på, og i så måte leverer Stereo 90 så jeg knapt får jublet nok over hvilket gullkjøp den forsterkeren er.

Det hele minner faktisk skremmede mye om da jeg for noen uker siden hørte Jbl Array 1400 og McIntosh MC402. Særlig detaljeringen og dypbassen er ikke helt der ennå(får da være måte på), men det kommer seg nok kraftig i kommende uker og måneder. Ellers er jeg nesten sjokkert over hvor mye som allerede er på plass i lydbildet. Bakgrunnen er det sortest kull, den dynamiske kontrasten kan ikke kalles annet enn ekstrem, men best av alt er hvordan musikken har fått luft under vingene og bare flyter ut som den største selvfølgelighet, samtidig som gitarriff og trommer gir kroppen regelrett juling!

Helt merkelig opplevelse, helt fantastisk og jeg kunne ikke vært mer fornøyd:smile:
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for sist !

Takker så mye for hjelpen så langt, skal innrømme at tanken på rør har surret rundt i hue de siste par ukene.

Jeg har nemlig tenkt å beholde Klipsch'ene en stund, og prøve å få til best mulig oppsett både til film og musikk.
    Om det skulle ende med "overkill" på elektronikken i forhold til høytalerne, så slipper jeg kanskje å bytte elektronikk ved neste høytalerbytte.:-D

Spørsmålene er mange, men det finnes vel enda flere svar.

Om jeg får til noe her i slutten av August, hadde det vært gøy om du gadd å dra med deg din Rogue hvis du har anledning. Ut i fra hva Kakehode skriver så kan det bli en fin opplevelse.

Muligens så kunne Rogue's beste forforsterker være noe, om den har prossesor inngang. Da kan jeg bruke Oberon som effektforsterker både til Musikk og film. Eller tror du Rogue 90 er gode også på film, slik at jeg kan kutte ut Oberon ?

mvh
    Nølle

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for sist !

Takker så mye for hjelpen så langt, skal innrømme at tanken på rør har surret rundt i hue de siste par ukene.

Jeg har nemlig tenkt å beholde Klipsch'ene en stund, og prøve å få til best mulig oppsett både til film og musikk.
    Om det skulle ende med "overkill" på elektronikken i forhold til høytalerne, så slipper jeg kanskje å bytte elektronikk ved neste høytalerbytte.:-D

Spørsmålene er mange, men det finnes vel enda flere svar.

Om jeg får til noe her i slutten av August, hadde det vært gøy om du gadd å dra med deg din Rogue hvis du har anledning. Ut i fra hva Kakehode skriver så kan det bli en fin opplevelse.

Muligens så kunne Rogue's beste forforsterker være noe, om den har prossesor inngang. Da kan jeg bruke Oberon som effektforsterker både til Musikk og film. Eller tror du Rogue 90 er gode også på film, slik at jeg kan kutte ut Oberon ?

mvh
    Nølle
    Min erfaring er hvertfall at sitter elektronikken på musikk, så sitter den også på film. Klart Roguen blir med til Halden :-D
    Her finner du forøvrig tester av rogue pre-amper
    audiophile.no
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter å ha tilbrakt en helg med den intregerte rørforsterkeren Vincent T.A.C 88 så bestemte jeg meg for å at neste oppgradering slulle bli med rør.:-D
    www.solberghifi.no tilbud

Har i dag vært på Lyric og bestilt meg både cd spiller og preamp med rør, håper og tror at dette skal gi musikk delen av hjemmekinoen en solid oppgradering. Da Oberon blokkene skal være veldig nøytrale håper jeg de kan gjenngi kvaliteten som ligger i signalkilde og preamp.
    Venter i spenning på hvordan matchen blir hjemme i min egen stue.

Som vanlig blir slike oppgraderinger dyrere en man planlegger, derfor så legges Benchmark dac 1 ut for salg.

Intermediate eksu sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    2,318
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så det ble rør på deg ja. Blir spennende å høre på dette en dag.
    Epson | Panasonic | Denon | Emotiva | SVS

Min tråd

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så det ble rør på deg ja. Blir spennende å høre på dette en dag.
    Du er selvfølgelig velkommen hit på en lytterunde når jeg har mottatt og satt opp ny invisteringene. ( Økonomisk er det nok ikke en invistering, men for kroppen og sjelen så håper jeg dette blir bra).

Mens vi venter på eskene :
    Cary Audio Design

Cary Audio Design

Mens jeg går å venter så lurer jeg hva jeg skal gjøre med kabling mellom komponentene. Jeg har tidligere brukt RCA, men nå får jeg mulighet til å bruke balansert hele veien. Er det noen som har erfaring rundt dette ?

Og ikke minst, hva skal jeg bruke mellom cd spiller og preamp. Hva blir best av digitalt eller analogt kabling. Synes det å bruke digitalt, og samtidig ikke bruke dac'en i cd spilleren kanskje blir feil, det blir i såfall et dyrt drivverk.

Om noen kan gi meg tips rundt dette ville det være flott!!

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du er selvfølgelig velkommen hit på en lytterunde når jeg har mottatt og satt opp ny invisteringene. ( Økonomisk er det nok ikke en invistering, men for kroppen og sjelen så håper jeg dette blir bra).

Mens vi venter på eskene :
    Cary Audio Design

Cary Audio Design

Mens jeg går å venter så lurer jeg hva jeg skal gjøre med kabling mellom komponentene. Jeg har tidligere brukt RCA, men nå får jeg mulighet til å bruke balansert hele veien. Er det noen som har erfaring rundt dette ?

Og ikke minst, hva skal jeg bruke mellom cd spiller og preamp. Hva blir best av digitalt eller analogt kabling. Synes det å bruke digitalt, og samtidig ikke bruke dac'en i cd spilleren kanskje blir feil, det blir i såfall et dyrt drivverk.

Om noen kan gi meg tips rundt dette ville det være flott!!
    gratulerer :-D :-D :-D

Jeg kjørte tidligere fullbalansert, men i nåværende oppsett har jeg bare mulighet for RCA. På lange strekk (2-3m) er nok balansert å foretrekke, men en god rca kabel burde gjøre samme nytten i standard lengde (1m)

Når det gjelder dac må du bare teste og sammenligne. Vil gjette på at dacen i cdspilleren din gjør nytten (Er det dac i denne pre-ampen? Det kommer ikke frem fra info i linken isåfall. Eller tenker du på dacen i denon??)
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker så mye !

Oppdaget i etterkant av innlegget at preampen ikke har digital inn, så det må bli analog. Bestemte meg litt fort skjønner jeg :-D , glemte å undersøke dette,men jeg håper at dac'en i CD spilleren er god nok. Har nemlig solgt min Benchmark dac 1.

Har jo nok av RCA kabler, så jeg får heller prøve meg fram med XLR etterhvert.

Det går et par uker før jeg får de nye lekene, så jeg får undersøke priser på XLR kabler mens jeg venter.

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    2,318
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer.

Fikk du kjøpt de hos Solberghifi?

Min tråd

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer.

Fikk du kjøpt de hos Solberghifi?
    Takker så mye !

Jeg var en tur hos T.AA. Import (Lyrik) i Oslo, de er hovedimportør for Cary i Norge, Sverige og Danmark.

Kontakter deg når anlegget er komplett, og det er tid for finlytting.

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Mini test av Nølles stueanlegg.

Etter å ha hentet pre og cd spiller om onsdagen var det bare å koble opp å la de stå 24/ fram til i går ettermiddag. Da ville de få ca. 100 timer med innspilling slik som Cary setter som et minimum. Anledningen var at Roffe og Eksu kom på besøk for en lytterunde.

Meget artig å ha slike trivlige gutter boende i nærheten, som attpåtil er meget flinke innen AV.

Eksu var førstemann på plass i " godstolen " og kjørte gjennom sine testplater. Nestemann var Roffe, som hadde med seg et arsenal av testplater. Skal innrømme at det var ikke mange av disse testplatene jeg hadde hørt tidligere, men du verden som de spilte. Her fikk alt prøvd seg, både toppen og bunnen.

Midtveis på kvelden ble " godstolen " flyttet noen cm bakover og lydbildet ble enda bedre, bassen falt mer på plass. Før vi ga oss med test av Hifi, prøvde vi bytte fra de XLR kablene jeg hadde til 500 kroner paret til Wire Wold Gold XLR til 10k for paret. Om vi klarte å høre forskjell på de var vi meget usikre på, her var forskjellen på lyden i såfall så liten at det ikke er vært prisforskjellen på 19k for 2 par. Dette var noe vi alle var enige om.

Etter å ha smakt på Pizza fra en av de lokale skjappene og småpratet om Hifi, var det begynt å bli såpass mørkt at vi kunne starte med test av hjemmekinoen. Har desverre ingen mulighet til total mørklegging i stua.

Her skulle vi også teste den medlånte Cary Cinema 7b, en 7 kanals effektforsterker på 7*100 watt som drar hele 1700 watt ut av strømnettet ved full gass på alle kanalene. Noe som er 3 ganger så mye som min Denon 3806, nettop manglen på strømreserver var grunnen til at jeg kjøpte mine Oberon 6.1 blokker for å dra frontrekka. Kan love at denne Carry'en hadde ingen som helst problemer med å holde kontrollen med lyden på referansenivå under våre test scener.
    Muligheten for at mine 3 Oberon blokker blir byttet ut mot en Cary effektforsterker i framtiden er stor, men hvem av de jeg til slutt velger må jeg tenke på.

De fant fort ut min subb ikke spillte slik den skulle ( noe jeg har hatt mistanke om en stund ). Subben har jeg nesten gitt opp, og latt få leve sitt eget liv i lengre tid.
    Men ved noen innstillinger i fra kyndige Roffe fingre så var den plutselig med igjen. Kunne sikkert ha skrevet mye om hva de testet og forandret på, men velger heller å runde av med at dette var en meget lærerik og hyggelig kveld.

Tusen takk skal Roffe og Eksu ha for hjelpen de ga meg, og for de hyggelige personene de er. Dere er mer en hjertlig velkommen hit igjen.:-D

mvh
    Vidar

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    2,318
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da får jeg vel takke for en meget hyggelig demo hos Nølle. Må si at Cary og Klipsch er en meget bra kombinasjon. Spesielt når vi koblet inn rørene til cdspilleren og økte samplingen spilte det meget bra. Vi spilte med Midgaard sin 6.1 blokker først før vi byttet til en 7 kanaler fra Cary. Jeg synes Cary låt meget bra på Klipsch og kan ikke si at jeg savnet alle kreftene til Midgaard. Jeg synes at Klipschene ble litt snillere i topp, mens roffe syntes at vokalisten fikk litt mer kropp. Uansett en meget bra kombinasjon. At RF83 kan spille rått er det liten tvil om.
    Etter litt mat fyrte vi opp projektoren og var klar for litt film. Kan vel si at det ble rimelig heftig etter en liten justering av annlegget.

Så nok engang, takk for demo og håper at det ikke blir lenge til neste gang.

Min tråd

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes du har gitt et meget godt referat av besøket, Nølle, så jeg vil bare si tusen takk for at jeg fikk komme. Det er alltid moro å høre nye oppsett, og jeg må vel innrømme at jeg tok av litt i platebunken min etterhvert. Håper ikke det ble for mye. Jeg forsøkte ihvertfall å gjøre det litt variert.

Artig bekjentskap også med subwooferen Velodyne HGS 15" som når vi bare fikk satt subsonicfilteret dypt nok og skrudd av romkorreksjonen i Denon 3806, så satt vi og ristet i stua alle tre. Så man skal ikke kimse av utgåtte modeller. Velodyne HGS 15" hadde ihvertfall ingen problemer med mye trykk til under 20Hz. Subsonicfilteret kutter uansett under 15Hz, men dypere taktil bass var det ingen som savnet. Kult!

Må si noen ord om det å bytte fra Midgard til Cary på effektsiden. Siden jeg har Midgard selv, så er det åpenbart at jeg liker Oberon 6.1 og de (nesten) ubegrensede kreftene den tilbyr. Men så er det det at Klipsch RF-83 har en følsomhet på 100dB, mens Nølle sjelden spiller over 100dB (han synes etter eget utsagn det blir meget ubehagelig ved 110dB, og skrur som regel ned til godt under 100dB). Det gjør jo at Midgard Oberon 6.1 omtrent kun "går på tomgang" med RF-83. Jeg skal ikke si om Carys effekttrinn er bedre enn Midgard-blokkene, men når vi snakker matching, så kan det hende at det finnes effekttrinn som matcher Klipsch RF-83 bedre enn Midgard. Og kreftene i Oberon 6.1 er uansett overkill i Nølles oppsett.

Jeg ønsker deg uansett lykke til videre i jakten på lydmessig nirvana i hjemmekinoen, Nølle. Tar gjerne turen innom igjen hvis anledningen byr seg.

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    2,318
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det gjorde ikke noe om du tok av i platesamlingen din. Alltid moro å høre hvilken musikk andre hører på/tester annlegg med.

Min tråd

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Roffe, jeg er helt enig med Eksu, skulle gjerne ha hatt disse platene selv.

Før Roffe kom, testet vi en tekno plate som Eksu hadde med seg. Så appsolutt en plate som jeg ikke ville sittet å lyttet til for musikken sin del, men som en test plate for utstyret var den rå.

Eksu hadde også med seg en test DVD plate satt sammen av Marantz her på forumet, her var det mye snacks å finne.
    Et meget godt utført arbeid av Marantz, skulle likt å hatt denne selv for å imponere venner.

Igjen takk for besøket, dere er velkommen tilbake.

mvh
    Nølle

Side 3 av 14 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 13 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •