JR's "nye" hjemmekino prosjekt - Side 8

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 8 av 10 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 SisteSiste
Viser resultater 141 til 160 av 197
    Intermediate JR sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    615
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Puh...nesten sauna.Vifter?

Da har jeg testet rommet litt, og med PS3 og PJ som varmer godt, kjennes det at rommet blir ganske varmt. Og med bare en luftekanal kan det bli vel klamt midt på sommeren tenker jeg. Og stille luft.

Derfor må jeg vurdere noen vifter antar jeg? Kanskje sette inn 2 stk (stillegående?) motoriserte vifter, hvor den ene blåser inn og den andre ut? Noen som har gjort noe lignende (med minst mulig inngrep i rommet)?

Noe slikt kanskje: http://www.mamut.net/controls/shop/s...id=125&gid=124

Intermediate stapedius sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har tenkt å anlegge en motorisert vifte i ene delen av rommet, og ha en kanal i andre del, begge med lydventiler. Til dette systemet kobles en luftkvalitetsmåler som automatisk setter i gang viften når det er dårlig luft.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    615
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stapedius
    Jeg har tenkt å anlegge en motorisert vifte i ene delen av rommet, og ha en kanal i andre del, begge med lydventiler. Til dette systemet kobles en luftkvalitetsmåler som automatisk setter i gang viften når det er dårlig luft.
    Link?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva slags luftkvalitetsmåler kan man bruke, stapedius? Er det noe som måler co2 i luften eller noe sånt?

Edit: så JR var før meg...

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Hva slags luftkvalitetsmåler kan man bruke, stapedius? Er det noe som måler co2 i luften eller noe sånt?
    Dette er det elektrikeren som ordner med. Vifta er av typen Flexit. Lydventilene må visstnok bestilles med en del ukers leveringstid slik jeg forstår, men har ikke fått noe navn på disse. Kan eventuelt sjekke det.

Når det gjelder luftkvalitetsmåleren så må jeg også sjekke detaljene.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøp den største modellen.., snakker av egen erfaring. Anbefalingen fra arbeidstilsynet er 7 - 10 liter per sekund per pers (i en kontor jobb situasjon) for å ha god luft. Dvs det blir noen kubikk i timen....

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kommer også til å innstallere aircondition med varmepumpefunksjon. Å ha god luft og temp er viktig i det aller helligste

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    615
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og der røyk det på noen tusenlapper til....

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så nettopp på hjemmekino-siden din. Kule bilder fra bygging og ikke minst et meget lovende bilde av resultatet så langt. Må bare få med komponenter og sittegruppe nå

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er det elektrikeren som ordner med. Vifta er av typen Flexit. Lydventilene må visstnok bestilles med en del ukers leveringstid slik jeg forstår, men har ikke fått noe navn på disse. Kan eventuelt sjekke det.

Når det gjelder luftkvalitetsmåleren så må jeg også sjekke detaljene.
    Hmm, høres umiddelbart ut til at dette ikke passer inn i mitt budsjett. Foreslår å bruke en undulat med en snor knyttet til foten. Når den mister bevisstheten og klasker i gulvet så napper den med seg snoren som så er koblet til en bryter som igjen starter en vifte.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Hmm, høres umiddelbart ut til at dette ikke passer inn i mitt budsjett. Foreslår å bruke en undulat med en snor knyttet til foten. Når den mister bevisstheten og klasker i gulvet så napper den med seg snoren som så er koblet til en bryter som igjen starter en vifte.
    Meget god ide Som tatt rett ut av Spielbergs Close encounters of the third kind.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pass bare på å kjøpe store kvanta undulater

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pass bare på å kjøpe store kvanta undulater
    Ja, det er jo sant.:-? Kanskje det blir billigere med en helelektrisk løsning på sikt. Slipper å få dyrebeskyttelsen på nakken også.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    615
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

RT-10d på plass...

Ja da var sub installert også :-) Tydelig at det her magler både kaliberering, romdemping og kompetanse for dette fra min side. Derfo rer det mange spørsmpl på en gang som dukker opp:

1. Siden dette er in-wall thx HT som kun går ned til 80Hz, skal jeg da dele på 80Hz mellom høyttalere og sub?

2. Skal frontene stå som small som resten? (Synes jeg mister dynamikken i vokalene ved dette)

3. Justerere YAPO også volum på sub i et slikt oppsett?

4. Hvis dette er dumme spørsmål, skal jeg lese noen flere guider her på forumet ops:

Jada, dette kommer til å ta tid, hvis jeg egenhendig skal få 99,7% bra lyd..., selv om det sikkert er mer enn bra nok for "mannen i gata", eller fruen...

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med ny sub!

1: Ja, etter mitt skjønn.

2: Det er vel nærmest en smakssak. Om frontene orker lavere enn 80Hz, så la de spille med! Dermed "large", om du oppfatter det som best.

3: Det er uansett opp til deg å justere resultatet, for å oppnå et (for deg) tilfredsstillende lydperspektiv!

4: Ingen spørsmål er egentlig dumme, men ta deg i akt for svarene! :twisted:
    Det er jo ikke alltid at de er like gode........

Tiden er et gode, ta vare på den! Bruk det du trenger av den, for å oppnå et godt resultat.
    Vær allikevel forberedt på å bruke mye av den, før du er i "mål". I den grad man kommer så langt da, i vår "målestokk". ;-)
    Om du tror at jeg kan jeg bidra med noe, så si ifra!

Btw; "Blue Man" Group Live, var en sjeldent godt eksempel på hvordan en "live-concert" kan oppleves! Scenarioet, og tildels lydopplevelsen, er noe som de fleste som liker ROCK, bør få med seg. Anbefales!

Intermediate Mor10 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JR
    Ja da var sub installert også :-) Tydelig at det her magler både kaliberering, romdemping og kompetanse for dette fra min side. Derfo rer det mange spørsmpl på en gang som dukker opp:

1. Siden dette er in-wall thx HT som kun går ned til 80Hz, skal jeg da dele på 80Hz mellom høyttalere og sub?

2. Skal frontene stå som small som resten? (Synes jeg mister dynamikken i vokalene ved dette)

3. Justerere YAPO også volum på sub i et slikt oppsett?

4. Hvis dette er dumme spørsmål, skal jeg lese noen flere guider her på forumet ops:

Jada, dette kommer til å ta tid, hvis jeg egenhendig skal få 99,7% bra lyd..., selv om det sikkert er mer enn bra nok for "mannen i gata", eller fruen...
    Prøver meg på noen svar:

1. Hvis de er spekket til 80Hz (+/- 3dB), ville jeg delt de på 100Hz - dette fordi de da sannsynligvis er på grensen til det de klarer og får mer overhead da.

2. Hvis du mister vokal ved å dele på 80Hz, så er det noe rart et sted. Vokal burde bli bedre hvis du avlaster frontene ved 80Hz. Veldig få mannsstemmer som går under 80 Hz:-D

3. Vet ikke dessverre!

4. Nei, ikke dumme spørsmål, disse er veldig relevant til ditt spesifikke oppsett!
    Det finnes ikke fasiter på lyd og det er veldig avhengig av rom, plassering av fronter og matching av utstyr.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    615
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Om du tror at jeg kan jeg bidra med noe, så si ifra!

Btw; "Blue Man" Group Live, var en sjeldent godt eksempel på hvordan en "live-concert" kan oppleves! Scenarioet, og tildels lydopplevelsen, er noe som de fleste som liker ROCK, bør få med seg. Anbefales!
    Takk, og var det ikke det jeg sa :-D

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    615
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mor10
    Prøver meg på noen svar:

1. Hvis de er spekket til 80Hz (+/- 3dB), ville jeg delt de på 100Hz - dette fordi de da sannsynligvis er på grensen til det de klarer og får mer overhead da.

2. Hvis du mister vokal ved å dele på 80Hz, så er det noe rart et sted. Vokal burde bli bedre hvis du avlaster frontene ved 80Hz. Veldig få mannsstemmer som går under 80 Hz:-D
    1. Tester det i morgen ja!

2. Mister vel ikke vokal, men det høres mer ut som om de snakker inne i en container...el.l...

???

Intermediate Mor10 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bodde du rett utenfor oslo-gryta?

Hadde vært moro å ta en tur og lyttet litt? Send en PM hvis du vil ha besøk!

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    615
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mor10
    Bodde du rett utenfor oslo-gryta?

Hadde vært moro å ta en tur og lyttet litt? Send en PM hvis du vil ha besøk!
    Jepp, bor på Bestum, som vel er utenfor gryta... PM kommer!

Side 8 av 10 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •