JR's "nye" hjemmekino prosjekt - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 10 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 ... SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 197
    Intermediate ruxxy sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    1,612
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av JR
    Oppdatert med bilde av isolert frontvegg, OG et bilde til å more seg med, for de som tidligere har fått seg en god latter av rør-salaten min ;-)

Nå er det rett før lag 2 av gips i taket kommer på plass. Har mannet meg opp!!!
    Nesh, ser da bra ut dette Du skal da ikke ha veggene åpne for alltid?

Funksjonalitet er viktigst Og det ser bra ut fra den siden

Intermediate JR sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    615
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ruxxy
    Nesh, ser da bra ut dette Du skal da ikke ha veggene åpne for alltid?

Funksjonalitet er viktigst Og det ser bra ut fra den siden
    Thi hi... 8)

Neida, nå er dobbel gips i taket på plass og fra bildet under ser dere at litt av veggen er kommet opp. Men TTT!!!

Intermediate ruxxy sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    1,612
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir bra! Hvordan skal du dekke til det svære inntakshullet? Der alle rørene kommer inn? Noen spesifik plan?

Blir bra, blir bra

Newcomer KaNi sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja visst blir det bra Du, den rørtrekkinga og Hennessey´n henger ikke sammen vel? Nei, skal slutte å mase om det der.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    615
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ruxxy
    Dette blir bra! Hvordan skal du dekke til det svære inntakshullet? Der alle rørene kommer inn? Noen spesifik plan?
    Planen er å sette inn en customisert plate hvor jeg har et eget panel for alle ledningene/koblinger. Ser for meg noe slikt som bildet under, men jeg trenger å finne fatt i noen som fører denne typen "veggpaneler" for hifi/ hjemmekino. Anyone?

Alle åpninger ellers skal ha samme layout, og vedlikeholdsluker skal lukkes med type brannsikre = lyddempende luker.

Frontvegg skal til slutt bekles med scene molton i sort, som kom i posten i dag :-D

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    615
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av KaNi
    Ja visst blir det bra Du, den rørtrekkinga og Hennessey´n henger ikke sammen vel? Nei, skal slutte å mase om det der.
    Hvis du slutter å mase om røra mine, skal ikke jeg begynne å mobbe avataren din ;-)

............................"You'll never walk alone"............................

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    615
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er klokken fem på tolv, og frontvegg er ferdig satt opp, møbler flyttet tilbake midlertidig (pga svigers på besøk), og svetten siler fra pannen...

Dette er gøy, slitsomt, men jeg er sikker på at fremtiden blir alt annet en "analog"...

2 bilder med oppdateringer vedlagt

God kveld!

Newcomer KaNi sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, men det går jo fremover Hvor stort er det lerretet? Er det et Adeo greyvision eller?

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    615
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av KaNi
    Ja, men det går jo fremover Hvor stort er det lerretet? Er det et Adeo greyvision eller?
    Jepp, Adeo greyvision 84". Kunne sikkert hatt 100", men med tanke på lengden på rommet (4m), og at jeg har fronthøytalere til innbygging på siden på ønskelista, er det passe for mitt rom. Men, nå som jeg får 100% lyskontroll, spørs det om jeg skulle beveget meg over på et "hvitere" lerret...?

Byggespørsmål til den som vil/kan:
    - Har lagt dobbel gips i taket, 2. lag forskjøvet på lag 1 opphengt i lydbøyler. Det jeg oppdager er at der hvor hjørnene til gipsplatene møtes i taken, "henger" disse ned 2-5mm (dvs. de fra det utenpåliggende laget). Hvordan kan jeg feste gipsplate to i den første? Har prøvd gipsskruer og gipsskruer i den typiske trakt formen. Det funket ikke. Kan bruke ekspanderende gipsskruer, men disse vil jo ligge 1mm utenpå taket, og det er vel ikke optimalt. Noen som har et godt/bedre alternativ? Kiler???

Anyone?

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    615
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har forresten "løst" gåten for hvilket hifi møbel design jeg vil ha (om jeg orker å bygge da....) som gir 6 hyller hvor nederste rad er 20cm høy, mens annen rad er 13cm høy. For da holder jeg meg under 45cm i høyden, og får plass til noen enkle spikes eller filtmatter under...

Skaffe 4 stk Prägel benkeplate i sort til kjøkken (186x62x3,8). Dernest bygge kasse av disse slik som på tegningene.

Deretter sette inn 3 x Bestå Vegby "dører" med frostet glass (60x38). Eventuelt ha det åpent i midten...

Skru alt sammen. Total pris fra IKEA: 2257,-

Hmm... det kan da ikke være så dumt? Dørene kan hengles i alle 4 retninger, eller kanskje kjøpe på spesial hengsler slik at de kan vippes ut og opp (gass?). Men hvor får jeg tak i slike?

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    615
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte mer på linker til kjøkken/interiør butikker, men la gå ;-) Hvordan vil disse fungere?

Er det slik at jeg bruker vanlige dørhengsler som følger med fra IKEA, og fester denne typen gassfjærer til døra for at den skal åpne og lukke seg (av seg selv)?

Det jeg ultimat kunne tenkt meg er at døra kun er festet i et slikt gass system, og når du åpner døra, så går den først ut, før den føres opp og over åpningen i "skapet"....

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    615
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var PJ og Bose anlegg på plass til CL. Men med 0-3 på Lerkendal kan jeg liksågodt oppdatere denne bloggen.

Legger ved bilder.

Takplater har rettet seg opp, selv om jeg ikke liker at de har en "søkk" ned ca. 10 cm inn på hver langside. Usikker på om det må ned eller ikke...

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    615
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da skylder jeg vel folket en oppdatering...

Rommet er nå "lukket", og takk til Morten og ryggen for at jeg er kommet så langt. Selv om ryggen nå "krangler" litt...

Taket har "rettet seg opp", og etter litt sparkling vil dette bli bra!

Men, noen andre tanker har reist seg;

1. Har jeg dimensjonert nok kabelgater til både strøm, og mulig fremtidig "skjult" "hifi" møbel i veggen (rack).

2. Plassering av bakhøytalere (hvor langt bak kan jeg ha de med tanke på at jeg skal opp med et 7.2 oppsett neste år (In-wall))

3. Og de berømte kanalene i taket som jeg ikke har bestemt dim på ennå.

4. Og LED belysning og fiberlys i senter av taket (finnes det noen minimumskrav til hvor mye luft en LED spot må ha over seg???)

Men, alt i alt er jeg meget fornøyd med håndverket og fruen er heller ikke "negativ" til løsningen lengre (selv med initielt ok fra starten av ;-) )

Legger ved bilder av rommet pt (og litt kabelsalat for de som trenger å le litt i kveld også...)

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    615
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nytt år nye muligheter :-D

Etter noen hvileskjær inn i jul og nyttår, er prosjektet på skinner igjen. Har som sagt lukket igjen rommet, fjernet alt av AV utstyr og møbler. Dernest har jeg tettet alle hull med elastisk fugeskum og akrylmasse, og har den siste uken sparklet og sparklet og sparklet...puh...

Elektriker var innom og fikset el. kabling del 1, nå skal kasser opp i taket, disse skal tettes og sparkles også. Når de er på plass kommer el. kabling 2, som da er siste del i det elektriske prosjektet.

Det er nå lagt opp til et 7.2 system, og jeg jobber hardt med å få lommebok og nasjonalistiske amerikanere til å selge meg noe "stuff". Hvis ikke blir det mer lokalt, men da må jeg ned i størrelse også :-(

Kunne tenkt meg Klipsch; 5 X KL-7800, 2 X KS-7800, samt 2 X RW-5802 (bass i vegg)

Å ja... har jo ingen receiver til å dra noe in-wall system, så akkurat der er jeg i "ingenreceiverland" for å si det slik. Vet ikke hvilken jeg har lyst på eller bør ha...hmrf...

Og så har selvsagt elektriske gardinstenger ankommet... he he

Bilder av status;

EDIT: Finnes det noe som heter "VM i Kabelsalat"....?

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    615
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Merkelig hvor ting går fremover, men når bilder er tatt og jeg sitter og kikker på dem, så ser det ut som liten fremdrift...

Vel, jeg har nå laget ferdig sider til kanaler i taket, og kappet opp resten av gipsen slik at når elektriker er ferdig (om 14 dager) vil det kun gjenstå å lukke kanalene, sette i LED/spots, og male rommet. Dvs. at jeg skal ha tapet på bakvegg og scenemolton på frontvegg. Kun sidevegger som skal males...

I tillegg skal lister på plass mellom vegg og tak, og kanal og tak. Disse skal males i sort. Mulig taket etterhvert også skal kles med molton, men dette skjer tidligst når Bose er pensjonert...

Av småtteri må jeg lage ferdig plate til kabling bak hifi møbel, og dette blir en drittjobb som må gjøres før elektriker kommer. Denne skal også kles i molton.

Jeg har jo designet eget hifi møbel, men foreløpig prisestimat på noe slik var mer enn det beste tilbudet jeg har fått på en Z11, så DET utgår.

Edit: og så skal jeg på med vegg til vegg teppe, men her er jeg usikker på hva? Help: anyone?

Legger opp noen bilder av status i prosessen. TTT... ;-)

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    615
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Koblingspanel

Da er koblingspanel på vegg bak hifi møbel 80% ferdig. Legger ved bilde av saken. Bygget opp med el. komponenter og skal ferdig være et Elko Plus design med både høytaler terminaler og AV inn/ut-ganger. Jada.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    615
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Fugl Fønix....fortsatt i asken?

Joda, det går da fremover her i verden, selv om det ikke går i det tempo som en skulle ønske. Men, i går kom endelig trikker på besøk, og da kom status på det elektriske opp på 75% :-)

Kanaler i taker ble lagt på i rekordtempo, og downlights har kommet opp. Skulle gå for LED, men det ble med vanlige spotter. Men, med Elko Wireless i 2 soner (A. Front B. Sidene og Bak). Og det å sitte med en dimmebryter i hånda var nokså fancy.

Q. Elko bruker RF med frekvens på 868MHz, med såkalt GFSK-modulasjon. Finnes det noen Universal fjernkontroll m/ RF som kan styre dette?

Nå gjenstår det sparkling (1 ukes jobb antar jeg), en halv dag med elektriker til :-( , og maling og montering av dupeditter og scene molton på front vegg. Men for all del, det er et lys i enden av tunellen, selv om ikke akkurat jeg ser dette nå.

Nye bilder lagt ved...

EDIT: Og det ser ut til at Bose består ennå en stund...

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    615
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Maling...

Da har siste fase i byggingen begynt. Dvs. siste fase innenfor byggfaget, for lister og AV er fortsatt ikke komplett. Men trikker er ferdig :-)

Men, har startet på tak nå, og var rommet "stort" før jeg begynte, her det nå "krympet" en del. Men, kino er kino, og Sort Matt 10 er vel det beste for taket.

Kassene skal males i mørk brun, mens veggene blir en mørk latte sak.

Bilde vedlagt mens jeg venter på at maling skal tørke før lag 2, før lag 3...

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    615
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sorry for manglende oppdateringer, men det jobbes på spreng. Legger ned i snitt 5 timer hver kveld på prosjektet.

Akkurat nå jobber jeg med å ferdigstille veggplate (wallplate) for AV kontakter. Alt i Elko Plus serien. Har i dag brukt 3 timer på å tilpasse HDMI kontakt til en sort senterplate. Puh... TTT når en er kun er datakyndig og lite håndverker. Men det kommer seg.

Fruen foreslo å ikke bruker lister i tak, så da her det vært 2 ekstra runder med sparkel for å få overganger mellom tak, lyskasse og vegg så vinkelrette og tette som mulig.

Men det blir fett!

Og 5 stk Klipsch KL-7800 THX Ultra 2 og 2 stk KS-7800 THX Ultra 2 er på vei fra USA til Norwegen. Jada. Dette skal bli f... meg så bra!

Bilder kommer når jeg får summet meg...

Side 4 av 10 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •