JR's "nye" hjemmekino prosjekt - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 10 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 197
    Intermediate JR sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    615
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Mor10
    Det finnes vel en spesifikasjon på lydbøylene og hvor mye de tåler?

Tror ikke det blir noe problem med vekten, men greit å sjekke det.

Enkleste måten å bygge spotkasse på:

1. 1 stk. 2"x2" innerst mot veggen(pass på å ikke sette den helt inntil veggen, da litt av hensikten med lydbøylene blir borte).

2. Mål ut bredden på spotboksen i taket minus 2" og legg en 2"x2" til i taket, slik at avstand fra vegg til yttersiden av 2"'en blir 50cm minus 2"(48mm).

3. Mål til masse små 2"x2" som du henger ned utenpå den ytterste 2"'en. Lik lengde som du skal ha på spotboksen nedover fra tak minus evnt. mål på gipsplate. Heng samme småtassene utenpå den innerste 2"'en.

4. Fest en 2"x2" på innsiden av de som henger ned og voila, du har et reisverk for å henge gips på.

5. Husk å gjøre klart til spottene FØR du lukker kassen.

Skikkelig dårlig foklaring dette, men håper det hjalp noe:-D
    Ikke dårlig i det hele tatt Mor10!

Lønner det seg å få disse 2"X2" ferdig kappet fra byggfirma (maxbo?). Hvis kassene skal gå rundt hele taket ser jeg for meg senebetennelse og dusinvis med vannblemmer før jeg er ferdig....

Må "beregne" hvor mye disse kassene veier da, for å dimensjonere antall lydbøyler over disse. Noen "ballpark" tall???

Krever spotkasser 15cm over taket, eller finnes det noen med lavere krav?

Et lite spørsmål til: Hvordan sørge for at vinkelen på kassene (der hvor gips møter gips på 90 grader) blir rett? Forslag?

Intermediate Mor10 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JR
    Ikke dårlig i det hele tatt Mor10!

1.Lønner det seg å få disse 2"X2" ferdig kappet fra byggfirma (maxbo?). Hvis kassene skal gå rundt hele taket ser jeg for meg senebetennelse og dusinvis med vannblemmer før jeg er ferdig....

2.Må "beregne" hvor mye disse kassene veier da, for å dimensjonere antall lydbøyler over disse. Noen "ballpark" tall???

3.Krever spotkasser 15cm over taket, eller finnes det noen med lavere krav?

4.Et lite spørsmål til: Hvordan sørge for at vinkelen på kassene (der hvor gips møter gips på 90 grader) blir rett? Forslag?
    1. Prisen de tar for kapping av alle disse er ca. prisen på en billig elektrisk kapp- og gjæresag tenker jeg.

2. Siden du skal legge dobbel gisp i taket, så ville jeg beregnet trippel gips der hvor boksene skal være.

3. Er ikke sikker, sjekk med elektriker, eller gå for LED-lys, det skal jeg i den nye kinoen min.

4. Legg på en tynn 90-graders list og mal i samme farge som spotkassene eller trekk over listene og boksene med tapet.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    615
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    3. Er ikke sikker, sjekk med elektriker, eller gå for LED-lys, det skal jeg i den nye kinoen min.
    Takk! Har du noen linker til mer informasjon om LED?

Kan unngå disse kassene ved litt kreativ kabeltrekking via noen boder og et vaskerom :-D

For LED kan legges utenpå taket uten noe behov for å sage hull i taket etc.?

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kan unngå disse kassene ved litt kreativ kabeltrekking via noen boder og et vaskerom :-D

LED kan legges hvor du vil uten fare for varme og slikt.

Her er det mye snacks: LEDteknikk Webshop | led | lysdioder | leds | spot | powerchip | nova | luxeon

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med all respekt for LED´s; ja, de kan monteres på nær sagt hvilkensomhelst overflate, iom at de avgir svært lite varme.
    "Ulempen" er at de gir et lys som er "så som så", og at en eventuell dimmefunksjon ikke på langt nær gir samme effekt som en ordinær 12v/20w spotpære.
    Personlig ville jeg foretrukket 12v spots i en 15cm kasse, da disse gir et mer intimt og koselig lys, i en dempet modus. Tenker da i første rekke på kino som lytterom, da det er meget behagelig å høre på musikk i en litt dempet og mer hyggelig lysløsning, som vanlige spots i mye større grad vil gi deg .....
    20w understreket, da disse avgir en relativt beskjeden varme, mtp brannsikkerhet, og passer godt i en 15cm kasse. (Bruker tilsvarende løsning selv).
    35- og 50w-utgaver krever derimot langt bedre sikring, og kan ikke anbefales uten montering i spesielle varmeisolerende kasser!
    20w er forøvrig mer enn nok, med riktig antall og plassering!
    LED-lister kan forøvrig kjøpes hos IKEA, eller hos ELFA. Sistnevnte har forøvrig en snedig (men dyr) LED SMD-løsning, med flere fargealternativer. Beklager mangel på linker, men du kan jo google! :-D :-D

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    LED kan legges hvor du vil uten fare for varme og slikt.
    Her er det mye snacks: LEDteknikk Webshop | led | lysdioder | leds | spot | powerchip | nova | luxeon
    Den serveren har visst tryna???
    Eller er det feil med linken?

Intermediate ruxxy sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    1,612
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hvis du ikke skal sage hull i taket blir resultatet deretter; Da må du regne med åpen installasjon på tilførsel til lysene...

LED er helt klart markedes beste lysløsning, men det er en lyskilde i utvikling, i fremtiden vil så og si alt av lys i boliger være LED; Pga dets ekstreme lille tap - Virkningsgrad = så og si 0 etterhvert.. (Tar litt hardt i)

Finner du riktig LED løsning, kan det være mye bedre enn èn slik SPOT løsning vi snakker om her... Skal lete litt og se om jeg finner noe som vil passe i ditt rom..

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    615
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for linken Mor10. Den funket hos meg :-)

Vet at vanlig spot kanskje er bedre for lytteøvelser, men LED er litt mer ambiance som Phillips ville sagt det og det er verdt å prøve.

Vi får se. Nå må reisverk, ledningsrør, lydbøyler og gips på plass først, så må det BLI lys...

Let i vei og si ifra om noe dukker opp for meg!

Forresten: merkelig av vi hjemmekino friker ikke legger oss........

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for linken Mor10. Den funket hos meg :-)

Vet at vanlig spot kanskje er bedre for lytteøvelser, men LED er litt mer ambiance som Phillips ville sagt det og det er verdt å prøve.

Vi får se. Nå må reisverk, ledningsrør, lydbøyler og gips på plass først, så må det BLI lys...

Let i vei og si ifra om noe dukker opp for meg!

Forresten: merkelig av vi hjemmekino friker ikke legger oss........
    Har ikke funnet ut hva jeg skal ha enda, jeg heller, men det blir LED på en eller annen måte. Har en del LED "staver" fra IKEA som skal henge langs med langveggen for å gi litt lys ned på gulvet. Driver og lurer på hva jeg skal ha i fronten. Er mye å hente på å ha lys mot lerretet, da dette gir bra gjenskinn. Blir antagelig å lage en lekter i taket over lerret og feste LED som kan vinkles litt der.

Noen av oss friker som holder på å grave må legge seg tidlig - LES: Sovner i sofaen ved 23-tiden:-D

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    615
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det går da sakte men sikker fremover.....

Nå begynner reisverket å komme på plass, korrugerte rør i 32mm er satt inn, og jeg måtte bruke alle 3 etasjer!!! av huset for å trekke gjennom min nyervervede 15m 1080p HDMI 1.3 sertifiserte kabel av type Dreamscreen.

Men når jeg trekker i vei oppdager jeg at mere rør må på plass. Ja, litt av et rør. Det blir nok minst 75 meter med rør i veggene i min lille hjemmekino før jeg blir ferdig. Huff og huff.

Har også konkludert med hjelp av Thaugland trelast at mine berømmelige kanaler som skal brukes til både LED og kabeltrekk skal lages av MDF plater i mål (Bredde:40cm X Dybdeavhengig av om de skal gå på tvers eller langs i taket) X Høyde:11,2cm). Dette bestilles ferdig av Thaugland el Maxbo. Enkelt (om enn dyrt)!

Se bilder for prosessen og kom gjerne med innspill ;-)

Oppdateringer følger....

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    615
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er endelig lydbøyler og lekter på plass i taket, så dette kan gjøres ferdig med doble gips plater når som helst.

Men først må jeg fokusere på å legge opp skjulte rør i bakveggen til f.eks. nettverk og bak-/surround høytalere. Det må også tenkes på plassering av strømkontakt for PJ og trafo system for LED opplegg.

Å bygge hjemmekino er som sjakk, du må alltid tenke på minst 5 trekk frem før du tar det første, hvis ikke kan veien tilbake bli både lang og umulig.

Kanskje jeg skal begynne som hjemmekino snekker når jeg er ferdig med mitt prosjekt...vel...

og GRATULERER med dagen gamle venn, Commodore 64!!!

Intermediate ruxxy sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    1,612
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er endelig lydbøyler og lekter på plass i taket, så dette kan gjøres ferdig med doble gips plater når som helst.

Men først må jeg fokusere på å legge opp skjulte rør i bakveggen til f.eks. nettverk og bak-/surround høytalere. Det må også tenkes på plassering av strømkontakt for PJ og trafo system for LED opplegg.

Å bygge hjemmekino er som sjakk, du må alltid tenke på minst 5 trekk frem før du tar det første, hvis ikke kan veien tilbake bli både lang og umulig.

Kanskje jeg skal begynne som hjemmekino snekker når jeg er ferdig med mitt prosjekt...vel...

og GRATULERER med dagen gamle venn, Commodore 64!!!
    Har commodore 64 jubileumsdag eller?! :-D

Er du snekker? Gjennomført kvalitets arbeid der! Blir ett kongeresultat, trekk opp noen rør ekstra før du spikrer på vegg, i tilfelle det må trekkes en ekstra kabel i fremtiden eventuelt stikk....

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    615
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har commodore 64 jubileumsdag eller?! :-D
    Det står visst så på VG i dag. Nesten så jeg vurderer å hente den frem fra det innerste loft.... VG Nett - Teknologi

Er du snekker? Gjennomført kvalitets arbeid der! Blir ett kongeresultat, trekk opp noen rør ekstra før du spikrer på vegg, i tilfelle det må trekkes en ekstra kabel i fremtiden eventuelt stikk....
    Ikke snekker nei. Langt derifra faktisk. Har tastaturfingre. he he. Trakk opp et ekstra rør i dag. Får et rør til HDMI, et til Komponent og et rør til høytaler kabler. Tror jeg til og med trekker et 16mm rør til ethetnet kabelen også. Takk for tipset.

Ellers ser det ut til å bli bra, selv om et slikt prosjekt tar tid...

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser bra ut dette:-D Sitter og planlegger lignende prosjekt selv.. Et spørsmål: Hvor fikk du tak i de lydbøylene? Var på Byggmakker og alt de hadde der var noen lange beist som tar alt for mye av takhøyden min. Hvor mye takhøyde stjeler disse(med lekter)??

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    615
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av leire
    Ser bra ut dette:-D Sitter og planlegger lignende prosjekt selv.. Et spørsmål: Hvor fikk du tak i de lydbøylene? Var på Byggmakker og alt de hadde der var noen lange beist som tar alt for mye av takhøyden min. Hvor mye takhøyde stjeler disse(med lekter)??
    Dette er Lydbøyler type D, og jeg kjøpte halvparten (50) av det de hadde igjen på Thaugland Trelast på Storo i Oslo. Så de har sannsynligvis 50 igjen. Brukte kun 28 stykker på 13m2, så jeg fikk nok :-D

Disse bygger 5 cm ned fra taket m/lekter i størrelse 30mm X 48mm. Totalt med dobbel gips a 13mm blir det "kun" 7,6cm ned fra originalt tak, og det er jo ganske enkelt genialt. Sterkt anbefalt! Og enkelt å sette opp (ca. 4 timer på meg (effektivt), men så er jeg ikke snekker heller da). Kjør på sier jeg!

Intermediate Globe sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,358
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig bra jobba dette! Ser veldig bra ut :-) Morro med slike prosjekter! Skal følge med. Viktig dette tipset med å legge ut ekstra rør ja, "kjekt å ha" :-D

Et spørsmål: Hvor fikk du tak i de lydbøylene? Var på Byggmakker og alt de hadde der var noen lange beist som tar alt for mye av takhøyden min.
    Du finner mer info om disse lydbøylene her, hvor skaffe dem og til hvilken pris :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for info, Globe. Etter hva jeg forstår er det Rockwool lydbøyle type D som JR har i taket sitt. Hvor fikk du tak i disse, JR?

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    615
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for info, Globe. Etter hva jeg forstår er det Rockwool lydbøyle type D som JR har i taket sitt. Hvor fikk du tak i disse, JR?
    Hvis du leste forrige innlegg fra meg leire, ser du at det var på Thaugland Trelast på Storo i Oslo. Nå vet du det. Står ikke hvor du kommer fra, men de kan sikkert sende, ellers pleier de fleste større bygg firma ha dette på lager (Selv om Maxbo kun hadde type B)....

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    615
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er alt klart for å legge på dobbel gips på tak og vegger. Siste innkjøp er 90 meter med Monster THX Standard kabel for bak- og surround-høyttalere.

Nå venter maxbo og et lass med gipsplater på meg... "Løp og Kjøp"!

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    615
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Første lag gips på plass i taket. Dette bygger muskler.... ;-)

Side 2 av 10 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •