JR's "nye" hjemmekino prosjekt - Side 10

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 10 av 10 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10
Viser resultater 181 til 197 av 197
    Active JBT sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    har akkuratt begynnt i kjellerstua mi med å lage et gutterom. har nå lest igjennom hele din tråd, utrolig spennende å se igjennom med så mangen bilder og problemstillinger underveis. det ser jo kanonbra ut nå til slutt da. vært alt strevet når du kan sette deg ned i sofaen å slappe av! hold oss oppdatert videre. kjekk tråd,

Intermediate JR sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    615
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JBT
    har akkuratt begynnt i kjellerstua mi med å lage et gutterom. har nå lest igjennom hele din tråd, utrolig spennende å se igjennom med så mangen bilder og problemstillinger underveis. det ser jo kanonbra ut nå til slutt da. vært alt strevet når du kan sette deg ned i sofaen å slappe av! hold oss oppdatert videre. kjekk tråd,
    Lykke til JBT! Som du sikkert har sett, er det alltid noen utfordringer. Som i dag tidlig da jeg stod opp og oppdaget at alle plakatene lå på gulvet. WHY? Vel, dårlig lim på borrelåsen. Så i kveld er det liming av borrelås med Super-Fix.

Men, det her er ihvertfall en hobby som aldri blir helt ferdig. Og som du garantert vil ha masse glede av. Brett opp armene, brett ut tommestokken og gå på!

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    615
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

"En himmel full av stjerner..."

Ja, da er jeg igang med design og teknisk løsning rundt stjernehimmel. Jeg har laget noen forslag og teknisk skisse for hvordan jeg tenker meg dette.

Selve taket har jo en kasse i ytterkant som går ned 11,5 cm, og som etterlater et "hull" midt i taket på 261cm x 302cm. I denne åpningen ønsker jeg å sette inn en stjernehimmel, men ideen er at denne skal ligge så tett opptil taket som mulig.

Jeg vurderer derfor å kjøpe inn 12mm sort MDF i størrelse 200cm x 240cm. Dett må bli 2 plater som settes sammen og forsterkes med "reisverk" på baksiden (oversiden). På denne MDF platen limes så 20mm Ecophon Sombra Ds akustikkplater. Hele elementet festes til taket med molly gipsplugger.

Når dette er gjort, skal dette settes inn LED og fiberoptikk for å skape en stjernehimmel.

LED er tenkt brukt på oversiden i ytterkant, hvor jeg skal bruke remser med blått LED lys. Dette er tenkt for å gi en blå farge som kommer ut fra toppen av elementet, som en "ramme" til stjernehimmelen. Calco har en slik løsning, så jeg legger ved illustrasjon på hvordan det kan se ut.

Fiberoptikk er tenkt satt opp med utgangspunkt i stjernetegn, eller eventuelt en eller annen galaktisk fasong. Det skal brukes lysgiver med mulighet til å både funkling, bytte farger og scenarioer.

Så, jeg tror dette kan bli veldig bra, men er det noen innspill på ting som kan/bør/må gjøres anderledes?

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    615
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter litt tankevirksomhet og måling, bli selve takplaten på 220cm x 180cm hvor da stjernehimmelen blir på 200cm x 160cm.

- 1 stk sort MDF 12mm koster 850 per stykk (125cm x 250cm). Må ha 2 av disse i såfall. De veier ca 10kg per kvadrat, og her blir det nesten 4m2, så vekten på denne blir rundt 40kg.
    - Ecophon platene veier i underkant av 4 kg per kvadrat, så det blir 12 kg.
    - Fiberoptikk + LED bør vel ikke veie mer enn 2 kg.

Dette betyr at elementet veier totalt maks 50kg. Så da spørs det hvor mange mollyplugger som trengs for å holde dette oppe?

Legger ved siste illustrasjon...

Newcomer octane sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    297
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JR
    Da har jeg fått min plakett fra Sverige som skal henge ved inngangsdøren til det aller helligste...
    Den der var bare råflott!! Hvilken butikk bestilte du den fra?

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    615
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av octane
    Den der var bare råflott!! Hvilken butikk bestilte du den fra?
    Jo, det skal jeg si deg: --= Design by BOND =-- (Powered by CubeCart)

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    615
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Liten oppdatering før sommerferien og avslapning trår til...

Da er jeg kommet så langt som jeg kan før ferien.

I går kom min 3-seter recliner i hus (se link til min hjemme(kino)side under). Og med en gang ble akustikken i rommet endret. Nokså merkelig, men den snerten jeg hadde i etterkant av skarpe lyder før (som klapping) ble helt borte (95%). Wow, og jeg som trodde jeg måtte opp med 20m2 akustikk plater til for å få bukt med dette. :-D Bass utfordringer er ennå ikke adressert, men noe må jeg jo ha igjen som prosjekt til høsten også... ;-)

Ønsker dermed alle på forumet, og spesielt dere som har bidratt i prosjektet og tråden min er riktig god sommer med masse sol, øl og avslapning !!!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser bra ut dette!! Skal til og bygge hus selv, og planlegger å ha in-wall høyttalere bak. Hvor bestilte du de klipsch`ene? Og tør jeg spørre hva de kostet med frakt? Har du noen kasser bak? Lurer på hvordan det blir med lyden i andre rom siden jeg planlegger å få til noenlunde lyddemping..

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    615
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kikinova
    Ser bra ut dette!! Skal til og bygge hus selv, og planlegger å ha in-wall høyttalere bak. Hvor bestilte du de klipsch`ene? Og tør jeg spørre hva de kostet med frakt? Har du noen kasser bak? Lurer på hvordan det blir med lyden i andre rom siden jeg planlegger å få til noenlunde lyddemping..
    Kjøpte de på ebay i usa. Ble vel oppunder 25k med frakt... THX Ultra 2 serien til Klipsch har lukket kasse, så jeg har ikke noe annet enn glava bak. Det funker hos meg. Ingen resonans eller lydlekkasjer oppover, selv på høyt volum. Men rommet er dempet i taket (lydbøyler og dobbel gips), og vegger er enten dobbel gips, eller ut mot murvegger eller boder. Min eneste (store) tabbe er at jeg ikke tenkte skikkelig gjennom ventilasjon... :-(

Intermediate stapedius sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan er mulighetene til å ordne med ventilasjon per i dag da JR? Og merker du mye til mangel av dette?

( ikke mye annet du mangler da min gode venn )

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    615
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stapedius
    Hvordan er mulighetene til å ordne med ventilasjon per i dag da JR? Og merker du mye til mangel av dette?

( ikke mye annet du mangler da min gode venn )
    Vel, det merkes nok best når det er mer enn en i rommet, selv med døren oppe. Når den er stengt, blir det fort varmt med mye "gammel" luft. Vurderer derfor å koble til noe enkelt som Airstar light ventilasjon, for å rette på dette. Men, er ennå usikker på om dette er nok...

Edit: får lagt inn ventilasjon oppe på høyre sidevegg i front mot tilstøtende bod, så teknisk bør det ikke by på problemer...
    (og joda, mangler fortsatt litt i bassen ;-) noe DU min gode venn sikkert ikke klager på :-D )

Intermediate Mori sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    2,713
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har blitt utrolig bra hos deg nå JR, gratulerer så mye med knall-rom og kjempeoppsett.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    615
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mori
    Har blitt utrolig bra hos deg nå JR, gratulerer så mye med knall-rom og kjempeoppsett.
    Takk, selv med litt "småtteri" igjen, er det klart jeg har blitt fornøyd med dette. Til og med fruen er imponert over hva jeg har fått til ;-)

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    615
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg vært gjennom T2 på blu-ray med DTS HD MA 5.1, og f... så deilig en opplevelse!! Juster bassen opp, og selv om den er sett noen ganger, skvatt jeg til allikevel. Hmm...dette er deilig.

Tenk hvordan dette hadde vært ferdig kalibrert...???!!!

Testet bassen på audiooppsettet på T2 (test greier), og med 15db instilling på denne flyttet den seg 10 cm på gulvet! Kanskje på tide å dempe underlaget litt med en stein og noen dempematter i gummi...

Artig :-D :-D :-D hehe

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JR
    (og joda, mangler fortsatt litt i bassen ;-) noe DU min gode venn sikkert ikke klager på :-D )
    Nei jeg klager ikke så meget på bassen nu. Men før Halo-A51 var bassen særdeles slank og litt fraværende synes jeg. Nå er det bass i fullt monn, bryner meg litt på kalibreringen her.. Men når det klaffer er jo alt bare fryd og gammen, Halo A51 er som flere tidligere har nevnt; 'mean' i bassfrekvensen!

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og nettopp det med bassegenskapene til Halo A51 er redningen med B&W, for DE er jo ikke akkurat kjent for sine bassegenskaper (vel og merke er vel dette nettopp fordi de krever enormt med power..)

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    615
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Påsken 2010...

ble brukt på "oppgradering" av kinoen. Oi, det har vært lenge stille fra meg ser jeg. Tror jobb og unger har gjort at ting har stått stille... :/

Vel, gå inn på AVforum.no - JR's hjemmekino så ser de som er interesserte at jeg har tatt hull i veggen for å lage plass til et skjult AV rack. Alt i god "in-wall" tradisjon!

God påske til alle sammen (og jeg er brått usikker på hva dette gjør med akustikken, hvordan jeg skal trekke om igjen mine skjult kabler... vel, nå er det pause for det er jo fredda'n)

Side 10 av 10 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •