Forumets eneste Låvekino! (?) - Klipsch, Emotiva og SVS - Side 9

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 9 av 11 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 SisteSiste
Viser resultater 161 til 180 av 210
    Intermediate AnaXyd sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av MR.Chill
    Heldiggrisen babe

Fikk meg emotiva xpa-3 selv, ble utrolig forbedring på mine klipsch også, skal nok bytte over til yamaha selv engang, syns de er utrolig gode på film. Men blir nok ikke før de blir rimelig billige/begynner komme på brukten

Gratulerer med masse fett utstyr. Var nesten alt sort der, du kan jo bestille trim delene til emotivaen blir den helt sort den også istedenfor sølvgrå på siden.
    Emotiva på Klipsch er en utrolig kombo! Siden Emotiva gir mye punch i bånn, blir Klipschene litt roligere i toppen. Det er vel de fleste enige i at kan være tingen, siden horn er litt heftig til tider! Yamaha er vel best på kinolyden i følge mange, og jeg er veldig fornøyd med de jeg har hatt. Let på brukten, for en Yamaha er tingen!

Takk, skal skru av de sølvplatene, og bare ha den helt plain! Så noen som hadde det her inne, og det så veldig bra ut. Lar skruene være igjen selvsagt, og det ble et clean og sleek design på bildene jeg så. Kommer med bilde selv, når jeg har funnet frem umbrakoen!

Komfort: Det knepper kun når laptopen er tilkoblet strømnettet ja! Når den går på batteri, knepper det ikke.

Det varierer dog litt fra og til når det først knepper, syntes kneppene er mer fremtredende enkelte ganger enn andre. Rare greier, så hadde jo vært deilig å kvittet seg med problemet. FW update kanskje?

Så man skal kjøre Straight altså? Har liksom alltid kjørt etterlannet DSP program (mainly Standard eller General), og har vært fornøyd med det. Hva er egentlig forskjellen? Med DSP program simulerer receiveren et større lydbilde, og på straight så er det ja, straight through uten endring av signalet?

Har vært å bestilt akustikkmatter, sort utførelse som jeg skal mekke meg. Det ble de på 1200x600 (ca, husker ikke målene helt) og på 50mm dybde. Tok de i sort for å være helt sikker på at gjenskinn osv ikke skjer selv om de er trukket med et materiale. Så er det bare å gå til anskaffelse av noen rammer og scenemolton, så blir nok dette knæsj!

Driver også å vurderer Auralex Subdude HD til subben min, siden det er tilbud i disse dager på dette. Trenger jo 2stk siden SVS-en er så stor.

Men, er det i det heletatt noe vits? Lest litt rundt og den får jo skryt, men kanskje mest av de som bor i blokker o.l. som må tenke litt på naboer osv. Jeg kjøper jo eventuelt en slik for å få en bedre bassgjengivelse, mer punch, mindre "boomy" og mer stram og herlig bass.

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AnaXyd
    Har vært å bestilt akustikkmatter, sort utførelse som jeg skal mekke meg. Det ble de på 1200x600 (ca, husker ikke målene helt) og på 50mm dybde. Tok de i sort for å være helt sikker på at gjenskinn osv ikke skjer selv om de er trukket med et materiale. Så er det bare å gå til anskaffelse av noen rammer og scenemolton, så blir nok dette knæsj!.
    Hvor kjøpte du matter?

Plain løsning funker jo også på emotivaen

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøpte på min lokale Maxbo. De skulle også ha en leveranse fra Rockwool så jeg slapp frakta. Plain løsning tror jeg kan bli knall!

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Quoter meg selv, da jeg er meget interessert i akkurat dette spm:

Driver også å vurderer Auralex Subdude HD til subben min, siden det er tilbud i disse dager på dette. Trenger jo 2stk siden SVS-en er så stor.

Men, er det i det heletatt noe vits? Lest litt rundt og den får jo skryt, men kanskje mest av de som bor i blokker o.l. som må tenke litt på naboer osv. Jeg kjøper jo eventuelt en slik for å få en bedre bassgjengivelse, mer punch, mindre "boomy" og mer stram og herlig bass.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv fikk jeg ekstremt mye bedre respons bare av å plassere en antiskli matte ifra biltema under.
    Før vibrerte bare naborommet på normalt lydnivå, nå vibrerer hele hybelhuset. (glassene står å danser i skapet 10 meter unna uten problem)

Så at opplevelsen totaltsett vil oppleves som ekstremt mye bedre med slikt, tviler jeg ikke noe som helst på.
    Men det er av min erfaring, lite som skal til for å få bedre respons.
    Har ikke testet ut de du er ute etter, så kan ikke sammenligne de med noe, men vil gjette at responsen hadde blitt mye bedre hos meg med noe slikt.

Det er i allefall ekstremt mye bedre enn ingenting.

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar!

Da må det vel være noe i det vil jeg tro! Mulig naboene blir spart for litt "rumling" også, noe som er ypperlig. Har ikke fått noen klager enda, men mulig de er på tampen til å klage noen ganger!

Uansett er akustikkplatene fra Rockwool ikke veldig langt unna nå, så da blir det akustiske tiltak fremover!

Active zemtex sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uansett er akustikkplatene fra Rockwool ikke veldig langt unna nå, så da blir det akustiske tiltak fremover!
    plater ankommet din residens?

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er det jaggu meg lenge siden jeg har vært her! Beklager det, men ble så opptatt av å nyte den gode lyden jeg klarte å ordne i fjor! Ble så utrolig mye å gjøre i fjor, så ble mindre tid til forum og kos enn planlagt.

Akustikkplater er ankommet, og montert opp. Ikke fått tatt en ny REW kalibrering enda, dog, men det kommer snart.

Har fått lagt en Great Gramma matte under SVS'en også, men hørte egentlig ingen forskjell. Syntes nesten det ble litt lavere bass, så jeg måtte øke gain litt. Mulig jeg må kalibrere opp receiver på nytt for at det skal bli helt smooth.

Uansett, ikke så mye annet som har skjedd på ett år, men nå føler jeg behovet for bytte av projektor. Min Optoma HD70 har snart pensjonert seg, så jeg driver på leting etter ny.

Dette er specsene jeg har lyst på:
    - Full HD
    - Bra sortnivå
    - 3D (men den MÅ være best på 2D)
    - Frame Interpolation
    - Ikke så dyr som 20k

Selvsagt er den eneste som oppfyller alt dette dyrere enn 20k, som er en Epson TW9000. Jeg har ikke råd til denne nå, så leter etter alternativer:

- Epson TW5500 (har interpolering og alt utenom 3D) Koster ca 15,5k
    - Epson TW6000 (Har alt utenom interpolering, men visstnok dårlig på sortnivå) Koster ca 10k
    - Optoma HD33 (Ser ut som den har alt, til en god pris, men interpoleringa ifølge Gorm er dårlig) Koster ca 12k

DET SKAL IKKE VÆRA LETT! :P Så om noen har noen råtips til meg, så er det bare å skrike ut! Jeg vil ha ny projektor helst igår, så researcher som en gud for tiden

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da ble det en TW6000 gitt! Kjøpte den hos Elkjøp, så om det er helt for gæli får jeg heller benytte meg av 30 dagers returretten! Blir spennende, sendt fra lager nå, så kommer vel på mandag.

Utenom dette driver jeg å vurderer å lage noen rammer som jeg skal feste i tak, og vegger. Dette skal kles med molton, og enkelte av rammene skal ha akustikkmatter i seg. Eventuelt er alternativet å smelle opp gips og tapetsere dette istedet.

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Projektoren ble mottatt og testet, men ikke fornøyd med fokuset på den jeg fikk. Etter litt om og men, samt spørrerunde her på forumet ringte jeg Epson og fikk de til å bekrefte dette som en DOA.

Fikk en ny TW6000 idag, og sammenlignet fokuset mellom de to:

Hvilket at bildene er fra den nyeste tro?

Måtte også gå til innkjøp av et skikkelig feste, siden jeg hadde et jalla-feste som sakte men sikkert seig. Gikk greit på Optomaen jeg hadde før, som veide rundt 2kg, men nå som jeg legger på en PJ på ca 7kg, seig den som aldri før. Håpløst å få justert bildet riktig da, og med så dårlige løsninger! Stramminga satt på undersida av festet, altså mellom PJ og festet. Hvordan skal man komme til der liksom?

Så da ble det en tur til Avshop.no sitt lokale, titte litt på 4K projektor og kino, og ta med seg et Chief Elite Mini feste tilbake igjen. Motert opp nå, og GUD A MEI så lett det var å justere opp! Elsker det festet!

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fått justert opp projektoren litt bedre nå med Chief takfestet og låst alt på plass. Hang takfestet lengre bak, slik at jeg slipper å skalle i projektoren.

Ser ut som jeg får bra fokus på hele lerretet bortsett fra nederst i høyre hjørne, hvor det er litt blurry. Noen som veit om dette er vanlig? Er ikke akkurat ofte jeg nistirrer nede i høyre hjørne, men syntes det var litt pussig.

Uansett, sett litt på The Art of Flight igjen idag, og MAKAN for en demofilm dette er! Mange av panoreringene av fjellene er jo nærmest 3D! Sitter flere ganger og lurer på hva man skal med 3D, når noe kan bli filmet så bra. Utrolig morsomt. Enkelte bass-scener får hele rommet til å riste også, til og med projektoren rister (ser jo at det rister i bildet), så her må det ligge mye dype toner! Anbefaler denne filmen til alle!

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Justert opp konvergensen på Epson TW6000 projektoren idag! Som man ser på siste bildet over, så er det litt snev av rødt på høyresiden av teksten samt topp, samt litt blått på venstresiden. Dette har jeg nå korrigert, slik at det ble en god del bedre! Fremdeles ikke klok på hvorfor den er så mye ut av fokus på høyresiden av lerretet, men har vel egentlig konkludert med at det er optikken som rett og slett er dårlig.

Frister littegranne med å bytte til en annen projektor, da det KAN virke som disse projektorene egentlig ikke gjenspeiler hva Epson faktisk er gode for. Jeg får se, har enda noen få dager igjen på 30 dagers returretten. Kan være at jeg er alt for kresen nå som jeg har jobbet mye på pixelnivå med projektoren. Men igjen, så veit jeg at Optomaen min hadde perfekt fokus over hele lerretet.. Mulig jeg kjører den opp igjen som sammenligning igjen, for å bekrefte det.

Tok en halv Iron Man 2 session idag, for å teste ut hva anlegget mitt er god for! Smalt receiveren på MV -15, og fikk en god salve med massasje og dynamikk! Utrolig hva Klipsch og SVS er i stand til å gjøre, dynamikk er det ihvertfall INGEN tvil om at det er her! Syntes egentlig jeg har mer dynamikk enn Avshop sin kino. Kan dette stemme da?

Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,578
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Snasen kino du har der mann.

Har du flere bilder?

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker! Har litt flere bilder på minhjemmekino presentasjonen min: http://avforum.no/minhjemmekino/show.php/AnaXyd

Er dog litt utdaterte de bildene blitt, er over ett år gamle, så mye har skjedd siden da!

Skal ta en liten REW måling igjen nå snart, på tide å få dokumentert ned akustikken og hva anlegget er god for. Må bare finne igjen disse hersens 9V batteriene til Radioshacken!

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg jaggu meg fått gravd frem REW kunnskapene fra tidligere! Denne gangen sitter jeg på en MacBook Pro 15, så litt annerledes, men er jo tilnærmet likt da!

Freste avgårde en frekvensmåling fra 0-200hz, og fikk dette som resultat:

-bilde-2-jpg

Ser ut som det "skjer" noe ved 180-190hz, en fryktelig dipp der ute og går. Samtidlig litt ujevnheter her og der, mulig jeg ikke har fått kalibrert opp utstyret riktig enda. Merker at jeg har glemt en del om REW nå! Føler at jeg kunne en god del mer for noen år siden.

Riktig nok skal det også sies at rommet er halvveis inn i en oppgradering akustikkmessig, så veggene har litt lekter osv på seg nå, så mulig dette gjør ugang i akustikken. Hva tror dere?

Skal handle inn litt mer trematerialer i morgen, og begynne skikkelig med veggene i rommet. Tenkte å sette opp paneler hele veien fra lerretvegg til dør på veggene. Tror det blir bra! Kan slenge ut en sketchup skisse av hva jeg tenker å gjøre, slik at dere kan godkjenne!

Dagens musikktips: U R So Fucked by Infected Mushroom on Spotify Rå sang!

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Driver på da, og sett ferdig Iron Man 2 igjen. Fiklet litt med konvergens, forskjellige bildemodes og dynamisk iris på projektoren, og funnet ut at dynamisk iris på high speed er tingen. Uten iris er det et blåskjær i sortnivået, som er litt kjedelig. Med iris er det bra!

Vaklet litt mellom Cinema og Neutral i bilde-modes, men mener kanskje at Neutral er best.

MEN! Jeg har oppdaget noe merkverdig med denne projektoren, som jeg virkelig må bekrefte ved å kjøre opp Optomaen min igjen. I mørke scener (spesielt i Watchmen filmen), så syntes jeg det er litt mye etterslep, og generelt dårlig kvalitet! Syntes dette var veldig rart å se på. Litt vanskelig å forklare, og helt sikkert vanskelig å ta bilde av også, men akkurat som det skjer noe rart når det er mørke scener. Noen som veit hva dette kan være?

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg jaggu klart å planlegge litt hvordan veggen min skal se ut. Det vil altså bli stående rammer langs hele veggen, som har akustikkplater på 5cm i tykkelse med ca 1cm luft bak.

-skisse_ramme1-png

Selve rammene er kun for pynt og skjuling av selve akustikkplatene. Akustikkplatene blir festet til vegg, og rammene festes med borrelås slik at de kan tas av og på.

Slik vil en ferdig vegg se ut med rammene på:

-skisse_vegg1-png

Rammene vil jo ha høyttalerstoff på seg, slik at de er sorte. Lekten som går horisontalt langs hele er en som holder alt på plass i rett høyde. Jeg bygger ikke rammene helt ned mot gulvet, da jeg har litt ovner og diverse som gjør dette vanskeligere. Den horisontale lekten males sort eller trekkes eventuelt i samme stoff slik at den "blender inn". Høyde fra gulv til denne lekten er ca 30cm.

Grunnen til at det er to rammer som er lavere, er at jeg har en "kloss" i rommet der som sannsynligvis skjuler noen bærebjelker-ish. Disse må jeg bare bygge rundt, og de vil nesten bli borte når jeg gjør dette.

Her er forøvrig IRL bilde av veggen jeg nå planlegger:

Jeg skal altså stoppe når jeg når døren. Resten av rommet fra døren er å betrakte som "bar-delen", så venter med å gjøre noe her

Forøvrig ser det ut som jeg har en andrerefleksjon midt på døra omtrent, så det frister å modifisere denne med litt akustikkplater og bygge den ut litt. Tipper den slipper igjennom en god del dB.

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det dumt om det kommer treverk midt på refleksjonspunktet? Bør jeg etterstrebe å få refleksjonspunktet helt fritt for treverk? Er jo logisk at man bør unngå dette, men ble usikker på om en lekt på 3-4cm vil gjøre ugang eller ikke.

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da fikk jeg jaggu meg designet opp veggen i Sketchup idag!

-sketchup-av-vegg-st-3d-png

Da er planen å smelle akustikkplater i alle feltene, og jaggu var jeg heldig med førsterefleksjonen også, midt i den ene plata, så da går det jo knall!

Rammene blir så festet utenpå dette rammeverket igjen, med borrelås, og vil være tynne (1cm) slik at de ikke faller av pga vekt.

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med 17. Mai folkens! Har en liten pause fra feiringa nå, så får skrive litt i tråden her da!

Da fikk jeg skisset opp resten av tegningene mine i Sketchup i går, og tror jeg er inne på noe her.

-sketchup-av-begge-vegger-png

Veggene er altså stilt ved siden av hverandre her, så på venstre veggen er lerretet til venstre, og på høyre veggen er lerretet til høyre. Slik at det går an å forstå tegningen!

Tenkte først å ha noe hengsel-opplegg ved vinduet der, men etter å ha prøvd meg litt frem med det idag (har jo en halvveis løsning oppe å går) så er det krevende og vanskelig å få dette til å bli helt knæsj. Jeg er jo ingen snekker, så gjør det enklest mulig for meg selv!

Så derfor velger jeg å lage en svær "plugg" som jeg kan ta av og på der vinduet er nå. Vinduet har dører på innsiden som jeg må ta av for å få plass til akustikkmattene, samt at jeg må ta av listene. Så skal dette "plugges" igjen med en sak som passer rett inn, helt smooth. Ser mange gjør lignende for å dempe lys og lignende her inne, så det vil nok fungere flott. Trekker denne saken med samme materiale som ellers, så når denne er plugget igjen vil man ikke se at det er noe vindu der. Det er viktig at denne pluggen er rett konstruert med tanke på akustikken, da dette er midt i førsterefleksjon.

Her er pluggen avbildet, slik jeg har tenkt det. Denne er løs, og dyttes inn i hullet hvor vinduet er. Pluggen må ha noe håndtak-opplegg, men noe som er minst mulig synlig. Driver å tenker på å stifte på noen reimer eller lignende. Ellers må jeg bare feste på to håndtak, som må være sorte. Dette er kanskje den beste løsningen for å gjøre det enkelt å ta ut og inn. Blir jo noen kilo tung denne saken.

-sketchup-av-vegg-plugg-png

Grunnen til at jeg ønsker å ha denne muligheten, er at det er det eneste vinduet som kan åpnes opp og igjen, så deilig å ha muligheten for å lufte. Og deilig å få inn litt lys når man ikke skal ha det bekmørkt til kino også!

Side 9 av 11 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •