Forumets eneste Låvekino! (?) - Klipsch, Emotiva og SVS - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 11 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 ... SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 210
    Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ville nok latt yamahaen stått rundt 50% på sub kanalen og dempet gain på svs`n.

Her står gain på + - 50% på yamahaen og klokken 9 på svsene.
    Har også en sms-1 som står på 30% av peek gain.

Intermediate AnaXyd sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Henning-
    Heisann Rå kino du har fått deg da. Skjønner at det er digg å bo hjemme Liker oppsettet ditt!

( Hoel her forresten ^_^ )
    Hei Henning! Takk! Det er absolutt digg!

H/K:
    Da skal jeg gjøre det. Kanskje derfor jeg sliter litt med ulyder i SVS-en også, siden den blir belasta ganske så greit!

Driver ellers å vurderer meg litt akustiske tiltak. Rockwoolplater trekt med scenemolton er stikkordene her. Og disse plasseres i refleksjonspunktene.

Har også lyst til å bygge meg noen paneler som jeg trekker med scenemolton og fester på veggene. Barkduken er ikke fleksibel i det heletatt, og ganske vanskelig å få til å bli pen på veggene. Så og bygge noen rammer i 2x2 eller lignende og trekke fremsida med scenemolton bidrar til en clean finish og bedre demping. Rommet blir dog litt mindre, men skal bruke mist mulig dype paneler som mulig, så mulig 2x2 blir litt for grovt å bygge de i.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har tenkt litt på samme greia, men lurte litt på hvordan det er å bruke sånne plater som sitter i T-tak? De er jo ment for akustiske egenskaper, men kanskje høyere frekvenser..

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, jeg har ikke anelse! Er ihvertfall mange som kjører Rockwool sine, og jeg har en anelse om at de ikker så ille i pris heller. 400kr for 4stk eller noe, er det ikke?

- - -

Da har jeg ihvertfall fått kalibrert lydkortet en gang for alle, og jeg visste jo ikke at man måtte kjøre en kabel fra utgangen til inngangen for å gjøre dette riktig! Nå er det ihvertfall gjort, og nye kurver er fremme. Tror jeg endelig har fått teken på REW dere!

Noen som har noen kommentarer til disse kurvene?

Intermediate Per Christian sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,619
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hello, akustikk plater som de fleste bruker er det ssamme som i himling bare tykkere prisen på akustikk plater i tykkelse ca 40-50mm er fra ca 400 kvadraten... fikk pris på en pakke på byggmaker på 4000 inklusiv frakt, og det er dyrt! men fikk tak i platene mye billigere fra ett annet firma 60kr plata

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan du oppgi hvor du fikk de så billige eller? Er dette Rockwool akustikkplater?

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg syslet litt med tuninga på SVS-n igjen, og nå med skikkelig kalibrert utstyr. Fant ut at 10hz tuning var tingen for meg, og kurven ble slik:

Prøvde meg litt frem med EQ-en på SVSen også, men har liksom ikke helt satt meg inn i denne, så resultatet ble bare værre. Veit ikke om det er noe potensiale å bruke EQ på denne kurven heller, så jeg veit ikke.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Per Christian
    hello, akustikk plater som de fleste bruker er det ssamme som i himling bare tykkere prisen på akustikk plater i tykkelse ca 40-50mm er fra ca 400 kvadraten... fikk pris på en pakke på byggmaker på 4000 inklusiv frakt, og det er dyrt! men fikk tak i platene mye billigere fra ett annet firma 60kr plata
    Det var en ekstrem pris du har fått oppgitt :shock: jeg ga 690,- pr. pakke inkl. frakt og moms for 6 stk. 50 mm plater. Hvis man får bestilt de slik at de kan leveres sammen med ordinær levering av Rockwool-produkter til butikken, så skal du slippe å betale frakt.

Sitat Opprinnelig postet av AnaXyd
    Prøvde meg litt frem med EQ-en på SVSen også, men har liksom ikke helt satt meg inn i denne, så resultatet ble bare værre. Veit ikke om det er noe potensiale å bruke EQ på denne kurven heller, så jeg veit ikke.
    Men har du satt deg inn i hvordan eq-en fungerer, lest manualen og sånt? Cluet er at du skrur frekvensknappen til den frekvensen du vil dempe, sett bandwith til medium og skru gain helt ned (dette er bare for å se hvordan utslag det gir). Ta en måling og se på resultatet. Du bør se en klar demping rundt den frekvensen du skal dempe, hvis dempingen blir over et for stort frekvensområde, altså at du justerer flrere frkvenser enn peaken du skal bli kvitt, så stiller du bandwith ned, og hvis det ble dempet for mye, skrur du gain litt opp. Og måler på nytt. Og justerer, måler, justerer målet, osv.

Bruk Overlay-funksjonen i REW, slik at du får før- og etter-grafene i samme bilde da blir det mye enklere å sammenligne. Du kan bare ha Overlay-bildet oppe, og trykk på crtl+M og så enter for å ta ny måling.

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    50mm plater er jo ganske tykke også, så det var ikke værst pris tols1! Tenkte å prøve noen på 30mm eller 45mm jeg, så får høre med nærmeste byggvareforretning om pris på detta.

Ang. EQ på SVS-en må jeg bare lese meg opp til ja. Men i kurven jeg fikk frem nå er det nesten mer dipper enn topper, og er vel ikke mulig å booste disse dippene med den EQ-en kanskje? Prøvde meg litt frem men endte bare opp med dipper så..

Uansett takk for gode tips! Skal prøve ut litt mer!

Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så sitter jeg å sikler og frister meg med en Emotiva XPA-3. Sendte dem en mail med pris på XPA-3 og 3 RCA kabler (fra receiver til XPA-3), kommer på ca 5500kr med norsk mva og frakt, ferdig på døra mi.

DET FRISTEEER!

Skjønner jeg godt, men kablene ville jeg valgt fra noen andre. De var litt små og skrøpelige. Hjalp en kompis med XP5 og kjøpte RCA-kabler fra Emotiva. Med en gang de kom bestilte vi på ny fra BlueJeans. Dersom du har litt spagetti er det like greit å ta de godt skjermede kvalitetsbygde kablene derfra i første forsøk, etter min mening

Emotiva er mye moro for pengene :-D

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    50mm plater er jo ganske tykke også, så det var ikke værst pris tols1! Tenkte å prøve noen på 30mm eller 45mm jeg, så får høre med nærmeste byggvareforretning om pris på detta.

Ang. EQ på SVS-en må jeg bare lese meg opp til ja. Men i kurven jeg fikk frem nå er det nesten mer dipper enn topper, og er vel ikke mulig å booste disse dippene med den EQ-en kanskje? Prøvde meg litt frem men endte bare opp med dipper så..

Uansett takk for gode tips! Skal prøve ut litt mer!
    Njaei, dipene er det verre å bli kvitt med eq siden du må belaste både forsterker og sub med maaange ekstra dB for å kompensere en dyp dip. På min sub er det bare mulg å øke med +3 dB nettopp for at man ikke skal kunne gjøre den type feil.

Ang. akustikkplater så bør de fleste byggevaresjapper skaffe dette, men spørsmålet er jo hvilken pris. Det er tydeligvis noe forskjellig prisstrategier ute å går. De leveres i 30 mm, 50 mm, 75 mm og 100 mm.

Du kan få et annet tips også: hvis du kjenner noen som vet om et firma som skal bytte ut skjermveggene på kontorene, så kan du være heldig. Jeg er i den situasjonen og har tilgang til 10-12 skjermvegger som består av 2 x 25 mm komprimert Glava + huntonittplate i midten. Jeg har veid, målt og beregnet tettheten på Glavaen til å være nesten lik som Rockwool Akustikkplater. Så her ligger det an til skjermveggslakt om ikke lenge.

Intermediate Per Christian sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,619
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det var som sagt fra byggmakker, men han fyren bak kassa var litt lost da, prata på at de var 2.5 meter lange da.. det var fra glava...

men kjøpte fra akustikk AS fine priser der

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for gode tips! Tenkte jeg skulle prøve å dempe toppen rundt 50hz med EQ-en på SVS-en. Mulig det er XTZ subben som lager toppen, men det finner jeg ut.

Er kurven ellers grei? Syntes det er så mye trøkk i de lave frekvensene på den kurven, men litt mindre fart oppover i registeret?

Og ang akustikkplatene skal jeg sjekke ut! Både om noen kontorer i nærheten kan ha, og Akustikk AS!

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må heller spørre deg om hvordan du syns det høres ut når du lytter... er du fornøyd med lyden eller ikke ;-)

Intermediate Kane sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for gode tips! Tenkte jeg skulle prøve å dempe toppen rundt 50hz med EQ-en på SVS-en. Mulig det er XTZ subben som lager toppen, men det finner jeg ut.

Er kurven ellers grei? Syntes det er så mye trøkk i de lave frekvensene på den kurven, men litt mindre fart oppover i registeret?

Og ang akustikkplatene skal jeg sjekke ut! Både om noen kontorer i nærheten kan ha, og Akustikk AS!
    Ser at fra 100Hz til 200Hz ( for å nevne noe ) ligger ca 15db - 20db lavere enn det 100Hz til 10Hz gjør. Dette vil nok føre til at du føler at du har endel mer "dypbass" enn det du har "midbass". Dette kan dog lett fikses ved å dempe SUB nivået ditt endel da det enkelt å greit er den som står for høyt, ihvertfall i mine øyne. Greit å kjøre SUB'ene litt "hot" som de sier for å få litt liv i heimen, men 15db - 20db er vel litt vel brutalt
    Yamaha CX-A5000, Sherbourn PA 5-200, Arendal Sound 1723 Tower, Arendal Sound 1723 Center, 3 x Arendal Sound 1723 SUB3, SVS SSS-01

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Personlig ville jeg nok dempet litt nederst som Kane nevner. Tror du kanskje vil oppleve mer punch og fart da. Men en økning på 6-8 dB fra 40-50 Hz og nedover er bare artig

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det er akkurat det jeg syntes var litt rart også! Men da skal jeg skru ned LFE nivået i receiver, slik at det blir mer jevnt! Men nå er det slik at jeg får 85db fra hver sub ved -20 på receiver(målt med 50hz), og trodde dette var et referansepunkt? Mulig 50hz er en dårlig frekvens å måle på i mitt rom, slik at subbene blir stilt kunstig høyt.

Uansett så låter det jo ganske knall nå! Muligens litt for mye bass, men er jo litt deilig når det kiler i sofaen når SVS-en jobber ned mot de dype frekvensene. Skal sjekke ut litt på forskjellige filmer slik det er nå!

Skal forøvrig se denne i kveld: (Blu-ray)

Jeg som liker litt sånn Sci-fi som District 9 osv, tror at denne faller i smak ja!

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det er akkurat det jeg syntes var litt rart også! Men da skal jeg skru ned LFE nivået i receiver, slik at det blir mer jevnt! Men nå er det slik at jeg får 85db fra hver sub ved -20 på receiver(målt med 50hz), og trodde dette var et referansepunkt? Mulig 50hz er en dårlig frekvens å måle på i mitt rom, slik at subbene blir stilt kunstig høyt.

Uansett så låter det jo ganske knall nå! Muligens litt for mye bass, men er jo litt deilig når det kiler i sofaen når SVS-en jobber ned mot de dype frekvensene. Skal sjekke ut litt på forskjellige filmer slik det er nå!

Skal forøvrig se denne i kveld: (Blu-ray)

Jeg som liker litt sånn Sci-fi som District 9 osv, tror at denne faller i smak ja!
    Tror nok du er inne på noe der ja - ser den "peaker" en del nettopp på hz,så det kan nok lønne seg å prøve en annen frekvens som utganspunkt!
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fått en god pris på en Yamaha RX-V2700 receiver, og lurer på om dette er lurt å kjøpe? Får den for like under 3000kr.

Hadde vært flott med noe input på akkurat dette!

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er Dag Johnsen sin som ligger på torget? Kan ikke skjønne annet enn at det må være mye for pengene. Hva er 3000,- i dag?

Side 5 av 11 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •