Forumets eneste Låvekino! (?) - Klipsch, Emotiva og SVS - Side 11

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 11 av 11 FørsteFørste ... 7 8 9 10 11
Viser resultater 201 til 210 av 210
    Active Seigmann sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ser for meg ut som det er veldig mye etterklang i bassen.
    Har du plass til store bassfeller?
    Glava a37 med tykkelse på 30-40 cm over en vegg elns.

Det vill hjelpe på mye, det kan låte veldig snilt og litt slapt hvis man bare demper de øvre frekvensene iallefall etter det jeg har testet.
    Kan ingenting, gjør alt!

Intermediate AnaXyd sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har plass til det meste, så jeg er åpen for alle forslag på bassfeller!

Disse platene du tenker på regner jeg med?

Hvor er det mest gunstig å plassere disse platene?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må nok si meg enig med Seigmann, ja. Virker som du har ganske mye resonanser i bassen. Du kan jo prøve å sette inn noen pakker med Glava (med plasten på) i hjørnene av rommet, og se om du merker noen forskjell.

For øvrig så bør man skru av alle Enhancer, loudness, midnight mode etc. når man måler, slik at man ser hvordan tilstanden er i nøytral stilling.

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg fikk ingen forskjell når jeg puttet inn de sammenklemte rullene, kanskje det hjelper litt på over 100 hertz.

Ville dempet frontveggen mye først, jeg fylte hele veggen min opp og pakket inn høytallerene. Det gjorde mye med responsen, men mest med etterklangen egentlig, ble ganske likt fra 30hertz og oppover.

Hvor tykt kan du ha det?
    glava a37 den gule luftige trenger litt tykkelse før den blir sikkelig effektiv, men da tar den langt ned i frekvens også!
    Kan ingenting, gjør alt!

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for gode råd! Det så veldig pussig ut med waterfallen ja, så her er det noe akustisk som må gjøres. Det er jo tross alt i en låve, så kan jo ikke forvente all verden av rommet!

Jeg kan vel ha de tykkeste vil jeg tro, men dette blir i form av bassfeller i hjørnene bak. Er det A37 mattene du tenker på tols1? Om jeg bare kan sette disse u-utpakket i hjørnene så vil jo det være en meget grei og enkel løsning!

Om jeg skal kle frontveggene med dette, må jeg bygge om litt. Trenger disse mattene noe luft bak, eller kan de ligge inntil vegg?

Har jo plass til en god del glava i veggen jeg nå gjør om, og dette er på 50mm. Kan jo fylle opp det jeg kan i veggene med 50mm (da med 20mm luft bak) med disse platene. Tenkte å fylle det med Rockfon platene, men mulig glavaen er bedre på bassen?

Ble litt spm her, men jeg er helt blank på dette!

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AnaXyd
    Takk for gode råd! Det så veldig pussig ut med waterfallen ja, så her er det noe akustisk som må gjøres. Det er jo tross alt i en låve, så kan jo ikke forvente all verden av rommet!
    Det er svært få rom som ikke er behandlet som kan hanskes med bass!

Jeg kan vel ha de tykkeste vil jeg tro, men dette blir i form av bassfeller i hjørnene bak. Er det A37 mattene du tenker på tols1? Om jeg bare kan sette disse u-utpakket i hjørnene så vil jo det være en meget grei og enkel løsning!
    Du må ta av plasten skal du ha noen effekt under 100 hertz..
    ja det er a37

Du kan lage store klosser til hjørnene bak i rommet, det vill nok hjelpe en del.

Om jeg skal kle frontveggene med dette, må jeg bygge om litt. Trenger disse mattene noe luft bak, eller kan de ligge inntil vegg?
    Dette må stå i rommet, ikke inne i veggen, da har det lite effekt.

Har jo plass til en god del glava i veggen jeg nå gjør om, og dette er på 50mm. Kan jo fylle opp det jeg kan i veggene med 50mm (da med 20mm luft bak) med disse platene. Tenkte å fylle det med Rockfon platene, men mulig glavaen er bedre på bassen?

Du kan jo bygge en falsk frontvegg som høytallerene står bak? som på kino.
    Så fyller du opp denne med glava.

Bygger du veggen 50 cm ut kan du fylle opp med 50 cm glava fra gulv til tak, det vill være veldig effektivt

Det og temme bass i ett rom krever mye plass!
    Noen bruker mange subber rundt i rommet, andre demper vanvittig mye
    Kan ingenting, gjør alt!

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ja, det var det jeg mente. Noen har opplevd en bedring, andre (slik som Seigmann) ikke. Litt av poenget er jo at det koster null i innsats, og Glavaen kan du bruke på andre måter etterpå. Det er mest for eksperimentets skyld selvsagt, ikke som en permanent løsning. Jeg bygde to bassfeller som sylindre med Glava, 55 cm i diameter og 100 cm høye. De gav en viss bedring forutsatt riktig plassering.

Skal du oppnå noe særlig demping i bassen, må du opp i tykkelse. 50 mm + 20 mm luft vil ikke hjelpe veldig mye. Er det Rizla_7 som har dekket frontveggen med et 60 cm tykt lag med Glava? Og hvis rommet blir veldig dødt, kan du dekke isolasjonsplatene med plastfolie av type dampsperre, slik at de høyere frekvensene reflekteres mens de dype absorberes.

EDIT: ved nærmere ettersyn, så har vel Seigmann svart mye av det samme, det var bare litt vanskelig å lese pga. gulfargen

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for knallgode råd! Jeg lærer noe hver dag!

Da skal jeg kjøpe inn et par pakker med A37, og prøve ut dette i u-utpakket form i hjørnene bak. Hjørnene foran kan bli litt problematisk, ettersom jeg har SVSen stående helt innerst i det ene, men jeg kan jo bygge bassfelle over den igjen. Da vil bassfellene stå ca 50cm over gulvet, men jeg antar at de fremdeles vil ha en effekt?

Forresten, er det noe kols/lungefare ved å ha disse A37 platene i rommet?

Tok noen nye målinger nå, uten enhancer, og det ser ut som den var med på å lage mye ugang i waterfall diagrammet.

Måling MED enhancer:

-frekvensrespons-fronter-sub-peq-med-enhancer-jpg

Måling UTEN enhancer:

-frekvensrespons-fronter-sub-peq-uten-enhancer-jpg

Så enhancer er vel og bra det, den gir litt ekstra trøkk i bånn og sånn, men bivirkningene er dessverre for ille til at den er brukbar! (ser det ut til)

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er begge kurvene med eller uten Glava-ruller, eller er den ene med rull og den andre uten?

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke kommet så lang enda at jeg har satt inn glava enda Dette er med og uten enhanceren i Yamaha receiveren, som tilfeldigvis stod på når jeg foretok målingene forrige gang.

Side 11 av 11 FørsteFørste ... 7 8 9 10 11

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •