Forumets eneste Låvekino! (?) - Klipsch, Emotiva og SVS - Side 10

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 10 av 11 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10 11 SisteSiste
Viser resultater 181 til 200 av 210
    Intermediate AnaXyd sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Da har jeg satt meg ned med PEQ og lært litt om det! Hittil har jeg "kalibrert" SVS subben til å få en glattere responskurve. Nå har jeg også fått kalibrert opp REW utstyret mitt, så alt vises korrekt nå.

Før (kun SVS):
    -svs-uten-peq-yamaha-jpg

Etter (kun SVS enda):
    -svs-peq-jpg

Sammenligne:
    -svs-og-etter-peq-jpg

Dette er moro! Man merker latterlig stor forskjell i bånn med denne kalibreringen! Kjørte en sweep uten PEQ, og en med PEQ rett etter hverandre, og GUD a mei for en forskjell! Trøkker jo noe helt vanvittig her nå!

Det jeg har gjort, er å først kjøre en PEQ kalibrering kun på sub i Yamaha receiveren min. Justert opp fire bånd, og med forskjellig dB boost og forskjellig q på forskjellige frekvenser. Man kan ikke justere frekvenser trinnløst, så er ikke alltid like lett å få til dette. Deretter lot jeg det være en "peak" som jeg skulle ta med SVSen sin PEQ. Denne er nemlig trinnløs, så jeg kan "headhunte" peaks! Dempet dette, og vips, så hadde jeg en flatere kurve! ikke værst!

PEQen på SVSen står imidlertid PÅ under alle bildene i REW her. Gadd ikke å skru den av, i frykt for å "ujustere" den. Her var det bare millimeter som skulle til, så ingen skal røre SVSen heretter! 8) Så på alle bildene skal det være en relativt stor peak mellom 40 og 50hz. Demper ca 10dB på den nå, så da kan dere tenke dere!

Detta var moro! Har ikke prøvelyttet enda, tenkte å ta resten av høyttalerne først. Tar bare frontene + sub, gidder ikke de andre! Mulig jeg tar centeren, men jeg får se Det er ihvertfall hva jeg rakk idag, så tenkte å kalibrere resten i morra!

BTW: Er det normalt at SVSen skal rulle av ved ca 100hz, eller skal det vare litt lengre? Aner ikke hva som er vanlig her.

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okay! Da har jeg klart å dra meg igjennom justering av frontene også.

Høyre front
    -yre-front-og-etter-jpg

Venstre front
    -venstre-front-og-etter-jpg

Venstre front bød på litt ekstra tankevirksomhet, da den hadde litt dipper her og der som var ganske følsomme etter hvordan rommet var organisert. Fant ut at den store dippen på omkring 200hz var grunnet noen stressless stoler, og disse elsket tydeligvis å sluke 200hz med mange desibel. Ser nå at det er litt forskjell i nivået på venstre vs høyre front, da den ene ser ut til å spille litt høyere nå. Dette kan jeg eventuelt korrigere med YPAO antar jeg.

Front + sub før og etter
    -front-sub-og-etter-jpg

Slik ble altså forskjellen totalt sett. Det er ihvertfall litt jevnere, og selv om noen av dippene ikke blir helt i orden, bør det vel være mer jevnt lydnivå over hele spekteret? Jeg har aldri drevet med PEQ justering før, og dette var en ny erfaring for meg. Jeg får sette meg ned å lytte litt mellom før og etter, så finner jeg vel ut om det ble bedre eller ei!

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Whoow, satte meg ned for å høre litt på Infected Mushroom nå, og var jo gigantisk forskjell. Jeg veit ikke helt om forskjellen er bra eller dårlig, det ble ihvertfall MYE bedre headroom og dynamikk. Midbassen ble jo også utrolig mye kraftigere, veldig uvant! Men litt usikker på om jeg likte det eller ikke. Er det noen kloke hoder på frekvenskurver som kan fortelle meg om resultatet jeg har fått er bra eller dårlig?

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heldig du som har et snilt rom.

Ser veldig bra ut utgangspungtet på fronetene vertfall

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, mulig jeg har et ganske bra rom! Selv om det er i en låve med begrenset med isolasjon og slikt, så ser det jo ikke så aller verst ut!

Måtte høre meg igjennom litt idag, men fikk litt hodepine, mulig den lå å brygget fra før av, eller at jeg ikke tålte den store forskjellen i lyden. Hvem vet, jeg får nesten ta en ny lytteprøve i morgen! Flott å høre at utgangspunktet på frontene ser bra ut. Da er jeg ihvertfall på rett spor!

En ting er ihvertfall sikkert, det er veldig høyt på referansevolum nå! (MV-20) så rundt 75dB er relativt høyt! Siden jeg merkelig nok hadde lavere dB fra 100hz til 5khz før, så oppleves jo alt mye høyere nå som dette er korrigert. Utrolig vanskelig å forklare forskjellen, men det var nesten en litt for stor forskjell!

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ny dag, nye muligheter! Leste meg opp om House Curve før jeg sovnet i går, så har forstått at det kan være lurt å ha en kurve som gradvis går nedover.

Har også rakt meg igjennom BEF sin tråd, som var utrolig lærerik, og hentet meg dette bildet (håper det er ok at jeg låner det inn her!) som jeg skal prøve å få min kurve tilnærmet lik. Klarer jo ikke det massive trykket han har nedover, men noe ala den ihvertfall:

Det er altså den grønne kurven som er interessant her.

Nå har jeg jo en generell kunnskap innenfor PEQ justeringer også, og har nå også fått med meg at det er best å bruke så få bånd som mulig. Nå har jeg vel egentlig brukt så mange bånd som mulig! Så da er det bare å gyve løs. Kommer med en oppdatering etterpå tenker jeg

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke så rart om du opplever den nye lyden som høyere og mer slitsom. I de gamle kurvene ligger store deler av frekvensområdet flere db lavere enn bassen. Jeg hadde motsatt problem, ett frekvensområde lå høyere enn resten. Da jeg fikk justert ned dette og økt litt et par andre steder låt det straks mer naturlig og mindre slitsomt. Sanger jeg ikke hadde orket å høre på før låt plutselig ganske bra.

Så du må nok justere inn å finne den lyden DU synes låter bra. Kanskje idealkurven ligger et sted midt mellom den gamle og den nye kurven. Jeg har også lagt inn ca 10 db fra ca 100 Hz og nedover, dvs. 1 db pr 10 Hzsynes det låter bra, særlig da jeg fikk til en ganske jevn kurve.

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tips tols1! Prøvde nå å lytte litt på den ene fronten mens jeg justerte, og justerte en ganske flat kurve, lyttet og syntes det låt helt forferdelig. Da brukte jeg ganske mye boosting av dB i PEQ på receiveren min, kanskje dette er med på å ødelegge lyden? Så nå prøver jeg en annen metode, å kutte mest mulig topper istedet for å så øke lyden igjen med level i romkorreksjonen.

Prøver også å ta høyde for house curve, og få den til å gradvis vippe nedover fra lav hz til høy hz. Er ikke lett dette!

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Morsomt du er kommet deg godt igang med justering. Det jeg ser i dine kurver som jeg ville jobbet litt videre med er området fra 2khz og oppover, de ujevnhetene som er i det området vil "forstyrre" deg endel og gjør at lydbilde virker veldig kvast. Så har du området fra 200 til 400hz, får du det litt jevnere får du mye mere fylde i lydbildet ditt.

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for råd fra selveste BEF! Er jo deg jeg har lært mesteparten av, så morsomt at du tar en titt innom!

Sitter nå og prøver å "temme" den ene fronten min, har kun den tilkoblet nå, og måler den litt. Resatte PEQ justeringa fra i går, og begynte med blanke ark (har notert ned verdiene da, i tilfelle jeg vil gå tilbake til den igjen! )

Har nå prøvd å dempe den store toppen fra 2khz og utover:

-front-korrigering-1-dempe-topp-mellom-3k-8khz-jpg

Ikke noe finjustering dette, og har kun benyttet ett bånd på denne korrigeringen, og det er på 6,35khz hvor jeg demper -9dB med en Q på 1.260. Kun for å teste hva som skjer om jeg demper vekk den toppen.

Så satte jeg på litt musikk for å teste forskjellen på dette. Bytter mellom "Manual" som er programmet jeg akkurat satte, og "Through" som er ingen PEQ mens jeg hører på musikk.

Utrolig hvor stor forskjellen er, i negativ betydning! Virker som Klipsch ha litt høyere diskant enn ellers, for den blir veldig lite engasjerende om jeg kutter denne toppen. Merkelige saker. Er det noen som forstår noe av hvorfor dette skjer?

Så nå tenkte jeg å prøve å korrigere fra 1khz og nedover, og prøve å booste dette området litt istedet. Mulig det blir et bedre resultat, siden det trengs litt justeringer der og.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vis man er vant til relativt høyt nivå i diskant området og man tar det ned vil det nok fort virke litt lite engasjerende. Skal du få den store effekten av dette bør du prøve å justere begge frontene opp så likt som mulig og lytte litt. Diskanten skal aldri virke intens på musikk, den skal være der og skape luft i lydbildet, uten å være påtrengende.

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal vi se, da har jeg prøvd å justere begge frontene så close som jeg klarer, og endte opp med følgende resultat:

-fronter-peq-jpg

Da har jeg justert slik at det faller gradvis nedover, og øker bittelitt igjen akkurat der Klipschene virkelig hadde en topp.

Legger ut forskjellen med før og etter PEQ på hver front:

-venstre-front-og-etter-peq-jpg

-yre-front-og-etter-peq-jpg

Som man ser på første bildet her fikk jeg det ganske jevnt syntes jeg. Den største forskjellen er den på rundt 115hz, den klarte jeg ikke å få bedre. Er nok noe i rommet som gjør denne så ille.

Hvordan ser det ut nå da? Nå skal jeg prøvelytte litt med bare frontene for å se hva jeg føler og tenker om dette! Blir spennende!

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De kurvene ser meget så bra ut! Får du nå subben juster inn med frontene for å gi mere fylde i bunnen vil jeg tro det spiller meget så morsomt.

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okay, skriver med en gang inntrykkene enda er klare:

Igjen, heftig stor forskjell men er nok fordi jeg er vant med hvordan det var fra før av. Mer trøkk i midbassen, det er jo ingen vanskelig sak å oppdage her. Føler kanskje at det blir litt "innestengt lyd" i forhold til den andre, men igjen, jeg er vant med hvordan det var fra før, og kanskje jeg er vant til "feil" referanse.

I tillegg syntes jeg kanskje lydbildet åpnet seg mer opp, og ble bredere. Det var en god følelse. Jeg føler også at lyden blir litt mer intens å høre på, og jeg kjenner at hodet mitt bearbeider lyden slik at jeg kan kjenne et ørlite snev av hodepine mens jeg lytter. Dette er ikke tilfelle med den gamle innstillingen. Litt lettere å høre på musikk når PEQ er avslått, altså. Men dette kan igjen kanskje være fordi det er mye mer trøkk i midbassen.

Det jeg har brukt som lyttemusikk er Infected Mushroom med Saeed og U R so f*cked.

Legger ut kun kurven av hvordan frontene spiller nå med PEQ, da det forrige samlebildet hadde litt mange kurver i seg:

-fronter-peq-jpg

Om jeg skulle ha valgt innstilling her og nå, ville jeg valgt uten PEQ.

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    De kurvene ser meget så bra ut! Får du nå subben juster inn med frontene for å gi mere fylde i bunnen vil jeg tro det spiller meget så morsomt.
    Takk for det BEF! Så ikke at du hadde postet før jeg postet siste innlegget mitt. Flott å høre at du syntes kurvene ser bra ut, det er godt å høre!

Som jeg skriver, så er jeg kanskje ikke heelt fornøyd med hvordan det låter, men kan det være andre faktorer enn akkurat frekvensresponsen som spiller inn her? Jeg kunne jo generert noen waterfalls og spectrograms om det kan være av interesse for å forstå mer av hva som skjer i lyden. Personlig aner jeg ikke hva waterfalls og spectrograms forteller meg, så der er jeg helt blank!

Men kanskje den viktigste faktoren, er hva jeg er vant med. Jeg må kanskje venne meg til at det er sånn det skal låte referansemessig! 8)

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg kalibrert opp subben også. Bruker alle båndene på Yamahaen (4stk) og det ene båndet på selve SVSen til dette. Slik blir kurven med alt spillende sammen:

-svs-peq-fronter-peq-jpg

Blå er uten SVS. Gul er med.

I samme slengen legger jeg også ut impulsresons, waterfall og spectrogram for de som liker slike! Mulig noen her kan tyde de bedre enn hva jeg klarer.

-spectrogram-svs-fronter-jpg

-waterfall-svs-fronter-jpg

-impulsrespons-fronter-svs-jpg

Da skal jeg lytte litt! Blir vel å kjøre denne inn i spilleren tenker jeg, fin intro å teste med der! 8)

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selve frekvens kurven din ser jo meget så hyggelig ut. Waterfall ser ok ut over 100hz, å skulle gjerne sett den videre oppover. Deler du subben på 70hz?

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ah, flott å høre! Bra mitt harde arbeid har gitt resultater!

Så på waterfall er det ikke helt bra om det tar alt for mange milisekunder?

Har lagt ut noen litt lengre versjoner av waterfallen og spectrogramet. Tenkte ikke over at den bare gikk til 200hz den forrige jeg la ut. Her er det ihvertfall:

-waterfall-svs-fronter-15-20000-jpg

-spectrogram-svs-fronter-15-20000-jpg

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En ting er sikkert med den nye kurven, det trøkker noe voldsomt! Føler denne ble bedre enn første, da det er litt mer i diskanten, som jeg liker. Blir litt rart å høre på om det er lav diskant, blir liksom ikke så luftig føler jeg.

Nå må jeg ta frem skrutrekkern og stramme alle mulige skruer i rommet hører jeg, alt rasler på Art of Flight nå! Men fy så moro da!

Er det noen kloke hoder som skjønner noe av waterfall diagrammet mitt? Det er vel kanskje ikke meninga at ms'en fra 100hz og nedover skal være så lang, så veit ikke om noen har noe forslag? Demping?

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ajaj, nå har jeg funnet ut noe som kanskje kan ha påvirket målingene. Dette er bare kanskje, ettersom jeg ikke er sikker på hvordan det var stilt når jeg foretok målingene.

Det jeg tenker på, er Music Enhancer, som stod som standard på "ON" i den ene Scenen min som jeg benytter til musikk. Jeg syntes det har alltid vært noe finurlig med den Scenen om jeg tenker meg om, siden den alltid har vært høyere enn de andre. Så denne kan kanskje påvirke resultatet i stor grad, ettersom denne skal dra opp dynamikken et par hakk. Jeg skal kontrollmåle på nytt ved å sammenligne kurven med Enchancer og uten.

Noen som har tilsvarende opplevelser? Regner med at når jeg måler, skal ikke receiveren påvirke signalet i noen grad.

Side 10 av 11 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10 11 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •