Kolschtats stuevennlig Hifi

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 36 1 2 3 4 5 11 21 31 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 711
    Intermediate Kolschtat sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    867
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Talking Kolschtats stuevennlig Hifi

Denne var moden for en oppdatering, som må komme senere. Alt som ligger igjen nå er hva jeg har hatt og hva som er aktuelt. Som dere kan se har den skjedd forholdsvis mye fra det første anlegget som ble handlet inn i 2007 til i dag. Mange erfaringer rikere og tusenlapper fattigere er vel det viktigste jeg har lært - aldri nedgrader, du må bare kjøpe deg opp igjen litt senere

Det første anlegget besto av:
    Rotel RC1070
    Rotel RB1080
    Energy RC50
    Pioneer DVD/CD/SACD sak.

I dag står følgende for underholdningen:
    Rega RP6 m Exact
    MF V-LPS mkII (midlertidig)
    Logitech Transporter
    Marantz SA7003
    Hegel H200
    Kef Reference 201/2 på original stands

Til slutt en liten oversikt over produkter jeg har eid, testet skikkelig hjemme eller stiftet meget god bekjentskap med under kjente forhold:

Elektronikk:
    Rotel RC1070 (eid)
    Rotel RB 1080 (eid)
    Arcam FMJ P35 (eid)
    Arcam FMJ C31 (eid)
    Arcam FMJ CD36 (eid)
    Hegel H200 (lån)
    Bladeius tyr (lån)
    Bladelius Thor mk2 (lån)
    Chatper Precis (lån)
    Koda (integrert sak til 50k) (lån)
    Bryston 3B SST (lån)
    Copland 535 (mener jeg) (eid)
    Parasound NC2250 (lån)
    Marantz SA15 (lån)
    Onkyo TXSR875 (lån)
    Arcam AVR350 (lån)
    RXV2700 (lån)
    ASR Emitter
    Abrahamsen V2
    Abrahamsen V1
    Hegel H2
    Hegel P2
    Hegel H4A MK2
    Abrahamsen V6
    Hegel HD10
    Marantz SC11S1
    Hegel H4A (lettere modifisert)
    Bel Canto e.one DAC 1.5
    Meridian G08
    Marantz SA11S2
    Bel Canto e.one DAC 3.5 m/ LNS1 senere VBS1
    Bel Canto USB-link
    McIntosh MC252
    Rega RP3
    Rega RP6
    Marantz SA7003
    Logitech Transporter

Høyttalere:
    Energy RC50 (eid)
    Zu druid (lån)
    Focal 1027 be
    Motitor Audio GS10 (lån)
    Focal 1007 (frode)
    Kef Reference 203/2 (eid)
    Pioneer S-3EX-QL (eid)
    Sonus Faber Cremona Auditor (lån)
    Focal 1007 be
    ML Vista
    Kef IQ9 (lån)
    KEF Reference 201/2
    KEF R500

Og sikkert masse jeg har glemt, sikkert ikke så spennende for de som leser her, men jeg trengte selv og få litt kontroll på hva som har vært i ilden.

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    867
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høyttalere:

Som nevnt ovenfor har dette tatt mye nattesøvn de siste månedene. Listen over aktuelle kanditar var/er:

Focal Electra 1007 BE - Veldig aktuell
    Focal Electra 1027 BE - Litt i overkant til rommet er jeg redd..
    Audiovector Mi3 Avantgarde - Se beskrivelse lenger ned
    Audiovector MI1 Avantgarde - På tynn is
    ML Vista (Anfield sin skyld)
    Sonus Faber Cremona Auditor - Kjærlighet!
    Vienna Acoustics Beethoven Baby grand - Strykes fra listen, se hvorfor lenger ned
    SA Ranger - mulig mulig
    SA Explorer - forsvarer den prisforksjellen fra Ranger?

På oppfordring fra Gwandarion har jeg lett litt etter "sære" konstruksjoner. Deriblant Tannoy som Stereofil ga en god demo på, men vet ikke helt jeg...

Rommet det skal stå i er en litt merkelig L-form som måler ca 16kvm totalt, hvor selve lytteområdet er 3,20x3,10 (sånn cirkus).

Litt kjappe og ytterst subjektivt intrykk før jeg tar kvelden:

Focal Electra serien:

Som mange andre har opplevd er det Beryllium diskant som tiltaler meg mest her. Den er simpelthen fantastisk. Måten den fanger hver minste detalj med enorm presisjon, uten at det blir analytisk eller kaldt. Gløden bevares i musikken og jeg opfatter det aldri som slitsomt. Ser vi videre mot mellomtone synes jeg også denne er veldig god. Instrumenter og vokaler fremstilles troverdig og evnen til å spille det mest av musikk på et høyst engasjerende nivå er noe jeg setter stor pris på. Det samme gjelder bassen, som spesielt paret med Arcam er rask, fast og veldig presis.
    De presenterer et stort lydbilde - i alle retninger. God bredde, men mest imponerende er evnen til å fjerne taket's begrensninger samtidig som bassen på karunesh ruller imot deg som en lav kraftig bølge.
    Med andre ord en nytelse på det meste.
    Hørt på følgende elektronikk: Arcam C31 + Arcam P35/Parasound 2250, Arcam ACR350, Marantz SR7500 + litt annet, Vincent CDS6, Arcam CD36T + en demo på hifihuset.

Audiovector MI3 Avantgarde:

Dette var lenge en av mine drømme høyttalere etter en kjapp demo på OHC. Naturlig nok bar turen tilbake dit på lørdagen som var. Optimismen var stor da jeg fanget en overivrig selger og ble geleidet ned i et av demo rommene. Demo cd'n som hadde fulgt meg og mitt pakkesel gjennom Oslo formiddagen ble lagt i skuffen på en Densen og vi var klare for nytelse...eller?

Sist hadde jeg hørt de på stort sett akustisk musikk og jeg hadde kost meg med detaljer i de øvre toner, noe som gikk fint også nå - en liten stund ihvertfall. Fascinasjonen over detaljeringsevnen til bånddiskanten gikk desverre over i en følelse av manglende engasjement. Ikke noe styggt om høyttaleren, men ikke noe for meg.
    Jeg synes det ble for kaldt og analytisk i det øvre sjiktet. Dette kom tydlig frem på Katie Melua - I do belive in love, men også Eric Clapton - Blue eyes Blue mistet litt av magien i mine ører. Likefullt imponerer høyttaleren med flott dynamikk og "trampene" i Nils Loftgren's Mud In your eye satt som et skudd og guitaren hadde en flott "snert" over seg. Desverre, følte ikke jeg at stemmene og det generelle lydbilde ikke ga meg noe magi, alt var veldig riktig men det ble aldri noe mer.
    Ifølge selger var ikke rommet godt egnet til demo (?) og måtte ta skylden for et litt rotete lydbilde hvor det var vanskelig og plassere instrumenter og artister. Rommet var god dempet, men usymetrisk.
    Hørt på Densen oppsett til ca 120løk

Merker også på meg selv at jeg har endret litt fokus område når det gjelder presantasjonen av lyd siden sist jeg lyttet til de, ikke like opptatt av alt skal være korrekt. Jeg skal nyte musikk ikke analysere. Lyd er subjektivt og jeg skjønner godt at mange faller for denne høyttaleren.

Vienna Acoustics Mozart / beethoven baby grand

Vienna Acoustics er et merke som fanget interessen min etter mange gode omtaler i store deler av verden. Lyd og Bilde gav de også 10/10 (som 90% av alt annet de tester til over 5000kr) følgelig så jeg frem til et møte med de. Intrykkene er fra Stereofil's lytterom, et rom på ca 20kvm isolert fra resten av butikken.

Dette ble for meg en enorm skuffelse, det var pent og pyntelig fremført helt uten harde kanter, kansje litt for pent. I følge selger hos stereofil kunne det lett bli litt mykt med mange forsterkere, men med ASR Emitter II som jeg fikk bruke skulle det matche bra. Likefullt satt jeg etter den første sangen så langt frem på stolen at jeg var millimetere fra å falle ut. Mellomtone, diskant og bass lå milevis unna meg - pakket inn i bobleplass. Jeg kan tenke meg at disse er flotte til bakgrunnsmusikk i stuen, men til 20høvdinger er det lov å forvente mer. Bassresponsen var også skuffende, en av de låtene jeg ofte slapper av med er "Karunesh - Flowing with the tea" som jobber hardt i de lavere oktaver, disse var knapt hørbare på Mozart. Jeg opplevde de som kjedelige, uengasjerende med et rotete lydbilde hvor det var tydelig at all bass kom direkte fra høyttalerene og andre instrumenter var vanskelig å plassere. Skal ikke si så mye mer da disse er uaktuelle for meg. Meget mulig jeg har fått en elendig demo og er fryktelig subjektiv så hvis jeg tramper på noen tær så beklager jeg det. Gledet meg veldig til å høre de, dermed var det et langt fall når de ikke levde opp til forventningene. Hørte forresten på Mozart da de ikke hadde baby grand tilgjengelig og de benytter samme elementer som Mozart(forskjellen er ett ekstra bass element).

Hørt på ASR Emitter II + Marantz SA 7001

Sonus Faber Cremona Auditor

Sonus Faber har jeg alltid tenkt på som en veldig romantisk, varm og bløt produsent av høyttalere og hadde ikke så store forventnigene da de ble satt på. Gwandarion og HomeCinema hadde tipset meg om disse og tenkte jeg skulle gi de et forsøk, hvilket jeg er veldig glad for nå. Lyttet på de i samme rom som Vienna Acoustics Mozart med samme elektronikk umiddelbart etter at Mozart ble koblet ut.

Overgangen fra Mozart var midlt sagt enorm. Plutselig hadde jeg en imponerende scene for meg. Alt var tydelige definert og de små monitorene forsvant bokstavlig talt i lydbildet. Fem minutter senere var jeg forelsket. Godt tilbakelent i den samme stolen hadde det plutselig gått en time uten at jeg hadde brydd meg med å bytte sang eller analysert lyden - jeg koste meg bare. Etter litt kritisk lytting vil jeg beskrive lyden som magisk..... Lydsignaturen heller mot det varme og er nok ikke helt korrekt. Diskanten er mer avslepen enn både Audiovector's bånddiskant og Focals lett helsefarlige Beryllium, allikevel gjenngir den detaljer på en flott måte. Om jeg liker denne eller beryllium løsningen best er jeg litt usikker på, det heller nok mot focal på diskant siden. Trass i en litt avslepen diskant hadde jeg ingen problemer med å virkelig nyte Nils Loftgren - Some must dream, det var god snert i strengene og jeg følte meg ikke distansert fra musikken. Går vi videre kommer vi til denne høyttalerens sterkeste side i mine ører - mellomtonen. Aldri før har jeg hørt Katie så silkemyk eller like kraftig,med unntak av Usher CP 8872 Dancer II som er i en "litt" annen prisklasse. Stemmer ble gjengitt med en enorm tilstedeværelse, fra silkemykt til kraftig og flott der det krevdes. Blir litt slitte hifi utrykk nå, men stemmer, gitar og piano ble fremstilt organisk med en flott kropp og fylde. Dette gjaldt både Katie, Eric Clapton, Diana Krall, Freddie Mercury og Nils Loftgren. Akustisk gitar ble nydelig gjenngitt med god hurtighet, fin dynamikk og luftighet i toppen. Det samme gjelder forøvrigt Piano. Trommeslagene i Dire Straits - Romeo and Juliet satt fint og det samme gjaldt da Phil Colins havnet i skuffen.
    Det som gjør meg usikker på denne høyttaleren er at den umulig kan spille noe under 45Hz, tviler også litt på dens evne til å gi servere meg Bad Religion på en skikkelig måte da jeg aldri rakk å teste det. Sikkert er det uansett at jeg må ha en sub skal jeg gå for denne. Bortsett fra tvilen til allround ferdigheter imponerte denne høyttaleren meg. Skal heller ikke se bort fra at noe av magien kan tilskrives ASR Emitter II, skal jeg dog tro på Stereofil's selger var Arcam en god match og det var ikke uvanelig at de brukte CD36 + A32 til demo på disse, en demo jeg skal på før noe bestemmes.

Hørte på ASR Emitter II + Marantz SA 7001

SA Ranger/Explorer

System Audio oppfatter jeg som et veldig spennede merke med flotte produkter, da med tanke på design og lyd. Desverre demonstreres disse over hele landet altfor ofte på Hegel, noe jeg synes er en dårlig match. Likefullt spiller de flott på Primare som jeg stort sett har hørt de på.

Ranger er den høyttaleren jeg har lyttet mest til av disse da Explorer nesten alltid er koblet opp på Hegel. Ranger vil jeg beskrive som en kjapp, rytmisk høyttaler med godt driv. Utrolig morsom på Håkan Hellström og musikk der akustisk møter pop'en. Strenger før en fin glød over seg og det er godt med trykk og dynamikk. Diskanten stiller ikke i samme klasse som Focal's Beryllium, men absolutt noe jeg kunne levd med. Det mest imponerende er den kjappe bassresponsen med et kontant "trøkk". Enkelt og greit er dette en morsom, velspillende høyttaler som lett får "rockefoten" min til å trampe takten. Mellomtonen er også veldig god, er imponerende hvordan den gjengir gitar og stemmer på. Dog ikke like magisk som Sonus Faber, lydsignaturen på de to er tross alt ganske forskjellig. Stor sannsynligheten for at jeg opplever både dynamikk og bass som i overkant imponerende grunnet den beskjedne størrelsen på elementene, burde egentlig aldri sett det man lyttet til....
    Tror jeg kunne hatt mye morro med denne høyttaleren, skulle gjerne ha opplevd den under ideelle forhold da det er vanskelig å få et korrekt intrykk fra de små stuemiljøene til hificenterkjeden. De burde virkelig skaffe seg fler lytterom, eller kaste ut noen JBL hjemmekino anelgg til fordel for SA.

Hørt på Primare CDi10 (tror jeg den heter), Hegel H200, Primare I30 + litt annet.

ML Vista

Her har vi i mine ører den aller beste allrounderen til nå, desverre tror jeg den tar livet av rommmet mitt. Blir litt kort beskrivelse da den grunnet størrelse ikke blir aktuell uansett og at den kansje er i overkant ego når jeg skal sjarmere fruentimmere med musikk en sen lørdagskveld.

Har hatt gleden av å nyte denne i sjokobunkeren til Anfield, en opplevelse jeg sent vil glemme. Her er en høyttaler som jeg synes gjør det aller meste veldig bra. Elektrostat panelet gir en utrolig balanse i lydbildet med en fascinerende luftighet og plass til hver enkel musiker, spesielt når alt er kalibrert, utprøvd og justert slik det er i "sjokobunkern". Lydbildet er veldig åpent og jeg har merket en del kabinett resonans i flere høyttalere etter å ha lyttet til ML. Om det ikke blir ML nå er det nok ikke helt umulig at det en gang dukker opp et par hos meg.
    Hørt på: Arcam AVR 350, Rogue Stereo 90 og Marantz SA 15

Her har dere mine intrykk av høyttalerene jeg har vurdert og de som fortsatt er til vurdering. Jeg må få presiserer at dette på ingen måte er noen "ekspert-vurdering" eller noe i nærheten av en objektiv vurdering. Det er veldig subjektivt og jeg legger de ut fordi jeg håper at det vil gjøre det lettere for de som ønsker å gi meg tips og råd om hva jeg burde prøve/lytte.

Har du tatt deg tiden til å lese alt setter jeg pris på det og håper kansje noen kjente seg igjen i beskrivelsen og jeg ikke er heeelt på jordet.

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aiai, flott beskrivelse. Har hørt endel av høyttalerne du beskriver her, og tror vi er ganske så enige.

Hva med å sjekke ut Dynaudio Focus 220? Tror dette kan være gode allroundere.

Totem Forest? Koster omtrent tredve(?).

Har hørt lillebrødrene, og de imponerte stort.

Eventuelt kan du låne mine Monitor Audio GR 10 stativhøyttalere for å sjekke om det merket kunne vært noe.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjempebra! Gøy å lese tester av personer her på forumet, og ditt var intet unntak. Enig med deg i beskrivelsen av høyttalerne kjenner meg igjen i mange av lydopplevelsene dine. Vienna Acoustic Vienna Acoustics Beethoven, selges brukt i ny og ne.. Her er lyden noe helt annet en Mozart'ene.. Mye mer engasjerende..

Men her skulle jeg egentlig ikke gi tips! Jeg skulle jo skryte. Kjempebra innlegg Kolschtat
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    244
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Først vil jeg også skryte av en flott beskrivelse av høyttalere, og den vanskelige prosessen det er å kjøpe nye!

Jeg gjorde den samme øvelsen tidligere i år, og de fleste av høyttalerene her stod på listen min også. Jeg synes det er litt morsomt at mine inntrykk stemmer så godt overens med det du beskriver her. Jeg hadde en høyttaler til på listen over kandidater, nemlig Elac FS 209 (30k). Disse kjennetegnes av en svært bra diskantgjengivelse, og en bass jeg ikke har hørt maken til i tilsvarende prisklasse. Mellomtonen kunne synes litt tilbakelent, men det kan skyldes at jeg ble så imponert av bass/diskant. Jeg hadde faktisk kommet så langt at jeg hadde bestemt meg for å kjøpe disse, da jeg fikk muligheten til å kjøpe SA Explorer brukt til en ok pris. Explorer var mitt andre valg, tett fulgt av SA Ranger. Lydsignaturen på Elacene er ganske forskjellig fra SA, som etter mitt skjønn har sin styrke i midbass/mellomtonen, samt at jeg liker dikanten på Ranger/Explorer (oppløst, men ingen harde ssssser å høre). Konklusjonen min er ihvertfall at det kan være verdt å teste Elac, da de ihvertfall gjorde stort inntrykk på meg.

Lykke til i den videre jakten skal du uansett ha!

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    B&W låter utrolig godt på Arcam. BW 703 burde tilfredsstille her . Ellers syns jeg faktisk Klipsch spiller ganske godt på diverse Arcam utstyr. Favoritten er RF-5 (RF-63 har jeg testa 1 gang, og den virka også veldig bra).

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    867
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av C. Alshus
    Aiai, flott beskrivelse. Har hørt endel av høyttalerne du beskriver her, og tror vi er ganske så enige.

Hva med å sjekke ut Dynaudio Focus 220? Tror dette kan være gode allroundere.

Totem Forest? Koster omtrent tredve(?).

Har hørt lillebrødrene, og de imponerte stort.

Eventuelt kan du låne mine Monitor Audio GR 10 stativhøyttalere for å sjekke om det merket kunne vært noe.
    Takker Alshus!

Dynaudio har jeg hørt mye positivt om så bør nok få undersøkt de litt nærmere. Totem Forest var forresten virkelig lekre, hvem forhandler disse i Oslo området?

Med tanke på Monitor Audio tror jeg kansje vi må sette av en dag du kan komme på besøk med de =)

Sitat Opprinnelig postet av HOJ
    Kjempebra! Gøy å lese tester av personer her på forumet, og ditt var intet unntak. Enig med deg i beskrivelsen av høyttalerne kjenner meg igjen i mange av lydopplevelsene dine. Vienna Acoustic Vienna Acoustics Beethoven, selges brukt i ny og ne.. Her er lyden noe helt annet en Mozart'ene.. Mye mer engasjerende..

Men her skulle jeg egentlig ikke gi tips! Jeg skulle jo skryte. Kjempebra innlegg Kolschtat
    Takker så mye Føler kansje at jeg burde gi Beethoven en sjanse til, se om jeg kan få de koblet opp på noe annet enn ASR neste gang, jeg vil jo at de skal være bra

Sitat Opprinnelig postet av EON
    Først vil jeg også skryte av en flott beskrivelse av høyttalere, og den vanskelige prosessen det er å kjøpe nye!

Jeg gjorde den samme øvelsen tidligere i år, og de fleste av høyttalerene her stod på listen min også. Jeg synes det er litt morsomt at mine inntrykk stemmer så godt overens med det du beskriver her. Jeg hadde en høyttaler til på listen over kandidater, nemlig Elac FS 209 (30k). Disse kjennetegnes av en svært bra diskantgjengivelse, og en bass jeg ikke har hørt maken til i tilsvarende prisklasse. Mellomtonen kunne synes litt tilbakelent, men det kan skyldes at jeg ble så imponert av bass/diskant. Jeg hadde faktisk kommet så langt at jeg hadde bestemt meg for å kjøpe disse, da jeg fikk muligheten til å kjøpe SA Explorer brukt til en ok pris. Explorer var mitt andre valg, tett fulgt av SA Ranger. Lydsignaturen på Elacene er ganske forskjellig fra SA, som etter mitt skjønn har sin styrke i midbass/mellomtonen, samt at jeg liker dikanten på Ranger/Explorer (oppløst, men ingen harde ssssser å høre). Konklusjonen min er ihvertfall at det kan være verdt å teste Elac, da de ihvertfall gjorde stort inntrykk på meg.

Lykke til i den videre jakten skal du uansett ha!
    Merci! I dag var det gøy å logge på Avforum! Helt enig med deg, ranger/explorer er helt råe i midbass og mellomtone! Elac på sin side har jeg faktisk aldri hørt ops: Hvor kan jeg få en skikkelig demo av de?

Sitat Opprinnelig postet av Skorob
    B&W låter utrolig godt på Arcam. BW 703 burde tilfredsstille her . Ellers syns jeg faktisk Klipsch spiller ganske godt på diverse Arcam utstyr. Favoritten er RF-5 (RF-63 har jeg testa 1 gang, og den virka også veldig bra).
    B&W har jeg hørt mye bra kombinert med Arcam, meeen det er HFK da, ingen stor fan av de. Skal nok uansett få undersøkt det, kansje jeg må plage Homecinema en dag (hvis du leser dette homecinema - *hint hint*)

Arti at dere synes det er morsom lesning. Ser allikevel at det gikk i overkant fort i går, en del setninger som trenger en "makeover" og en del litt merkverdige skrivefeil :P

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med Triangle Esprit Celius

Er absolutt verd å låne øre til denne før du tar en avgjørelse
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    638
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interessant å lese dette, meget gode beskrivelser!
    Tillater meg å komme med noen tips også. Du har jo elektronikk som kan bringe frem det beste i mang en ht.

ZU Druid http://www.zuaudio.no/ Lyd og Bilde : Kjøpeguide

Spendor og Triangle Norsk HiFi Center

PMC Golden Age Music AB - HiFi

Mirage OM? Gulvstående

Ligger for øvrig både 803N og 804N på Hifisentralen

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    638
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Totem har de forresten her: BEST HIFI AS
    Ved besøk kan du jo også teste bla Aurum Cantus.

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gode beskrivelser kolschtat. Kjenner meg veldig igjen på dine beskrivelser av de høyttalerene jeg har hørt. Blir spennende å se hva du ender opp med. Du sitter jo med et utrolig godt utgangspunkt for å få kremlyd med elektronikken du har

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kolschtat
    Elac på sin side har jeg faktisk aldri hørt ops: Hvor kan jeg få en skikkelig demo av de?
    Det står vel noe slikt i en viss referansekino på Økern

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    244
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er Neby Hi-Fi Consept AS som har agenturet på Elac. Se Neby Hi-Fi Concept AS Tlf: 23 23 43 60 Finnes også i andre butikker, blant annet Tonart i Trondheim.

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    867
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Marantz
    Det står vel noe slikt i en viss referansekino på Økern
    Aiaiai, blir jo en tur dit neste helg Passet jo fint.

Triangle er forresten spennende, er vel ikke uten grunn en blasert Usher eier velger de

Takk for mange gode forslag, skal nok få med meg det meste før juni!

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er lyd veldig subjektivt, men personlig syntes jeg Martin Logan og 1007/1027Be er en klasse over alle de andre alternativene (men også dyrere), i allefall når det gjelder oppløsning, detaljer og luftighet. Sonus er vel kanskje lett å like, og som du sier litt forførisk/romantisk, men for min del er jeg ganske sikker på at de hadde blitt for tamme i lengden. Ellers så deler jeg mange av dine observasjoner.

Sjekk også Respons Baby Grand. De går etter sigende ned til 40hz, og Scanspeak ringradiatoren er svært bra. Hver eneste høyttaler får blant annet spesialtilpassede delefilter til elementene. Reidar Persson vet hva han driver med. Ligger på 44 000,- veil.

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    867
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Nå er lyd veldig subjektivt, men personlig syntes jeg Martin Logan og 1007/1027Be er en klasse over alle de andre alternativene (men også dyrere), i allefall når det gjelder oppløsning, detaljer og luftighet. Sonus er vel kanskje lett å like, og som du sier litt forførisk/romantisk, men for min del er jeg ganske sikker på at de hadde blitt for tamme i lengden. Ellers så deler jeg mange av dine observasjoner.

Sjekk også Respons Baby Grand. De går etter sigende ned til 40hz, og Scanspeak ringradiatoren er svært bra. Hver eneste høyttaler får blant annet spesialtilpassede delefilter til elementene. Reidar Persson vet hva han driver med. Ligger på 44 000,- veil.
    Er forsåvidt ganske enig i beskrivelsen din, jevnt over er Focal eller ML det beste. Men Sonus Faber Cremona Audtior gjorde en del musikk på en fantastisk måte, dog er jeg veeeldig usikker på hvor lenge jeg setter pris på det.

Focal 1007BE er jeg sikker på, der går jeg ikke feil. Prismessig ligger den bare tusingen over SF så de stiller jo ganske likt. SF må uansett få en runde til før jeg bestemmer meg, minnet jeg har av de er urovekkende positivt, noe som kansje kan skyldes at disse kom på rett etter VA mozart....

Heller stadig mer mot stativ da jeg vil kjøpe noe som passer i rommet mitt.

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan jo si at jeg er voldsomt fornøyd med mine 1007. Har måttet kjøpe litt god elektronikk for å få dem virkelig til å skinne, men de spiller uforskammet rent og detaljert uten å virke analytiske eller kjedelige. Sitter stadig, selv etter over 6 mnd, og blir stadig begeistret over den flotte lyden de lager. De har meget god bass også, og spiller mye høyere enn man tror bare de får strøm. Jeg mangler bare littegrann bass i bunnen for å blir 102% fornøyd, noe som jeg trolig vil prøve å dekke med SB12+ i et andre forsøk nærmere sommer´n. De har nok av bass i mindre rom, med mister litt av dybden i rom på 30 kvm og oppover, men da rom med mye åpent areale osv...

Kan jeg bidra med noe så bare spør..

Intermediate Necroth sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    1,279
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ------------

Intermediate Necroth sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    1,279
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med Devil her, lån et øre til Triangle, flott høytaler

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Mellom himmel og jord...

På oppfordring fra Gwandarion har jeg lett litt etter "sære" konstruksjoner. Deriblant Tannoy som Stereofil ga en god demo på, men vet ikke helt jeg...
    Tannoy er heller ikke min smak, men tenk hvor deilig det er å utvide sitt høyttalerkonstruksjonsvokabular(phew)? Det er så mange forskjellige tilnærminger å ta stilling til, mange radikalt forskjellige uttrykk. Alle fortjener å høres. Det er ikke lenge siden Elektrostater ikke var stuerent på forumet. Hva om Horn, Magnestater, Transmisjonslinjer, Foldehorn, åpne bafler, Coax, Bånd eller Hydrogen er nærmere himmelen for deg enn "vanlige" høyttalere? Dessuten er det jo ufattelig spennende imo. å kunne ha hørt noen av de forskjellige prinsippene i det ufattelige vellet av muligheter denne lidenskapen tilbyr.

Sonus Faber Cremona Auditor. Gwandarion og Homecinema hadde tipset meg om disse og tenkte jeg skulle gi de et forsøk, hvilket jeg er veldig glad for nå....
    Jeg er også forelsket i den mørke Italienske forføreren. En annen krabat jeg lengter etter å høre er Zingali Prelude 4.

Gradient Evidence MK II synes jeg også er spennende, men der er nok rommet begrensningen.

Visonik Concept 7 Har høstet mange lovord rundt om og skal ikke forveksles med Dalis Concept serie. Kanskje de er verdt en lytt?

PMC FB1 spiller ned til 22Hz +\-3dB, lurer du på hva slags konstruksjonsprinsipp det er?

Rega R9 Stygge som juling imo. men de skal spille godt. Spennende og dessuten forhandles de av noen du "kjenner"...

Sonus Faber Grand Piano Domus er et alternativ til Concertino, større modell fra en lavere serie. Jeg har selv desverre ikke hørt denne modellen, men om den tilbyr noe av det samme som vår felles venn i en litt større innpakning er det vel godt?

Kanskje et litt mer stuerent dual concentric opplegg?

Verity Audio Tamino x2 er også spennende, minsteman i en dyr familierekke. 40laken for en liten sjarmør, kanskje du liker lyden?

Om du kommer en tur innom på Økern til neste helg kan BEF sikkert fortelle om sine Respons Baby Grand, som HåkonN foreslo. Jeg har hørt intet annet enn godt om de.
    ps. en dag skal jeg lære meg å reseize bilder, jeg lover.

Side 1 av 36 1 2 3 4 5 11 21 31 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •