Kolschtats stuevennlig Hifi - Side 19

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 19 av 36 FørsteFørste ... 9 15 16 17 18 19 20 21 22 23 29 ... SisteSiste
Viser resultater 361 til 380 av 711
    Intermediate Kolschtat sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    867
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bryston 3B SST

Da er tiden kommet for et "mini-review" av Bryston 3B SST sin innsats i mitt anlegg.

Bryston er en sagnomsust leverandør av kvalitets Hifi i sjiktet øvre mellomklasse til ypperste high-end, og etter en del timer samvær med deres nest minste effekttrinn er det ikke vanskelig å skjønne hvorfor. Allerede fra første kikk ned i eske ser man at dette er forseggjort. Bygget som en tanks med en massiv aluminiums front og kraftige kjøleribber er Bryston langt fra noe "lifestyle-produkt". Personlig synes jeg designet er "klassisk hifi" og ganske stilig. I fronten finner man to diskré lys som indikerer forsterkerens status, baksiden er fylt med høykvalitets innganger og høyttalerterminaler, sistnevnte synes jeg var litt klønete utformet, spesielt for oss som har spade terminerte kabler. Likefullt er dette et produkt som leverer kvalitetsfølelse av klasse.

Når det gjelder lyden er det også lite negativt å finne, den gjør veldig lite feil. Den har de siste dagene fått bryne seg på alt fra Tool til Kari Bremnes og Katie Melua. En fellesnevner for alle disse er en sterk- og krevende vokal, noe 3B taklet eksepsjonelt godt. Stemmer gjengis med en imponerende "nærhet" og opplevelsen kan vel best beskrives ved at vokalisten tok et skritt frem. Måten den formidler nyanser og detaljer i mellomtonen er veldig behaglig med masse "kropp". Oppover i frekvensene går mye av det samme igjen, detaljert, silkeglatt og oppløst. "Laidback" er en passende beskrivelse, allikevel oppfattes det ikke kjedelig i toppen, men meget behagelig på mange typer musikk. Bassfundamentet er kraftig og fyldig, i mitt annlegg savnet jeg litt punch sammenliknet med forsterkere som Bladelius Tyr som ga meg hakeslepp på dette området.
    Lydbildet tegnes opp gigantisk i alle retninger, noe av det råeste jeg opplevd i dette over middels krevende rommet. Plassering av musikere med sine respektive instrumenter faller fint på plass og det lett å skille to-tre gitarer fra hverandre. På den irriterende mye brukte Nils Lofgren - Acoustic Live skiva brettet scenen seg ut i bredden og plasserte seg flott i høyden. På flere av låtene var det som å sitte en meter fra scenen.
    Sammenliknet med mitt tidligere effekttrinn fra Arcam (modell FMJ P35) oppleves 3B SST som mer raffinert med enda fyldigere mellomtone og bass. Hele lydbildet preges av en behagelig ro som ikke forsvinner om volumet økes. David Munyon's skive More Songs to the Planet Earth når nye høyder i dette oppsettet, balsam for sjelen. Spor nr 8 "Praying for the Yankees" er fantastisk med en rolig litt sliten vokal og gitarspilling, dette gjengis bedre enn jeg noen gang har hørt det. Når Tool havner i skuffen holder den fint følge, men vil tro at hardbarkede Headbangers ønsker seg mer punch og en mer fremtreden topp. I mitt oppsett med Arcam kilde og pre ble det i mine ører litt for behagelig, på enkelte innspillinger. Hvordan det hadde fungert med en annen pre er jeg usikker på, i følge omtalene jeg har sett rundt på nettet tilfører ikke 3B noe særlig egenklang, min opplevelse er litt annerledes. Her faller nok veldig mye på matching med kilde og forforsterker, samspillet mellom kilde - pre - effekt må ikke undervurderes. Hadde vært gøy å teste Bryston med en annen elektronikk i front, men det får bli en annen gang.

Uansett er Bryston et merke flere bør undersøke da Tor på Lyric leverer ypperlig service, når du først kommer i kontakt med han, og produktene fra Bryston leverer lyd og generell kvalitet på et meget høyt nivå. Som en bonus på det hele får du 20års garanti.

Så hva blir det ti for min del?
    For min egen del var ikke Bryston akkurat det jeg var ute etter i denne oppgang. Skal allikevel ikke legge skjul på at jeg sjeldent har kost meg mer med cd'r fra Diana Krall i cd-skuffen. Men etter møtet med Chapter Precis og Bladelius Tyr har jeg savnet spilleglede i mye av det jeg hører. Det som har vist seg vanskelig er å få det rå punchet i bassen kombinert med en varm litt fyldig mellomtone og for å toppe det hele vil jeg han en diskant med den "crispy" krystallklare lyden, uten at SSS'er skal bli slitsomme. I dag fant jeg den beste løsningen så langt da Frode kom med sin Hegel H200!

Hegel H200 har jo høstet mange lovord rundt om i vårt langstrakte land og jeg har aldri skjønt hvorfor da det ikke stemmer overens med inntrykkene jeg har fra butikk demonstrasjoner. I dag gikk også denne "fordommen" på en smell. H200 varter opp med en imponerende bass, et imponerende punch samtidig som jeg sitter med inntrykk av at den magisk nok henter ut en oktav ekstra av bassen. Den er grensesprengende dynamisk med en meget oppløst og detaljert diskant som gir nettop gitarstrenger den herlige "crispy" lyden. Mellomtonen/nedre diskant er forholdsvis kjølig sammenliknet med Arcam/Bryston-kombinasjonen, hvilket resulterte i litt skarpe SSS'er når Kef's nådeløst ærlige diskant stod for den endelig produksjonen av lyden. Lydbildet ble også en god del mindre, men løsningen stod bare noe centimeter til venstre - Arcam C31.
    Med C31 tilbake på banen og Hegel som effekt fikk jeg en kombinasjon som spilte etter mine ører. Punchet i bassen var som før, dynamikken var nærmest uforandret mens mellomtonen og nedre diskant fikk tilført en god porsjon av Arcam's varme og fylde. Lydbildet vokste også en del i bredden, dog ikke like imponerende som med Bryston. Første bekreftelsen på Arcam og Hegel's vanvittige samspill kom da jeg, rett etter omkoblingen, satt på Jack Johnson - Cookie Jar, 20sekunder sitter jeg bare og smiler. Dette traff meg midt i hjerte, det er hva jeg har jaktet på.
    Er ikke ofte man opplever at to merker utfyller hverandre så godt som Hegel og Arcam gjorde her. Frode (bedre kjent som Marantz) kan nok skrive under på dette.

Status nå er da at jeg er på jakt etter et Hegel H2a effekttrinn, gjerne brukt hvis noen har et til salgs, da fortrinnsvis mkII versjonen. Har også vurdert Zunseekers H200, men noe i meg er ikke med på å bruke en integrert som effekt. Ikke at det har så mye å si, men det virker litt tullete. Hadde jeg ikke feilberegnet økonomien hadde jeg stått på nærmeste HFC når de åpnet på mandag, men dessverre må jeg ha litt å leve for resten av måneden også. Derfor tas enhver informasjon om brukte H2a eller hvordan man lurer til seg litt rabatt på HFC med stor takk

Newcomer suprmann sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra test Kolschtat, veldig god lesning. Men det er en liten ting jeg stusser på - jeg mener å ha lest at H200 er ganske forskjellig fra H2/H4 klangmessig? Mulig det gjelder mkI...

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    867
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av suprmann
    Bra test Kolschtat, veldig god lesning.
    Takker, morro å skrive litt, innser allikevel at jeg kunne brukt litt mer enn 15minutter på det fra bunnen av. Det får bli neste gang jeg har noe på spennende på besøk.

Sitat Opprinnelig postet av suprmann
    Men det er en liten ting jeg stusser på - jeg mener å ha lest at H200 er ganske forskjellig fra H2/H4 klangmessig? Mulig det gjelder mkI...
    Det er jeg faktisk litt usikker på, men det er ikke umulig. Speccen på effektdelen ser ut til å være identisk med unntak av 40W i favør H200, tolker det dithen at det er preamp som utgjør forskjellen.

Fint hvis noen som har testet begge kan bekrefte/avkrefte dette

Intermediate Vetteman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nydelig beskrevet Kolschat. Morro at H200 falt i smak og spiller bra sammen med Arcam og Kef. Er vel ingen tvil om at det er en forsterker som gir utrolig mye for pengene. Vanvittig punch i bassen, ikke sant?

Har jo vært flere H2A på sentralen de siste par månedene, men det er jo ofte sånn at når man har funnet det man vil ha, så går det år og dag før det dukker opp noe på bruktbørsen. Uansett lykke til.

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    867
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vetteman
    Nydelig beskrevet Kolschat. Morro at H200 falt i smak og spiller bra sammen med Arcam og Kef. Er vel ingen tvil om at det er en forsterker som gir utrolig mye for pengene. Vanvittig punch i bassen, ikke sant?

Har jo vært flere H2A på sentralen de siste par månedene, men det er jo ofte sånn at når man har funnet det man vil ha, så går det år og dag før det dukker opp noe på bruktbørsen. Uansett lykke til.
    Takker =) Effektdelen i H200 var absolutt en herlig match med Arcam kilde og pre. Punch i bassen som mangler sidestykke, uten at det overdøver resten av musikken Var godt å finne en så god match som ikke kostet avskrekkende mye, har blitt en del testing og det er alltid godt å "komme i mål". Nå gjenstår det bare å få tak i et H2a, eventuelt en H200 selvom det ser litt "dust" ut i mine øyne. Er sær på det punktet.

Ja, har vært en del H2a i det siste, men det er først nå jeg skal ha og da er alle solgt. Hadde jo vært morro med en H4a også, men det for bli senere

Intermediate Vetteman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kolschtat
    Takker =) Nå gjenstår det bare å få tak i et H2a, eventuelt en H200 selvom det ser litt "dust" ut i mine øyne. Er sær på det punktet.
    Ja, har vært en del H2a i det siste, men det er først nå jeg skal ha og da er alle solgt. Hadde jo vært morro med en H4a også, men det for bli senere
    Ta det helt med ro, jeg synes også det ser helt mongo ut med en integrert-forsterker som effekttrinn, så du er ikke sååå sær på det punktet:razz:

H4a er nok i en helt annen liga igjen, både lyd og prismessig, er ikke dermed sagt det er en bedre match, er en god del forskjeller på H4a og H200.

Kan godt være at H200 matcher bedre med dine Reference enn en H4a ville gjort

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    867
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vetteman
    Ta det helt med ro, jeg synes også det ser helt mongo ut med en integrert-forsterker som effekttrinn, så du er ikke sååå sær på det punktet:razz:

H4a er nok i en helt annen liga igjen, både lyd og prismessig, er ikke dermed sagt det er en bedre match, er en god del forskjeller på H4a og H200.

Kan godt være at H200 matcher bedre med dine Reference enn en H4a ville gjort
    hehe, godt vi er flere, men som du også nevner. Tenk om dette er drømme matchen, da er det jo litt dumt å la det falle bort pga utseende.... Jeg er usikker nå. Shopper jeg Sunzeeker's H200 er det jo også en hyggelig pris.

Arcam + Bryston + Kef + David Munyon + Trøtt Kolstad = Magi....

Intermediate ruxxy sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    1,612
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Herlig omtale Kolschtat! Får virkelig lyst på en Hegel H200 etter å ha lest omtalen din 15 minutter? I dont believe it

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    867
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ruxxy
    Herlig omtale Kolschtat! Får virkelig lyst på en Hegel H200 etter å ha lest omtalen din 15 minutter? I dont believe it

Arcam FMJ C31 + Hegel H200 du virkelig har lyst på Eventuelt H2a istedenfor H200 da :P

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt å se at vi blir flere:evil:
    Men David Munyon skiva heter More Songs for Planet Earth, Det er'n Allan som har laget Colour to the Moon...

*Trøtt*

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    867
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gwandarion
    Godt å se at vi blir flere:evil:
    Men David Munyon skiva heter More Songs for Planet Earth, Det er'n Allan som har laget Colour to the Moon...

*Trøtt*
    Det stemmer så absolutt... litt slapp selv merker jeg.

Ryktene sier at du skal selge din H2 for 5k til meg?

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det stemmer så absolutt... litt slapp selv merker jeg.

Ryktene sier at du skal selge din H2 for 5k til meg?
    Ikke si sånt nå. Er klar for å sove på jobben etter en kveld med HomeCinema der telefonen ringte oftere enn man så blod i Hostel som rullet på skjermen... Jeg går nesten med på hva som helst nå.
    Hatt en fin dag i Horten?

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    867
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gwandarion
    Ikke si sånt nå. Er klar for å sove på jobben etter en kveld med HomeCinema der telefonen ringte oftere enn man så blod i Hostel som rullet på skjermen... Jeg går nesten med på hva som helst nå.
    Hatt en fin dag i Horten?
    Hehe, høres jo givende ut.

Horten var ålreit, regnet og mangelen på nikotin la en liten demper på det hele. Av utstillerne var det et par av de mindre anleggene som imponerte mest, mye "heis-jazz" og ihjel spilte demo cd'r i omløp. Men alt i alt så absolutt verdt turen.

Du koser deg på jobben? :P

Intermediate Trond B sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,547
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En svensk test av Hegel og Balder.
    ​Hi-Fi: Accuphase E-460 | LINN Akurate DS/1 | PMC twenty.26/22/C | REL R-528
    Head-Fi: SONY TA-ZH1ES | SONY MDR-Z1R | AudioQuest DragonFly Red | Bowers & Wikins P7 Wireless | Bowers & Wikins P9 Signature
    AV: SONY KD-65A1 | DENON AVC-A1HDA | SONY UBP-X800

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig fin test. Du blir bare flinkere og flinkere i å beskrive hvordan komponentene låter i testene dine. Snart bør du gå fra mini til 'ekte'/lange tester :-D

Takker =) Effektdelen i H200 var absolutt en herlig match med Arcam kilde og pre. ...
    Betyr det at du beholder C31 ?

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Frode (bedre kjent som Marantz) kan nok skrive under på dette
    Det kan jeg. Hegel alene var nok ikke den beste matchen med Kef, som i mine ører også spiller best med elektronikk som roer litt ned i toppen og tilfører litt varme i mellomtonen. C31 med kreftene til H200 spilte som du selv sier forrykende bra hos deg og jeg regner med at mange tanker og impulser surrer rundt i hodet etter gårsdagens korte, men oppsiktsvekkende lytteseanse.
    Har forøvrig kommet frem til at hjemme hos meg fungerer nok H200 best på egenhånd mtp klangbalanse. Tror faktisk Arcamen ville roet litt for mye ned i toppen sånn som det låter nå, selv om den er hakket vassere på perspektiv i lydbildet og litt mer kropp i mellomtonen. Jeg savner ihvertfall ingenting nå

Active Sven Roger sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    304
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei
    Egentlig litt rart att Chaptern fungerte så bra Kef, nå som jeg har hørt H200 hjemme hos Frode på 1027 likt mine. Så er Chaptern mere oppløst i toppen uten att oppfattes lys, tonalt litt mindre varme/kropp en H200. Her spiller naturligt vis rommet/källan også in. Kan ellers si att H200 imponerte stort på 1027 med en kraftfull bas og en behaglig mellom tone/diskant ikke pågående i hele tatt.

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    867
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Marantz
    Det kan jeg. Hegel alene var nok ikke den beste matchen med Kef, som i mine ører også spiller best med elektronikk som roer litt ned i toppen og tilfører litt varme i mellomtonen. C31 med kreftene til H200 spilte som du selv sier forrykende bra hos deg og jeg regner med at mange tanker og impulser surrer rundt i hodet etter gårsdagens korte, men oppsiktsvekkende lytteseanse.
    Har forøvrig kommet frem til at hjemme hos meg fungerer nok H200 best på egenhånd mtp klangbalanse. Tror faktisk Arcamen ville roet litt for mye ned i toppen sånn som det låter nå, selv om den er hakket vassere på perspektiv i lydbildet og litt mer kropp i mellomtonen. Jeg savner ihvertfall ingenting nå
    Bra den matchet bedre hos deg

Sitat Opprinnelig postet av Sven Roger
    Hei
    Egentlig litt rart att Chaptern fungerte så bra Kef, nå som jeg har hørt H200 hjemme hos Frode på 1027 likt mine. Så er Chaptern mere oppløst i toppen uten att oppfattes lys, tonalt litt mindre varme/kropp en H200.Sannsynligvis fordi chapter har mindre egenklang enn H200. Her spiller naturligt vis rommet/källan også in. Kan ellers si att H200 imponerte stort på 1027 med en kraftfull bas og en behaglig mellom tone/diskant ikke pågående i hele tatt.

Her var det annerledes, Chaptern er mer oppløst, glattere og har bedre kontroll i presensområdet. Når det gjelder varme opplevde jeg helt klart Chapter som varmere enn H200. Tingen er vel at Kef'ene ikke er så mye lysere i toppen, men sinnsykt avslørende. Så de krever skikkelig matching med elektronikk.
    Rommet til Frode er også bedre dempet enn mitt, noe som også påvirker resultatet.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0