Skrot-Teateret: Arendal Sound Center er bestilt og litt om tiden fremover (i:5012) - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  6
Like Like:  42
Side 3 av 252 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 13 23 33 43 53 63 73 83 93 103 113 123 133 143 ... SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 5026
    Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Nice...

Intermediate Kane sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,244
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Very nice indeed

Intermediate Skrotnisse sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,320
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mucho Grazias Senòrs

Ganske artige høytalere. Desverre er de også kresne på kringutstyret; det skal ikke være mye susing i signalkjeden før man hører det med tanke på La Scalas heftige effektivitet.
    -------
    Mvh
    Rune
    Fotograf og AV-skalle av natur
    : web| facebook| <--- Følg meg på fb og støtt meg i kampen for fototilgang på de store konsertene.
    Oppsett: Samsung UE78JS9505XXE | Xbox One S | Marantz AV7710 | Arendal Sound Tower | Klipsch RP-250S |

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det la scala ? Grattis så meget! Skikkelig spennende høytalere.

Tror nesten jeg må svinge innom trøxtad å høre på disse karene.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,320
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jepz, det er La Scala i all sinn praktfullhet. WAF? ette et tema overhodet! Pene? nope, ikke spesielt nei. Glir rett inn i stua? Da må interiørarkitekten ha gått på noe! Men låter som bare rakkern? oh yeah. Takk og pris er jeg sammen med ei meget tålmodig jente som iløpet av sommeren skifter status fra dame til samboer, og det verste\beste av alt er at hu godtok å ha disse røffe kassene i stua. Er jenta si det!!

Hvis du noen ganger er nedover på disse kantene er du selvfølgelig hjertelig vælkommen til bords, eller demo om du vil Men ikke før juni. Jeg tenkte på det, jeg kunne jo være hyggelig å tilby å ta en tur istedet, men fant ut at det blir litt kinkig å dra med seg la scala tel levanger. Har noe slekt opp i der jeg var med å besøkte for endel år tilbake, husker lite av slekta, men husker timene i bil. hehe
    -------
    Mvh
    Rune
    : web| facebook| <--- Følg meg på fb og støtt meg i kampen for fototilgang på de store konsertene.
    Oppsett: Samsung UE78JS9505XXE | Xbox One S | Marantz AV7710 | Arendal Sound Tower | Klipsch RP-250S |

Intermediate Kolschtat sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    867
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grattis med La Scala! Hatt gleden av og høre de en gang, utvilsomt dynamikk i særklasse!.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den likner da veldig på LaScala men ikke 100% hverken på LaScala 2 eller LaScala 1. Er det laget til en ekstra stofframme?

Sitat Opprinnelig postet av Skrotnisse
    - er rør en såpass god match til ht min
    Det kan være det. Opplevelsen av dynamikk fra denne høyttaleren skyldes gjerne 4 ting:
    Den har en "barsk" klangbalanse som understreker rytmedriv et i lydbildet.
    Den har ikke verdens jevneste frekvensgang.
    Den spiller høyt med få watt.
    Og den har lav dynamisk kompresjon.

For enkelte kan dette bli litt mye. Den lave dynamiske kompresjonen er med på å markere alle de andre faktorene, og spesielt dette med frekvensgangen kan nyte godt av at det hele tones ned/softes en smule.

- Hvorfor faller så mange for rørene?
    De låter generelt softere. De har generelt høyere dynamisk kompresjon enn tilsvarende prisede transistorforsterkere og har ofte en avskjæring i diskanten og får en boost i bassen grunnet den lave dempefaktoren.

- Kan prisforskjellen mellom oberon og dyrere rørforsterkere forsvares?
    Hva som passer deg er en ting. For deg vil det som matcher oppsettet være det beste kjøpet. Forøvrig handler jo utstyrets verdi om hva man kan håpe å få igjen på bruktmarkedet. Et ukjent og overpriset produkt vil i så måte være et dårlig kjøp.

Jeg vil anbefale deg å teste med ulike rørpreer. Da har du mulighet til å eksperimentere med ulike rør også.

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er vitsen med Oberon på disse høyttalerne?

Jeg ville valgt 300b eller lignende. 10 goda watt, og du nærmer deg himmelen, vil jeg tro.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,320
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av C. Alshus
    Hva er vitsen med Oberon på disse høyttalerne?

Jeg ville valgt 300b eller lignende. 10 goda watt, og du nærmer deg himmelen, vil jeg tro.
    Det er det jeg vil finne ut av! hehe.

Men, jeg synes folk generelt har for mye imot oberon blokkene. Før jeg kjøpte de brukte jeg en krell kav 400xi, den er nå degradert til forforsterker, ifølge forståsegpåere skulle baby krelen fint dra rf7, og mange mente også på at det måtte være en idiotisk ide å kjøpe oberon blokkene når jeg allerede hadde en "high end" sak. for å si det sånn; oberon blokkene redda meg på rf7! Så for meg har dette blitt en slags referanse, selv om de er langt fra high end.

Derfor gleder jeg meg villt til å begynne å utforske rørenes verden og sammenligne dirkte med oberon blokkene. should be fun!!
    -------
    Mvh
    Rune

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,320
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jepz, det er lagt til ei ekstra stofframme. Jeg synes faktisk at de kledde det. Iallefall live. la ikke så mye arbeid i bildene siden de er meget midlertidlige. hehe.

takk for en lettfattet forklaring som til og med jeg forsto meg på uten å ty til wikipedia Første steg er som sagt å teste ut diverse rør pre'er. Så langt har jeg fixa med avtale om testing av Audio Valve Eklipse og Ming Da "ett aller anna" til 7500. Sistnevnte har fått mye skryt i bl.a. fidelity, så jeg kan jo ikke annet enn å teste den opp mot en high end sak som også har fått mye god omtale. lenge leve nysgjerrigheta.
    -------
    Mvh
    Rune

Intermediate kakehode sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,191
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    La Scala...ah, the envy...

Er vel bare å innrømme at jeg akkurat litt overkant kåt på de høyttalerne. Til helheim med WAF! Så hva betaler man for et par La Scala om dagen?

Hvor stort blir rommet forresten? Min lille festbrems er at jeg lurer på om ikke La Scala blir litt i overkant for mine par-og-tjue-kvadrat. Noen kommentarer rundt det?

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,320
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjøpte disse fra Audiocompaniet, ifølge de var det ca 200timer på de. Til tross for at audiocompaniet er en seriøst aktør, så velger jeg å ta det med ei klype salt, åkke som låter de meget bra, og det er åpenbart at de ikke er ferdig innspilt. Men det går fort.. hehe.

Jeg punga ut 25 høvdinger for de, og angrer ikke for fem flate øre!!

Når det kommer til størrelsen på rommet de ska stå i er jeg neimen ette helt sikker. Men en ting som er sikkert er at de fortjener større rom. Men, jeg har ette mer enn 26 ringer på røven, en gang blir det hus, og om alt går som planlagt blir det å ta over hjemme, og da blir de plassert i ei stue på ca 50kvadrat om de fortsatt lever da. og som sagt, da må alt gå som planlagt. hehe.

Med tanke på at jeg har de i et altfor lite rom nå, og har spilt endel de siste dagene, så har jeg gjort meg opp en liten formening: selv om rommet er for lite for å fortjene de, så spiller de som bare rakkern! og bedre blir det dessto større rom du putter'em i!

La merke til at en av landets audioaktører har en brukt stereo90 til salgs nå, 17k skulle de ha, de har prøvd å selge den i tre uker nå. Har prød å kontakte de før angående lån av det demoeksemplar, men fikk da avslag siden de hadde så mange interreserte. Siden det nå har gått tre uker bør situasjonen ha forandret seg litt. hehe. Dette er høytalere som får en til å virkelig ville teste ut ALT av ustyr!!
    -------
    Mvh
    Rune

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,191
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til 17k er det ikke noe å lure på, KJØP! Men ærlig talt, klarer ikke helt se for meg hvilken annen tilsvarende bamse av en rørforsterker man får til noen slik pris.
    Jeg fikk min brukte(ikke at det var synlig på noen måte) for 17500, men fikk da med flere rørsett til verdt noen høvdinger.
    Du kan jo prøve deg med 15k og se hva de sier

Ser det har vært debattert en smule om hvor kraftig forsterker verdens kuleste høyttalere krever. Vel, angående La Scala har jeg noe sånn som null erfaring, MEN, jeg har testet NMD MC34-A MKII på mine RF-3MkI, og da "glapp" det i koblingen mellom basselementene og hornet(mye av det samme man gjerne opplever ved undermotorisering av RF-7). Med Stereo 90 er dette et ikke-eksisterende problem, og selv om jeg drar til det punkt hvor jeg er sikker på at de hører meg langt inn i nabokommunene viser forsterkeren null og ingen tretthetstegn. Mer utførlige "testresultater" er beskrevet i tråden min om så er av interesse.

Så om du vil får noe probelm med La Scala vet jeg ikke, men det er tross alt 15" elementer som skal henge med noen hyperaktive horn, og slikt krever litt muskler, høy følsomhet eller ei.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,320
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kakehode

Så om du vil får noe probelm med La Scala vet jeg ikke, men det er tross alt 15" elementer som skal henge med noen hyperaktive horn, og slikt krever litt muskler, høy følsomhet eller ei.
    Hehe, ja det er jo der "flaskehalsen" ligger her så vidt jeg kan forstå. Har vurdert mange løsninger. Alt fra en stereo 90, til en mc 275 (med det mål for øyet og kjøpe en til senere og brokoble), rogue m150... ser det ligger en zeus ute til 55k nå, men sånn egentlig blir det litt over det jeg hadde tenkt til å bruke nå. Pluss at den er diger!! skaper et satans plasseringsproblem, men nå blir det vel kanskje feil å tenke på WAF og det estetiske med tanke på mitt valg av ht!
    -------
    Mvh
    Rune

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "og slikt krever litt muskler"

Eller kvalitet.

BHO på hifisener Border Patrol 300b på sine La Scala. Virker som otralen brukm han er fornøyd.

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor så mange watt?

Du trenger ikke 75 watt per kanal, det holder med 8.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noe som stikker seg ut nå? Hvordan er klangbalansen? Hvilke ting i lydbildet får for mye fokus og hvilke får for lite? Dette er ting du bør ha gjort deg opp noen meninger om før du handler. Jeg ser det ramler inn råd her fra folk som ikke har hørt høyttalerne, og som kanskje ikke en gang har hørt forsterkerne de anbefaler.

Forøvrig vil jeg bare påpeke at 8W SET gir teoretisk maks 113dB i transientene. Om du ikke skal ha klipping bør du på de fleste innspillinger regne minst 10dB headroom, ofte mye mye mer. Det betyr at det er sjelden du kommer opp i 100dB i praksis.

Skal du klare 121dB kontinuerlig (slik disse er specet til) må du ha headroom til litt dynamikk. Med 600W har du 10dB headroom på full pudding. Om du reduserer behovet med 10dB klarer du deg med 60W.

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg visste det ville komme, Isen.

Hvorfor bruker 99prosent av de som har skikkelige hornkonstruksjoner rør, og gjerne for eks 300b som kun oppgir 8-9 watt?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De som bruker det bruker det trolig fordi de vil antakelig. Betyr det at det er best?

Det er over hodet ingen 99%, men en anselig andel er det.

300B er svært mye brukt i selvbygg blant annet fordi det finnes mange oppskrifter på slike konstruksjoner og fordi det er enkelt å bygge med slike rør. En annen ting er at det kan synes å være mange som lar seg forføre av fascinasjonen over hvor høyt det er mulig å spille med 9W.

En av de jeg har truffet med mest kunnskap om horn (og de heftigste hjemmebygde hornene) brukte i likhet med en ganske stor internasjonal krets klasse D/klasse T til å drive disse hornene med. Her snakker vi om horn i 105-110dB følsomhetsklasse. Altså fullsize kvartbølgehorn. Mosfet transistor er også populært i en del hornkretser.

Skrotnisse har spilt på klippegrensen med 600W og høyttalere med over 100dB følsomhet. Bør ikke det indikere at 300B ikke nødvendig vis er veien å gå?

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,191
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av C. Alshus
    Hvorfor så mange watt?

Du trenger ikke 75 watt per kanal, det holder med 8.
    Nåh, holdt ikke 35watt fra mingen på mine høyttalere. Måtte til med 90watt fra ein svær amerikaner for å holde basselementene i skinnet.
    Mulig den betraktelig større strømforsyningen i sistnevnte har noe med det å gjøre.
    Men for all del, La Scala har til alt overmål basshorn, så hvorvidt akkurat den trenger 35, 75 eller hva det skulle være av watt tør jeg nok en gang ikke si sikkert.

Side 3 av 252 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 13 23 33 43 53 63 73 83 93 103 113 123 133 143 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •