Skrot-Teateret: Arendal Sound Center er bestilt og litt om tiden fremover (i:5012) - Side 251

Sponsorer:
Takk Takk:  6
Like Like:  42
Side 251 av 252 FørsteFørste ... 111 121 131 141 151 161 171 181 191 201 211 221 231 241 247 248 249 250 251 252 SisteSiste
Viser resultater 5,001 til 5,020 av 5026
    Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Du må ikke ta alt jeg sier så seriøst, når man bor i Østfold selv får kjært barn mange navn.

Ellers er det koselig at vi klarer å holde litt liv i tråden enda etter alle disse årene, synes disse tårnene fra Arendal Sound ser veldig bra ut. Kanskje det kan bli mine neste høytalere i neste rekke. Synd de ikke har noe showroom med disse her nede på bjerget, når du ser hvordan disse er satt opp så bør man ha en solid forsterker til dem. Dette er ikke noe å tenke på. Vi ser frem til neste trekk selvom det kan bli relativt rolig på tråden din, vi følger med uansett og ikke vær redd for å dele flere ord om disse tårnene i nær fremtid.

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,059
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende å lese inntrykkene dine Rune. Du har jo et litt mer rocka sammenligningsgrunnlag enn meg som utgangspunkt for å bedømme AS Tower.

Roger Waters: Enig med deg i at det hadde vært flott med et AS demorom her på østlandet, men filosofien til L-sound er vel at direktesalg gjør produktene billigst mulig for sluttbruker. En fornuftig tanke selv om det kan vanskeligjøre muligheten til å få høre dem om man ikke vil benytte buy/try muligheten som forutsetter å legge ut endel penger. En forhandler gir mulighet til at fler får lytte og se dem, men det vil også fordyre dem dessverre da han også ønsker å tjene penger på et salg. Vanskelig å si hva som er best.
    Jeg tror ikke det er så enkelt å få forhandlere til å ta inn nye merker heller da de fleste har import på eget utstyr
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Devilej: Det er ikke noe å si på kvaliteten på disse høytalerne, ut i fra bilder og det Rune sier her så tror jeg dette er en høytaler som også kan passe meg også. Jeg hører jo på en del rock og litt tyngre saker innimellom, synes det er toppers med en allrounder som virkelig leverer på alle områder kontra en som kun er veldig avslørende.

Buy and try er jo en fin løsning i hvertfall fra disse karene, det er vel egentlig ikke noe fasitsvar på hva som lønner seg. Alle skal tjene kroner så da er det nok best med mindre forhandlere som vil øke prisene deretter. Jeg håper dette merket vil gi en fremtid fremover til alle som ønsker bra lyd, kunne nok vært moro å hatt noe sånt men tror det blir ei kostbar runde hvis man skal få det som man ønsker.

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,059
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Disse på en Nad Master vil garantert rocke stua de Raymond Du har jo hatt mye dyrere saker fra Dali før
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, det skal du ikke se helt bort i fra vettu, foreløpig beholder jeg mine Dali Rubicon høytalere inntil videre. Hatt litt av hvert fra dem nå ja, men det er koselig å følge på med gamle tradisjoner.

Intermediate Skrotnisse sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,320
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tyngre saker fungerer fett som fxxn

DevilEJ: Jeg tror nok du har noe å se frem i mot her. Nå har de fått ca 30 timer på seg og selv om det er en del timer igjen så begynner de å vise hvem de faktisk er.

En stor utfordring jeg hadde med rf7 mk2 var at jeg aldri fikk min type musikk til å sitte helt; jeg vet de kan, men de krever for mye av både kringutstyr og rom. Spesielt det siste. Nå så sitter jeg å koser meg glugg ihjæl med Slipknot, Volbeat og Five Finger Death Punch mens madammen lurer på om jeg kan kjøpe ett par til som hun kan ha nede. Hun har ikke vært fornøyd med lyden siden vi hadde swans f1.1f.

Det som imidlertid er litt mer besynderlig er det at jeg verste fall kommer til å utvikle et alkoholproblem her Jeg har i mange år hatt en forkjærlighet for Diana Krall og Ole Paus (sånn guilty pleasure for en rockeskalle) og det begynner å låte faderlig bra; Paus låter endelig rusten igjen! Det er lenge sida jeg har brydd meg om "relaterte artister", men nå har jeg endelig ett par høyttalere som faktisk oppfordrer til å ta en musikalsk oppdagelsesreise og det er faktisk utrolig mye nydelig musikk som gjør seg ekstra godt med Xante i glasset.

På film så er disse mer enn godkjent. Når jeg kjører de åpne så går de - takket være room gain - såpass dypt at den berømte Transformers-scenen føles som det står en sub der (det kjennes bedre og reinere enn når jeg hadde dual klipsch 15 sub). Men samtidig har de sine begrensninger så i motsetning til hva noen påstår så synes jeg ikke disse totalt sett gjør en sub overflødig selv i ei normal stue når det står film på menyen.

Allikevel er det i mine ører på sin plass å ta en liten reality-check her for Tower er åpenbart en forbasket god høyttaler, men det er ikke den perfekte høyttaleren slik noen vil ha det til.

Jeg kan gå med på at den har et nøytralt lydideal som allikevel heller ørlite mot det varme, men det er så minimalt at vi fortsatt snakker om en ganske tøff høyttaler som ikke pynter på saker og den er nådeløs i mot dårlige rocke-innspillinger. En del death metal viste seg å låte helt rævva. Det samme med en del låter fra puddelrockens epoke. Sånn sett vil RF7 mk2 med sitt horn være langt mer tilgivende siden hornet lett kan farge og skape en alternativ virkelighet. Men da vil man uansett få andre utfordringer. Kanskje en rør-pre og transe-effekt kan gjøre susen her. Eventuelt en god klasse-a konstruksjon. Så dette er nok noe jeg skal forske videre på, men først skal det bygges opp et surround-oppsett i stua siden madammen mente på at det var "jævelig kjedelig å se skrekkfilm i stereo".

Det å kjøre de åpne er sabla artig på basstunge spor og filmer, men samtidig kan det bli litt i overkant på generell basis og jeg tror nok man skal eksperimentere en del før man finner det perfekte kompromisset her. Dette er riktignok bare en teori fra min side, men jeg tror - basert på min lille erfaring - at digitale forsterkere (som gato og stello/eximus) kan fungere ypperlig her siden disse generelt sett er ganske så stramme i fisken.

Så foreløpig konklusjon ca halvveis i innspillingsperioden er denne: jeg er storfornøyd med de, men jeg går ikke med på at de er de beste høyttalerne under 100k. De har sin egen måte å spille på og foretrekker man godt tilbakelent lyd så vil disse oppleves som altfor in-your-face. Men liker man høyttalere som engasjerer så skal man et langt stykke oppover prisstigen før det blir ekstremt mye bedre. Selv har jeg tatt vare på rf7 mk2, men disse skal nå legges ut på finn for i mitt rom og i mine ører så får de bank en stor del av mine favoritt-parametere.

For meg så er dette derfor siste stopp på ht-siden før AS eventuelt lanserer noe enda grommere. Jeg tviler ikke på at jeg kan finne noe som låter bedre på noen områder, men dette engasjementet, trykket, allsidigheten og evnen til å spella rock gjør at musikkgleden endelig er tilbake.
    -------
    Mvh
    Rune
    Fotograf og AV-skalle av natur
    : web| facebook| <--- Følg meg på fb og støtt meg i kampen for fototilgang på de store konsertene.
    Oppsett: Samsung UE78JS9505XXE | Xbox One S | Marantz AV7710 | Arendal Sound Tower | Klipsch RP-250S |

7. Liker BEF, Gurba, Kane har likt denne posten
    Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,592
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fortsatt flott å lese om dine inntrykk av disse ja.
    Og som du er inne på , så er det vel SÆRDELES få høyttalere som ikke har god nytte av en skikkelig sub eller to når det kommer til filmbruk.

Og jeg også synes vel at "påstanden" om at disse skulle være den nye referansen under 100k kanskje virket noe drøy. Men for all del , det er helt sikkert knallgode høyttalere og dem kan nok helt sikkert ta opp kampen med andre langt over sin prisklasse , og det er jo kjempeflott bare det

Har lyst å teste selv , men om dem klarer å gi mine MA PL300 kamp helt til døren er jeg usikker på... Hvertfall på alle punkter , men som sagt så hadde det vært veldig moro å testet. Men synes det blir litt voldsomt å bestille dem bare for teste , selv om det er 60 dagers retur-ordning - særlig når jeg egentlig er fornøyd slik som det er.
    Men man skal jo aldri si aldri
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , McIntosh C48 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 og Minidsp Nanodigi.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , MA RXFX , MA Apex A-10 , 2 X Arendal Sub 2.
    BILDE : Panasoic ST50 65", Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Syvio HD Mediabox , Apple-TV.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Halleluja brødre, herlig innlegg Rune. Hvordan funker de på Within Temptation etc, slik symphony rock blir litt "lyst" her i huset i hvertfall? Hadde vært stas om du tok en kjapp sjekk på slik musikk også, kan være innspillingene også men alt er verdt å testes i hvertfall. Får du Scar Symmetry til å fungere?

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,320
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @Torolan: du er inne på noe meget viktig her. Det vil alltid finnes høyttalere som er bedre enn de du har og det vil alltid komme nye som er bedre enn de du har, men spørsmålet vil være om man bør kaste seg rundt så lenge man er fornøyd med det man har. Jeg vet med meg selv at om jeg hadde beholdt array 1400 eller f1.1f så hadde jeg ikke enset Tower en tanke nettopp fordi jeg var såpass fornøyd med de. Men samtidig savner jeg de ikke nettopp fordi Tower har vist seg å være såpass bra. Men for all del; får du muligheten så vil jeg på det sterkeste anbefale deg å sjekke de ut for AS/Lsound er virkelig inne på noe her. Kan ikke slutte å fantasere om en større modell med 4x13,8

@Roger Waters: jeg har ikke kommet så langt i platebunken, men jeg skal prøve å få sjekket de ut i kveld som er den siste frikvelden før resten av uken skal brukes til å dekke Kraftfestivalen for Shownytt.
    Sist endret av Skrotnisse; 08-09-2016 kl 08:32
    -------
    Mvh
    Rune
    : web| facebook| <--- Følg meg på fb og støtt meg i kampen for fototilgang på de store konsertene.
    Oppsett: Samsung UE78JS9505XXE | Xbox One S | Marantz AV7710 | Arendal Sound Tower | Klipsch RP-250S |

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,592
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Skrotnisse Vis post
    @Torolan: du er inne på noe meget viktig her. Det vil alltid finnes høyttalere som er bedre enn de du har og det vil alltid komme nye som er bedre enn de du har, men spørsmålet vil være om man bør kaste seg rundt så lenge man er fornøyd med det man har. Jeg vet med meg selv at om jeg hadde beholdt array 1400 eller f1.1f så hadde jeg ikke enset Tower en tanke nettopp fordi jeg var såpass fornøyd med de. Men samtidig savner jeg de ikke nettopp fordi Tower har vist seg å være såpass bra. Men for all del; får du muligheten så vil jeg på det sterkeste anbefale deg å sjekke de ut for AS/Lsound er virkelig inne på noe her. Kan ikke slutte å fantasere om en større modell med 4x13,8
    Ja det er jo flott at man er fornøyd , men så var det dette med denne "byttesyken" da

Og du skal ikke se bort ifra at det kan blir noe testing av Tower fremover nei...
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , McIntosh C48 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 og Minidsp Nanodigi.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , MA RXFX , MA Apex A-10 , 2 X Arendal Sub 2.
    BILDE : Panasoic ST50 65", Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Syvio HD Mediabox , Apple-TV.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,320
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne byttesjuken trumfer alt. Og spesielt fornuften!

Det skal bli spennende å høre hva du synes når de kommer i hus. Du har jo ett par effekttrinn som bør gjøre susen her.
    -------
    Mvh
    Rune

13. Liker Torolan har likt denne posten
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,320
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde vel i utgangspunktet tenkt at denne avf-perioden ville av typen "sporadisk mens anlegget ble liggende brakk", så det kommer sikkert som en gigantisk bombe at ikke ting går som planlagt i oppsettet også kjent som "skrot-teateret"

Kinoen som ble lagt ned:

Når vi tok over dette huset så var vi mer enn litt strålende fornøyde; etter et par år i et leillighetshelvete var dette som å få et slott selv om det rent størrelsemessig kunne minne mer om et forvokst kottet. Dette kottet hadde imidlertid en kjellerstua på ca 18 kvadrat og siden vi begge er storforbrukere av film og tv-serier så var det aldri noen tvil om hva dette rommet skulle brukes til. Dette var i 2014 og 2015 ble brukt til å kjøpe inn utstyr og nyte livet som i overkant usosiale filmnerder.

Klipsch rf7 mk2, Klipsch rc 64 mk2, Klipsch rp 250s, 2 x Klipsch R-115SW | Sony vpl HW65ES og 1oo tommers lerret | Yamaha cx-a5000 og Ati AT 105

Joda, vi koste oss ganske så glugg ihjæl.

Tankene om oppgraderinger var naturligvis til stede: denne centeren til Klipsch har jeg aldri vært fornøyd med. Hvor den gamle rc7 var helt konge så var rc64 mk2 et sabla ræl; det virket som om de prøvde å tilføre filmlyden et hifi-preg og det hele endte opp som en lydmessig bastard. Tankene om en palladium-center begynte å surre. Og Klipsch sine subber; for et trøkk til en billig penge! Men musikalske? Da bør man ha et sabla godt rom for dette var buldrebasser og det holdt på film. Men det hadde jo vært greit å hatt noen som også fungerte på musikk.

Slike tanker vil alltid vandre rundt i skallen på de som driver med dette og de fikk en brå slutt.

Hvorfor kinoen ble lagt ned:

Det er naturligvis drøyt å kalle dette for en kino når man ser på andre kinoer her på avforum, men det var en kino for oss og vi var dritfornøyde!

Tidligere i 2016 så tok livet en litt annen vending enn forventet. Ingen bolle i ovnen. Ingenting negativt. Men det forandret seg.

Madammen fikk igjennom jobben tilbud om ekstra utdannelse relatert til et alvorlig tema som ville medføre mye studering på hjemmebasis og det gikk ganske tidlig opp for meg at vi strengt tatt ikke hadde et stort nok rom til kontor for hun. Det lille vi brukte var i overkant lite og med tanke på hva hun skal lære, så syntes jeg at hun fortjente et skikkelig kontor.

Samtidig hadde jeg ikke samvittighet til å se film nede om hun satt oppe og prøvde å jobbe med studiet; med 2 x 15 tommer så ristet huset godt! Hun - litt i overkant snill som hun er - mente på at vi kunne beholde kinoen og heller se mindre film slik at hun fikk studert. Naturligvis uaktuelt; SÅ egoistisk er jeg ikke!

I akkurat den samme perioden så fikk jeg oppfylt en gammel drøm; jeg fikk endelig opprettet ett eget musikkmagasin kalt Shownytt. Takket være en mc-ulykke så har starten vært litt treig, men det som var ment som et lite hobbyprosjekt ble plutselig så mye mer; responsen har vært enorm og i løpet av det neste året vil Shownytt være det første norske magasinet som, vel, lanserer "en spesifikk type kategori" uten at jeg kan si noe mer om det akkurat nå. Hvor mye et slikt prosjekt kan generere av penger er naturligvis tvilsomt, men dette handler om opplevelse og ikke pengene. Og ikke minst muligheten til å skape noe. PS: I dagens bransje teller antall sosiale følgere like mye som innholdet så støtt meg gjerne ved å følge Shownytt på facebook

Da sto vi i en situasjon hvor hun egentlig trengte ett kontor til studering og jeg trengte egentlig et kontor til arbeidet med Shownytt. Med tanke på at hun bruker kvelden og jeg nettene etter at en konsert er dekket så ble vi enige om å legge ned kinoen og lage ett stort felleskontor. Vel, 18 kvadrat er stort nok for oss slik det er nå.

Den opprinnelige planen for stuen:

Planen for stuen var at det skulle være en pen stue med et godt integrert anlegg av den nesten usynlige sorten. I og med at projectoren ble solgt så investerte vi først i en 65 tommer 4k som fungerte strålende i hele 4 dager før vi kom over et supertilbud på Samsung 78tommer 4k og slo naturligvis på denne.

Med bildet på plass innså vi et omfattende surround-oppsett ville bli bra ruvende i stuen og uansett hva man sier, så er ikke rf-serien til Klipsch videre pene høytalere. Tøffe så absolutt, men ikke pene. Og når vi først er inne på det pene; i og med at vi hadde alle møblene fra en bestemt serie så var ikke madammen videre gira på å bytte ut stereobenken.

Dermed ble vi enige om kvitte oss med bakhøytalerne, subbene, det todelte forsterkersettet, og så gå for en stereoløsning med en liten stereoforsterker.

Å se film i stereo er naturligvis en traust affære, men det var ment som en mellomstasjon. Min mor planlegger å selge huset i løpet av 2017 og da får vi ei stue på rundt 60 kvadrat til rådighet. Ergo tenkte vi at vi kunne bruke ett års tid på å se film på kino, eller i stereo hjemme.

Arendal Sound - et lite vendepunkt

Klipsch rf7 mk2 er en fantastisk høyttaler. Om man har rom og forsterker (av den dyre sorten). Utfordringen vår var den at de fungerte langt mindre enn optimalt i stuen vår og hele ideen med å ikke fylle stuen med svære bokser ville utelukke adekvate effekttrinn.

I og med at jeg alltid har vært en hornets mann så bestemte jeg imidlertid for å ta vare på de (og de står her enda), men når muligheten bøy seg så passet jeg på å bestille meg ett par Arendal Sound Tower.

Dette skulle medføre noe særdeles uventet.

Allerede opp av esken skambanket de klipschene når det gjaldt kontant trykk og etterhvert som de har blitt spilt på så har jeg faktisk blitt sittende og høre på musikk. Det har jeg faktisk ikke gjort siden jeg hadde array 1400, avantgarde duo og swans f1.1f - et eventyr som tok slutt i 2011.

Når de også gikk bra dypt i bassen så gikk det å se film i stereo. Ikke optimalt men sabla morro.

Det eneste som slo meg var hvor mye mer fokuserte disse er enn rf7 mk2. Hvor rf7 mk2 sitt horn spredte lyden såpass at en center var unødvendig så var AS Tower langt mer fokusert og savnet etter en center ble veldig merkbart.

Men stereo er stereo.

Det virkelig store vendepunktet

I går kveld ble vi med ett vennepar av oss ut for å ta en bedre middag etterfulgt av Bad Moms på kino. Greia var jo at vi skulle bli flinkere til å bruke kinoen så lenge vi selv ikke hadde surround.

Det at filmen var elendig får så være, men det skremte meg hvor elendig lyd og bilde faktisk var. Nå er jeg naturligvis noe mer opptatt av dette enn den gemene hop, men når vi gikk ut av kinoen smalt det omtrent i kor fra madammen og hennes venninne: "faen å dårlig det låt. altfor høyt og stemmene låt hardt og jævelig".

Noe jeg kunne si meg enig i. Filmen byr på bl.a. Kristen Bell som i utgangspunktet har en ekstremt myk stemme og nå skjærte det i ørene. Og sammenhengen i lydbildet? Selvfølgelig kan det kalles surround når hele salen fylles med lyd, men det var en lydmessig lapskaus av de sjeldne.

Jeg vil bare understreke en ting før jeg går videre: madammen reagerte på lyden! litt stolt av hu der ja

På veien hjem begynte vi å snakke litt og vi var begge enige om at vi burde nok prøve å komme oss litt mer ut enn hva vi gjør, men hele kino-ideen fremsto som en katastrofe nettopp med tanke på lyd og bilde opplevelsen. Og det hersens levenet fra publikumet (egentlig normale lyder, men gud så irritabelt). Hvorfor skulle vi betale for dårlige opplevelser?

Det første forslaget gikk på at vi får bare legge filminteressen på hylla frem til 2017.

Noen ganger må man ofre noe.

På slutten av turen hjem ble det en lengre pause før hun lurte på om vi kanskje kunne finne ett kompromiss for jenta ville jo ha surround å skrekkfilmene sine og kino ville hun helst unngå. Nå skal det naturligvis innrømmes at jeg fyrte litt oppunder

Veien videre

Dette kommer til å bli en lang vei siden det meste av ledige kroner går med til å pusse opp huset nå om dagen og det er et helt greit kompromiss, men vi har lagt en slagplan:

- Klipsch rf7 mk2 selges bare jeg får tid til å legge de ut

- Klipsch rf 250s blir beholdt. Vi vet forsåvidt hvordan vi skal integrere anlegget når vi flytter i 2017 og da er vi avhengig av gulvstående høyttalere bak så jeg vil ikke kjøpe inn Arendal Surround og så tape penger ved et salg; ikke når det er bare ett skarve år det er snakk om.

- Vi kommer garantert til å beholde Yamaha cx-a5100 siden den låter fantastisk på film og passelig greit på stereo.

- ATI AT 1805 beholdes inntil videre. Vi skal først prøve å få plass ett par andre ting før vi ser oss etter mer passende effekttrinn.

- Det er uaktuelt å bytte ut stereobenken, men som et kompromiss så blir det en center stående på et stativ som kan ryddes bort når vi skal ha selskap. Ikke optimalt, men langt bedre enn å ikke ha center.

- Det vil på sikt bli bestilt en sub. Eller to.

Nettopp fordi vi har falt for Arendal Sound så føler vi at vi endelig kan ta livet med ro og ta ting etterhvert som økonomien tillater der. Og siden Tower faktisk trøkker ganske så imponerende bra på film så bestilte vi Arendal Sound Center i dag.

Det kommer naturligvis ett innlegg når centeren kommer. Jeg tror dette kan bli sabla artig; husker hvordan array 880 trøkket med sine 2 8-tommere! :mgreen:

-------
    Mvh
    Rune

15. Liker Torolan, Stratosen, Kane har likt denne posten
    Intermediate Kane sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,245
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nettopp fordi vi har falt for Arendal Sound så føler vi at vi endelig kan ta livet med ro og ta ting etterhvert som økonomien tillater der. Og siden Tower faktisk trøkker ganske så imponerende bra på film så bestilte vi Arendal Sound Center i dag.

Det kommer naturligvis ett innlegg når centeren kommer. Jeg tror dette kan bli sabla artig; husker hvordan array 880 trøkket med sine 2 8-tommere! :mgreen:
    AS 1723 Tower gjør en overraske god jobb uten SUB. De smeller hardt, og graver dypt. Nå har ikke jeg testet å kjøre min AS 1723 Center som large, men dette er noe jeg ville testet var jeg deg. Ihvertfall frem til du får SUB'er i hus. Den er jo identisk som AS 1723 Monitor, og disse kan viss fint kunne kjøres som large. Kjører mitt AS 1723 oppsett totalt lukket (selv om man får lavest output slik). Dette fordi jeg uansett har MASSE headroom. Har du fått testet deg frem til hvordan du vil porte ditt? Blir vel kanskje uansett bare en mellomlanding frem til SUB'er kommer i hus, så porter du anderledes igjen da :-) Er det AS 1723 SUB'er du vurderer å få i hus etterhvert?

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,402
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare ikke for og legge inn noen fristelser nå... men Sub-3 er heftige Portet eller Lukket... ja takk, begge deler

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,320
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roger Waters Vis post
    Halleluja brødre, herlig innlegg Rune. Hvordan funker de på Within Temptation etc, slik symphony rock blir litt "lyst" her i huset i hvertfall? Hadde vært stas om du tok en kjapp sjekk på slik musikk også, kan være innspillingene også men alt er verdt å testes i hvertfall. Får du Scar Symmetry til å fungere?
    Nja, jeg har et blandet forhold til WT.

Jeg har opplevd de live og det var en fantastisk opplevelse. Jeg rådigger de to live-utgivelsene dere.

Men studioalbummene? Det er reinspikka søppel. De prøver så utrolig hardt å være symfoniske, men det blir alltid flatt og kaldt og delvis skjærende. Eneste gangen jeg har hørt de bra på et hjemmeanlegg var når jeg hadde Duo på Mc275!

De er på mange måter en lavbudsjettsutgave av Nightwish som på side låter helt sinnsykt fett på Arendal Sound Tower

Scar Symmetry hadde jeg ikke hørt før, men det gikk fort opp for meg at de har det samme problemet med lydkvalitet som WT. Det låter flatt og jævelig åkke som. Men jeg tror nok mye kan gjøres om man kjøper kringutstyr som er relativt varme i klangen og som har en ekstra boost i bassområdet... Eller veldig tilbakelente høytalere. AS Tower har en fantastisk underholdningsfaktor, men de er også veldige ærlig så om innspillingen er bedriten så låter det deretter. Det kan naturligvis slå noe uheldig ut om man også har veldig ærlig utstyr, men jeg elsker det for jeg har ikke hørt Nightwish, Korn og Slipknot på denne måten siden jeg hadde array 1400
    -------
    Mvh
    Rune

19. Takk Roger Waters takket for denne posten
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,592
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne byttesjuken trumfer alt. Og spesielt fornuften!

Det skal bli spennende å høre hva du synes når de kommer i hus. Du har jo ett par effekttrinn som bør gjøre susen her.
    Ja byttesyken går nok foran det meste , hehe

Ja 501 blokkene bør vel kunne hente ut potensialet i AS Tower skulle man tro....

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,320
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kane Vis post
    AS 1723 Tower gjør en overraske god jobb uten SUB. De smeller hardt, og graver dypt. Nå har ikke jeg testet å kjøre min AS 1723 Center som large, men dette er noe jeg ville testet var jeg deg. Ihvertfall frem til du får SUB'er i hus. Den er jo identisk som AS 1723 Monitor, og disse kan viss fint kunne kjøres som large. Kjører mitt AS 1723 oppsett totalt lukket (selv om man får lavest output slik). Dette fordi jeg uansett har MASSE headroom. Har du fått testet deg frem til hvordan du vil porte ditt? Blir vel kanskje uansett bare en mellomlanding frem til SUB'er kommer i hus, så porter du anderledes igjen da :-) Er det AS 1723 SUB'er du vurderer å få i hus etterhvert?
    Den skal definitivt teste som large; det er jo en syretest for enhver center. Sett bort fra rc64mk2 så har jeg stort sett foretrukket å kjøre de som large åkke som

På sikt vil jeg nok kjøre de lukket som deg. Det blir et litt tightere lydbilde og fungerer stort sett bedre på et meste av musikk. Men akkurat nå er det mer enn litt moro å la de være åpne for gud bedre som de graver seg nedover på en en del låter og filmer.

Når det gjelder valg av sub er jeg litt usikker.

Jeg er fristet til å gå for AS pga synergien i oppsettet. Men sub3 blir for stor dagens stue så det blir nok sub2.
    -------
    Mvh
    Rune

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,320
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon Vis post
    Bare ikke for og legge inn noen fristelser nå... men Sub-3 er heftige Portet eller Lukket... ja takk, begge deler
    No problemo, fristelser er vel strengt tatt ikke helt ukjent når det kommer til anlegget mitt. Men jeg tror nok sub3 blir for stor dagens stue. Dette hadde gått sånn akkurat, men jeg tviler på at frøkna hadde godtatt et slikt monster i stua hennes/vår...
    -------
    Mvh
    Rune

Newcomer Stratosen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2015
    Sted
    Bærum
    Poster
    85
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for at du deler dine erfaringer her på forumet, @Skrotnisse ! Du som både har Klipsch og Arendal Sound: Vi du tro det kan fungere med Klipsch surroundhøyttalere til 3 stk Arendal Sound i front, eller mener du man er man helt nødt til å gå 'all in' med AS også som surroundhøyttalere? (4 bakkanaler + 4 atmos blir fort noen kroner...) Hvor forskjellig er lydkarakteristikken?

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Herlig å se slike tråder igjen her på forumet. Alltid spennende å lese hva du holder på med, Skrotnisse.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Side 251 av 252 FørsteFørste ... 111 121 131 141 151 161 171 181 191 201 211 221 231 241 247 248 249 250 251 252 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •