Skrot-Teateret: Arendal Sound Center er bestilt og litt om tiden fremover (i:5012) - Side 206

Sponsorer:
Takk Takk:  6
Like Like:  42
Side 206 av 252 FørsteFørste ... 66 76 86 96 106 116 126 136 146 156 166 176 186 196 202 203 204 205 206 207 208 209 210 216 226 236 246 ... SisteSiste
Viser resultater 4,101 til 4,120 av 5026
    Intermediate Skrotnisse sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,320
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg hater virkelig hifianlegg og penger. Så fort sistnevnte kommer mellom fingra på en er det en hel haug med ting som frister. Alt kan oppgraderes kan det ikke?
    Kanskje man skulle bytte ut mc501 med mc1.2kw, eller c220 med c2300, eller dacen med mcd500, eller kanskje proj og lerret med en tv, eller…. Muligheten er mange og ofte må man bare tenkte grundig igjennom og stille seg følgende to sprm:

1: Trenger jeg egentlig å oppgradere?

2: Hva vil i så fall være mest hensiktsmessig å oppgradere?

Det som selvfølgelig har fristet mest er ett par 1.2kw, men det vil medføre en betydelig kostnad og ett satans mye tenking slo jeg ideen fra meg. Anlegget er jo ikke direkte dårlig slik det fremstår i dag, hva med å heller tweake det litt? Altså investere i småting som vil påvirke lyden i en positiv retning uten å koste et forbrukslån?

Jeg har selv tidligere erfart hvor mye gode kabler har å si for lyden selv om mang en kabelskeptiker er dønn uenig med meg uten å ha hørt det selv. En av de tinga som har forundret meg mest de siste årene er dette med strøm. Joda, strømkabler har hatt noe å si, men i andre manns anlegg hvor jeg har hørt til dels billige strømfiltere har opplevelse vært svært delte. Min oppfatning har lenge gått på at de billigste strømrenserne er humbug (arresterer meg gjerne på dette) mens de litt dyrere faktisk kan forbedre lyden om anlegget i utgangspunktet holder et visst nivå (ikke prismessig, men lydmessig basert på de forskjellige komponentenes lydmessige symbiose). Når soundgarden nå selger ut sine demomodeller av IsoTek Sigams (kr 13k) for kr 8k tenkte jeg at det var på tide å prøve en boks, men med min flaks var de selvfølgelig utsolgt. Men hva gjør nå det når selgeren er av den særdeles hyggelig sorten og tilbyr meg ett eksemplar av Nordost Thor til en god pris? Jeg var ikke sein om å si ja, og på tirsdag/onsdag drar denne nissen til byen for å hente seg nettopp dette; Nordost Thor. Så får vi se om Fidelity hadde rett eller ikke ☺
    -------
    Mvh
    Rune
    Fotograf og AV-skalle av natur
    : web| facebook| <--- Følg meg på fb og støtt meg i kampen for fototilgang på de store konsertene.
    Oppsett: Samsung UE78JS9505XXE | Xbox One S | Marantz AV7710 | Arendal Sound Tower | Klipsch RP-250S |

Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Skrotnisse
    Jeg hater virkelig hifianlegg og penger. Så fort sistnevnte kommer mellom fingra på en er det en hel haug med ting som frister. Alt kan oppgraderes kan det ikke?
    Kanskje man skulle bytte ut mc501 med mc1.2kw, eller c220 med c2300, eller dacen med mcd500, eller kanskje proj og lerret med en tv, eller…. Muligheten er mange og ofte må man bare tenkte grundig igjennom og stille seg følgende to sprm:

1: Trenger jeg egentlig å oppgradere?

2: Hva vil i så fall være mest hensiktsmessig å oppgradere?

Det som selvfølgelig har fristet mest er ett par 1.2kw, men det vil medføre en betydelig kostnad og ett satans mye tenking slo jeg ideen fra meg. Anlegget er jo ikke direkte dårlig slik det fremstår i dag, hva med å heller tweake det litt? Altså investere i småting som vil påvirke lyden i en positiv retning uten å koste et forbrukslån?

Jeg har selv tidligere erfart hvor mye gode kabler har å si for lyden selv om mang en kabelskeptiker er dønn uenig med meg uten å ha hørt det selv. En av de tinga som har forundret meg mest de siste årene er dette med strøm. Joda, strømkabler har hatt noe å si, men i andre manns anlegg hvor jeg har hørt til dels billige strømfiltere har opplevelse vært svært delte. Min oppfatning har lenge gått på at de billigste strømrenserne er humbug (arresterer meg gjerne på dette) mens de litt dyrere faktisk kan forbedre lyden om anlegget i utgangspunktet holder et visst nivå (ikke prismessig, men lydmessig basert på de forskjellige komponentenes lydmessige symbiose). Når soundgarden nå selger ut sine demomodeller av IsoTek Sigams (kr 13k) for kr 8k tenkte jeg at det var på tide å prøve en boks, men med min flaks var de selvfølgelig utsolgt. Men hva gjør nå det når selgeren er av den særdeles hyggelig sorten og tilbyr meg ett eksemplar av Nordost Thor til en god pris? Jeg var ikke sein om å si ja, og på tirsdag/onsdag drar denne nissen til byen for å hente seg nettopp dette; Nordost Thor. Så får vi se om Fidelity hadde rett eller ikke ☺
    Hei igjen Rune

Det er strømfilter som står på menyen altså, sliter du med dårlig strømnett hjemme hos deg eller? Alltid vært litt nysgjerrig på disse men leste at Supra farger lyden om man ikke har no "støy" på anlegget. Hva gjør disse dyrere sakene da ? Man må oppi en del kroner for å få virkelig nytte av disse produktene, åssen forandring ser du i dette når noe slik kommer i hus og hva forventer du? Har lyst på noe sånt jeg også men spørsmålet er: Har jeg egentlig brukt for det?

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,320
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roger Waters
    Hei igjen Rune

Det er strømfilter som står på menyen altså, sliter du med dårlig strømnett hjemme hos deg eller? Alltid vært litt nysgjerrig på disse men leste at Supra farger lyden om man ikke har no "støy" på anlegget. Hva gjør disse dyrere sakene da ? Man må oppi en del kroner for å få virkelig nytte av disse produktene, åssen forandring ser du i dette når noe slik kommer i hus og hva forventer du? Har lyst på noe sånt jeg også men spørsmålet er: Har jeg egentlig brukt for det?
    du stiller et par meget interresante sprm her. Og jeg tror ikke jeg kan gi noe fullverdig svar på dette før boksen er i hus.

Supra sine har jeg aldri prøvd, men jeg hørt litt på monster sine hos ett par kamerater i oslo. Der er jo ikke strømnettet sånn veldig mye å skryte av. Riktignok ble det mindre støy, noe som gjorde lydbildet litt roligere, men jeg syntes mye av dynamikken forsvant ut i det tomme intet. Om Thor nå gjør store underverker hos meg aner jeg ikke for å være ærlig, det kommer an på flere faktorer:

1: Strømnettet - egentlig ganske bra så vidt jeg har hørt av folk som er litt mer inni strøm enn meg.

2: Resten av anlegget - kvalitetsmessig bør det gå greit, men..

3: Placebo effekten - egentlig gir jeg blanke i det begrepet på kabler og denne typen bokser, men det er vel mang en skeptiker som synes dette er et viktig argument..

Mye av cluet for meg nå å småtweake anlegget. Kabler veit jeg at har mye å si, hva Thor gjør er som sagt litt usikkert, men jeg håper den bidrar til å tilbringe mer ro i lydbildet, strammer opp bassen smul og dermed får mellomtonen til å fremstå som enda mer markant. Men dette er bare håp som sagt, uten å ha testet den hjemme selv er det klin umulig å si hvordan den vil reagere. Jeg trøster meg imidlertid med at denne boksen ikke er det vanskelig man kan videreselge om den ikke gjør så mye hjemme hos meg.

Om en strømboks har en funksjon hos deg? jeg tror du bare må låne med deg forskjellige produkter hjem og høre selv. Den som påstår at en slik en boks gjør underverker i etthvert anlegg og hjem ljuger så det renner
    -------
    Mvh
    Rune
    : web| facebook| <--- Følg meg på fb og støtt meg i kampen for fototilgang på de store konsertene.
    Oppsett: Samsung UE78JS9505XXE | Xbox One S | Marantz AV7710 | Arendal Sound Tower | Klipsch RP-250S |

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende!!! .

Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    du stiller et par meget interresante sprm her. Og jeg tror ikke jeg kan gi noe fullverdig svar på dette før boksen er i hus.

Supra sine har jeg aldri prøvd, men jeg hørt litt på monster sine hos ett par kamerater i oslo. Der er jo ikke strømnettet sånn veldig mye å skryte av. Riktignok ble det mindre støy, noe som gjorde lydbildet litt roligere, men jeg syntes mye av dynamikken forsvant ut i det tomme intet. Om Thor nå gjør store underverker hos meg aner jeg ikke for å være ærlig, det kommer an på flere faktorer:

1: Strømnettet - egentlig ganske bra så vidt jeg har hørt av folk som er litt mer inni strøm enn meg.

2: Resten av anlegget - kvalitetsmessig bør det gå greit, men..

3: Placebo effekten - egentlig gir jeg blanke i det begrepet på kabler og denne typen bokser, men det er vel mang en skeptiker som synes dette er et viktig argument..

Mye av cluet for meg nå å småtweake anlegget. Kabler veit jeg at har mye å si, hva Thor gjør er som sagt litt usikkert, men jeg håper den bidrar til å tilbringe mer ro i lydbildet, strammer opp bassen smul og dermed får mellomtonen til å fremstå som enda mer markant. Men dette er bare håp som sagt, uten å ha testet den hjemme selv er det klin umulig å si hvordan den vil reagere. Jeg trøster meg imidlertid med at denne boksen ikke er det vanskelig man kan videreselge om den ikke gjør så mye hjemme hos meg.

Om en strømboks har en funksjon hos deg? jeg tror du bare må låne med deg forskjellige produkter hjem og høre selv. Den som påstår at en slik en boks gjør underverker i etthvert anlegg og hjem ljuger så det renner
    Det blir spennende og se åssen det blir med en slik "strømrenser" tilkoblet, når det kommer til anlegget ditt er det vel ikke noe å si på det. Du har jo Soundgardens state of the art omtrent, så evt problemer med lyden tror jeg ikke du skal ha. Jeg tror det er bedre å tilpasse et anlegg etter rommet enn å skifte ut masse greier, som regel blir det bare dyrt og kanskje mye angring med tid og stunder. Nordost produktene synes jeg er jævla overprisa, hva for noe bra gjør de kablene i forhold til andre egentlig? Når de selger kabler til over 300k for et par høytalerkabler så må de nesten gi anlegget "gull" i lyd eller?

Har du planer for å kanskje kjøpe nye strømkabler også til å få det mest mulig optimalt, selv er jeg av den som er kabelskeptiker og ser det sånn på det. Jeg ser på kvaliteten på kabelen, tverrsnitt, skjerming og litt på prisen. I mitt anlegg så tror jeg har mere enn gode nok kabler og de forskjellene en evt kabel skal gi merker man kanskje bedre på dyrere saker, kjøper man et anlegg så skal 10-20% av anleggsummen være til kabler. Det er i hvertfall mye fint på markedet men spørsmålet om det er verdt prisen.

Er vel ikke så mye å låne av her i byen og selv tror jeg ikke merker no spes, strømanlegger her i gården er ikke så ikke og merker ikke noe støy i lyden så jeg tror det holder mål. Pr. i dag bruker jeg bare en strømpadde fra Clas.O, er nok ikke noe killer kvalitet i den men den gir strøm til anlegget men synd jeg ikke har tilgang til å teste mer av slikt. Vi har for få butikker som selger sånt her. Litt dumt, men trenger jeg det ? Kanskje litt for placebo effekten, mye hokus pokus ute å går. Hehe

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,320
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    Spennende!!! .
    så absolutt! Tilbudsprisen på Sigamas var "overkommelig for å teste ut og mer enn god nok til å selges fort videre om den ikke funka her", men Thor ligger jo en "liten" klasse over reint prismessig, så joda, er litt spent og nervøs for dette prosjektet, men troen er der så detta går nok bra Pluss at jeg må jo ha noe å fikle med frem til swans settet begynner å dukke opp
    -------
    Mvh
    Rune

Intermediate Mute sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    840
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det svakeste ledd mener jeg hos deg er Dac´en. Det er det jeg har opplevd utgjør enorm forskjell.

Min Sigmas tilførte langt mindre forskjeller enn å bytte mellom noen gode dac´er. Jeg ville gått for MCD500 var jeg deg. Kutt ut C220 og bruk volumkontrollen i cd-spilleren ved stereo rett i 501. Kjør ekstra sett til effektene fra surroundreceiver ved surrerundt.

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    840
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Thor mener jeg ikke kan sammenlignes med Sigmas som er takler mer "highcurrent". Thor er dog bedre enn Minisub som den er basert på.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du virker faktisk litt forvirret over eventuelle mangler i anlegget ditt.. hmm... skulle jo tro det utstyret du har skal kunne tilfredsstille de fleste.

Du har ikke virdert å få noe tweakhjelp av Flageborg eller noe da ? Eventuelt spørre Soundgarden, som du handler masse av, om de vil ta turen?!

Er jo også mulig at utstyret du har ikke noengang kan gi deg hva du søker etter .

MEn jeg er veldig spent på tweakene dine fremover . I still belive .

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,320
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mute
    Det svakeste ledd mener jeg hos deg er Dac´en. Det er det jeg har opplevd utgjør enorm forskjell.

Min Sigmas tilførte langt mindre forskjeller enn å bytte mellom noen gode dac´er. Jeg ville gått for MCD500 var jeg deg. Kutt ut C220 og bruk volumkontrollen i cd-spilleren ved stereo rett i 501. Kjør ekstra sett til effektene fra surroundreceiver ved surrerundt.
    jeg er enig i at dac1 er det svakeste leddet slik anlegget står nå. Dog er jeg ikke helt enig i fremdriftsforslaget ditt. Det hersker nok ingen tvil om at det å bytte ut c220 og lite dac med mcd500 vil gi en bedre totallyd enn hva jeg har nå - og muligens oppnår med Thor, MEN det er mye som frister mer enn hifi nå om dagen og penger må prioriteres. Med tanke på prisen jeg får Thor for så er det langt billigere å teste ut den enn å selge c220/lite og kjøpe mcd500. Det andre ankepunktet mitt mot en sånn byttedeal er at c220 er en - i mine ører - imponerende god forforsterker jeg slettes ikke vil gi slipp på. Da vil jeg heller ta tida til hjelp og spare opp til en mcd500 uten at c220 må selges. Jeg har prøvd dette med å selge noe for å oppnå en midlertidelig bedre løsning tidligere og på lang sikt lønner ikke dette seg overhodet! Jeg angrer fortsatt som en kjøter på at jeg solgte frey i det idiotiske forsøket på å gå over til et godt surroundoppsett - bare et eksempel. Og jeg angrer enda mer på at jeg solgte c220 første gangen! Så klok av skade tar jeg heller tida til hjelp
    -------
    Mvh
    Rune

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,320
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Thor mener jeg ikke kan sammenlignes med Sigmas som er takler mer "highcurrent". Thor er dog bedre enn Minisub som den er basert på.
    jeg har aldri testet ut forskjellene på disse selv, men det blir uansett spennende å få Thor i hus. Hvis det viser seg at forskjellene hos meg er minimale skal det gå greit å få solgt den
    -------
    Mvh
    Rune

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,320
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du virker faktisk litt forvirret over eventuelle mangler i anlegget ditt.. hmm... skulle jo tro det utstyret du har skal kunne tilfredsstille de fleste.
    Forvirret over eventuelle mangler? Nope, spørsmålet er hva man kan se på som mangler og hva man kan se på som "det her låter faktisk pokker så bra, men kan jeg forbedre det?".

Du har ikke virdert å få noe tweakhjelp av Flageborg eller noe da ? Eventuelt spørre Soundgarden, som du handler masse av, om de vil ta turen?!
    Har vurdert det, men hvor er morroa om man får noen proffer til å få det optimalt på en dag? Det at resultatet blir ypperlig er jo fint, men jeg liker å fikle med sånt selv og dra lærdom av det

Er jo også mulig at utstyret du har ikke noengang kan gi deg hva du søker etter .
    Der er jeg dypt uenig! Dac1 kommer til å bli bytta en gang i fremtiden, det hersker det ingen tvil om. Men c220 og 501? De har jeg ingen ting negativt å si om.

MEn jeg er veldig spent på tweakene dine fremover . I still belive .
    Me too
    -------
    Mvh
    Rune

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    840
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv om MCD500 har en god analog utgang med volumkontroll så er det å foretrekke i flere tilfeller å kjøre meg dedikert pre-amp. Så den ser jeg.

Å teste Thor er verdt et forsøk! Go for it! Hvilke strømkabler har du og hvilken XLR fra pre-power?

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,320
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv om MCD500 har en god analog utgang med volumkontroll så er det å foretrekke i flere tilfeller å kjøre meg dedikert pre-amp. Så den ser jeg.

Å teste Thor er verdt et forsøk! Go for it! Hvilke strømkabler har du og hvilken XLR fra pre-power?
    I og med at jeg har en - i mine øyne - lang periode bak meg fylt til randen med komponentbytter har jeg aldri fått tatt tak i dette med kabler, Thor blir således steg 1 og kablene steg 2. Pr dags dato bruker Monster RCA mellom dac-pre-power. Strømkablene varierer litt. Mc501 bruker medfølgende, men jeg har ett par ecosse strømkabler liggendes som skal brukes på disse. Dac1 har en supra loroad med furutechkontakter og c220 har en medfølgende en. Ved en andre en salig blanding som det skal ryddes opp i fremmover.
    -------
    Mvh
    Rune

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    840
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp! Der har du en god del morsomme a-ha opplevelser forran deg!

Intermediate leifen sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    697
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    McIntosh MC1.2KW selges

Klar til og handle mono blokk til centeren ? 8)

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,320
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av leifen
    McIntosh MC1.2KW selges

Klar til og handle mono blokk til centeren ? 8)
    centeren? mannen skriver da "ett par".

Nå har jeg kjøpt meg Thor idag, så jeg tror ikke budsjettet rekker til 1.2kw i år desverre (crap!!)
    -------
    Mvh
    Rune

Intermediate leifen sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    697
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe jeg refererer tilbake til den spøken jeg dro om å spleise på det paret tideligere .

Er det samme paret som lå ute litt tideligere ?

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,320
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av leifen
    hehe jeg refererer tilbake til den spøken jeg dro om å spleise på det paret tideligere .

Er det samme paret som lå ute litt tideligere ?
    aha, da tok jeg den

Jeg tror ikke dette er det samme paret som lå ute tidligere, den gangen solgte eieren paret til en som bodde i Ungarn. Og det ble visst sendt.
    -------
    Mvh
    Rune

Intermediate KentOve sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    3,971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg kjøpt meg Thor idag, så jeg tror ikke budsjettet rekker til 1.2kw i år desverre (crap!!)
    Vi får nå vente å se tror jeg

Side 206 av 252 FørsteFørste ... 66 76 86 96 106 116 126 136 146 156 166 176 186 196 202 203 204 205 206 207 208 209 210 216 226 236 246 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •