Skrot-Teateret: Arendal Sound Center er bestilt og litt om tiden fremover (i:5012) - Side 138

Sponsorer:
Takk Takk:  6
Like Like:  42
Side 138 av 252 FørsteFørste ... 8 18 28 38 48 58 68 78 88 98 108 118 128 134 135 136 137 138 139 140 141 142 148 158 168 178 188 198 208 218 228 238 248 ... SisteSiste
Viser resultater 2,741 til 2,760 av 5026
    Intermediate Skrotnisse sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av HansMarius
    Da har vi fått et nytt medlem i menigheten! Det er ufattelig avhengighetsskapende å ha musikken lagret digitalt. I tillegg fører det, iallefall for min egen del, ti lat jeg hører MER på musikk iom at alt er så tilgjengelig med et par tastetrykk.
    Medlem i menigheten? og jeg som villa ha rollen som pastoren frå bøgda. hehe.

Du har helt rett i alt du sier, bare det å ha alt av musikk lagret på pcen og kunne lage sine egne spillelister er gull verdt. Jeg husker godt tiden hvor vi rippet inn musikk på pcen og brente det ut på cd etter cd etter cd. Kom det ett par nye bra låter tok vi listen fra den plata vi svidde igår, slettet ett par låter, la til de nye og brente ut en ny en. Løsningen med musikken lagret digitalt og en god fjernkontroll er bare pur bøtte krutegod
    -------
    Mvh
    Rune
    Fotograf og AV-skalle av natur
    : web| facebook| <--- Følg meg på fb og støtt meg i kampen for fototilgang på de store konsertene.
    Oppsett: Samsung UE78JS9505XXE | Samsung UBD-K8500 | Yamaha cx-a5100 | ATI AT18005 | Arendal Sound Tower | Klipsch RP-250S | Sony Playstation 4

Intermediate Kriller sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott lesing Skrotnisse.
    Solgte Squezeeboxen med fjernkontrollen min før helga, og vurderer en slik løsning du skisserer. Blir en dac og en ipod i nær fremtid.

Ettersom huset er fullt av folk hele tiden, skal jeg høre på en AKG k701 i morgen. Er jeg fornøyd med den blir det en rørforsterker til den.

Intermediate Mirage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg leste akkurat igjennom "guiden" din, og ble nyskjerrig. Har egentlig letet etter en unnskyldning for å kjøpe en iPod Touch, bare fordi den er feit, og dette er muligens sparket jeg trengte. Problemet er at jeg ikke har stuepc, men en laptop.

Men gjett hva jeg faktisk har? Airport Express

Ser ingen grunn til at det ikke blir en like fullverdig løsning, bare at man slipper en pc i racket i stua

Intermediate KentOve sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    3,971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette var meget spennende lesing Skrotnisse!

Ett flott alternativ, som kanskje kan konkurere opp mot enn komplett nettverkspiller? Uansett så er det gøyalt og lese om forskjellige løsninger, litt utenom det vanlige

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kriller
    Flott lesing Skrotnisse.
    Solgte Squezeeboxen med fjernkontrollen min før helga, og vurderer en slik løsning du skisserer. Blir en dac og en ipod i nær fremtid.

Ettersom huset er fullt av folk hele tiden, skal jeg høre på en AKG k701 i morgen. Er jeg fornøyd med den blir det en rørforsterker til den.
    for noen måneder siden vurderte jeg selv ett par gode høretelefoner, men når min nåværende eks pakket sakene ble det langt mindre folk i leilligheta, så da skippa jeg den ideen. Men et par gode høretelefoner er en genial løsning som gir deg kongebra lyd for en sum som blir skitbillig kontra å få den samme lyden med et komplett stereoanlegg.

Forstår godt at du solgte squeezeboxen din, uten tvil et godt produkt, men jeg hater virkelig å være så låst til et produkt når det kommer til pc basert avspilling. Ipod\iphone i kombo med en dac gir brukeren så mange flere muligheter til å tilrettelegge bruken etter sitt ønske, helt genialt

Sitat Opprinnelig postet av Mirage
    Jeg leste akkurat igjennom "guiden" din, og ble nyskjerrig. Har egentlig letet etter en unnskyldning for å kjøpe en iPod Touch, bare fordi den er feit, og dette er muligens sparket jeg trengte. Problemet er at jeg ikke har stuepc, men en laptop.

Men gjett hva jeg faktisk har? Airport Express

Ser ingen grunn til at det ikke blir en like fullverdig løsning, bare at man slipper en pc i racket i stua
    Det bør så absolutt bli en like fullverdig løsning. Det å ha en gedigen stuepc i racket er ikke helt ideelt og som jeg hintet innpå i innlegget mitt er planen at min skal inn på et annet rom som en gang skal bli ett lite kontor. For å få signalene over til anlegget i stua kommer også jeg til å gå til anskaffelse av en airport express. Apple har noen virkelig genuine løsninger

Sitat Opprinnelig postet av KentOve
    Dette var meget spennende lesing Skrotnisse!

Ett flott alternativ, som kanskje kan konkurere opp mot enn komplett nettverkspiller? Uansett så er det gøyalt og lese om forskjellige løsninger, litt utenom det vanlige
    Jeg vil nok tørre å påstå at løsningen jeg har valgt kan konkurre, og i mange tilfeller Utkonkurrere de fleste komplette nettverksspillere i prisklassen under 10k. Men om vi beger oss litt over denne grensen og ser på f.eks. Linn mediaspilleren som Atle testet i forrige nummer av Hjemmekino så kommer muligens dac'en min til kort. Men dette har jeg desverre ikke fått testet ut selv. Enn så lenge er jeg iallefall rimelig fornøyd. All musikken ligger lagret på ett sted, coverbilde til de fleste albummene og alt styres med en særdeles lekker fjernkontroll. Det blir nok ei stund til jeg kommer til å se på andre alternativer for å si det sånn

Hvis jeg får noe ledig tid til overs iløpet av uka skal jeg prøve å få gått igjennom app store og se om jeg finner andre mediarelaterte programmer som kan gjøre hverdagen foran anlegget enda mer brukervennlig. For kombinasjonen Remote, remote desktop lite og Shazam er bare nydelig!
    -------
    Mvh
    Rune
    : web| facebook| <--- Følg meg på fb og støtt meg i kampen for fototilgang på de store konsertene.
    Oppsett: Samsung UE78JS9505XXE | Samsung UBD-K8500 | Yamaha cx-a5100 | ATI AT18005 | Arendal Sound Tower | Klipsch RP-250S | Sony Playstation 4

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når en kamerat av meg for ett par uker tilbake snakket om at han drømte om ett par Klipsch rf82 men måtte spare opp kunne jeg jo ikke annet gjøre enn å se på meg som en slags godhjertet - dog litt egoistisk - samaritan. Jeg har uansett lenge ønsket meg ett par bakhøytalere og har vel konkludert med at RS serien til Klipsch bør passe ganske så godt inn her i stua. Problemet er bare denne medfødte nysgjerrigheten som har en lei tendens til å bety store økonomiske utlegg. Etter en liten samtale med han fikk jeg i stand en avtale hvor hovedpunktene var at jeg kjøpte inn ett par Klipsch rf82 og fikk testet ut disse. Hvis de passet meg som hånd i hanske var jo saken klar, hvis ikke skulle han kjøpe de for den samme summen jeg la ut for de.

Etter å ha testet disse grundig, både som front og bak høytalere, er konklusjonen klar. Jeg har skrevet ned en del ord om de som fronthøytalere og de kommer senere, men som bakhøytalere ble de rett og slett for store med for lite spredning. Dessverre er ikke stua mi av den grandiose typen og den byr på en del utfordringer når det gjelder bakhøytalere. RF82 hadde riktignok greit mye trøkk, det var ikke hva jeg ville ha kalt kjedelige bakhøytalere for å si det sånn, men når avstanden dessverre ødelagte for spredningen falt mye av gleden bort. Skulle jeg ha beholdt de ville det ha vært som å kaste perler etter svin; denne summen vil det være langt mer hensiktsmessig å legge i ett par RS høytalere etter hvert. Men det var en nyttig erfaring og det var pokker så artig å teste de ut som fronthøytalere!
    -------
    Mvh
    Rune

Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,046
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får skaffe deg noen avantgarde bakhøytalere, viktig å å matche resten av utstyret da mann. Det er viktig skjønner du, ellers kanskje du kan skaffe deg sånne flotte Focal Dome kuler som devil har ?

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe, sponser du meg litt a? Solo som bakhøytalere får bli en drøm i noen år til. Penger er en vesentlig faktor her desverre. Pluss at effekt til duoene står ett par hakk høyere opp på ønskelista enn solo bak.
    -------
    Mvh
    Rune

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,046
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Skrotnisse
    hehe, sponser du meg litt a? Solo som bakhøytalere får bli en drøm i noen år til. Penger er en vesentlig faktor her desverre. Pluss at effekt til duoene står ett par hakk høyere opp på ønskelista enn solo bak.
    Hvor mye trenger du og gi meg kontonummeret så skal vi få til noe? Det er bare å si hvor mye så ordner jeg resten. Vel, skulle gjerne gitt deg noe men jeg er ikke millionær eller har mye peng. Da får man ta til takke med det man har, ellers blir det nok bra dette søpla teatret ditt skal du se. Er det noen andre planer med utskifting og sånn nå eller?

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nja, jeg ser ikke bort fra at jeg drar inn ett par klipsch rf52 just for the heck of it. Men utover det har jeg faktisk ingen grandiose planer. Ikke sånn umiddelbart iallefall. Blir la scala solgt - kryss fingre, tær og slå knute på pjekkerten - så blir det ett effektrinn. Men jeg er fornøyd med recieveren, jeg elsker høytalera og musikkløsningen jeg har lagt opp er pur bøtte genialt brukervennlig. Så det er faktisk bare effekttrinnet og bakhøytalera som mangler. For nå....
    -------
    Mvh
    Rune

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klipsch RF82 - De tusen hjems dynamikkbomber?

I en hobby hvor vi finner høytalere fra ett hundringer til flere millioner kroner er det i klassen rundt 10 000 frognertiere vi finner mange av de mest interessante modellene. Da har vi beveget oss bort fra det aller billigste og vi befinner oss i en prisklasse som er et fornuftig kompromiss mellom pris og kvalitet for de som ikke vil selge en nyre for å finansiere anlegget. Denne gangen er det Klipsch RF82 som har fått kjørt seg og jeg ser ikke bort fra at denne høytaleren kan bety en betydelig nedgang i nyre-markedet. For hvorfor betale mer?

Klipsch har i alle år vært selveste hoffleverandøren av dynamikk. Med røtter flere tiår tilbake i tid har de bekreftet og tviholdt på sin posisjon i markedet til tross for at konkurrentene så vidt har begynt å ta etter de. Med et modellspekter som spenner seg fra små pc-høytalere til de überdyre Palladium høytalerne bør det være noe for de fleste.
    Men historien til Klipsch er langt fra rosenrød. Riktignok selger Klipsch høytalere i samme tempo som hjembrent distribueres rundt på en ungdomsfest, men for mange av oss som har noen årringer på bakenden har Klipsch i de senere år forandret seg så mye at de har gått fra å være denne hoffleverandøren av lettdrevene dynamikkbomber som attpåtil låt godt til å bli en leverandør av mer ungdommelig partyhøytalere med et helt annet fokus på lyden enn hva de hadde før. Selv har jeg vært den heldige (og lykkelige) eieren av både Rf7 og La Scala, og jeg har hørt deres RF83 ved flere anledninger. Kort sagt har jeg dømt sistnevnte nord, ned og til skogs. Denne modellen skulle ta over for RF7, men den lydmessige arven ble brutalt voldtatt og glemt. Dermed var det ikke uten en viss skepsis at jeg gikk med på å teste ut lillebroren RF82, for om RF83 låt helt hæggel måtte jo en enda mindre utgave låte helt pyton. I tilfellet noen lurer så sitter jeg nå og spiser i meg mine ord.

RF83 er av utseende muligens den perfekte stuehøytaleren med sine moderate mål. Ett stykk høytaler strekker seg 110,7cm i været, den er 24cm bred og i dybden måler den 41cm. Med en totalvekt på 30kg pr høyttaler og et meget solid kabinett gir denne høytaleren et meget godt kvalitetsinntrykk. Et kvalitetsinntrykk jeg ser ingen grunn til å ødelegge med å ha på den lydmessig transparente frontplaten som festes ved hjelp av magnetisme. En aldri så liten og fiffig løsning, for når du tar av dette coveret går RF82 fra være en meget WAF-aktig høyttaler til å bli det den faktisk er; en stilig og visuelt rå høytaler. Det velkjente Tractrix hornet er på plass og det samme er de verdensberømte gulaktige Cerametallic basselementene som i denne høytaleren er på 8tommer pr element. Bare utseendet av den uten dekselet bør være nok til å skremme naboene fra vettet lenge før du kobler de til forsterkeren din. Hvis du på toppen av det hele forteller de at disse tilsynelatende konevennlige høytalerne har en følsomhet på 98db\1w så er det ikke umulig at noen av de ringer purken lenge før du tar de i bruk.

Utfordringer er til for å løses.
    Høytalere hvor diskant og\eller mellomtone sitter i en hornløsning kan ofte by på visse problemer i henhold til plasseringen, og det gjør det også her. Selv om RF82 var overraskende lette å plassere riktig i forhold til mine egne Avantgarde Duo som i direkte sammenlign fremstår som det ultimate marerittet , så var det ikke bare tut og kjør. Det å sette RF82 klin inntil side- og bak-veggene er å be om bråk, her anbefales det så absolutt at du drar de litt ut på gulvet og vinkler de inn mot lytteposisjonen din. Selv tok det meg ikke mer enn en halvtime med lydsporet “seven drum attakk” og det var det så absolutt verdt. Fra å låte totalt ufokusert disket de opp med en lydmessig plasseringsevne tett opptil det perfekte.
    Den andre utfordringen disse høytalerne vil gi deg er innspillingstiden. Som seg hør og bør med en Klipsch høyttaler kreves det ca 200 timer med innspilling før de virkelig sitter, men allerede etter ca 100 timer begynner det så vidt å smake fugl av lyden. Tro meg, til tross for at disse 100 timene kan fortone seg som en skikkelig tålmodighetsprøve er det verdt det, for rett ut av esken høres de slett ikke bra ut.
    Kom deg opp av sofaen!
    Det sies at man ikke skal begjære sin neste, dette hørtes for så vidt logisk nok ut det - helt til jeg spilte ett par låter på dette fyrverkeriet av en høyttaler. For noen ganger så er det faktisk en utakknemlig jobb å skrive en produkttest. Årsakene kan være så mange, men i dette tilfellet var det faktisk langt mer artig å spille låt etter låt enn å skrible ned noen ord.
    Når teknokratene i Warp Brothers dempet lydbildet og proklamerte at “We Will Survive” bærer det av gårde i det pokker så ungdommelig tempo. Litt mørkt, litt innelukket og det går aldri helt kjellerdypt, men disse åttetommerne har en enorm slagkraft, tankene vandret sporenstreks tilbake til de klassiske RF7. Lydbildet vokste seg rundt meg, dynamikken og hurtigheten dro meg rett inn på en hvilken som helst technoklubb, volumet bare økte og økte, gliset ble bredere og bredere. Woodoo and Serano sa det best; Blood is Pumpin! RF82 viser null respekt for lytteren og tar pulsen opp på et nesten farlig nivå før høytaleren gir seg takket være sine fysiske begrensninger.
    Selv måtte jeg bare ta meg en liten pause for å nok en gang oppnå bakkekontakt, det er tross alt få som handler høytalere i denne prisklassen kun for å spille techno på et øredøvende nivå.

Gode tilkoblinger, dog med den sedvanlig billige skinna. Legg merke til bassporten, det er to slike pr høytaler så ikke bli altfor overraska om det en dag kommer noen mjauing fra høytaleren.

Her i landet har vi faktisk en blomstrende musikkindustri som får altfor lite oppmerksomhet, Kari Bremnes er kanskje den ypperste fanebæreren for norsk kvalitetsmusikk, men nylig ble jeg også gjort oppmerksom på Sigvart Dagsland og hans Verden Vil Bedras. Med et lydbilde fylt til randen med klare og distinktive akustiske instrumenter i kombinasjon med litt plystring og antydning til overproduksjon hva plassering av instrumenter angår fikk RF82 kanskje litt vell mye å jobbe med. Hvor 8tommerne smalt til på technolåtene sliter de litt mer på denne låten hvor bassen ligger som en fundament fremfor å stå i fokus. Ved andre ord er også denne høytaleren preget av fysikkens begrensninger; size does matter! Med denne litt ufokuserte romlinga i bunnen sliter også høytalerne litt med overgangen fra øvre mellomtone til diskantområdet. Det optimale her vil være en sømløs overgang som gjør det umulig for lytteren å kunne peke på overgangsområdet.

Klispch er som nevnt mest kjent for sin ville dynamikk og høye gøyfaktor, to vesentlig faktorer som også står meget høyt i kurs hos undertegnede selv om muligens ikke alle mine naboer er helt enig med meg i dette. Etter å ha konstatert at disse høytalerne gjorde det langt bedre på techno enn kompliserte viser var det på tide å nok en gang sjekke ut selve gøy-faktoren.
    Like A Stone, Alone i Break og Trail of Tears er kanskje de mest ihjælspilte låtene jeg har. Like a Stone er den lettere lurvete rockelåta hvor vokalist Cornell er den stolte eier av en rusten men ekstremt slagferdig stemme. Dessverre klarte aldri disse høytalerne å gjengi denne låten helt perfekt. Mangelen på kontroll helt der nede ødelagte litt, men de sleit enda mer når det skjedde veldig mye i lydbildet. Litt mangel på oppløsning gjorde at noen partier i låten fremsto mer som lapskaus enn et lydmessig koldtbord hvor mange enkelt kan plukke ut hver rett og de er en anelse skarpe helt i toppen. Men når gitarist Tom Morello drar sin berømte gitarsolo var jeg solgt samtidig som jeg så lyset. For om du er ute etter en nøytral høyttaler som kan gjengi Bach sine mesterverker er det bare å gå videre, er du derimot en fan av musikk som drar deg opp av sofaen er denne høytaleren rasende festlig. Det er lenge siden jeg har reist meg fra sofaen, men det gjorde jeg her. Dynamikken og punchet, lydbildet som bredte seg utover i alle mulige retninger, det var rett og slett umulig å ikke ta frem luftgitaren og rocke laus. Takk og pris bor jeg aleine!

Film
    Det er få scener jeg vet om som smeller mer til enn den berømte skytescenen i Die Hard 4 hvor McClane bare skal hente en pinglete datahacker. Problemet er bare at også en gjeng crazy leiesoldater gjerne vil terminere hackeren en gang for alle. Når disse og McClane braker sammen flyr det kuler i alle mulige retninger og ting eksploderer rundt øra på seeren. Som tidligere nevnt har RF82 en begrensning med tanke på størrelsen på elementene og dette gjør dessverre at høytaleren uten tvil ville hatt godt av litt drahjelp fra en dedikert subwoofer i filmsammenheng. Sett bort fra dette strålte den seg igjennom resten av lydbildet. Det var ikke videre vanskelig å følge banen til mange av kulene og det var plenty av risp, rasp og snert i lydbildet. Disse høytalerne er såpass dynamiske at jeg endte opp med å se igjennom hele filmen til tross for at jeg egentlig bare skulle se igjennom den ene scenen!

Ungdommelighetskilden
    Klipsch har aldri vært produsenten som aldri har falt i smak blant erkebritiske cognac-nytere som foretrekker å høre på pianostykker fra komponister hvis navn jeg verken kan stave eller uttale, nei, Klipsch er produsenten for alle som gjerne vil ta med seg både rockefeller, en god kinosal og en liten og intim live-klubb hjem i stua, ved andre ord er dette hifi-bransjens svar på selveste Kinderegget. Denne høytaleren trives ikke noe spesielt godt med kompliserte låter hvor det skjer mye i lydbildet; til det mangler den en del på oppløsningen, den har en vilter og til tider lys topp og må matches med omhu, men der hvor den virkelig briljerer er på gøyfaktoren. Shit la gå at den ikke går kjellerdypt, at den ikke har den mest frodige mellomtonen eller den roligste diskanten, for når det kommer til dynamisk engasjement og utprega gøyfaktor ser jeg for meg ytterst få - om noen - utfordrere i denne prisklassen.
    -------
    Mvh
    Rune

Intermediate Necroth sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    1,279
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klipsch har du tid til og ta bilde av men Duoene ser vi knappt snurten av :evil:
    Blasfemi

Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    3,971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alltid like morsomt å lese dine mini tester

bra skrevet!

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Necroth
    Klipsch har du tid til og ta bilde av men Duoene ser vi knappt snurten av :evil:
    Blasfemi
    takk for den a! hehe. Duoene skal stå her leeeeeeeeeeenge de vet du, klipschene derimot fikk en forholdsvis kort levetid hos meg og jeg følte at de fortjente litt oppmerksomhet.
    Idag dumpet foresten RF52, og de må også på høggeblokka før de kan selges videre, så rundt romjula kan det nok være mulig med noen duo bilder. :evil:

Sitat Opprinnelig postet av KentOve
    Alltid like morsomt å lese dine mini tester

bra skrevet!
    takker
    -------
    Mvh
    Rune

Intermediate dancemainia sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    885
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klipsch RF82 - De tusen hjems dynamikkbomber?

I en hobby hvor vi finner høytalere fra ett hundringer til flere millioner kroner er det i klassen rundt 10 000 frognertiere vi finner mange av de mest interessante modellene. Da har vi beveget oss bort fra det aller billigste og vi befinner oss i en prisklasse som er et fornuftig kompromiss mellom pris og kvalitet for de som ikke vil selge en nyre for å finansiere anlegget. Denne gangen er det Klipsch RF82 som har fått kjørt seg og jeg ser ikke bort fra at denne høytaleren kan bety en betydelig nedgang i nyre-markedet. For hvorfor betale mer?

Klipsch har i alle år vært selveste hoffleverandøren av dynamikk. Med røtter flere tiår tilbake i tid har de bekreftet og tviholdt på sin posisjon i markedet til tross for at konkurrentene så vidt har begynt å ta etter de. Med et modellspekter som spenner seg fra små pc-høytalere til de überdyre Palladium høytalerne bør det være noe for de fleste.
    Men historien til Klipsch er langt fra rosenrød. Riktignok selger Klipsch høytalere i samme tempo som hjembrent distribueres rundt på en ungdomsfest, men for mange av oss som har noen årringer på bakenden har Klipsch i de senere år forandret seg så mye at de har gått fra å være denne hoffleverandøren av lettdrevene dynamikkbomber som attpåtil låt godt til å bli en leverandør av mer ungdommelig partyhøytalere med et helt annet fokus på lyden enn hva de hadde før. Selv har jeg vært den heldige (og lykkelige) eieren av både Rf7 og La Scala, og jeg har hørt deres RF83 ved flere anledninger. Kort sagt har jeg dømt sistnevnte nord, ned og til skogs. Denne modellen skulle ta over for RF7, men den lydmessige arven ble brutalt voldtatt og glemt. Dermed var det ikke uten en viss skepsis at jeg gikk med på å teste ut lillebroren RF82, for om RF83 låt helt hæggel måtte jo en enda mindre utgave låte helt pyton. I tilfellet noen lurer så sitter jeg nå og spiser i meg mine ord.

RF83 er av utseende muligens den perfekte stuehøytaleren med sine moderate mål. Ett stykk høytaler strekker seg 110,7cm i været, den er 24cm bred og i dybden måler den 41cm. Med en totalvekt på 30kg pr høyttaler og et meget solid kabinett gir denne høytaleren et meget godt kvalitetsinntrykk. Et kvalitetsinntrykk jeg ser ingen grunn til å ødelegge med å ha på den lydmessig transparente frontplaten som festes ved hjelp av magnetisme. En aldri så liten og fiffig løsning, for når du tar av dette coveret går RF82 fra være en meget WAF-aktig høyttaler til å bli det den faktisk er; en stilig og visuelt rå høytaler. Det velkjente Tractrix hornet er på plass og det samme er de verdensberømte gulaktige Cerametallic basselementene som i denne høytaleren er på 8tommer pr element. Bare utseendet av den uten dekselet bør være nok til å skremme naboene fra vettet lenge før du kobler de til forsterkeren din. Hvis du på toppen av det hele forteller de at disse tilsynelatende konevennlige høytalerne har en følsomhet på 98db\1w så er det ikke umulig at noen av de ringer purken lenge før du tar de i bruk.

Utfordringer er til for å løses.
    Høytalere hvor diskant og\eller mellomtone sitter i en hornløsning kan ofte by på visse problemer i henhold til plasseringen, og det gjør det også her. Selv om RF82 var overraskende lette å plassere riktig i forhold til mine egne Avantgarde Duo som i direkte sammenlign fremstår som det ultimate marerittet , så var det ikke bare tut og kjør. Det å sette RF82 klin inntil side- og bak-veggene er å be om bråk, her anbefales det så absolutt at du drar de litt ut på gulvet og vinkler de inn mot lytteposisjonen din. Selv tok det meg ikke mer enn en halvtime med lydsporet “seven drum attakk” og det var det så absolutt verdt. Fra å låte totalt ufokusert disket de opp med en lydmessig plasseringsevne tett opptil det perfekte.
    Den andre utfordringen disse høytalerne vil gi deg er innspillingstiden. Som seg hør og bør med en Klipsch høyttaler kreves det ca 200 timer med innspilling før de virkelig sitter, men allerede etter ca 100 timer begynner det så vidt å smake fugl av lyden. Tro meg, til tross for at disse 100 timene kan fortone seg som en skikkelig tålmodighetsprøve er det verdt det, for rett ut av esken høres de slett ikke bra ut.
    Kom deg opp av sofaen!
    Det sies at man ikke skal begjære sin neste, dette hørtes for så vidt logisk nok ut det - helt til jeg spilte ett par låter på dette fyrverkeriet av en høyttaler. For noen ganger så er det faktisk en utakknemlig jobb å skrive en produkttest. Årsakene kan være så mange, men i dette tilfellet var det faktisk langt mer artig å spille låt etter låt enn å skrible ned noen ord.
    Når teknokratene i Warp Brothers dempet lydbildet og proklamerte at “We Will Survive” bærer det av gårde i det pokker så ungdommelig tempo. Litt mørkt, litt innelukket og det går aldri helt kjellerdypt, men disse åttetommerne har en enorm slagkraft, tankene vandret sporenstreks tilbake til de klassiske RF7. Lydbildet vokste seg rundt meg, dynamikken og hurtigheten dro meg rett inn på en hvilken som helst technoklubb, volumet bare økte og økte, gliset ble bredere og bredere. Woodoo and Serano sa det best; Blood is Pumpin! RF82 viser null respekt for lytteren og tar pulsen opp på et nesten farlig nivå før høytaleren gir seg takket være sine fysiske begrensninger.
    Selv måtte jeg bare ta meg en liten pause for å nok en gang oppnå bakkekontakt, det er tross alt få som handler høytalere i denne prisklassen kun for å spille techno på et øredøvende nivå.

Gode tilkoblinger, dog med den sedvanlig billige skinna. Legg merke til bassporten, det er to slike pr høytaler så ikke bli altfor overraska om det en dag kommer noen mjauing fra høytaleren.

Her i landet har vi faktisk en blomstrende musikkindustri som får altfor lite oppmerksomhet, Kari Bremnes er kanskje den ypperste fanebæreren for norsk kvalitetsmusikk, men nylig ble jeg også gjort oppmerksom på Sigvart Dagsland og hans Verden Vil Bedras. Med et lydbilde fylt til randen med klare og distinktive akustiske instrumenter i kombinasjon med litt plystring og antydning til overproduksjon hva plassering av instrumenter angår fikk RF82 kanskje litt vell mye å jobbe med. Hvor 8tommerne smalt til på technolåtene sliter de litt mer på denne låten hvor bassen ligger som en fundament fremfor å stå i fokus. Ved andre ord er også denne høytaleren preget av fysikkens begrensninger; size does matter! Med denne litt ufokuserte romlinga i bunnen sliter også høytalerne litt med overgangen fra øvre mellomtone til diskantområdet. Det optimale her vil være en sømløs overgang som gjør det umulig for lytteren å kunne peke på overgangsområdet.

Klispch er som nevnt mest kjent for sin ville dynamikk og høye gøyfaktor, to vesentlig faktorer som også står meget høyt i kurs hos undertegnede selv om muligens ikke alle mine naboer er helt enig med meg i dette. Etter å ha konstatert at disse høytalerne gjorde det langt bedre på techno enn kompliserte viser var det på tide å nok en gang sjekke ut selve gøy-faktoren.
    Like A Stone, Alone i Break og Trail of Tears er kanskje de mest ihjælspilte låtene jeg har. Like a Stone er den lettere lurvete rockelåta hvor vokalist Cornell er den stolte eier av en rusten men ekstremt slagferdig stemme. Dessverre klarte aldri disse høytalerne å gjengi denne låten helt perfekt. Mangelen på kontroll helt der nede ødelagte litt, men de sleit enda mer når det skjedde veldig mye i lydbildet. Litt mangel på oppløsning gjorde at noen partier i låten fremsto mer som lapskaus enn et lydmessig koldtbord hvor mange enkelt kan plukke ut hver rett og de er en anelse skarpe helt i toppen. Men når gitarist Tom Morello drar sin berømte gitarsolo var jeg solgt samtidig som jeg så lyset. For om du er ute etter en nøytral høyttaler som kan gjengi Bach sine mesterverker er det bare å gå videre, er du derimot en fan av musikk som drar deg opp av sofaen er denne høytaleren rasende festlig. Det er lenge siden jeg har reist meg fra sofaen, men det gjorde jeg her. Dynamikken og punchet, lydbildet som bredte seg utover i alle mulige retninger, det var rett og slett umulig å ikke ta frem luftgitaren og rocke laus. Takk og pris bor jeg aleine!

Film
    Det er få scener jeg vet om som smeller mer til enn den berømte skytescenen i Die Hard 4 hvor McClane bare skal hente en pinglete datahacker. Problemet er bare at også en gjeng crazy leiesoldater gjerne vil terminere hackeren en gang for alle. Når disse og McClane braker sammen flyr det kuler i alle mulige retninger og ting eksploderer rundt øra på seeren. Som tidligere nevnt har RF82 en begrensning med tanke på størrelsen på elementene og dette gjør dessverre at høytaleren uten tvil ville hatt godt av litt drahjelp fra en dedikert subwoofer i filmsammenheng. Sett bort fra dette strålte den seg igjennom resten av lydbildet. Det var ikke videre vanskelig å følge banen til mange av kulene og det var plenty av risp, rasp og snert i lydbildet. Disse høytalerne er såpass dynamiske at jeg endte opp med å se igjennom hele filmen til tross for at jeg egentlig bare skulle se igjennom den ene scenen!

Ungdommelighetskilden
    Klipsch har aldri vært produsenten som aldri har falt i smak blant erkebritiske cognac-nytere som foretrekker å høre på pianostykker fra komponister hvis navn jeg verken kan stave eller uttale, nei, Klipsch er produsenten for alle som gjerne vil ta med seg både rockefeller, en god kinosal og en liten og intim live-klubb hjem i stua, ved andre ord er dette hifi-bransjens svar på selveste Kinderegget. Denne høytaleren trives ikke noe spesielt godt med kompliserte låter hvor det skjer mye i lydbildet; til det mangler den en del på oppløsningen, den har en vilter og til tider lys topp og må matches med omhu, men der hvor den virkelig briljerer er på gøyfaktoren. Shit la gå at den ikke går kjellerdypt, at den ikke har den mest frodige mellomtonen eller den roligste diskanten, for når det kommer til dynamisk engasjement og utprega gøyfaktor ser jeg for meg ytterst få - om noen - utfordrere i denne prisklassen.

Veldig flott test, er forsåvidt veldig enig med deg i det meste du skriver. Kjenner godt til den rumlebassen du snakker om, jeg slet selv med den, peak på 50hz og en liten dipp på 80-100hz og en ultra stor dipp på 20db ved 125hz men den skyldes nok rommet mitt, følte de fynka på techno låter og tyngre rock, men bassen ble lite kontant på annen mussik, men vist det først kom en stortromme ble de litt vel i meste laget. Den peaken på 50 hz vil jeg si skylder rommet,men dippen på 80-100 hz vil jeg delvis skylde på høyttalerene, jeg fikke ikke den når jeg prøvde ut mine jbl e-30 som front-høyttalere, fikk da isteden en peak på 100hz, prøvde også med dynavoice f-6 det var litt dipp i det omeråde med dem også, men ikke så mye som med klipsch. Er også ganske enig med deg når du sier at de er litt mørke, hos meg var det hovudsaklig pga litt mye volum i 500-600hz omeråde så det ble overdrevent med trøkk i stemmene, ble også litt kvast pga litt mye i 10khz, kombinasjoenen av dette gjorde at stemmene ble veldig grovkornet spesielt på mannestemmer, alla rammstein

Menmen etter uttalige timer med plassering har jeg endlig klart å bli kvitt dippen på 80-100hz, selv noen få cm forskjel i plassering gir uttslag. Med rommkorroksjonen fikk jeg vekk peakene på 50 hz 600hz og 10kz, nå syns jeg lyden i de er blitt helt fantastisk og jeg nå en nesten helt flatt kurve fra 35-100hz med et minus med dippen på 125hz stemmene føler jeg sitter skikkelig godt nå, isteden for åbli litt vel mørke og grovkornet er det blitt mye mer runde å klare med et snev av varme men samtidg godt med detaljer i toppen. Som du sier går ikke høyttalerene veldig dypt, hos meg begynner de å dale ned ved 35hz, men tilslutt vil jeg påpekke noe stort du glømte og ta med i testen, under 35 hz kan rf-82 være iriterende, de lagger en dell med blåselyder som jeg syns ødelegger total intrykket, dette kan være litt plagsomt på film med mye dyppbass Så det hadde hatt veldig godt av litt drahjelp av en subwoofer, så det står høyt på ønskelista mi

poenget mitt med dette innleget er bare for å vise at klipsch kan være et sant mareritt og plassere, det krever endell arbeid for og få de till å sitte skikkelg så det kan være lett å miste motet spesielt vist du har et lite rom slik som meg Menmen selvfølgelig i bunn å grunn varierer dette fra rom til rom, kan jo vær det bare er rommet mitt som er veldig vanskelig å ha med å gjøre:roll:

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja hvorfor ikke... det var tanken jeg hadde i hodet når jeg fant det for godt å kjøpe inn rf52. Alltid en ny erfaring! Men er de ikke små, søte og nusselige der den ene står foran dommedagsbasunen da?

-------
    Mvh
    Rune

Intermediate dancemainia sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    885
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja hvorfor ikke... det var tanken jeg hadde i hodet når jeg fant det for godt å kjøpe inn rf52. Alltid en ny erfaring! Men er de ikke små, søte og nusselige der den ene står foran dommedagsbasunen da?

Rakkerungen !!! :twisted:

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dancemainia: dere ville jo ha ett bilde av duoene, litt er bedre enn ingenting :evil:
    -----------------------

ah! for ett år! Ved utgangen av 2007 satt jeg meg to mål: iløpet av 2008 skulle jeg være ferdig med anlegget slik det skulle være frem til jeg får solgt bøttekottet og kjøpt hus, og innen jeg var 35 skulle jeg være i eie av avantgarde duo. Nå begynner 2008 å nærme seg slutten, jeg er fortsatt 27 år og nylig var jeg ferdig med anlegget før jeg solgte hele skiten og fikk avantgarde duo pluss en stykk solo i hus. 7 år foran skjemaet med et av måla. Og nå går jaggu meg det andre målet i oppfyllelse au. Parasound a23 er solgt videre til neste lykkelige eier og torsdag neste uke legger denne bygdenissen ut på en langtur til storbyen for å hente seg en mcintosh mc275
    -------
    Mvh
    Rune

Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    3,971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer :-D

Det vil da si at Avantgarde Duo og Mc275 leverte ett så bra resultat, at det er disse produktene som får en plass i stua di fremover?

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,046
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ingenting som blir i den stua mer enn en mnd, synes alt går ut og inn der hele tiden jeg. Haha!

Side 138 av 252 FørsteFørste ... 8 18 28 38 48 58 68 78 88 98 108 118 128 134 135 136 137 138 139 140 141 142 148 158 168 178 188 198 208 218 228 238 248 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •