Skrot-Teateret: Arendal Sound Center er bestilt og litt om tiden fremover (i:5012) - Side 132

Sponsorer:
Takk Takk:  6
Like Like:  42
Side 132 av 252 FørsteFørste ... 2 12 22 32 42 52 62 72 82 92 102 112 122 128 129 130 131 132 133 134 135 136 142 152 162 172 182 192 202 212 222 232 242 ... SisteSiste
Viser resultater 2,621 til 2,640 av 5026
    Intermediate Skrotnisse sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,320
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av pahf
    Heller lommeboka di enn lommeboka mi
    Joda, jeg unner den litt fred, men samtidig er jeg 100% sikker på at du ikke får fred før du finner rett komponent!
    Hehe, nei du har nok rett i det. Jeg klarer ikke helt å se for meg et kjøp av en forsterker jeg ikke er bortimot 100% fornøyd med. Men hej, god tid har jeg så absolutt

Sitat Opprinnelig postet av RogerWaters
    Haha, du får selge og kjøpe noe annet som matcher. Tyskere går sjeldent hånd i hånd med noe annet. De sliter med vonde tider fra krigen enda, når man først kjøper horn så får du gå over til noe rørgreier du au. Betal og betal, god verdensøkonomi nå så slå til.......
    jeg skal ærlig innrømme at jeg ikke forsto hele det innlegget. Er ikke helt sikker på hva jeg skulle selge til fordel for noe annet. :?
    Men det er rør som står på ønskelista, så det blir nok det en gang. Jeg skal bare ta meg god tid. Og som DevilEj skrev så tar det en stund å få justert inn høytalere riktig, det er for å være ærlig en pokker så tidkrevende og nøysommelig jobb. Men det er også verdt det. Bare følelsen av å faktisk kunne reise skrotten fra sofaen og gå bort til ett par Avantgarde Duo er helt ubeskrivelig

Sitat Opprinnelig postet av DevilEj
    Takk for i går Rune.
    Alltid hyggelig å treffes for litt lytting, og denne gangen var det ekstra spennende da de nye juvelene var i hus.
    De ble ikke i nærheten så dominerende i rommet som jeg trodde de skulle være, og frontoppsettet ser skikkelig tøft ut. Et par Duo hadde lett fått innpass hjemme hos meg også, for ikke å snakke om Solo. Jeg hørte denne hos Akto for et par-3 uker siden, men effekten av den i ditt udempede rom er enda noen hakk vassere enn hva den leverte i det godt dempede rommet på Fetsund. Helt klart den råeste gjengivelsen jeg har hørt av Open Range
    Noen timer/dager/uker til nå så har du fått vinkling, tilting og fremtrekk til å sitte. Da stikker jeg innom igjen.......
    Nei jeg ble overrasket selv når jeg kom hjem og fikk satt de opp. Vi har jo snakket litt om det tidligere og jeg har jo vært litt nervøs for den dominerende effekten selv, men jeg pustet rimelig lettet ut når jeg fikk satt de opp og kunne konkludere med at de passa ganske godt inn. Men tro meg når jeg sier at det blei sjukt mye bedre med Ikea benken enn omega benken som var enda breiere. Da sto faktisk den ene høytaleren så langt ti l høyre at man måtte se seg for når man skulle inn døra til høyra for anlegget, det sto nemlig et halvt hønn i veien. hehe.

Jeg fikk flyttet hønna ett hakk opp igjen igår og det var ingen tvil om at det var bedre. Nå har jeg hele kvelden ikveld og hele morgendagen på meg, så nå skal bruksanvisnigen pløyes og høytalere skal vinkles og justeres. Men allikevel er jeg redd du kan få rett i "om noen uker" desverre.
    -------
    Mvh
    Rune
    Fotograf og AV-skalle av natur
    : web| facebook| <--- Følg meg på fb og støtt meg i kampen for fototilgang på de store konsertene.
    Oppsett: Samsung UE78JS9505XXE | Xbox One S | Marantz AV7710 | Arendal Sound Tower | Klipsch RP-250S |

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,320
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har lenge babla i vei om å teste forsterkere som Mcintosh 275, rogue stereo90\m150, VTL og Ayond Mercury. Dette til tross for at jeg vet jeg ikke trenger så mye kraft, men det er litt interresant å teste ut slikt selv og gjøre seg opp sine egne erfaringer.

Her om dagen fikk jeg noen timer med Rogue m150 på Duo. Disse blokkene briljerte på Jbl Array 1400 mens de falt helt igjennom på Duo. Matching er ved andre alfa omega.

Med dette som utgangspunkt er det ingen ovedrivelse å si at jeg ble lettere overraska når en kamerat av meg sto på døra med en forsterker i henda og lurte på om jeg jeg ville ha denne i et døgns tid.

selvfølgelig takket jeg ja. Det er som regel ikke denne typen forsterkere man hører at folk bruker på avantgarde, så detta må jo bare bli interresant
    -------
    Mvh
    Rune
    : web| facebook| <--- Følg meg på fb og støtt meg i kampen for fototilgang på de store konsertene.
    Oppsett: Samsung UE78JS9505XXE | Xbox One S | Marantz AV7710 | Arendal Sound Tower | Klipsch RP-250S |

Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Skrotnisse
    Jeg skal ærlig innrømme at jeg ikke forsto hele det innlegget. Er ikke helt sikker på hva jeg skulle selge til fordel for noe annet. :?
    Men det er rør som står på ønskelista, så det blir nok det en gang. Jeg skal bare ta meg god tid. Og som DevilEj skrev så tar det en stund å få justert inn høytalere riktig, det er for å være ærlig en pokker så tidkrevende og nøysommelig jobb. Men det er også verdt det. Bare følelsen av å faktisk kunne reise skrotten fra sofaen og gå bort til ett par Avantgarde Duo er helt ubeskrivelig
    Hehe, kan skrive litt uforståelig til tider, mener bare at ikke alt er like lett å få til hånd i hanske hver gang. Så her vil du nok få prøvd litt av hvert, hva med å teste blokkene til Devil da? Ellers hadde de noen komponenter på messa i horten som spilte fint på avantgarde til 1,3 mill da.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,320
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Roger Waters: Sån etterhvert er det ikke umulig at DevilEj tar med seg Ayon blokkene sine, men vi har ikke snakket mer enn laust om det. DET blir iallefall spennende! Men disse blokkene ligger langt over min prisklasse desverre. Idag ligger de vel på 70k, og 1november går de opp til 80k. Og så er jo spørsmålet; trenger jeg egentlig 85w klasse A på disse høytalerne? Akto brukte 15w pr høytaler og jeg kan skriver under på at dette egentlig holdt.
    -------
    Mvh
    Rune

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Holder vel strengt tatt i massevis med halvparten

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,059
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da kan du jo drive dem med en blokk :twisted:
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,320
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lurer på om jeg klarer å overtale Rune til å selga meg ei blokk med det argumentet at han får sikkert solgt den andre til en som vil ha ei typhon blokk til å drifte centeren sin. Ikke umulig at jeg hadde blitt et hett samtaleemne på soundplanet sitt julebord

edit: og fem min etter den samtalen hadde han vel ringt deg og spurt hvordan center du har planer om å kjøpe inn
    -------
    Mvh
    Rune

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av devilej
    Da kan du jo drive dem med en blokk :twisted:
    ...din luring

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,320
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter å endelig ha fått montert splitter nye diskanter er det endelig på tide å selge Klipsch La Scala 1 og få frigitt litt kapital. Trykk på linken nedenfor for å komme til annonsen:

Klipsch La Scala 1 til salgs

-------
    Mvh
    Rune

Intermediate eksu sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    2,318
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Epson | Panasonic | Denon | Emotiva | SVS

Min tråd

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,320
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eksu: sikker ikke noe dumt kjøp det der. Men jeg tror nok ikke at jeg kommer til å kjøpe noe før jeg får testet ut endel forskjelige produkter nå. For en gangs skyld vil jeg være veldig sikker på at jeg tar det riktige valget. Selv om de blokkene sikkert en satans god match..
    -------
    Mvh
    Rune

Intermediate eksu sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    2,318
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er nok ikke så dumt å bruke litt tid. Så bare at han hadde brukte dem sammen med Avantgarde Uno.
    Epson | Panasonic | Denon | Emotiva | SVS

Min tråd

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,305
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skal ikke påstå at jeg er en veldig aktuell kjøper til disse, men blir nysgjerrig og har derfor et par spm:

Regner med at de er "Klipsch", krispe og lettdrevne. Hvordan er de i bunn?
    Hvor brede er de, og er de kresne på bakvegg?

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,320
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    CavaleraRules: målene på er som følger: H90CMxB60CMxD62CM.

Dette er ikke nyere klipsch overhodet. La Scala tilhører heritage serien og i manges øyne og ører er Heritage serien det eneste som er ekte Klipsch. Man hører ofte at RF83 og andre modeller av nyere dato skal være så himla dynamiske, sammenlignet med La Scala fremstår de som sovemedisin på boks. La Scala har tross alt en følsomhet på 104db ved 1w inn. Her snakker vi herlige rørforsterkere, krisphet, ekspanderende mellomtone, dyanmikk i bøtter og spann, og et 15tommers basselement som er noe av det hurtigste jeg noen gang har hatt gleden av å høre.
    -------
    Mvh
    Rune

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Meget treffende beskrivelse

Heritage er musikkglede.

Intermediate gubben sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til og med mine "smågutter" lever opp til den beskrivelsen

Anbefales ! ( hvis det er plass nok )

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,320
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fatman Itube Carbon Edition Nr1 - En Engelskmann Vender Hjem

I mine øyne har det alltid vært to gode veier å gå med ett anlegg; enten å fordele kronasjene mest mulig jevnt slik at man får en viss kvalitet igjennom hele kjeden av komponenter eller gå litt ned i pris på høytaleren mens man går litt opp på forsterkeren slik at man får ut maksimalt potensial av høytalerne man har investert i. Men hva skjer når man tager et stykk produkt beregnet for mp3 formatets fanebærer Ipod og kobler denne til ett par high end høytalere fra Avantgarde?

Fatman er en produktserie fra den engelske produsente TL Audio som har slått seg opp ved hjelp av den überpopulære Ipoden, med dockingstasjoner og forsterkere beregnet på denne populære mp3 spilleren har TL Audio bygd seg opp et spredt produktspekter som spenner seg fra det helt billigste til noen relativt store og dyre monoblokker som skal yte 2x200w, alt med rør selvfølgelig. Utgaven jeg her tester finner vi i den lave enden av prisskalaen. Med en pris på rundt 6000kr inkl høytalere, docking for en i pod, rør, 2x18w i utgangseffekt og en carbon-finish er denne en meget interessant kandidat om man skal sette sammen et mini-anlegg hvor rør og lettdrevene høytalere i kombinasjon med moderne lydformater vil være grunnideen.
    Med tanke på at den tidligere eieren av mine Avantgarde Duo brukte en Audiopax rørforsterker med 2x15w burde jo 2x18 rør-watt i det minste være nok om ikke annet.
    Problemet er bare at TL Audio later til å ha tatt en spansk en når de reklamerer for denne forsterkeren. Vi finner riktignok tre rør på toppen av forsterkeren, 2x6N1 gjør jobben som inngangsrør og ett stk 6E2 rør som hovedsakelig tar seg av volumvisningen. Det man derimot ikke finner på denne boksen er dedikerte effektrør. Ved andre ord er det en forsterker og man finner vakuumrør på den, men en ekte rørforsterker er den dog ikke.
    Til tross for dette lille skåret i gleden finner man mye annet fancy på denne lekre boksen. En egen dockingplass for din kjære Ipod, denne er justerbar og skal derfor kunne takle flere typer Ipod. Dessverre fremstår akkurat denne mekanismen en anelse billig og etter en del bruk har det lett for å bli litt slerk i festeanordningen. Desto hyggeligere er det at Fatman har valgt å implementere to videoutganger av typen S-video og kompositt, og 2 RCA innganger. Ved andre ord bør man kunne koble til både den dedikerte dvd spilleren og pc’en samtidig som man kan overføre filmklipp og bilder fra Ipoden til tven ved hjelp av Ituben. Et lite columbiegg med andre ord.

KISS (Keep It Simple Stupid)

I god gammel tradisjon må jeg nesten hardteste et produkt til et ytterste, alle styrker og svakheter skal nådeløst avsløres. Ikke fordi jeg liker å kritisere produkter, men fordi jeg selv er ute etter en ny forsterker og da er det kjekt å vite hva som fungerer og ikke fungerer.
    En lengre lytteseanse hos eieren av Ituben tilsa at denne forsterkeren og klipsch rf52 var herdete motstandere av komplisert musikk. For selv om det låt bra på enklere og vokalbasert musikk hadde ikke forsterkeren nok krefter til å holde orden på lydbildet når vi satt på litt mer komplekse saker. Situasjonen er imidlertid en helt annen med Duoene. Her snakker vi Duoenes følsomhet på 104db mot klipschenes 96db, og som om ikke det er nok har Duo aktive bassmoduler. Alt burde ligge til rette for at Ituben burde briljere litt mer hos meg.
    Først ut var svenske DeathStars med Tounges og Korn med Alone I Break . Mange oppfatter disse to låtene som til dels bråkete og rotete, det skjer mye i disse låtene for å si det mildt, ved andre ord snakker vi om litt lettere komplisert musikk som krever en del av anlegget for å låte godt. Jeg skal ikke bruke for mye tid og spalteplass på denne delen av testen. For det gikk virkelig ikke spesielt bra. Tounges og Alone I Break fremsto som en lydmessig lapskaus fra femtitallets russland ispedd en solid dose gjæra Absolutt Rødsprit.
    Langt bedre gikk det når Ole Paus fikk fremføre sin Som En Storm etterfulgt av Leonard Cohen med In My Secret Life og Nils Lofgren med den ihjælspilte Keith Don’t go. Endelig begynte det å ligne musikk! Disse tre komposisjonene har mye av det samme fokuset på det akustiske og det vokalmessige. Det er ikke mer enn et par dager siden jeg hadde ett par grandiose Rogue M150 blokker i hus og ett av de største problemene var at det var nesten klin umulig å presse disse blokkene på Duo, dermed ble mye av magien jeg vet bor i de søkk borte. Det føltes som å alle musikerne sto beint opp mot en vegg fremfor på forskjellige steder på en scene, Paus hørtes mistenkelig edru ut og Leonard Cohen hadde muligens halsbrann eller noe. Med denne lille Ituben stilte alt seg helt annerledes. Ikke bare ble det plutselig dybde i lydbildet, men lydbildet vokste også i alle mulige retninger samtidig som plasseringen av instrumenter og vokal faktisk ble bedre enn med Rogue M150. Dette har ingenting å gjøre med at Itube er bedre enn Rogue, men Rogue fikk aldri brukt noen av kreftene sine, Ituben får derimot jobbe for harde livet siden den bare har en brøkdel av kreftene til Rogue M150. Husk at vi fortsatt snakker moderat volum i tilfellet med Fatmannen.
    Bredde og litt dybde er vell og bra, men hva så med dynamikken, klangsignaturen og den berømte sjelen vi alle leiter etter? Diplomatisk sagt kan jeg vel si at Ituben er litt sjenert på disse parameterne. Vokalmessig fremsto disse tre herrene på et lavt\normalt lyttevolum helt ok for å være ærlig. Paus hørtes småbrisen ut, Cohen gikk dypt og Lofgren hørtes litt slank ut. Mellomtonen var ved andre ord ikke så gal, med tanke på prisen og høytalerne som ble brukt var dette faktisk imponerende. Problemet var bare at diskanten slettes ikke hang med, og dette på meget lavt volum. Ved å skru opp litt hørtes Paus en smule anemisk ut helt der oppe og Cohen ga et inntrykk av at han sang i et lite rom hvor det hørtes hult ut, men verst gikk det utover Lofgren. Den berømte gitarsoloen skal være feit, dynamisk og sjelsettende, på lavt volum låt det som nevnt helt greit men ved å skru opp litt føltes det som han hadde byttet ut strengene med sytråd samtidig som han hadde glemt en del av sine verdenskjente grep.

En kresen engelskmann vender hjem.

Bare det å begynne å skrive denne testen føltes en smule merkelig. Det er vel få som investerer i så dyre høytalere for å så kjøpe seg en så billig forsterker som egentlig er beregnet på Ipod. Men det har vært interessant og vanskelig. For ut fra prisklassen og hvilken kjøpegruppe denne forsterkeren egentlig henvender seg til så er Ituben et ganske så godt kjøp. Kobl den opp mot lettdrevene høytalere som heller litt mot den mørke siden og som ikke har en vilter diskant, server anlegget litt enklere musikk som akustisk, vokalbasert og litt r&b så har du en ganske så grei kombo for en ganske så grei pris. Men på Duoene var det ytterst få - om noen - sanger som fikk Duoene og Ituben til føles som hånd i hanske. Derfor sendes denne kresne engelskmannen hjem til sin eier og min jakt på en effektforsterker fortsetter.

-------
    Mvh
    Rune

Intermediate phatbull sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    752
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Knall test!! flotte bilder :-D Fatman er råtøff!

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser du frem til den dagen du skal bruke anlegget til kun å kose deg med musikk i stedet for å prøve ut komponenter? :twisted:

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Morsom og annerledes test!

Lekre bilder også - og du påsto at du manglet talent i forhold til fotografering av Duoene? 8)

Side 132 av 252 FørsteFørste ... 2 12 22 32 42 52 62 72 82 92 102 112 122 128 129 130 131 132 133 134 135 136 142 152 162 172 182 192 202 212 222 232 242 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •