Skrot-Teateret: Arendal Sound Center er bestilt og litt om tiden fremover (i:5012) - Side 11

Sponsorer:
Takk Takk:  6
Like Like:  42
Side 11 av 252 FørsteFørste ... 7 8 9 10 11 12 13 14 15 21 31 41 51 61 71 81 91 101 111 121 131 141 151 ... SisteSiste
Viser resultater 201 til 220 av 5026
    Intermediate Skrotnisse sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    mm, det håper jeg au! Skal ringe Tor på Lyric bare han får åpnet om en halvtimes tid og forklare situasjonen og spørre pent om tilbudet han ga meg holder seg frem til la scala saken ordner seg, for ordne seg må den jo på en eller annen måte..Duo var ett par fantastiske høytalere!
    -------
    Mvh
    Rune
    Fotograf og AV-skalle av natur
    : web| facebook| <--- Følg meg på fb og støtt meg i kampen for fototilgang på de store konsertene.
    Oppsett: Samsung UE78JS9505XXE | Samsung UBD-K8500 | Yamaha cx-a5100 | ATI AT18005 | Arendal Sound Tower | Klipsch RP-250S | Sony Playstation 4

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uansett så føler jeg med deg, utrolig kjipt når slikt skjer.

Ut fra det du beskriver så har du jo brukt anlegget på forsvarlig vis, og da bør du få dekket dette på garantien.

Jeg tok en gang den ene diskanten min, og det skjedde da jeg på TVen fikk dårlig mottak på satellitten, slik at bilde og lyd begynte å klippe. Da kjørte jeg moderat høyt volum, har du hatt en ripe i CD-platen eller noe slikt, så kan det jo hende at noe tilsvarende har skjedd, men det virker fortsatt rart siden du kjørte på lavt volum, og uansett skal det utrolig mye til å ta begge bassene på den måten.

Bare av ren nysgjerrighet: Hva slags musikk spilte du da dette skjedde?

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe

Bare av ren nysgjerrighet: Hva slags musikk spilte du da dette skjedde?
    eh, dette ødelegger vel det mandige inntrykket jeg prøver å gi her, men det var faktisk Lene Marlin. Før det var det tre låter av Korn.

Når det kommer til garantien, så SKAL dette på under den. Det er ikke en kjangs i havet for at noen skal påstå at dette er brukerfeil. Greit, hvis jeg hadde dundra på langt over smerteterskelen for høytalera og ette skrudd ned på pur ****, så hadde det vært brukerfeil, eller om noen hadde sølt cola på delefileteret eller noe, men ikke når man spiller lavt, på rolig musikk, og skiten takker for seg. Så nå sitter jeg bare å prøver å få kontakt med audiocompaniet for å høre hva de sier, før jeg enten puster lettet ut eller klikker i vater
    -------
    Mvh
    Rune
    : web| facebook| <--- Følg meg på fb og støtt meg i kampen for fototilgang på de store konsertene.
    Oppsett: Samsung UE78JS9505XXE | Samsung UBD-K8500 | Yamaha cx-a5100 | ATI AT18005 | Arendal Sound Tower | Klipsch RP-250S | Sony Playstation 4

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mener at Snicker's har nevnt at i enkelte tilfeller kan en klasse-D evt transistor koblet sammen med en rør-pre være uheldig siden det (kan) være forskjeller i inngangsimpedansen på (i ditt tilfelle) KlasseD.
    Hva dette innebærer har jeg ingen anelse om, men det beste hadde vel vært om du kunne ha lånt en ekstra effekt bare for å foreta en enkel diagnostisering. dvs. fortsetter "grøtingen" så vet du at det sannsynligvis er pre'en.

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Skrotnisse
    eh, dette ødelegger vel det mandige inntrykket jeg prøver å gi her, men det var faktisk Lene Marlin.
    Menn kan godt like Lene Marlin. Det hadde vært verre om det var Boy George :-)

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hellnoob
    Menn kan godt like Lene Marlin. Det hadde vært verre om det var Boy George :-)
    og du har aldri hatt ei dame i armkroken mens tonene av karma charmelon har strømmet ut av reiseradioen?

men joa, hvis jeg skriver en kommentar her en dag på avforum at jeg høytalera ble sprengt når jeg satt home alone og hørte på boy george, så håper jeg noen vennlige sjeler setter igang tiltak så jeg kan få hjælp!!
    -------
    Mvh
    Rune

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Mener at Snicker's har nevnt at i enkelte tilfeller kan en klasse-D evt transistor koblet sammen med en rør-pre være uheldig siden det (kan) være forskjeller i inngangsimpedansen på (i ditt tilfelle) KlasseD.
    Hva dette innebærer har jeg ingen anelse om, men det beste hadde vel vært om du kunne ha lånt en ekstra effekt bare for å foreta en enkel diagnostisering. dvs. fortsetter "grøtingen" så vet du at det sannsynligvis er pre'en.
    Nja, du har ett poeng. Men jeg testa pre'en nede hos devilej, på stereo90 med rør og det låt perfekt. Jeg lånte også med meg et vanlig transistotrinn fra han og testa hjemme og da låt det like grautete. Så jeg er vel rimelig sikker på at feilen ligger i høytalera... desverre....
    -------
    Mvh
    Rune

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror du kan konkludere med en ting, og det er at det som har skjedd er forårsaket av en feil som er felles for begge kanalene.

Ved overspenninger (ikke uvanlig i disse tider) kan man få spikes på nettet. Om preampen har sendt en slik ut på signalet kan det være nok. Imidlertid har jeg hatt mitt anlegg spillende ved så kraftig tordenvær at det blinker i lyset og skrangler i rutene. Det som skjedde hos meg var at blokkene slo seg av og ingen ting ble skadet. Jeg har opplevd dette 2 ganger, begge ganger med en Behringer i signalveien som har konvensjonell strømforsyning (og derved skulle kunne generere spikes på signalet). Imidlertid kan vi ikke utelukke at dette er feilen som har skadet høytalerne.

Den andre muligheten er at feilen som har oppstått ikke er på høyttalerne. Dersom det har skjedd noe med din Mc som gjør at den klarer å drive Stere 80, men ikke hverken Oberon eller det andre transistortrinet du testet, så vil du ikke få bort feilen ved å teste det andre effekttrinnet.

Brukte dere forresten samme inngang på MC-en hos DevilEj som du benyttet hjemme hos deg selv?

Er blokkene dine jordet? Om du har fått en kraftig jordsløyfe i signalveien kan det medføre redselfull lyd. Det kan i såfall løses ved å fjerne jording på en del av komponentene. Det betinge imidlertid også at det andre effekttrinnet var jordet, og i prinsippet også at det hadde XLR input.

Når det gjelder match mellom rørpre og klasse D så er det ikke noe med klasse D spesielt som gjør at rørpre ikke er greit, MEN: Det er alltid et spørsmål om match. Oberon har lav inngangsimpedans. Det betyr at de trenger en preamp med litt krefter for å gi best mulig dynamikk, lav støy, lav forvrengning osv. Billige rørpreer er nesten uten untak konstruert med høy utgangsimpedans (billige rør og direktekobling). Imidlertid finnes det rørpreer med lav utimpedans også, men som regel er disse noe dyrere. Disse passer bedre med effekttrinn som har høy inngangsimpedans. Hva er så årsaken til at ikke alle har høy inngangsimpedans? Med lav inngangsimpedans og kreftig pre blir følsomheten for kabler mindre, man kan trekke mye lengre kabelstrekk uten påvirkning, man får lavere støy osv osv. Dette er noe man har utnyttet innen PA-verdenen i mange år, men innen hifi synes det å herske delvis full forvirring.

Tommelfingerregel:
    Inngangsimpedans på effekttrinn / 10 = maks utgangsimpedans på preamp.

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,057
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is

Brukte dere forresten samme inngang på MC-en hos DevilEj som du benyttet hjemme hos deg selv?

Jeg koblet cd-spilleren inn på cd hos meg, men oppdaget at pre sto på cd2. Måtte switche over for å få spilt. Regner derfor med at du brukte cd2 hjemme. (og eventuelt balansert) Test rca-inngang på cd og ubalansert ut for sikkerhets skyld Rune
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sett at signaljord er felles for de to kanalene (L/R), og at denne har falt av på akkurat denne ene inngangen (CD2) så kan det faktisk være nok til at det låter slik. Da vil (normalt) lyden bli noe svakere, den får veldig begrenset frekvensgang, veldig høy forvrengning og (i en del tilfeller) et slags ekko.

Intermediate Kolschtat sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    867
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utrolig kjedelig... Like ille må det være og ikke hvordan det faktisk skjedde. Som du sier er det jo en ting når man faktisk misshandler høyttalerene, da har man jo bare seg selv å takke. Men når sånt som dette skjer er det jo bare frustrerende. :S

Det lille lyspunktet er at jeg føler meg litt klokere hver gang jeg leser et innlegg fra isen..

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får håpe dette er noe som fikses på garantien uten for mye krangling da...

Virkelig synd at slikt kan skje, også akkurat nå når Duo nesten var på vei...

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av devilej
    Jeg koblet cd-spilleren inn på cd hos meg, men oppdaget at pre sto på cd2. Måtte switche over for å få spilt. Regner derfor med at du brukte cd2 hjemme. (og eventuelt balansert) Test rca-inngang på cd og ubalansert ut for sikkerhets skyld Rune
    Har prøvd begge cd inngangene, samt absolutt alle andre, med både en dvd spiller, en billig cd spiller fra cambridge og playstation 3.

Jobber med saken om å få tak i en pre uten rør..

Men DevilEj, du får se det positive i det; du får testa mc'en ei stund
    -------
    Mvh
    Rune

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av freddie
    Får håpe dette er noe som fikses på garantien uten for mye krangling da...

Virkelig synd at slikt kan skje, også akkurat nå når Duo nesten var på vei...
    Mm.. Prøvde hele fredagen å få kontakt med audiocompaniet uten hell. Får prøve igjen på mandag.. Som du sier, det ble nesten duo nå. Men det er ikke noe vits i å sture.. Nå blir det å finne ut at dette problemet, og så får jeg prøve å få solgt de etter det, så får jeg evenutuelt kontakte Lyric igjen. Kan jo hende det dukker opp andre interesante alternativer i ca prisklassen til Duo, som viser seg å passe meg enda bedre.. man never veit
    -------
    Mvh
    Rune

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sånn ca forrige uke lot meg tilbringe ett par dager i selskap med Devilej's Marantz SA11-s1 og disse få dagene var noen av de mest spennende jeg har hatt med mitt anlegg. Først noen koslige bilder.

Skrot-Teateret: Arendal Sound Center er bestilt og litt om tiden fremover (i:5012)-beauty-beast-redigert-jpg

Leilligheta fikk jeg 1 juni og før den tid bodde jeg på altfor liten plass, så noen store oppgarderingen i anlegget tok aldri sted. Så jeg har mer eller mindre levd med dvd spillere og spillemaskiner. Vel, en avspiller har så absolutt stått på listen over komponenter jeg ønsker meg fortest mulig, og når muligheten bøy seg til å llåne Marantz SA11-s1 fra Devilej kunne jeg ikke takke nei.
    Denne skjønheten ble koblet sammen med mcintosh c220, midgard oberon 6.1 og klipsch la scala.

Skrot-Teateret: Arendal Sound Center er bestilt og litt om tiden fremover (i:5012)-3-redigert-jpg

Det første som slo meg når jeg skulle sette denne greia på plass var selve byggekvaliteten. Her er et bare å glemme ting som skrangler eller følelsen av plastikk. Den veier sine kilo og føltes rimelig massiv ut.
    Det å koble den opp er en lek, som med alle andre cd spillere. Inn med strømledningen og de balanserte kablene til mac'en og så er det bare tute og kjøre.

Nå husker jeg ikke akkurat rekkefølgen på platene jeg spilte, ei heller mer enn en brøkdel av de, dette er tross alt ingen test for fidelity Men det første so slo meg med den var hvor uanstrengt alt plutselig låt. Låter som tidligere hadde en tendens til å bli litt slitsomme når man guffa på, låt nå dønn nydelig selv når volummet gikk i taket. Hvor mange ganger jeg dro Dire Straits med Money For Nothing og Carlos Santana med Maria Maria vites ei, men direkte få var det ikke.

Selv har jeg lenge ment på at folk som faktisk bygger seg et dedikert rom med en stol, og alt er der kun for at man skal sitte og nilytte etter nyanser, frekvenser, spredning, you name it, vel, de er i en litt annen liga enn meg. Jeg vil at anlegget skal ta med meg på konserten! det skal være liva laga. Det skal være troverdig. Det skal være engasjerende. Marantzen var ikke det ultimate, men den tok meg med langt på vei. Det at lyden plutselig ble langt mer uanstrengt har jeg allerede nevnt, men det jeg ikke har nevnt var hvor mye mer troverdig stemmer plutselig ble. Det å plutselig ha Lene Marlin på fanget er ette så gæli! For stemmer som tidligere låt litt vell spede og blodfattige fikk nå rikelig med kjøtt på beina uten at det hørtes direkte feit ut.

Skrot-Teateret: Arendal Sound Center er bestilt og litt om tiden fremover (i:5012)-4-redigert-jpg

Vel, enn så lenge enn så bra. plate etter plate ble slengt inn i spilleren, volummet gikk litt opp, beina ble slengt på bordet, lyset dempet og i glasset var det godt drikke (les: en svensk colaboks). Det var så behagelig og deilig å høre på. Og endelig fikk jeg LITT forståelse for de som kun lytter. Men for meg må et anlegg også fungere på alt av musikktyper. Så a var det bare å pøse med Korn, Metallica, Dimmu Borgir og mer klassisk rock a'la Creedence Clearwater Revival, Jerry Lee Lewis og diverse samlingscd'er fra fordums tid. Det ble fort klart at det her låt utrolig bra, men også at Marantzen ikke er laget for å rocke fletta av deg som publikum. Det manglet den siste råskapen og villheten som er forbundet med denne typen musikken. Og da var jeg pirkete!

Skrot-Teateret: Arendal Sound Center er bestilt og litt om tiden fremover (i:5012)-1-redigert-jpg

Desverre hadde jeg altfor lite tid sammen med denne spilleren. Jeg skulle gjerne ha testet denne direkte opp mot en langt billigere avspiller og skrevet en langt mer inngående rapport. Men når testperioden var såpass kort prioriterte jeg å kose meg, og det gjorde jeg, noe større kompliment får jeg ikke gitt denne spilleren.

Til slutt vil jeg bare takke Devilej for lånet!
    -------
    Mvh
    Rune

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,057
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gøy å lese testen din her. Jeg er enig i at den til tider kan være litt rund i kantene, men i det oppsettet jeg bruker den er det helt ok. Rockingen foregår for det meste i kinoen. Mulig rørpreen din også gjorde litt for å glatte ting ut.
    Utrolig gode bilder du fikk av den forresten
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres nå nesten utrolig ut at du helt sånn uten videre skal ha brent av begge scala'ene...
    Slet litt med det 6111-røret som jeg satte inn i Dac'en..
    samme lyden som du hadde. Viste seg at det var dårlig kontakt/lodding som hadde gjort det..

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Høres nå nesten utrolig ut at du helt sånn uten videre skal ha brent av begge scala'ene...
    Slet litt med det 6111-røret som jeg satte inn i Dac'en..
    samme lyden som du hadde. Viste seg at det var dårlig kontakt/lodding som hadde gjort det..
    Mm.. men slik jeg ser det burde noe feil på forforsterkeren og dens rør ha vist seg når jeg tok den med ned til devilej.

Men som tidligere sagt er jeg dønn blank på hva som har skjedd, og jeg må innrøme at det kommer mange gode forslag her i tråden. Men jeg tror nok at jeg venter på kontakt med audiocomp før jeg tenker så mye mer på denne saken. var bare så himla rævva timing! Men hej, litt motstand her i livet gir deg bare en gylden mulighet til å tenke videre
    -------
    Mvh
    Rune

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mmmm...
    Prøver bare så godt vi kan å komme fram til en god løsning på problemet..

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av devilej
    Gøy å lese testen din her. Jeg er enig i at den til tider kan være litt rund i kantene, men i det oppsettet jeg bruker den er det helt ok. Rockingen foregår for det meste i kinoen. Mulig rørpreen din også gjorde litt for å glatte ting ut.
    Utrolig gode bilder du fikk av den forresten

Mm, rørpreen er nok ikke den mest rocka, men i samspill med mcintosh sin cdspiller i samme prisklasse var den langt mer rocka, men her er vi jo også inne på matching av utstyr. Det kan jo også hende at en annen effektforsterker med en sterkere egenklang enn obeorn blokkene også kunne ha liva opp lydbildet litt. Men det var morro å få prøvd den, for jeg kosa meg glugg ihjæl!!

Når det kommer til bildene kan jeg vel ikke annet gjøre enn å takke ydmykt. Dog er jeg langt fra fornøyd. Ble veldig hastverksarbeid egentlig, tanken om kort tid sammen med marantzen surra hele tida i bakhuet, så det var bare å knipse noen bilder, håpe på det beste, og så kose seg med musikken.
    Foto er jo litt morro au da. Med tanke på at kjøp av nye ht garantert blir utsatt en stund sitter jeg nå og vurderer stativ og ekstra blitz til eos'en. Føler at objektivet i kombo med solblenderen og uvfilteret er godt nok, så da er det bare blitz og stativ som mangler. Vel, også et durabelig zoomobjektiv, men dette får nok drøye en stund, vil jo gjerne oppleve å ha nye høytalere på denne siden av nyttårsaftenen!
    -------
    Mvh
    Rune

Side 11 av 252 FørsteFørste ... 7 8 9 10 11 12 13 14 15 21 31 41 51 61 71 81 91 101 111 121 131 141 151 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •