Skrot-Teateret: Arendal Sound Center er bestilt og litt om tiden fremover (i:5012) - Side 10

Sponsorer:
Takk Takk:  6
Like Like:  42
Side 10 av 252 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10 11 12 13 14 20 30 40 50 60 70 80 90 100 110 120 130 140 150 ... SisteSiste
Viser resultater 181 til 200 av 5026
    Intermediate Skrotnisse sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,320
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Vi kan si 12500kr, men da får du bare en av bør bli en helsikes senter i kombo med rf7 for å si det sånn!
    -------
    Mvh
    Rune
    Fotograf og AV-skalle av natur
    : web| facebook| <--- Følg meg på fb og støtt meg i kampen for fototilgang på de store konsertene.
    Oppsett: Samsung UE78JS9505XXE | Xbox One S | Marantz AV7710 | Arendal Sound Tower | Klipsch RP-250S |

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan gikk demoen i går?

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,320
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking Wow!

Kan vi ikke si det slik at kroppen min sitter nå med stumpen godt plantet i en røten kontorstol. Huet mitt er fortsatt i fetsund et sted....

Demoen gikk strålende for å si det mildt. Atle åpnet med noen av sine låter, alt fra ole paus til endel jeg ikke husker navnet på. Her var det åpenbart at selve lydkvaliteten sto i sentrum, det låt fantastisk, dynamikken var mindblowing på visse låter og det føltes som om ole pause satt en meter unna meg. Men allikevel var dette relativt fjernt fra det jeg pleier å spille. Så etterhvert dro vi noen av mine plater. Det var da den virkelige morroa startet.

Dire Straits med money for nothing har en av de absolutt kuleste åpningene jeg veit om med sitt dauråe gitarriff. Atle kranka opp og i sofaen foran satt en ung frue, en forbauset fjomp og en smilende askimpjokk. fytti katta som det rocka. Nå husker jeg ikke helt rekkefølgen på låtene vi dro, men 666 har aldri hørt så engasjerende ut, det var så jeg fikk lyst til å kline oppi en kg med gele i håret, kjøpe inn spaca klær, og dra på et ungdomsparty på gran canaria eller noe (og jeg hater denne typen klubber!!).
    Det var imidlertid tre låter som jeg aldri kommer til å glemme.

1: Wig Wam - It's hard to be an rock'n roller.
    Det er vel ingen som skal påstå at wig wam konsentrerer seg om å servere den beste lyden, her skal det være gammaldags rått og live, og det var det, også hjemme hos meg. men det nærværet duoe'ene disket opp med var spinnvilt. Det var som å stå "lettere" dritings på momarkdet igjen!

2: W.A.S.P - Heaven's hung in black.
    Kan du tenke deg en nydeligere rockeballade? vel det kan du sikkert, og det kan jeg også. Men denne innspillingen er så perverst bra gjort, og den er også forholdsvis komplisert, så mange anlegg har ette en kjangs i havet til å gjengi låten slik den bør. Duo'ene disket opp med et såpass live lydbilde at jeg sa følgende til atle: "det eneste som mangler er Blackie hengende over motorsykkelstyret sitt imellom høytalera!!".

3: Korn - Alone I Break.
    Dette må være en av mine all time favorites! Denne låten er utrolig personlig, sår, sterk og jævelig. Det er så altfor lett å kjenne seg igjen, og vokalist Jonathan har en stemme som kan sende frysninger nedover selv den stauteste rygg. Problemet er bare at denne låte er sinnsyk spesiell, det krever mye av ett anlegg for å gjengi den slik den bør gjengies. Rf7 og la scala gjorde en god jobb, men jeg manglet alltid det lille ekstra for å gjøre det komplett. Komplett ble det på Duo. Fy satan for en sårhet i stemmen, for et trøkk, for en troverdig lyd, jeg konsentrerte meg bra for å ikke sitte og riste takket være fyrsninger.

Blir det så duo eller array?

Hvem veit. Det er for tidlig å si.

Det er ingen tvil om at Duo'ene er "bedre" på mange felt. Men i mine ører virker array til å være en slags mellomting mellom la scala og duo. Jeg synes vel at Array faktisk låt hakket råere, det ble mer "fjortissrocka" live lyd, men duo disket opp med en langt mer troverdig live lyd om noen skjønner hva jeg mener.

I og med at det dreier seg om endel penger tar jeg ikke valget på sparket. Til tross for at fruen lar meg stort sett styre som jeg vil med dette, så har hennes mening endel å si siden vi snakker avsindig mye penger for ett par høytalere.... Så vi får snakke litt om det. Det eneste som er sikkert er at det blir ett av disse parene!
    -------
    Mvh
    Rune
    : web| facebook| <--- Følg meg på fb og støtt meg i kampen for fototilgang på de store konsertene.
    Oppsett: Samsung UE78JS9505XXE | Xbox One S | Marantz AV7710 | Arendal Sound Tower | Klipsch RP-250S |

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,320
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Idag har vært en rolig dag på jobben, noe som tilsier nok tid til å surfe og tenke. Jeg har aldri tenkt så mye i forbindelse med innkjøp av noe til anlegget.
    Så litt hjælp hadde vært fint å fått:

Hva vil dere anbefalle av Jbl array 1400 og Avantgarde Duo? Og hvorfor vil du velge xxxxx?

Selv har jeg hørt begge og er mildt sagt imponert.
    Arrayene var utrolig live, de hadde greit med punch og en bra dypbass. De så bra ut og alt i alt meget bra.
    Duo er en like fantastisk høytalere, som ikke har det samme "rocka"draget som array, men som låt langt mer naturlig og enda mer troverdig live. Jeg er i tvil, det er det ingen tvil om...

så gode synspunkter mottaes med stoooooor takk!
    -------
    Mvh
    Rune

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vanskelig å anbefale høyttalere en ikke har hørt. Hva er prisen på de respektive høyttalerne da?

Intermediate Rojoh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan sikkert bruke bedre forsterkere på Duo enn på Array.

Mvh. Johan

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hørt begge på rør og begge på transistor....
    En ting jeg kan si er at begge 2 er ca like kresne med elektronikken.
    Ingen av de er spesielt glad i "kjølig" elektronikk. Hvis du har dårlig med plass så tror jeg at jeg ville ha gått for Array1400 med den bestykninga som jeg nevnte litt før, for tydelig at en litt strømsterk og god rørsak på hornene er veien å gå + masse gamp i bassområdet! Og gjerne rør i hele signalveien for den saks skyld!

Hvis plass er ett problem.. Hvorfor ikke hive seg på Avantgarde Solo og kjøre aktiv deling mellom dem og feks. 1 Bag-end sub? Sparer jo inn på forsterkerkraft siden både sub og solo'ene har forsterkere? og kan sikkert spytte inn litt ekstra i signalveien da.. En god CJ pre i tre spann med ett bra CD-drev og AN-DAC kunne vært en slagkraftig kombo.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er aktiv drift på Duos subsystem. Submodulene har også XLR inn, slik at man kan drive de rett fra preamp. Du trenger ikke mye effekt på Duo, men litt strøm er de glad i.

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan ikke gi noe råd om Array vs. Duo, men her er et lite tips:

Få deg en ordentlig demo av Array, mens inntrykkene fra demoen hos akto ennå er ferske. La begge inntrykkene få sette seg (f.eks. frem til du får solgt La Scala). Tenk også gjennom hva slags elektronikk du skal benytte. Ingenting er vel verre enn å kjøpe nye høyttalere, og så må du ut med like mye til ny elektronikk i etterkant...

Når du skal gjøre et innkjøp som du nå er i ferd med, er det verste du kan gjøre å handle på impuls eller i ekstase (slik jeg har inntrykk av at du var i etter hjemkomsten fra akto :-)).

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,320
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvem er det som ikke er i ekstase etter en seanse hos Akto? hehe.

Det er et stort valg å ta, og det er mye å tenke igjennom. Men jeg har noen få låter som jeg spiller trutt og jevnt, og kjenner tvers igjennom. Må vel innrømme at jeg ble mer imponert over duo enn array, men uansett er dette en ikke sak, et nytt høytaler kjøp vil bli utsatt på ubestemt tid grunnet at La Scala takket for seg igår. Følgende skjedde:

"De siste ukene har vært lettere spennende, valget om å bytte ut la scala ble tatt ut og endel lytterunder ble foretatt. Til slutt kokte det ned til enten Jbl array 1400 eller Avantgarde Duo. I overigår var vi på demo med Duo og det var perfect match, etter å ha brukt hele gårsdagen på å tenke bestemte jeg meg for å gå for disse. Har også to meget interresserte personer på la scala'ene.

Når jeg kom hjem igår var fruen borte så jeg tenkte å ta oppvaska og da trenger man musikk. Skrudde på anlegget. Og som vanlig lar jeg det alltid spille forholdsvis lavt i 15-25 min siden det er rør i forforsterkern. Dette gjorde jeg også igår.

Jeg begynner så vidt med oppvaska, og plutselig krøller hele lydbildet seg sammen bak meg. Jeg snudde meg i vill forferdelse. Det låt helt perverst jævelig. Tankene som raste igjennom hodet var langt fra positive.

Noe hadde skjedd.

Steg1: Prøve avspilleren på alle inngangene på forforsterkeren. Men alle låt like grautete.
    Steg2: Inn med en ny avspiller som har stått i et annet rom, prøvde alle inngangene, låt like grautete.
    Steg3: Prøvde begge monoblokkene på hver sin høytaler, men låt like grautete.
    Steg4: Jeg tok med med forforsterkern ned til askim og satt den inn i et meget oppegående anlegg, låt helt perfekt. Da var den utelukket.
    Steg5: Lånte med meg ett effekttrinn fra han jeg var hos, testa det hjemme og låt like grautete.

Noe har skjedd. Min første tanke var at diskantene gikk, men når jeg virkelig hørte etter var også bassen rimelig på bærtur. Det låt innelukket, sammenkrøllet og hvis jeg prøvde å skru opp skjærte diskanten i ørene.

Jeg har spilt veldig mye på de, mange timer om dagen siden 1 juni når jeg fikk satt de opp. Men aldri overdrevent høyt, en gang sa de stopp, da hørte vi at de begynte å komprimere og da skrudde vi ned med en gang, dette var like etter at vi fikk de. Etter det har det vært forholdsvis moderate lyttevolummer. Og igår kvelda de på lavt volum."

Jeg kan ikke kjøpe så dyre høytalere uten å få solgt La Scala, og jeg kan ikke selge ødelagte La Scala. Så idag må jeg ringe på hi fi centeret og Lyric og forklare at til tross for gode tilbud må jeg utsette et kjøp på ubestemt tid grunnet la scala. Om noen sitter med følelsen av at jeg satt med i tårer i øya, banna som en dedikert satanist og kjederøyka verre enn valbrokk igår, så stemmer dette 100%.

Det her kunne ikke ha passa dårligere!!

Men et lys i mørket var det; en stor takk til DevilEj som lot meg komme ned og teste mc'en og låne med meg et effektrinn hjem slik at jeg kunne være 100% sikker på hvor feilen lå hen.

Hm, kanskje selga hele skiten og kjøpe et kombianlegg fra elkjøp!!
    -------
    Mvh
    Rune

Intermediate PiXeL sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, så jævla uflaks.. (unskyld språkbruken, men jeg tror slikt passer i en stund som dette..)

Kan du ikke åpne høyttalerene og sjekke delefilterene?
    -det må da være noe som kan fikses?

Kortslutning på noen kabler??

Ett eller annet!!

Uansett, jeg føler med deg..
    Skulle kjøpe nye høyttalere å greier... :cry:

*varme tanker* ;-)

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,320
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av PiXeL
    Nei, så jævla uflaks.. (unskyld språkbruken, men jeg tror slikt passer i en stund som dette..)

*varme tanker* ;-)
    Det går helt greit, jeg tror jeg skal være glad at jeg ikke hadde tilgang til nettet når det ble grautete, da tror det hadde kommet et innlegg med nok stygge ord til å få meg pælma på huet og røven ut av avforum hehe.

Delefilteret på la scala ligger jo helt åpent, men jeg er ikke så teknisk anlagt at jeg vil begynne å styre med noe der. Har sendt mail til Olav på audiocompaniet, tørte ette å ringe kl 7 om morningsen. hehe. Får håpe det ordner seg. Men dette var en real knekk...
    -------
    Mvh
    Rune

Intermediate PiXeL sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser på salgsannonsen at de har noe garanti igjen da. :-)
    Da ordner det seg kanskje?

-forøvrig rart at de bare skulle kutte helt sånn plutselig...

NÅDE om mine høyttalere finner på noe slikt tull!
    Da hadde ikke jeg blitt grei å ha med og gjøre

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,320
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser på salgsannonsen at de har noe garanti igjen da. :-)
    Da ordner det seg kanskje?
    Joa, de har 5 år garanti ifølge mailen jeg mottokk fra selger. Så jeg tror vel at akkurat den biten skal ordne seg, mend et er så himla irritabelt at det skulle skje akkurat nå!

NÅDE om mine høyttalere finner på noe slikt tull!
    Da hadde ikke jeg blitt grei å ha med og gjøre

som dama sa igår før hun skøyt fart ut døra: "jeg tror jeg tar meg en tur ut og lar deg være i fred jeg!". Når man plutselig står i en situasjon hvor man kan velge mellom duo og array, og så ryker det sånn plutselig, da er det ikke morro!!
    -------
    Mvh
    Rune

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,343
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oioioi, dette var trist! Håper alt ordner seg.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres veldig merkelig ut at begge svikter samtidig. Håper det ordner seg.

Frode

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,320
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    mm, det er det som ga meg gråe hår igår også. Hvordan i huleste heite kunne begge takke for seg samtidig? jeg kunne ha skjønt det om jeg skrudde volummet opp til maks og direkte mishandla de, men det skjedde på lavt volum.

Får leva i håpet om at det ordner seg. Man må jo det. Men det er liksom timinga som ga meg en liten knekk. 2 potensielle kjøpere på la scala, valget tatt for nye ht, og til helga sku lerretet endelig ble skrudd opp, så da røyk også planene om å se film i helga.. men det er jo bare en uheldig bieffekt, det er hovedsakelig at nye høytalere blir utsatt på ubestemt tid som virkelig suger raspings nå...
    -------
    Mvh
    Rune

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå vet jeg ikke hva La Scala tåler, men når det gjelder peakstrømmen fra ICEpower-blokkene, så kan man vel nesten sveise med den. Hvis det har skjedd noe i strømnettet som har forårsaket en pervers peak i utgangen fra preamp eller lignende, så kan det jo hende at ICEPower (til tross for innebygget soft clipping) har gitt ut en puls som har drept høyttalerne momentant. Det er ganske spesielt når både diskanter og basser tar kvelden samtidig, og det spesielt på lav voluminnstilling. Diskanter er ganske enkle å drepe, men bassene er verre. Det som slår meg er at de kan ha fått så stort momentant utslag at spoleformeren har slått bak i magneten og blitt deformert, samtidig som diskantene har fått tilsvarende drepende peaker. Dette er selvfølgelig spekulasjon, men... Har det vært noen åpenbare irragulariteter i strømnettet ditt rundt den tiden dette skjedde?

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,320
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Har det vært noen åpenbare irragulariteter i strømnettet ditt rundt den tiden dette skjedde?
    Nope. Dette er ikke helt mitt "spesialområde" for å si det mildt, men jeg innbiller meg at om det ville ha vært en gedigen irregulasjon i nettet når dette skjedde, så burde man ha merket dette på lysene som står på, og da spesielt den lamap som midlertidlig er koblet i ei av kontaktene ved siden av de som går til anlegget.

Jeg var også inne hos naboen for å høre om hu hadde opplevd noe rart på strømnettet rundt dette tidspunktet, men det hadde hun ikke.

Så ja, jeg er forvirret. Fester min lit til audiocompaniet er en serviceinnstilt aktør som gjør sitt beste for å hjelpe.. får bare håpe de ette har tatt ferie!
    -------
    Mvh
    Rune

Intermediate ambiance sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    2,849
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Neeeiii.. Så tragisk!!

Få orden på la Scalaene, og kjøp deg Duo!

Har en kompis i Bodø som spiller EC150W på Audiovector signature. En sang av et band jeg ikke husker navnet på, er det noen dype toner som ikke er hørbare, men du ser membraene går som bare det på høyttalerene. PÅ denne sangen, uten så spille høyt, svidde han av filtrene på begge høyttalerene, og det luktet svidd av de!
    Kan det være noe slik som har skjedd hos deg?

Håper det ordner seg fort!! :-D

A.

Side 10 av 252 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10 11 12 13 14 20 30 40 50 60 70 80 90 100 110 120 130 140 150 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •