Grumle's kommende avrom :D Bilder i sketchup lagt til :)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 27
    Intermediate grumle sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    565
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Grumle's kommende avrom :D Bilder i sketchup lagt til :)

Tja... Har jo stadig noen ide'er som hadde vært artig å lufte med flere hjemmekino intreserte, ikke alltid like lett å diskutere hjemmekino med min samboer :P

Har jo profilen på minhjemmekino, men tenkte kanskje jeg kunne ta litt mer detaljerte bilder og forklart litt mere rundt ting her

Litt om mine valg og hva jeg streber etter først.

Har ei lita tite på 6 månder som straks skal ut å utforske, Så må jo legge mest mulig til rette for henne. Og så har vi min samboer som har en ganske så stor finger med i spillet, kan jo også legge med at hun ikke er spesielt intresert i av
    Den tredje faktoren "som er meg" har veldig lyst på et dedikert rom, men har desverre ikke plass for øyeblikket. Så må da gjøre det beste ut av stuen med de to
    første faktorene høyt i fokus Skal neimen ikke være lett hehe.

Da var stuen malt... brukte "Lady vegg10 cappuchino" + at lister og vinduskarmer ble malt hvite.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    565
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    da prøver vi

Hengsling av bakhøyttalere. ht ligger inntil veggen når de ikke brukes, mens dem vinkles 45 grader inn mot lytteposisjon under bruk.

Kone og kino modus

De to første bildene er tatt med mobilen så dere får unskylde kvaliteten.

Var innom biltema og rasket med meg to hengsler og fire hullplater. Sveiset 2 hullplater sammen og kappet de i rett lengde, ikke lett å se sveisen på bildet etter at jeg gikk over med lamellskive tho.
    Måtte også borre ett par nye hull så platen stemte overens med de 4 orginale gjengede hullene bak på ht.
    Måtte også forsenke den skruen som er festet inne i hengslen, ellers vil du ikke kunne lukke hengslen helt igjen.
    Deretter sveiste jeg hengslen sammen med hullplaten + litt sort lakk.

Så har med andre ord ikke gjort noe endringer av selve ht.

Var ikke bare lett å feste ht på veggen pga vinkelen. Festet først hengslen på veggen, deretter ht på hullplaten.
    Måtte bruke ett bits + en liten skiftnøkkel for å vri en kvart runde av gangen :P "gikk greit pga vanlige gjenger i ht"

Var en stund i tvil om at den lille hengslen ville holde en ht på 8-10 kg men dette er ikke noe problem i det hele tatt.

Må ærlig innrømme at det var mange timer i tenkeboksen for denne tilsynelatende enkle ide'en Men du værden for en
    forskjell. Mye pga waveguide diskanten i studio L serien til JBL

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    565
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vegg rundt tv'n

Fikk vel ide'en til dette etter at ht ble hengt på veggen. Det så bare ikke bra ut med alle ledningene :P

Ht og tv'n med veggfeste bygger begge ca 12 cm ut, så det passet jo perfekt for å flukte sammen med en lettvegg.

Materiale som er brukt: mdf plater som er frest for å ligne panel "skrå skygge" og 2"x4" = owerkill ?

Bilde 1: Toppen av lettvegg med dimmer og spotlight "bruker 3 spottere". Denne platen skulle jo egentli også ha blitt malt, men får ta det når vi maler denne gangen :P Ser også såvidt i høyre del at jeg har skåret ut lufting til tv'n.

Bilde 2: De to vinklene man ser her er den eneste koblingen den orginale veggen har med lettveggen. Disse brukes også for
    å justere tykkelsen på veggen. Så ikke noe hokus pokus med andre ord :P
    Var også litt av tanken bak det at det ikke skulle være vanskelig å komme til ht og at det ikke skulle ødlegge den orginale veggen.

Bilde 3: Her ser man høyre lettvegg demontert.

Bilde 4: Baksiden/reisverket i lettveggen.

Bilde 5: Montert møbelknotter under veggen som den ligger ann på ned til stereobenken. "så veggen er skrudd med to skruer
    i toppen mens i bunn kan man skyve den til ønsket posisjon"

Bilde 6: Dette bildet ble tatt et par timer etter at utstyret var montert... Ikke så rart jeg måtte gå i tenkeboksen ?

PS. Lilla fargen stemmer overhode ikke med virkligheten da jeg bruker blitz :P

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    565
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høyttaler kabler

Bruke 3x cat5 nettverkskabler til frontene. Disse er flettet og brukes som bi-amping.

Synes dette ga ett bra løft i stereobildet og ga mye mere detaljer kontra "billig" kablene
    jeg brukte før. Om forandringen tilskrives bedre kabel, bi-amping eller bi-wiring vites ikke :P

Har planer om å flette tp kabler til bak ht også etterhvert.

Bilde 1: Ene fronten liggende på stereobenken. Ser hvordan kabelen er flettet og at den er bi-wired.

Bilde 2: Prøvde først med 6X bi-wire kabel. men ble for mye for rx-v'n :P "kunne jo laget bi-amping's kabler, men vil ha lik tykkelse rund det hele"

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    565
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stereo benken.

Ble laget så lav som mulig pga høyde på tv'n.. Er ca 1.5 cm klaring mellom xtz og topp platen.
    Og mellom de tre subene så prøvde jeg å utnytte det som var av plass.

Lagde den første hylle delen så den skulle romme både cd'r og dvd/spill, dette passet også bra
    med de komponentene jeg hadde slik at den andre ble en ren kopi.

Benken er laget i 19 mm mdf som er frest i kantene for å bli mest mulig lik xtz kassene.
    Ei mdf plate er smalere en benken, så topp platen er skjøtet midt over cd/dvd skapet.
    Skjøten er festet med 12 skruer som ble forsenket ned i platen + at det ble limt.
    Topp platen ligger bare løst på delen som forsterker/dvd spiller sitter i, Så om man skal bak benken trenger man bare å flytte
    topp platen sammen med cd/dvd delen. "kan ta bilder av dette når vi skal male"

Finish = Først sparkling/sliping så fyller/sliping og til slutt sort matt lakk.
    Har brukt sprayboks å lakkere med så finish kunne blitt noe bedre med sprøyte. "en ting jeg fant ut etter dette var at biltema lakken tørka veldig treigt, ikke bra for utolmodige meg :P ble ett par fingravtrykk hehe"

Eneste som mangler nå er xtz dempeføtter til benken, men vet ikke om man kan få tak i disse løst ?

Bilde 1: Ikke lett å ta bilde av sorte ting, men det ser veldig likt ut irl synes jeg.

Bilde 2: Freste hjørner og finish på lakken.

Bilde 3: Sammenligning xtz vs diy

Bilde 4: Kjøkkendør hengsler med hurtigkobling for rask demontering. "ikke lagt like mye vekt på finish inni benken :P" Og ht stoffet skal limes fast til rammen bare det blir bedre vær ute.

Bilde 5: En smart løsning når man skal ha ht stoff stramt, er å brette inn stoffet på midten først deretter en overlapp fra hver side.

Bilde 6: Man bruker det man har, så rammene er laget av samme mdf som er brukt på veggen. Akkurat samme tykkelse som på xtz dekslene. Rammen er trekt med ht stoff fra biltema. Fjernkontrollene funker perfekt igjennom btw

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    565
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    brukte påsken på å male stuen

Cambridgen er byttet ut med en denon 2910, og stuebordet + teppet følger snart etter :P

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    565
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vurderer pj om dagen... Har kikka på epson TW700 men har jo lyst på 1080p også Så blir nok vente'n til høsten med kjøp.

Har jo også et par tanker rundt dette med pj som jeg kan dele med dere

Om dere ser på bildet som ligger ved, så blir pj helt oppe i hjørnet ved yttervegg/støttebjelke.
    Pj skal helst ikke ligge i underkant av bjelken, sånn at den blir lite synlig fra motsatt side.
    Har også lyst på en hvit pj, og den må jo også være meget plasseringsvennlig siden den skal stå så
    langt unna center på lerretet.
    Epson passer jo egentli helt perfekt. mangler bare 1080p skal ikke ha større en 77" lerret, så er kanskje ikke så viktig uansett ?

En annen tanke jeg har er ett eller annet stoff til å montere på den Støttebjelken i taket.
    Tenkte på å bruke 6-8 kroker som stoffet kunne henge på under filmtitting.

Fordelene blir jo demping av lyd både inne i rommet og utenfor, bedre lyskontroll
    og en mere dedikert kino look når duken er i bruk.

Noen forslag til hva stoff jeg kan bruke ? duken skal avmonteres når man ikke ser film eller spiller.

Har tegnet opp ytterkantene av den tenkte romdelingen i sort.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    565
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    WOHOO Da har vi kjøpt nytt hus Og med 310m2 bta så må jeg da kunne finne plass for en dedikert kino

Hmm... uinnredet kjeller blir det nok ikke altfor lenge etter overtagelsesdato'n

Må bare smøre meg med tolmodighet frem til den 2 juli :P

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har faktisk ikke sett tråden din før nå grumle, og jeg må bare si at jeg syns du har fått det veldig stilig! :-D Gratulerer med nytt hus! Regner med at det blir lekkert iom at du allerede har vist at du kan få det til.
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Active MPX sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har bare en ting å si om dette: Smooooooooooooth:-D

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    239
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette var skikkelig bra!
    Men hva hvis du skulle bytte ut tv eller høyttalere?

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da bygger man om! :-D Nå er jo ikke det noe problem, i og med han har kjøpt seg hus.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    565
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for komentarer gleder meg stort til å begynne

Til Teddytusen.. Kommer nok ikke til å bli samme waf i ett dedikert rom,
    men får nå tro det blir bra alikevel
    Har iallefall masser av ide'r allerede hehe.

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi venter i spenning! :-D Har du "funnet" rommet du vil bruke i kjelleren da? Må ta mål og greier og poste de her. Blir det nytt annlegg også, eller kjører du med det du har foreløpig?

Intermediate Kolschtat sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    867
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skyhøy WAF på stuekinoen Virkelig gjennomført.

Gleder meg til å se hvordan det dedikerte rommet blir.

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kolschtat
    Skyhøy WAF på stuekinoen Virkelig gjennomført.
    Enig i det!

Helt oppe på AndreWerdenskrieg sitt nivå (WAF-messig)!

Synes du bør gjøre noe lignende i stua i ditt nye hus også, selv om du får et dedikert rom å leke deg med.

DrE

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    565
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen
    Vi venter i spenning! :-D Har du "funnet" rommet du vil bruke i kjelleren da? Må ta mål og greier og poste de her. Blir det nytt annlegg også, eller kjører du med det du har foreløpig?
    Overtagelses dato er ikke før 2 juli, Så får nok ikke eksakte mål før det
    Men kjelleren kino'n skal være i er 54m2 BRA. Med støttemur i midten, Så blir vel et rom på ca 25m2.
    2.15 Takhøyde så blir kanskje litt pigging tho :P

Ang. utstyret så har jeg egentli kjøpt det jeg har i dag med tanke på utvidelse
    Ett par TL260 så har jeg et greit 7.1 oppsett Kommer til å bruke de 5 xtz'ne sammen med JBL'ne som i dag og heller kjøpe/bygge en eller to svs til LFE :P

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    565
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Morro å få skryt for waf ) Er vel kanskje ikke det vi gutta har mest lyst til å strebe etter, men ble nå fornøyd begge to

Ang. anlegg i den nye stua, så blir det nok bare et stereo anlegg.. BEL kanskje ?

Intermediate ruxxy sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    1,612
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva slags Switch/splitter bruker du for å få nok utganger til XTZ'ene?

Ellers; HEEEERLIG; Mye godbass her, regner med du har kalibrert mye så bassen ikke utklasserer resten av anlegget før filmen begynner :twisted:

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    565
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DrErling

Synes du bør gjøre noe lignende i stua i ditt nye hus også, selv om du får et dedikert rom å leke deg med.

DrE
    Det syntes dama også så da ble det sånn hehe

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •