marsboers stereo (nye bilder #1465)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 74 1 2 3 4 5 11 21 31 41 51 61 71 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 1478
    Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

marsboers stereo (nye bilder #1465)

-

Intermediate longbow sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    956
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Anlegget mitt har det siste året gått fra å være et uskyldig morsomt hobbyprosjekt, til en ikke fullt så uskyldig, men desto mer morsom, lidenskap.
    Jeg tenkte det derfor var på tide å starte en egen tråd, siden jeg står foran en del utfordringer fremover, spesielt med tanke på romakustikk.

Kort oppsummert ser det slik ut i dag

Her er linken til en mer detaljert presentasjon av anlegget
    http://avforum.no/minhjemmekino/show.php/marsboer

Kommentarer mottas svært gjerne!

Kort anleggshistorikk:
    • 2001 -> 2003: B&W 602 S3 og NAD C340

• 2003 -> 2004: CV V-12F med NAD T752

• 2004 -> 2005: CV CLSC-12, CLSC-6, CLSC-6C og CLSC-15S med 2xNAD T752 og en NAD T753 (alle sammen røk!)
      Til slutt ble jeg lei den dårlige byggekvaliteten på NAD receiverne og byttet til en NAD C372 (stereo)

• Julen 2005 -> 2006: Dali Ikon 6 med C372

• Nyåret 2006 -> sommeren 2006: Dali Ikon 6, Dali Ikon 2, Denon AVR-2106. Lyngdorf SDA2105 testes som effekt, men denne hadde problemer med susing etter å ha stått på en stund, så den ble levert igjen

• Sommeren 2006: SVS PB10 kjøpes inn

• Høsten 2006: Denon AVR-2106 byttes ut med Denon AVR-2807, SVS PB10 byttes ut med SVS PB12 plus/2

• Julen 2006: NAD M25 handles inn

• Nyåret 2007: Dali Ikon 6 byttes ut med B&W 802D, Sqeezebox v3 og Xbox 360 Premium kjøpes inn

Jeg jobber til daglig med drift og kursholding på data og nettverk, så det bør vel ikke være nødvendig å si at HTPC, samt alt som har med PC å gjøre er ivaretatt!

Status i dag:
    1. Ikke optimal plassering av 802D
    Høytalerne står i dag plassert på en måte hvor det inngås et slags kompromiss mellom bra lyd og pent utseende. Dette er viktig siden høytalerne står i en stue. Imidlertid har jeg jo såklart funnet ut at stereoperspektivet blir utrolig mye bedre når de blir trukket en 40-50 cm lengre ut på gulvet, men det ser ikke spesielt bra ut.

2. Upresis/udefinert bass

Jeg skal være den første til å innrømme at jeg er langt i fra fornøyd med lyden selv om jeg har 802D. Hovedsynderen til dette er at bassen forplanter seg skikkelig i tregulvet, i tillegg til en ikke optimal WAF plassering av høytalerne.

Når det gjelder bass, så tror jeg at jeg har blitt mer kresen. SVS PB12 plus/2 har alltid fungert grisebra i sin posisjon. Etter at 802D kom i hus sitter jeg plutselig der og legger merke til feil på SVS'en, slik at en ting jeg i utganspunktet var mer enn fornøyd med, ikke lenger er fullt så tilfredsstillende.

Imidlertid spilles musikk uten sub, og 802D har en svært respektabel bassrespons bare så det er sagt. Det er første gangen jeg har hørt bass som minner stygt om de større SVS'ene fra en vanlig høytaler.

Hovedfokuset mitt blir derfor på optimalisering av 802D fremover.
    Første prioritet er å få byttet ut de latterlige, men dog svært praktiske, rullehjulene som sitter på 802D som standard.
    Når jeg spiller musikk i dag, kjenner jeg gulvplankene dirre i beina. Dette er svært ugunstig for lyden! Dette skyldes nok mye at hjul ikke er optimal forbindelse til underlaget, men også et relativt mykt tregulv.

Siden det å bli kvitt energioverførsel til gulvet er formålet utgår spikes, som jo har som funksjon å knytte høytaleren bedre til underlaget. Spikes er uansett svært upraktisk når høytaleren veier 80kg..
    Jeg har derfor bestilt et par Auralex dempeplater til å sette under høytaleren, etter å ha sett svært mye positivt om disse. I tillegg skal jeg skru av hjulene og sette høytalerfoten rett på dempeplaten. Dessverre er det ca 6 ukers leveringstid, så da er det bare å vente i spenning..

AVshop.no

TIPS MOTTAS MED TAKK!

Til tross for at det kan virke som om jeg er noe misfornøyd med lyden i dag, så låter det egentlig svært bra, men langt fra fritt for lyter! Men etterhvert som kvaliteten på utstyret har økt, har også higet etter perfeksjonisme økt betraktelig... Men dette er vel noe mange her inne kan kjenne seg igjen i..
    gratulerer med et SYKT annlegg.......dette anlegget kan beskrives med ett ord....PERFEKT!!

eg vet ikkje helt hva eg skal si...men eg liker det eg ser, for å si det sånn....

gleder meg til å følge med på utvilkingen her....korleis det vil bli seende ut etterhvert....

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott oppsett, virkelig nydelig. Men er ikke Denonen mange hakk under 802D? Det var det første som slo meg, en ordentlig forforsterker og kilde?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan skrive under på at forforsterkeren her ikke holder mål. Bytta i dag fra Denon AVC-A1D til NAD M15 og forskjellen er ENORM!
    Men flott anlegg med veldig stort potensiale. Denne skal følges framover!

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier
    Kan skrive under på at forforsterkeren her ikke holder mål. Bytta i dag fra Denon AVC-A1D til NAD M15 og forskjellen er ENORM!
    Men flott anlegg med veldig stort potensiale. Denne skal følges framover!
    Meget interessant!

Jeg har nemlig vurdert M15, siden jeg også er fullstendig klar over at Denon'en er det svakeste ledd her.

Men som sagt, så har jeg åpenbare akustiske problemer jeg skal ta meg av før jeg går til anskaffelse av mer elektronikk.

Men spørs om det ikke er en stk NAD til som skal inn. NAD M25 spiller rett og slett svært imponerende!

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var visst svært lang leveringstid på Auralex platene. Jeg vurderer derfor Tema Isolator i stedet. Disse koster omtrent ingenting. Jeg har sendt en forespørsel for å få visst om det er mulig å skaffe dem spesifisert til minst 80kg.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå sitter jeg her og begynner å lure på om jeg skal gå over til ren stereo.

Det virker fristende å selge bakhøytalerne, sub'en, denonen, squeezebox'en og handle inn en transporter som jeg kjører rett inn i M25 med bi-amping.

Jeg vurderer da et oppsett som ser slik ut:

Elektronikk:
    Transporter
    NAD M25

Høytaler:
    B&W 802D

Kjøpe inn BetterCables til hele oppsettet. Dvs 2 stk analoge signalkabler og 2 par høytalerkabler.

Transporter har i tillegg en digital inngang. Det bør derfor være mulig å sende ut et digitalt stereosignal fra HTPC ved avspilling av film og sende denne rett inn i Transporter.
    En enkel og ufattelig genial løsning. Transporteren har i tillegg en DAC som grisebanker så godt som alt som er av prosessorløsninger.

Det høres fristende ut må jeg si!!

En utrolig enkel og rimelig løsning som vil gi lyd i referanseklasse over hele fjøla!

Noen som har noen innspill til dette?

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I ren irritasjon over at jeg ikke fikk noe som helst til å høre bra ut dro jeg frem Behringer FBQ2496'en fra den dypeste, mørkeste kroken i kjelleren og kjørte ørten runder med RoomEQ Wizard og analyserte alle muligheter med fronthøytaler som large/small, ulike delefrekvenser samt studerte Waterfall skjemaer osv.

Kort sagt så SVS kurven ut som en dass, så jeg kjørte litt Behringer magi på den og nå er det andre boller!! Bassen sitter som et skudd. Å kjøre frontene som large har jeg gitt opp for lengst. Jeg har ikke sjangs til å få bassen til å høres bra ut i mitt usymmetriske rom. Audyssey romkorreksjonen legger til et noe falskt preg på hele greia så det utgikk.

Men nå var i hvertfall bassen i boks. Luftig, tight og utrolig integrert.

Da gjenstår stereoperspektivet. Dette var brukbart, men ikke noe mer.
    Min eminente samboer var på jobb i kveld så da eksperimenterte jeg masse. Det endte opp med at høytalerne ble dratt betydelig lenger ut på gulvet, vinkling ble tilpasset og jeg endte opp med et naturlig stereobilde til slutt.

ENDELIG kan jeg sette meg ned og nyte musikk med et fårete glis og trampe takten til deilig luftig bass med et dypt og luftig stereoperspektiv.

Nå er det bare én ting som gjenstår før jeg vil investere i ytterligere oppgraderinger ellers:
    Få tak i dempeputer under høytalerne!

Noen som har noen forslag???

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Noen som har noen forslag???
    Hva med å jobbe litt med samboer om å la høyttalerne få lov til å stå der du fant den ideelle posisjon når hun var ute av hus..... ;-)

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Hva med å jobbe litt med samboer om å la høyttalerne få lov til å stå der du fant den ideelle posisjon når hun var ute av hus..... ;-)
    Hehe, De blir stående. Jeg er villig til å blø!!

Det er helt utrolig hvor mye et par timer med kalibrering og plassering kan gjøre!

Nå er det helt sykt bra lyd, rett og slett! Har sittet og måpt igjennom diverse musikk DVD'er nå. Katie Melua DVD'en er helt rå, selv om det bare er stereo! Til og med den mindre oppegående DVD'en Queen - Live at Wembley er helt sinnsyk. Alle fysiske grenser når det gjelder høytalere har forsvunnet. Det er bare ett alt sammen! Og det beste av alt: Det er mer og gå på utstyrsmessig, slik at lyden kan bare bli bedre!

Nå er jeg skikkelig glad inni meg

Jeg tenkte mer på forslag til dempeputer, forresten

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

kurver

Du har ikke noen kurver å legge ut?
    Biltema har div geletrekk for sykkelsete mulig du får til noe diy av det. Fint å se at du starter i rett ende, men noen kurver hadde hvert moro.

Pent oppsett projektor neste?

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ingen kurver lagret nei. Skal huske på det neste gang jeg drar frem måleutstyret. Men jeg har ikke gått for noen perfekt kurve. Målet har vært å dempe en peak på ca 16db og en annen en på ca 14 db hvis jeg ikke husker helt feil. Og det hjalp for å si det mildt

Nå har det gått så lang tid at jeg kan gi et lite inntrykk av hvordan lyden er nå:

På enkelte bra opptak klarer jeg rett og slett ikke å koble lyden til høytalerne lenger. Selv om jeg går inn for det! Vanligvis er det jo motsatt. Alt er bare en kjempestor scene mellom høytalerne.

Jeg tar meg også flere ganger i å stirre rett på et område i tomme luften der jeg tydelig hører et instrument. Helt merkelig for en som ikke er vant til high-end.

Den største og mest overraskende overgangen var likevel at det tydelige Hi-Fi preget som lå over Ikon høytalerne mine, dvs en helt overnaturlig briljering i transienter og utpreget diskant, ble borte som dugg fra solen.
    Kort sagt så låter det ikke "hi-fi" på den måten de fleste forbinder hi-fi lyd med. Nå låter det hi-fi i ordets rette forstand. Det vil si høy realisme.
    Alt høres bare ekte ut, rett og slett. Her er ingen fantastisk briljering i øvre mellomtone/diskanten, slik mange forbinder med hi-fi, her er det bare en helhetlig lyd uten noen provoserende elementer, uten å bli alt for laidback. Og diamant-diskanten er virkelig noe for seg selv. Man kan liksom ikke høre på diskanten lenger. Den er bare en helt naturlig del av lydbildet.
    Dette var faktisk SVÆRT uvant for en som kom fra low-mid-end klassen. Og krevde faktisk litt tilvenning før jeg virkelig begynte å sette pris på det.

Men nå:
    Nå låter Ikon serien omtrent som en dverg som roper i en ropert i en pappeske, med en helt anemisk øvre mellomtone/diskant i forhold. Noe som sier litt. For Ikon 6 låt helt fantastisk bra til prisen. Dette merkes svært godt når jeg kjører en stemme som flytter seg fra fronthøytalerne til bakhøytalerne. Men fremdeles klarer Ikon 2 seg kjempebra i surround, til tross for klangforskjellen, og skal ikke byttes med det første!

Det beste av alt: Det kan bare bli bedre!!

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bra

du er fornøyd, perfekt kurve i et vanlig rom har jeg enda ikke sett. Det som betyr mest er hvodan det låter i dine ører. Før og etter kurver med forklaring på hvordan man løste poblemene, er kansje ikke en fasit men en god idebank

lykketil videre

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden det var seks ukers leveringstid på Auralex Gramma dempeplattformene hos avshop bestilte jeg dem hos procom.no i stedet. Her slapp jeg også unna omtrent 600 kroner billigere fordi frakten var svært dyr hos avshop. Jeg tror faktisk at avshop bare tar i mot bestillingen, men at varene sendes direkte fra statene. Så dyr var frakten. Disse bestilte jeg på søndag og stor var gleden når de ankom allerede i dag, kun to arbeidsdager senere!! All honnør til procom!!

Auralex er en svært stor leverandør av romakustikk utstyr, og kvaliteten på Gramma var virkelig en positiv overraskelse. Den virket utrolig solid og robust, samt at den faktisk så svært bra ut under 802D'ene

Det var også med en Auralex katalog som var svært interessant lesning. Her diskuteres en rekke problemer rundt romakustikk og man får et grundig innblikk i auralex' helt utrolige utvalg av akustisk rombehandling.
    Denne katalogen anbefales alle som har det minste snev av interesse for romakustisk behandling, og finnes også i PDF format her:
    http://www.auralex.com/literature/Au...talog_2006.pdf

Men så til det viktige:
    Hvordan låter de??
    Vel, det første jeg gjorde var å skru av hjulene under 802D slik at de nå står rett på plattformen. Mye mer stødig for å si det slik.

Effekten av Gramma plattformene var for å si det rett ut sjokkerende!!
    Spikes har aldri gitt meg noe mer enn nyanseforskjeller på de høytalerne jeg har testet dem, men her snakker vi regelrett totalrenovering av lydbildet! Faktisk mye mer enn noen annen komponent har gitt meg, med unntak av høytalere!

Bassen ble til en helt annen verden. Borte var den upresise, rumlete bassen jeg slet med på frontene. Vibrasjonene i gulvet ble omtrent eliminert. Nå spiller det faktisk svært akseptabelt med frontene som large uten sub. Jeg får ingen jordskjelvbass på frontene i min stue, fordi jeg sliter med en del DB-fall i mid-bassen så jeg velger likevel å fylle på med SVS'en.

Mellomtonen ble også betydelig klarere, og særlig mannstemmer fikk et helt annet rasp. Stereoperspektivet ble enda mer definert og jeg kan nå høre at ting som stortrommer kommer fra en definert plass i lydbildet, og ikke fra et generelt bassområde.

I tillegg fikk lydbildet en behagelig ro over seg.

Med andre ord snakker vi om en seriøs lydforbedring her!!
    Disse koster rundt 600 kroner på procom.no, og er laget for proff markedet, ikke hi-fi. Dette vil si at de faktisk leverer varene og det til en akseptabel pris.
    Dersom du har tregulv: LØP OG KJØP!! Du vil aldri komme til å angre!

Siden fronthøytalerne mine fremstår omtrent som nye mtp lydbilde etter å ha satt inn Grammaene kjørte jeg like godt en ny sub-kalibrering. Så her er før og etter grafene. Merk at dette er helt uten glatting, målt med RoomEQ Wizard, så disse kurvene vil se mye mer takkete ut en den manuelle 1/6 glattede versjonen.

Front small - crossover 60hz - ukalibrert:
    marsboers stereo (nye bilder #1465)-front-xover-60hz-ukalibrert-jpg

Front small - crossover 60hz - kalibrert:
    marsboers stereo (nye bilder #1465)-front-xover-60hz-kalibrert-jpg

Målet var ingen perfekt kurve. Bare å glatte ut de verste peakene.

Alle kombinasjoner ble prøvd. Front som large og med og uten sub på 40/60/80hz og small med sub på 40/60/80hz. Av disse var det ingen tvil om at small med 60hz deling gav det desidert beste resultatet.

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med et virkelig lekkert anlegg. Mange kjører 802 uten deksler men etter min mening er de desto finere med.
    Ser du vurderer å gå over til 2-kanal. Jeg valgte det på stue-oppsettet mitt og har ikke angret et sekund. Ble et kjempeløft i stereobildet, og jeg kunne ikke tenke meg surround i dette rommet igjen. Behagelig å få ut endel av kassene også
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av devilej
    Gratulerer med et virkelig lekkert anlegg. Mange kjører 802 uten deksler men etter min mening er de desto finere med.
    Ser du vurderer å gå over til 2-kanal. Jeg valgte det på stue-oppsettet mitt og har ikke angret et sekund. Ble et kjempeløft i stereobildet, og jeg kunne ikke tenke meg surround i dette rommet igjen. Behagelig å få ut endel av kassene også
    Jeg synes det bare er helt utrolig å tenke på at det faktisk kan ble ENDA mye bedre dersom jeg bytter ut Denon'en med noe bedre. Har bestemt meg for surround nå som jeg får alt til å spille slik jeg vil.

Fremtiden vil vise, selv om jeg føler at jeg snart kan slå meg litt til ro

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hi-Fi klubben Lillehammer var så hyggelige at de lånte meg en NAD M15 prosessor de hadde stående. Dette er en av de mest aktuelle prosessorkandidatene på lista mi, så dette blir gøy. Har allerede lyttet en del, men kommer tilbake med flere inntrykk etterhvert.

Førsteinntrykket av lyden er kjempebra!

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her har du virkelig godt utstyr, men det viste du sikkert fra før av

Men kom gjerne med litt mer tilbakemeldinger om nad m15, har de virkelig skutt gullfuglen ?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Like fornøyd som meg, Marsboer?
    De auralexplatene må virkelig prøves, tenker jeg. Sliter også med vanskelig, asymmetrisk rom. Jeg hr også lekt med tanken på en til M25, faktisk. Kjøre en på hver side, biampet, og biampe senter på den ene, og drive bak med den andre. Men så var det de pengene da. Kjøpt ny bil til 450k i dag, så det blir nok litt tynt framover er jeg redd...
    Vær litt obs på en del tullete bugs og 'features' i NAD'en, forøvrig. Det er en super prosessor, men i forhold til Denon er det mye 'rare' løsninger. Som f.eks. at 'audio delay' ikke lagres når man skrur av forsterkeren. Jeg får heller ikke onscreen med noe annet videosignal enn 576i, alt over gir ødelagt OSD. Dette er forøvrig småplukk det er lett å lære seg å leve med, det hadde bare vært så enkelt for NAD å fikse, det er jeg helt sikker på. For LYDEN er det ingenting å si på, det er sikkert. Utrolig egentlig, at en såpass 'billig' løsning gir oss det vi vil ha på utstyret vårt. Kjempetommel i lufta fra meg i alle fall!

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er det bestemt... Jeg går stereo..