marsboers stereo (nye bilder #1465) - Side 74

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 74 av 74 FørsteFørste ... 4 14 24 34 44 54 64 70 71 72 73 74
Viser resultater 1,461 til 1,478 av 1478
    Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Skikkelig voksen senter det der. Slik det skal være.

Har forresten sendt deg en pm på sentralen med spørsmål om server.
    Jeg hadde aldri trodd at jeg skulle bli fornøyd med en center, men denne leverer faktisk varene lydkvalitetsmessig. Det låter åpent men samtidig naturlig. Faktisk er jeg overbevist om at det skyldes at hornløsningen i RF-7 II benyttes også i denne. Det låter nemlig på samme måten. Svært detaljert og åpent, men helt uten skarphet eller sjenerende resonanser.

Det virker imidlertid å finnes noe mer blandede opplevelser med forgjengeren RC-64 (jeg har II'ern) så det kan være noe i det som ble sagt på diverse forum ved lansering at II'ern skal være en bedre center lydkvalitetsmessig. Det største hornet i den nye II'er serien er i hvertfall meget vellydende.

Jeg skal se om jeg får svart på PMen din på sentralen i nærmeste fremtid. Forhåpentligvis før det har gått 4 måneder denne gangen

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har forresten også bestilt meg en Ipad 2 av den stusseligste typen (16GB, kun Wi-Fi) med docking. Den skal kun fungere som fjernkontroll for Squeezebox via applikasjonen SqueezePad, samt til lett surfing.
    Jeg har selvfølgelig ikke blitt noe apple-hue, men SqueezePad ser foreløpig ut til å være den fjernstyringsløsningen som virker mest optimal etter min smak i dag. Jeg stiller forøvrig absolutte krav til stabilitet, pålitelighet og funksjonalitet så vi får se hvor bra det fungerer.

marsboers stereo (nye bilder #1465)-ipad2-jpg

SqueezePad: Squeezebox + iPad = SqueezePad
    Der finnes det også YouTube demo-videoer.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte jeg skulle høre med datakongen.
    Har i dag en eldre 10/100 D-Link switch. Trenger en switch til som vil brukes til HTPC, TV og surround prosessor. Da kjøper jeg like godt en Gigabyte switch. Og da bør jeg vel skifte ut den gamle også. Er to slike rimelige bra nok eller kan det bli en flaskehals?
    LINKSYS BY CISCO SE2500 5-PORT GIGABIT SWITCH
    All dekoding av musikk og Blu-ray materialet blir gjort i HTPCen.

Intermediate gpt33 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Sted
    Trondheim
    Poster
    1,905
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Hei

Jeg bruker kun én anti-mode med Y-ledd.
    Den ene Fathomen står uten noen aktive innstillinger (slave-modus) og danner standarden for subkanalen. På den andre fathomen justerer jeg volum til den matcher den første suben for deretter å samkjøre subene mens jeg justerer fase hvor målet er å oppnå mest mulig gain totalt sett.
    Den innebyggede auto-PEQ kalibreringen i hver sub er deaktivert.

Når subene er justert inn sammen kjører jeg Anti-mode kalibreringen og til slutt justerer jeg volum og fase for subkanalen i forhold til resten på receiveren. Fase, dvs avstand, justerer receiveren når den kjører automatisk kalibrering mens jeg korrigerer volumet med db-måler i etterkant. Jeg blir ikke på noen måte fortrolig lydmessig med den automatiske romkorreksjonen så jeg kjører kun through i Straight-modus på Yamahaen. Ikke at jeg føler jeg trenger korreksjon med de nåværende høyttalerne. Jeg kjøpte trossalt høyttalere med spredningskontroll og bass som matcher rommet ihht erfaringer jeg har gjort meg over tid i stedet for å tukle med elektronisk korreksjon som jeg har prøvd med utallige ganger tidligere. I subområdet har jeg imidlertid vært smertelig klar over manglene man får uten noen form for avansert EQ helt siden jeg var så dum å selge min FBQ2496 for noen år siden. Anti-mode var således perfekt for meg siden jeg kun er ute etter nøytral bass som er likestilt volummessig med de øvrige kanalene uansett. Jeg trengte derfor ikke å ha muligheten for å skreddersy kurven så lenge korreksjonen i seg selv er effektiv nok til å ta problempeakene.
    Dette hørtes ut som en meget go og rimligere ide.
    Tror jeg skal teste dette når rommet mitt blir ferdig.

Titt gjerne innom byggetråden min:

http://avforum.no/forum/hvilket-utst...ost-324-a.html
    -Bladelius Idun - Bladelius S250 x 2 -Xindak Dac5 - Audio Physic Scorpio 25 -

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har det vært en del omveltninger i livet mitt siden siste oppdatering. På grunn av jobb har jeg flyttet fra Lillehammer til Lillestrømområdet. Jeg bor nå bare midlertidig (max 1. år) i en blokkleilighet i 4. etasje. Siden jeg ikke lenger har et dedikert gutterom som kan se jævlig ut, måtte jeg tilpasse oppsettet til å stå i ei stue med null sjanse for et optimalt surround og projektoroppsett. Jeg har jo litt respekt for det visuelle når det faktisk skal stå fremme så da er det jo en utfordring å sitte med de største høyttalerne i RF II serien i komplett surround. Ut gikk derfor alt av hjemmekinoutstyr og tilbake står kun stereooppsettet. Film er nå 100% tragisk i forhold til før. Sofaen er milevis unna sweetspot og jeg må nesten ha kikkert for å se 47" fra 2008 på 4.5 m der hvor jeg hadde 77" på 2.3m før. Men men.. litt må man jo ofre. Sjansen til å ha et ekte surroundoppsett med skikkelig bilde kommer forhåpentligvis før og ikke siden i ny bolig etterhvert. Det er likevel utrolig hvor raskt man blir vant til elendigheten.
    Det lydmessige i stereo derimot viser et stort potensiale. Helt klart med litt lite fylde nedover bassmessig i sweetspot, men dog med et enormt lydbilde med høy presisjon og realisme.

Uansett. Her er noen bilder fra oppsettet slik det står nå.

marsboers stereo (nye bilder #1465)-resized_img_1729-jpg

Her er den søte PCen som kjører en optimalisert installasjon av 64-bit Debian Linux med Music Player Daemon (mpd) som avspillingsprogramvare og real time kernel.
    Den har kun kommandolinjegrensesnitt og all administrasjon gjøres over nettverket via SSH. Mus, tastatur og skjerm trengs ikke.
    Maskinen trenger ikke å administreres etter at den er satt opp siden Debian er noe av det mest stabile som finnes av OS. Med mindre man tukler til alt på egenhånd, selvfølgelig. Den kan derfor behandles som en normal "black box" hvor av-på knappen er det eneste man trenger å bruke i det daglige.

Jeg hadde først et Fractal Design Array R2 kabinett på denne, men selv om jeg fikk dette kabinettet så godt som lydløst var det ikke helt lydløst. Samtidig var boksen både stor og svart og passet ikke inn utseendemessig. Derfor byttet jeg til et passivt kjølt design med kabinettet Streacom FC8 og en PicoPSU.
    Denne boksen har ingenting i seg som lager lyd. Ikke en gang en tendens til summing kan høres selv om man legger øret fysisk inntil chassis. I tillegg tar den seg meget godt ut, og vekten blir god og fin siden hele chassiset består av tykk aluminium.
    Kabinettet har ingen problemer med å håndtere maskinvaren jeg har.
    Maskinen er selvsagt lynrask med sin laveffekts Intel i3-CPU, 8GB RAM og en S-ATA3 SSD som drar ~500MB/s les og skriv.
    I tillegg har den hele 6 USB2.0 og 2 USB 3.0 tilgjengelige, samt DVI, HDMI og VGA utganger. Kort sagt alt man trenger uten å bloates ned med tull som WiFi, bluetooth og tilsvarende.

marsboers stereo (nye bilder #1465)-resized_img_1730-jpg

Fra toppen:
    - Digital transport: 64-bit Debian Linux MPD PC
    - DAC: Bryston BDA-1
    - Forforsterker: Marantz SC-11S1
    - Effekttrinn: Bryston 4B SST²
    - Strømregenerator: PS Audio Power Plant P5

marsboers stereo (nye bilder #1465)-resized_img_1732-jpg

Klipsch RF-7 II er jeg utrolig fornøyd med. Har hatt dem i over 1.5 år nå. Ser ut som en rølpete partyhøyttaler, men har en oppløsning og presisjon i kombinasjon med overskudd og råskap som jeg har blitt helt avhengig av.

marsboers stereo (nye bilder #1465)-resized_img_1734-jpg

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    marsboers stereo (nye bilder #1465)-resized_img_1735-jpg

marsboers stereo (nye bilder #1465)-resized_img_1738-jpg

M2Tech HiFace Two, et asynkront USB-SPDIF lydkort, sørger for å klokke ut data opp mot 24bit / 192kHz med høy klokkepresisjon. Kabelen er en RCA-BNC (BNC på DAC-siden) fra Blue Jeans Cable.

marsboers stereo (nye bilder #1465)-resized_img_1740-jpg

marsboers stereo (nye bilder #1465)-resized_img_1741-jpg

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    marsboers stereo (nye bilder #1465)-resized_img_1743-jpg

Dette effekttrinnet, Bryston 4B SST², er så bra at det redefinerte alle mine tidligere opplevelser med effekttrinn i eget anlegg. Det ser traust og kjedelig ut, men det er som å drikke vann fra det reneste kildevann å høre på dette. Vel og merke gitt at du ikke introduserer grums tidligere i kjeden.

marsboers stereo (nye bilder #1465)-resized_img_1747-jpg

marsboers stereo (nye bilder #1465)-resized_img_1750-jpg

Marantz SC11-S1 forforsterkeren byttet jeg til nå nylig for å få en volumkontroll med nøyaktighet og kanalbalanse som matchet den høye følsomheten i anlegget mitt mye bedre enn en løsning med potmeter. Byggekvaliteten er helt sinnsyk og det låter også bra.

marsboers stereo (nye bilder #1465)-resized_img_1752-jpg

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    marsboers stereo (nye bilder #1465)-resized_img_1753-jpg

Alle og enhver kan bli forskrekket av alt tåkepratet om man følger med på diskusjonene rundt Linux MPD og tilhørende optimaliseringer. Når PCen i tillegg kjører en nedstrippet rendyrket kommandolinjevariant er det vel så de fleste som vurderer en PC-basert løsning har løpt en annen vei for lengst.

Men det er nå faktisk slik at boksen klarer seg selv når den er satt opp. MPD oppleves best på iPad med programmet mPaD. Brukergrensesnittet mot avspillingsløsningen ser slik ut hos meg:

marsboers stereo (nye bilder #1465)-resized_img_1754-jpg

marsboers stereo (nye bilder #1465)-resized_img_1755-jpg

Til tross for all teknikken bak, er selve løsningen både pen og brukervennlig. Og ikke minst låter det kanon samtidig som det er dønn stabilt.

Intermediate ambiance sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    2,849
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lenge siden du droppet B&W?

Stilfullt oppsett du har satt sammen.

A.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ambiance
    Lenge siden du droppet B&W?

Stilfullt oppsett du har satt sammen.

A.
    Takk for det.

Har hatt RF-7 II i over ett og et halvt år.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette så veldig flott ut, både teknisk og utseendemessig. Sølv is the new black.

MPD; kanskje jeg burde testet ut det på en gammel MacMini jeg har liggende. Hva er min spec for å kjøre MPD?

BTW: Har du noen erfaring med nyere Primarekomponenter, marsboer?

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    MPD krever omtrent ingenting. Mange benytter f.eks ARM-baserte løsninger. Selv er jeg riktignok ikke fan av denne tilnærmingen.
    Hvis du sjekker ut Voyage MPD-tråden på hifisentralen så vil du se at brukeren "Man" er tungt involvert i MPD på Mac Mini.
    I tillegg har du wiki-siden min som tar for seg oppsettet jeg benytter meg av:

Hi-Fi Debian MPD USB transport - marsboer.net wiki

Primare har jeg ingen erfaring med i eget anlegg, bare korte lytter i andres anlegg. Med andre ord har jeg ingenting å bringe til bords her.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tiger: kjører ikke du bare hodetelefoner om dagen?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har kjørt hodetelefoner konstant i snaut to år, og stereoanlegg med Klipsch RF-63 i et drøyt år før det.

Head-fi er der det skal være, mens stereo er det på tide å flørte litt med igjen.

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pent oppsett og gode komponenter.

Well done!

Geir Arne

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Har kjørt hodetelefoner konstant i snaut to år, og stereoanlegg med Klipsch RF-63 i et drøyt år før det.

Head-fi er der det skal være, mens stereo er det på tide å flørte litt med igjen.
    Har bare et beskjedent oppsett basert på HD 800 og Lehmann Audio Black Cube Linear selv. Alternativt hodetelefonutgangen på Marantz-preen som faktisk har fått en hel del kjærlighet fra Marantz side om hovedanlegget er kilden.

På PCen er det et Asus Xonar STX lydkort inn i Lehmann som må gjøre nytten som kilde.

Dette fungerer også over middels bra for meg som ikke er bevandret overhodet blant andre hodetelefoner i den kvalitetsklassen.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som et sideprosjekt på den Debian baserte digitale transporten min har jeg nå aktivert airplay på den også. Hovedmotivasjonen var å få lyden fra spotify appen på iPaden til Debian-boksen. Dette er en grei måte å få enkel tilgang på ulike tjenester på linux-maskinen uten å dynge den ned i bloat eller *gisp* legge inn GUI og tilknytte skjerm, tastatur og mus.
    Det verste er at det faktisk fungerer! Dukker opp automatisk som en hvilken som helst annen airplay enhet. Vi får se hvor bra dette går over tid. Jeg noterer meg at airplay fra spotify dukker opp som 48kHz på DACen min. Med andre ord foregår det resampling ett eller annet sted, men til formålet er dette mer enn bra nok!

Jeg har faktisk brukt litt tid på dette med bonjour i nettet mitt i det siste for å få diverse tjenester til å fungere smoothest mulig mot min egen ipad og samboerens iphone 4, men uten å gå bort fra min ekstremt velfungerende og robuste linux-infrastruktur.

Det blir ikke enklere av at mitt nett er segmentert i LAN, WLAN, Servere og Internett. I tillegg har jeg et IPSec VPN nett mot et par eksterne servere og OpenVPN nett for VPN-klienter for meg selv når jeg ikke er hjemme. Bonjour baserer seg på multicast som ikke passerer routere, noe som gjør at dette går rett i dass med ordinære routere. Men siden jeg kjører Debian Linux på min dedikerte firewall/router PC så fikses dette enkelt. Avahi-daemon har nemlig nærmest unik støtte for en fin sak som heter avahi reflector. Det denne gjør er rett og slett å lytte på spesifiserte interface og replaye bonjour trafikken på de andre interfacene. Dette gjør at printere og airprint, autodeteksjon av mpd i mpad og airplay fungerer sømløst uansett på hvilket av nettene du er på og hvor tjenesten ligger lokalt hos meg.

I tillegg til airplay (kun lyd) på linux og bonjour replikering mellom subnett på kontrollert vis har jeg også dratt den enda litt lenger. Ved hjelp av printserveren i Linux, CUPS, og avahi, kan man nemlig automatisk annonsere alle printere som airprint printere. Dette fungerer også helt sømløst fra både ipad og iphone.
    Det morsomme med Cups og Sane (scanner) er at man kan få en standard USB-printer av gammel årgang til å bli et monstrum både med nettverskprinting, nettverkscanning og airprint annonsering via bonjour. Kort fortalt kan Cups/Sane kompensere for alle idiotiske svakheter dagens printere har. I tillegg er utskrift lynkjapt om det gjøres via http i stedet for smb, noe som også faktisk gir enkel mulighet for å printe ut over internett!
    I mitt tilfelle gjorde dette at jeg kunne omgå canons proprietære idiotiske broadcastbaserte deteksjonsalgoritme som gjorde at kun enheter på samme nett kunne detektere printeren på Windows-maskiner, uten mulighet til å spesifisere manuell IP. Dette fungerte svært dårlig i mitt nett hvor kablede og trådløse enheter er på separate nett. Med Cups kunne jeg endelig plassere printeren på nettet for fellestjenester og tilgjengeliggjøre den via http til alle som måtte ha behov i stedet. Dette gjør også at jeg faktisk kan printe ut fra hvor som helst over internett om jeg faktisk åpner opp for http-trafikk fra internett mot CUPS. Ganske så fascinerende med tanke på at printeren i seg selv ikke støtter noe av dette.
    Jeg bruker også nettverksscanning via SaneTwain mye for å få dokumenter og bilder inn i photoshop uavhengig av hvilken maskin jeg jobber på.

Kort fortalt er det morro å grave litt dypere og utnytte mulighetene som ligger der slik at det faktisk fremstår helt sømløst for brukerne uten å måtte gå på kompromiss med konfigurasjon og nerdefaktoren som trengs for helt optimal ytelse på andre områder i infrastrukturen (nettverket skal trossalt gjøre langt mer enn bare hifi og printing)

Intermediate grandiS sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    1,294
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pent Bryston så da langt fra kjedelig ut?? Syns den ser konge ut!! Stilren og rett og slett tøff

Kim
    DIY - Inconcert Miles - DIY Beyma 2x 12" -TPL150 Center | Klipsch |Denon | Sony HW50ES | Ps4 pro

Side 74 av 74 FørsteFørste ... 4 14 24 34 44 54 64 70 71 72 73 74

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •