marsboers stereo (nye bilder #1465) - Side 73

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 73 av 74 FørsteFørste ... 3 13 23 33 43 53 63 69 70 71 72 73 74 SisteSiste
Viser resultater 1,441 til 1,460 av 1478
    Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    Meget godt skrevet marsboer. Personelig som få!

Har selv testet litt DAC, og du verden å disse kan endre et anlegg . Din dac er dog i en prisklasse langt over min PS Audio . Jeg liker min best på 96khz, men jeg tror faktisk den ville blitt best med 192khz på f.eks BW som har litt "lunere" diskant og mer "rund" mellomtone enn mine Dali Helicon .

Godt vi har muligheter .
    Jeg regner med at Bryston har sine grunner for å velge og upsample CDens 44.1kHz symmetrisk til 176.4kHz i stedet for 192kHz.

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Meget spennende det du skriver Marsboer. Dette er noe jeg må grave dypere i.

Sitter også å vurderer en linux basert avspiller, er det noe du kunne demonstrert for meg? Er litt tull med win7 hos meg om dagen, så vurderer å teste noe nytt.

Geir Arne

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke noe problem å demonstrere. Men det man egentlig demonstrerer da er jo de ulike klientapplikasjonene. Selve "backend"-delen med mpd bare virker og leverer bit-perfect lyd hele tiden. Når det gjelder klientapplikasjoner er det mye hummer og kanari ute og går og det kommer vel ikke som noe sjokk at en av de beste er den man har på ipod/iphone, samtidig som det ser ut til å komme en grisetøff utgave spesiallaget for ipad snart også.

Her er en video som viser nåværende status på mpad, som den vil hete:

Makes No Sense At All » Blog Archive » MPaD screencast

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Ikke noe problem å demonstrere. Men det man egentlig demonstrerer da er jo de ulike klientapplikasjonene. Selve "backend"-delen med mpd bare virker og leverer bit-perfect lyd hele tiden. Når det gjelder klientapplikasjoner er det mye hummer og kanari ute og går og det kommer vel ikke som noe sjokk at en av de beste er den man har på ipod/iphone, samtidig som det ser ut til å komme en grisetøff utgave spesiallaget for ipad snart også.

Her er en video som viser nåværende status på mpad, som den vil hete:

Makes No Sense At All » Blog Archive » MPaD screencast
    Kunne jeg holdt meg unna alt som heter eple hadde jeg blitt glad. HATER det firmaet. Så Ipad vil jeg helst ikke ha, men kan godt bruke en laptop.

Men det var klientene jeg var interesert i. Hvilke og ikke minst hvorfor. Er veldig grønn på Linux - foreløpig.

Geir Arne

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ingen appleprodukter selv, så jeg bruker mpdroid på Android, gmpc på linux og qmpdclient på Windows i dag. Men jeg har ikke brukt løsningen noe mer enn et par uker så jeg regner med at det er mye å utforske på klientsiden enda.

Jeg kommer nok sannsynligvis til å anskaffe både en iphone og en ipad en gang i fremtiden. Disse skal ha et snevert bruksområde hvor smooth GUI er førstepri.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har akto endelig fått vært her og hentet filserveren. TheCableGuy kom også på et besøk for å sjekke ut lyden med den nye DACen. Selvfølgelig skulle jeg da demonstrere den store effekten ved å skifte mellom upsampling og ingen upsampling, men måtte selvfølgelig konkludere med at effekten nå var helt minimal. Jeg må med andre ord moderere utsagnet mitt fra det tidligere innlegget. Upsamplingen tilfører definitivt bare positive ting, men den store forskjellen i bassen var rett og slett ikke der nå.

Jeg begynte derfor å tenke på hva som hadde endret seg siden jeg gjorde siste seriøse sammenligning og kom på at jeg jo hadde byttet en helt ordinær analog signalkabel på 8m med en skikkelig 75ohm digital coax på 6m. Upsamplingen innebærer en reklokking av signalet og er en av mekanismene som skal sikre gode forhold for DACen selv om inputen er dårlig.

Som dere kanskje vet er det svært viktig å benytte korrekt kabel ved digital overføring. Den skal ha 75ohm impedanse og det må vanligvis være solid core for å tilfredsstille kravene. Kan det faktisk være at den analoge phono kabelen var så røten til formålet at det ble fremprovosert betydelig lydmessig "slafs" som ble eliminert om upsampling ble aktivert? Det er i hvertfall målbart at det digitale signalet ikke ser bra ut etter å ha passert feil kabeltype, men om dette påvirker det analoge signalet i særlig grad er vel omdiskutert.

Det kan jo også ha vært et hjernepuss på grunn av glede over en ny komponent, men jeg opplevde forskjellene så omfattende at jeg fant frem radioshack'en og begynte med sinustoner for å finne ut om noe faktisk manglet noe i bassområdet når upsampling ble aktivert.

Kanskje en kombinasjon av begge?

Uansett, upsampling er tingen, men forskjellene ble i hvertfall ikke opplevd som i nærheten så store nå i dag som sist. Men det har som sagt blitt byttet ut en totalt feil kabel til formålet siden sist.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott å være usikker på at det er "store" forskjeller, og faktisk innrømme det! Sånne tilbakemeldinger er mye mer verdt enn alle "store ovasjoner" om hvor fantastisk "mitt nye hifikjøp" er. Kudos Marsboer! Du skriver bra om dagen, og jeg følger tråden din med stor interesse

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    Flott å være usikker på at det er "store" forskjeller, og faktisk innrømme det! Sånne tilbakemeldinger er mye mer verdt enn alle "store ovasjoner" om hvor fantastisk "mitt nye hifikjøp" er. Kudos Marsboer! Du skriver bra om dagen, og jeg følger tråden din med stor interesse
    Jeg har lært over tid at det å lure seg selv bør man slutte med om god lyd er målet.

Lyden er jeg forøvrig fornøyd med om dagen. Det kan selvfølgelig bli bedre, men gitt mitt rom, min økonomi og mine lydmessige preferanser er jeg faktisk meget fornøyd med den engasjerende helheten anlegget i dag presterer uansett sjanger og opptakskvalitet. Stereodelen av anlegget har faktisk kostet meg under 100k totalt (DAC, pre, effekt og høyttaler) og jeg mener jeg har fått særdeles god valuta for pengene uten noen gapende hull eller store kompromisser til daglig bruk for en person uten musikk som hovedprioritet.

Jeg gleder meg faktisk over at jeg er ferdig med innkjøp og innkjøring av komponenter for denne gang. Det skal bli godt å kunne lytte (etterhvert) på litt musikk igjen uten å automatisk gjennomanalysere lydbildet etter forskjeller og mulige forbedringer.

Active
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En ting er at du skriver godt, men det er faktisk fascinerende å høre på når du snakker om anlegget ditt også. Legger jo merke til at du har kommet et par hakk lengre enn min tankegang når det gjelder lyd og teknikken bak det, og man får jo lyst til å utvide sin egen viten om emnet. Det er fortsatt mange sider ved denne hobbyen som jeg ikke har rørt...

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg gleder meg faktisk over at jeg er ferdig med innkjøp og innkjøring av komponenter for denne gang. Det skal bli godt å kunne lytte (etterhvert) på litt musikk igjen uten å automatisk gjennomanalysere lydbildet etter forskjeller og mulige forbedringer.
    I mine ører er nettopp dette essensen. Thumbs up.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden Transporteren min har generert ca null interesse på bruktmarkedet har jeg bestemt meg for å sette den inn i hodetelefonriggen på PCen. Den har ligget til salgs en stund, men jeg har for å være helt ærlig ikke gjort en innsats heller siden jeg egentlig ikke har lyst til å selge den med tanke på ytelse kontra salgssum.

Dette oppsettet har lidd stor DAC-nød etter at STX-kortet ble tatt ut av PCen her og satt inn i Linux-maskina som digital transport for hovedanlegget. Det integrerte lydkortet låter så fattig på klangfarger, udynamisk og uoppløst at det er en skam! Jeg kan imidlertid gledelig rapportere at det er slutt på å høre enhver PC-operasjon fra akkurat dette integrerte lydkortet i hvertfall, så fremskritt har det vært de siste årene.

Siden jeg bare kan forvente å få rundt 7-8k for Transporteren får jeg neppe tak i en bedre DAC til samme sum uansett (for meg som er stor tilhenger av dokumentert ytelse vel og merke...).

Det er unødvendig å si at dette ble særdeles vellykket.

Kjeden er da:
    Slimdevices Transporter -> Lehmann Audio Black Cube Linear -> Sennheiser HD250 linear II

Med dagens oppsett er det bare HD800 jeg "mangler" for å få helt ro i sjela.
    Jeg hadde HD650 side om side med HD250 linear II i et par år, men HD650 låter rett og slett matt og lukket sammenlignet med disse. Jeg prøvde å overtale meg selv hele tiden at HD650 var bedre men ble til slutt så lei av dem at jeg solgte dem til en rimelig penge.

HD250 linear II er jo også av flere regnet som noe av det bedre Sennheiser har laget, men jeg regner med at HD800 slår disse grundig ned i støvlene. De er i utgangspunktet laget for monitorbruk og er hakket for pågående i øvre mellomtone til å være helt perfekte.

Newcomer Tropp sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du tenkt Stax? HD800 har ikke stort å stille opp med i konkurranse med noen mellombra Stax!

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tropp
    Har du tenkt Stax? HD800 har ikke stort å stille opp med i konkurranse med noen mellombra Stax!
    Jeg har ikke tenkt Stax nei. Jeg skulle gjerne hatt det også, men head-fi har ikke nok prioritet her hos meg. Jeg trenger noe som er brukbart til avslapping foran PCen. PCen er ikke rett sted for meg for musikalsk fordypning slik som i hovedanlegget. Jeg tenker ikke da på kvaliteten, men på lyttesettingen.

HD800 får helt utrolig gode tilbakemeldinger. Om dette skyldes at de ikke har hørt Stax eller at begge løsninger er særdels gode på sine egne måter vet jeg ikke.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...har ikke stort å stille opp med i konkurranse med noen mellombra Stax!
    :lol:

Marsboer: Jeg vil anbefale f. eks. linket tråd for nyanser. Hopp over side 1 og 2, som bare er surr. Innleggene fra side 3 og utover gir mer verdi: Sennheiser HD800 vs STAX SR-007II

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du sjekket priser på Torus Power produkter marsboer? Synes jeg så at du vurderte å prøve noe slikt. Er nysjerrig på noe slikt selv. Slik jeg har forstått så bruker Torus Power en lisensiert teknologi fra SurgeX og SurgeX bruker selv en nyere og bedre teknologi. Men så tyder alt på at Torus Power har en del andre egenskaper i sine produkter, men har ikke blitt helt klok på hva det. De har også modeller som takler mer watt. SurgeX sine produkter har en veldig levelig pris.
    http://www.procom.no/signalbehandlin...produkter.html

SurgeX is the original holder of the patents... Zero Surge and Torus licensed the technology from SurgeX. Zero Surge and Torus are based on the first generation of SurgeX products. From the presentation i saw, SurgeX has gone on with further technological advancements.

Anyhow, I'm positive that ZeroSurge has the 1989 original series mode patent, but I'm not sure if SurgeX has added something that ZeroSurge is now licensing back? Torus takes it more the audiophile route with balanced power, adding a massive Toroidal tranny and an equally big price tag. But they sure are pretty.
    Det bør være en lydmessig forbedring dersom man skal bruke mye penger på det synes jeg. Er det kun til bruk for beskyttelse, finner man langt rimeligere løsninger.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Har du sjekket priser på Torus Power produkter marsboer? Synes jeg så at du vurderte å prøve noe slikt.
    Beklager *litt* sent svar, men er lite innom avforum om dagen.
    Jeg har ikke vurdert dette noe videre nei, så jeg har ingen ting å bidra med her.
    Jeg har forøvrig slått fra meg dette helt etter at alle problemer jeg har hatt forsvant med helt nytt sikringsskap, en oppsplitting av én 10A kurs til to 13A kurser med ordentlig jording i hjemmekinoen samt at at jordfeilen i nabolaget ble fikset.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har forøvrig ikke skjedd så mye endringer i det siste.
    Bytta ut min gamle trauste Pioneer BDP-51FD blu-ray spiller med Panasonic DMP-BDT310. En fantastisk oppgradering rent bruksmessig. Dessverre bråker drivverket ganske mye og spilleren har ingen eierglede kontra Pioneeren, men jeg er virkelig fornøyd med spilleren for skarve 2000,-.

I tillegg har jeg satt inn en dedikert AV-rack switch, siden både Yamaha-receiveren, Transporter og Blu-ray spilleren trenger nett.

Valget falt på denne (fordi den har management og det står Cisco på den... )
    Komplett.no - Cisco SB 200 8 x Gigabit Switch

Cisco SB200. Alle spor av Linksys er borte på denne switchen, både i navn, GUI og ellers. Config'ene heter til og med startup-config og running-config. Men uten CLI

I tillegg kjøpte jeg en Anti-mode 8033C. Etter omrokkering av subene der hvor jeg før ville fått elendig lyd fordi jeg ville hatt en peak både ved 30Hz, 50hz og 60Hz sånn ca, men ingen dip-er, så medfører jo alle disse peakene med Anti-mode kun en mengde overskudd

Endelig føler jeg at jeg får virkelig utnyttet potensialet i mine doble Fathom sub'er som frem til nå i mitt rom (avhengig av plassering) enten har gitt bra med trøkk, men elendig lyd, eller god lyd men null fysisk trøkk (jeg har benyttet sistnevnte plassering i lang tid nå).
    Fathoms innebyggede automatiske ettbånds PEQ-korreksjon er tragisk og ikke nok, og Yamahaens er alt for grov. Med anti-mode har jeg fått i pose og sekk.
    En sub er plassert der midbassen låter bra men uten trøkk og den andre er plassert der det er skikkelig skyv. Tilsammen ble dette utrolig bra når anti-mode sager bort ressonansene! Godt å endelig få på plass den siste brikken i puslespillet. Både stereo og surroundlyden har fungert svært bra, i tillegg til bildet, men subsystemet har altså vært under pari i forhold til subene jeg har tilgjengelig.

Et lite bilde jeg tok her om dagen (før flytting av den ene suben):

marsboers stereo (nye bilder #1465)-ac208dab23de33178c3bbc09d1fa4174-jpg

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beklager *litt* sent svar, men er lite innom avforum om dagen.
    Jeg har ikke vurdert dette noe videre nei, så jeg har ingen ting å bidra med her.
    Jeg har forøvrig slått fra meg dette helt etter at alle problemer jeg har hatt forsvant med helt nytt sikringsskap, en oppsplitting av én 10A kurs til to 13A kurser med ordentlig jording i hjemmekinoen samt at at jordfeilen i nabolaget ble fikset.
    Har lagt det på is jeg også. Og kommer nok heller til å kikke på produkter som selges til industri/sykehus når jeg skal vurdere å gjøre noe med strømmen.

Bra å høre at du fant en løsning på plassering og justering av suber. Et godt integreringsverktøy er nok et must.
    Skikkelig voksen senter det der. Slik det skal være.

Har forresten sendt deg en pm på sentralen med spørsmål om server.

Active
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

I tillegg kjøpte jeg en Anti-mode 8033C. Etter omrokkering av subene der hvor jeg før ville fått elendig lyd fordi jeg ville hatt en peak både ved 30Hz, 50hz og 60Hz sånn ca, men ingen dip-er, så medfører jo alle disse peakene med Anti-mode kun en mengde overskudd

Endelig føler jeg at jeg får virkelig utnyttet potensialet i mine doble Fathom sub'er som frem til nå i mitt rom (avhengig av plassering) enten har gitt bra med trøkk, men elendig lyd, eller god lyd men null fysisk trøkk (jeg har benyttet sistnevnte plassering i lang tid nå).
    Fathoms innebyggede singel PEQ-korreksjon er tragisk og ikke nok, og Yamahaens er alt for grov. Med anti-mode har jeg fått i pose og sekk.
    En sub er plassert der midbassen låter bra men uten trøkk og den andre er plassert der det er skikkelig skyv. Tilsammen ble dette utrolig bra når anti-mode sager bort ressonansene! Godt å endelig få på plass den siste brikken i puslespillet. Både stereo og surroundlyden har fungert svært bra, i tillegg til bildet, men subsystemet har altså vært under pari i forhold til subene jeg har tilgjengelig.
    Bruker du Antimoden koblet til begge subene? Fungerer dette greit? Jeg Vurderte en Anti Mode 8033S Stereo, men man trenger kanskje ikke det?

AVshop.no / DSPeaker Anti Mode 8033S Stereo Subwoofer Autoequalizer

Takker for svar!

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BigT
    Bruker du Antimoden koblet til begge subene? Fungerer dette greit? Jeg Vurderte en Anti Mode 8033S Stereo, men man trenger kanskje ikke det?

AVshop.no / DSPeaker Anti Mode 8033S Stereo Subwoofer Autoequalizer

Takker for svar!
    Hei

Jeg bruker kun én anti-mode med Y-ledd.
    Den ene Fathomen står uten noen aktive innstillinger (slave-modus) og danner standarden for subkanalen. På den andre fathomen justerer jeg volum til den matcher den første suben for deretter å samkjøre subene mens jeg justerer fase hvor målet er å oppnå mest mulig gain totalt sett.
    Den innebyggede auto-PEQ kalibreringen i hver sub er deaktivert.

Når subene er justert inn sammen kjører jeg Anti-mode kalibreringen og til slutt justerer jeg volum og fase for subkanalen i forhold til resten på receiveren. Fase, dvs avstand, justerer receiveren når den kjører automatisk kalibrering mens jeg korrigerer volumet med db-måler i etterkant. Jeg blir ikke på noen måte fortrolig lydmessig med den automatiske romkorreksjonen så jeg kjører kun through i Straight-modus på Yamahaen. Ikke at jeg føler jeg trenger korreksjon med de nåværende høyttalerne. Jeg kjøpte trossalt høyttalere med spredningskontroll og bass som matcher rommet ihht erfaringer jeg har gjort meg over tid i stedet for å tukle med elektronisk korreksjon som jeg har prøvd med utallige ganger tidligere. I subområdet har jeg imidlertid vært smertelig klar over manglene man får uten noen form for avansert EQ helt siden jeg var så dum å selge min FBQ2496 for noen år siden. Anti-mode var således perfekt for meg siden jeg kun er ute etter nøytral bass som er likestilt volummessig med de øvrige kanalene uansett. Jeg trengte derfor ikke å ha muligheten for å skreddersy kurven så lenge korreksjonen i seg selv er effektiv nok til å ta problempeakene.

Yamahaens auto-korreksjon ville ikke korrigere en eneste db noe som helst sted i subområdet etter at jeg satte anti-mode inn i subkjeden, så det er helt tydelig at den virkelig gjør jobben sin rent målemessig, i tillegg til at det selvfølgelig høres bra ut.

Side 73 av 74 FørsteFørste ... 3 13 23 33 43 53 63 69 70 71 72 73 74 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •