marsboers stereo (nye bilder #1465) - Side 7

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 7 av 74 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 17 27 37 47 57 67 ... SisteSiste
Viser resultater 121 til 140 av 1478
    Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Et lite matematisk regnestykke forteller meg hva det er som forårsaker peaken ved 53,6hz.

Hvis jeg tar lydens hastighet ved romtemperatur (21 grader) og deler det på frekvensen får jeg en lengde:

344m/s dividert med 53,6hz gir meg 6,41m noe som tilsvarer bredden på rommet mitt. Bredden er altså synderen her. Det er jo egentlig ganske vanskelig å fjerne bredden på rommet, mtp at en annen bredde sikkert bare ville innføre en annen problemfrekvens??

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne er kjekk Room Mode Calculator. Hva med å bruke et eksternt variabelt delefilter til å ta seg av delingen, heller enn en prosessor?

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg slukker alle iøynefallende lys, setter meg godt til rette i godstolen og fikler med knappen på siden så fotstøtten felles ut. Ahhh.. dette er godt.
    Øynene mine hviler på et gedigent syn. 802Ds massive men diskré siluetter i det halvmørke rommet skuler rett bort på meg under 3 meter unna. Mellom disse står de episke sorte monoblokkene med sin blankpolerte front og sin svakt lysende blå logo. En e... for electrocompaniet. I midten står dirigentene halvveis skjult i mørket. Kun de to VU-metrene på Transporteren samt stillheten indikerer at det her ikke spilles musikk.
    Hendene mine finner fjernkontrollen og begynner å bla i musikken. Transporteren reagerer lynkjapt på mine minste kommandoer.
    Få sekunder senere oppstår magien....stille.....lydløs som en snikende katt, men likevel så kraftfullt. Luften rundt meg starter på forundelig vis å gjenskape en fordums scene fylt til randen med musikere. Høytalerne gir ingen indikasjon av å spille. Det er selve luften som har våknet til live..
    Jeg har opplevd dette hundre ganger før, men blir alltid like fascinert.

Jeg transporteres tilbake til 1967. Nærmere bestemt opptaket av Carl Orffs Carmina Burana. Den eminente "Fortuna Plango Vulnera" avspilles.
    Et mannskor står plutselig foran meg - den individuelle korists bidrag høres klart. Tempoet er rolig, likevel er det noe med rytmen som drar i gang smånervøse rykninger i begge føtter. Jeg får lyst på mer!
    Carl Orff svarer ved å trøkke til en anseelig mengde kvinnelige korister fra den andre siden av lydbildet. Koret danner episke proporsjoner. Hele lydbildet fylles til randen! Blåsere og slagverk hamrer til for full styrke og føttene rykker vilt. Det hele roes så ned og begynner på nytt.. Jeg vet hva som kommer og jeg nyter opplevelsen med både kropp og sjel!

Neste spor ut er Estuans Interius. Føttene er i gang umiddelbart. En enslig tenor står med ett foran meg perfekt støttet opp av symfoniorkesteret styrt med jernhånd av Eugen Jochum. Refrenget kommer og jeg kjenner gåsehuden komme - den totale nytelse er et faktum!

Det er på tide med noe tyngre og Metallicas No Leaf Clover hentes lynkjapt frem via Transporteren. VU metrene indikerer at de her er mere liv. Denne starter også rolig, før slagverkene og elgitaren slår inn. Jeg vet hva som kommer og gleder meg vilt! Jeg er sikker på at hver streng veier 20 kg, for dette låter massivt og tungt. Akkurat slik det skal være. Den akkurat passe macho men meget musikalske stemmen til James Hetfield oppstår i luften rett foran meg. Gitarriffene går på løpende bånd langt ute til høyre en plass, men likevel så nærme. Høydepunktet er den aller siste gitarsoloen mot slutten. Dette er mitt nirvana!

Plutselig slår det meg at jeg faktisk ikke har prøvd hva anlegget virkelig er god for. Rammsteins Amour dras frem av biblioteket. Av alle sanger.
    Volumet går opp.. Dette begynner å bli brutalt.. Men høytalerne bare ler av meg. Jeg drister meg til å passere videre ut i ukjent territorium. Volumet passerer langt utover kjente grenser og jeg tør rett og slett ikke mer. Men lyden! Den totale uanstrengthet! Der hvor tidligere erfaring tilsier at bassen blir hul og fraværende kaster EC-blokkene skam på alle forventninger. Det virker som om det er først nå de får puste, og de bare ber om mer!
    Der hvor jeg er sikker på at det ikke er mer å hente drar de fram strømreserver fra en bunnløs brønn. Det er akkurat som om de skrur inn fokusen på bassen og stortrommene går fra å tilføre rytme til å bli slegger som starter og stopper lynkjapt med kraften fra hele den amerikanske hær og litt til. Stolryggen går over til å være en direkte forlengelse av basstrommen!
    Skarptrommeslagene treffer med en slik kraft at det er komplett umulig å la være å blunke. Det merkelige er at ørene ikke oppfatter dette som skarpt. Mellomtonen har rett og slett blitt fysisk! Hver minste vibrasjon i stemmebåndene til Der Grosse Deutcher foran meg kjennes på kroppen.

Plutselig kommer noen inn utgangsdøren. Det er min samboer. Volumet går ned og mobilen plukkes opp. En melding ligger klar og min første naboklage er et faktum. De sleit visst med å få lagt barna når hele huset vibrerte.

Jeg bor i enebolig....

Ørene mine ringer som kirkeklokker på en søndag, men det føltes likevel ikke slitsomt når jeg spilte. Det blir likevel lenge til neste gang. Hørselen er fin å ha om ti år også..

Er dette beskrivelsen av den perfekte lyd?
    Nei.
    Det er beskrivelsen av en utrolig fornøyd eiers opplevelser!

Mvh
    marsboer

Intermediate ruxxy sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    1,612
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Jeg slukker alle iøynefallende lys, setter meg godt til rette i godstolen og fikler med knappen på siden så fotstøtten felles ut. Ahhh.. dette er godt.
    Øynene mine hviler på et gedigent syn. 802Ds massive men diskré siluetter i det halvmørke rommet skuler rett bort på meg under 3 meter unna. Mellom disse står de episke sorte monoblokkene med sin blankpolerte front og sin svakt lysende blå logo. En e... for electrocompaniet. I midten står dirigentene halvveis skjult i mørket. Kun de to VU-metrene på Transporteren samt stillheten indikerer at det her ikke spilles musikk.
    Hendene mine finner fjernkontrollen og begynner å bla i musikken. Transporteren reagerer lynkjapt på mine minste kommandoer.
    Få sekunder senere oppstår magien....stille.....lydløs som en snikende katt, men likevel så kraftfullt. Luften rundt meg starter på forundelig vis å gjenskape en fordums scene fylt til randen med musikere. Høytalerne gir ingen indikasjon av å spille. Det er selve luften som har våknet til live..
    Jeg har opplevd dette hundre ganger før, men blir alltid like fascinert.

Jeg transporteres tilbake til 1967. Nærmere bestemt opptaket av Carl Orffs Carmina Burana. Den eminente "Fortuna Plango Vulnera" avspilles.
    Et mannskor står plutselig foran meg - den individuelle korists bidrag høres klart. Tempoet er rolig, likevel er det noe med rytmen som drar i gang smånervøse rykninger i begge føtter. Jeg får lyst på mer!
    Carl Orff svarer ved å trøkke til en anseelig mengde kvinnelige korister fra den andre siden av lydbildet. Koret danner episke proporsjoner. Hele lydbildet fylles til randen! Blåsere og slagverk hamrer til for full styrke og føttene rykker vilt. Det hele roes så ned og begynner på nytt.. Jeg vet hva som kommer og jeg nyter opplevelsen med både kropp og sjel!

Neste spor ut er Estuans Interius. Føttene er i gang umiddelbart. En enslig tenor står med ett foran meg perfekt støttet opp av symfoniorkesteret styrt med jernhånd av Carl Orff. Refrenget kommer og jeg kjenner gåsehuden komme - den totale nytelse er et faktum!

Det er på tide med noe tyngre og Metallicas No Leaf Clover hentes lynkjapt frem via Transporteren. VU metrene indikerer at de her er mere liv. Denne starter også rolig, før slagverkene og elgitaren slår inn. Jeg vet hva som kommer og gleder meg vilt! Jeg er sikker på at hver streng veier 20 kg, for dette låter massivt og tungt. Akkurat slik det skal være. Den akkurat passe macho men meget musikalske stemmen til James Hetfield oppstår i luften rett foran meg. Gitarriffene går på løpende bånd langt ute til høyre en plass, men likevel så nærme. Høydepunktet er den aller siste gitarsoloen mot slutten. Dette er mitt nirvana!

Plutselig slår det meg at jeg faktisk ikke har prøvd hva anlegget virkelig er god for. Rammsteins Amour dras frem av biblioteket. Av alle sanger.
    Volumet går opp.. Dette begynner å bli brutalt.. Men høytalerne bare ler av meg. Jeg drister meg til å passere videre ut i ukjent territorium. Volumet passerer langt utover kjente grenser og jeg tør rett og slett ikke mer. Men lyden! Den totale uanstrengthet! Der hvor tidligere erfaring tilsier at bassen blir hul og fraværende kaster EC-blokkene skam på alle forventninger. Det virker som om det er først nå de får puste, og de bare ber om mer!
    Der hvor jeg er sikker på at det ikke er mer å hente drar de fram strømreserver fra en bunnløs brønn. Det er akkurat som om de skrur inn fokusen på bassen og stortrommene går fra å tilføre rytme til å bli slegger som starter og stopper lynkjapt med kraften fra hele den amerikanske hær og litt til. Stolryggen går over til å være en direkte forlengelse av basstrommen!
    Skarptrommeslagene treffer med en slik kraft at det er komplett umulig å la være å blunke. Det merkelige er at ørene ikke oppfatter dette som skarpt. Mellomtonen har rett og slett blitt fysisk! Hver minste vibrasjon i stemmebåndene til Der Grosse Deutcher foran meg kjennes på kroppen.

Plutselig kommer noen inn utgangsdøren. Det er min samboer. Volumet går ned og mobilen plukkes opp. En melding ligger klar og min første naboklage er et faktum. De sleit visst med å få lagt barna når hele huset vibrerte.
    Jeg bor i enebolig....

Ørene mine ringer som kirkeklokker på en søndag, men det føltes likevel ikke slitsomt når jeg spilte. Det blir likevel lenge til neste gang. Hørselen er fin å ha om ti år også..

Er dette beskrivelsen av den perfekte lyd?
    Nei.
    Det er beskrivelsen av en utrolig fornøyd eiers opplevelser!

Mvh
    marsboer

Aaah, slik entusiasme! Hvilken beskrivelse av følelsene en får via High Fidelity - Perfekt.

Alltid litt surt å få klager, men så godter en seg i ettertid med hvor godt det låt, og det faktum at du får oppleve det igjen så snart anledningen byr seg

Råder deg til å teste ut oppsettet med Andy Mckee - Common Ground fra Transportern... Musikken er pure nytelse, ifra ett skikkelig oppsett er det musikk, ikke lyd.

Alt i hifi-verden er Subjektivt, og du får klart frem at du har oppnådd det uoppnåelige for de fleste - Stå på Marsboer

Newcomer littdessperat sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

heftig..

følte nærmest at jeg satt ved siden av deg du testa "litt"
    du skriver på en sånn engasjerende måte.

og grattis.. har utvikla seg ganske bra for deg på rimelig kort tid.

satser på at du smiler litt når du er på jobb og tenker på hva som venter hjemme.
    og da tenker jeg ikke bare på samboeren din.

ps. hva med støyskjerm mot naboen..

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra dere likte min lille skildring
    Synes det er viktig å få frem hvorfor hi-fi er så morro inniblant alt det tekniske med kurver, hdmi versjoner, kalibrering o.l i alle retninger.

Jeg skal se om jeg kan få testet musikkforslaget. Alltid givende å utvide musikkhorisonten!

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gikk til innkjøp av en PS3 40gb her om dagen, og så langt må jeg si meg meget imponert både på DVD og Blu-ray.
    Den er svært stillegående og kvaliteten er meget bra på bildet. Blu-ray oppfattes så godt som akkurat like raskt som DVD.
    DVD oppskaleringen fungerer også meget bra. Bildet er nok ikke riktig så skarpt som med Denon DVD1930, men det er mye mindre støy så helhetlig sett synes jeg bildet er bedre også på DVD med PS3. Jeg får mer inntrykk av dybde.

I tillegg gjør den pianosvarte PS3'en seg utrolig mye bedre i racket enn den stygge Denon spilleren. Jeg kjøpte blu-ray fjernkontrollen siden jeg kun skal bruke den til film, og denne har fungert svært bra - og jeg slipper inntrykket av å sitte med en konsoll, noe jeg synes er litt jalla..

Har i tillegg forsket mer på bassen min. Jeg har nå funnet ut hva jeg egentlig er ute etter. Bassen på PC-høytalerne mine gir akkurat den type bass jeg synes mangler litt i stereoanlegget. Selvsagt med mange andre svakheter, men akkurat den spenstige mellombassen er tilstede.
    For å finne ut hva dette skyldes målte jeg likegodt frekvensresponsen på pc-høytalerne mine

Her er frekvensresponsen fra pc-høytalerne (Logitech 2.1 THX sett)
    marsboers stereo (nye bilder #1465)-kk-jpg

Anlegget:
    marsboers stereo (nye bilder #1465)-ling-jpg

Her er det helt klart dip-ene jeg har som dreper lyden. Det er tydelig at jeg er ute etter mye mer nivå mellom 30 og 50hz, selv om pc-anlegget har litt i overkant her. Med andre ord hadde det gjort seg å få dempet 53.6 hz peaken samt blitt kvitt dipene. Og kanskje også lagt på en liten boost, men denne kan jo gjennomføres helt ned til dypbassen
    Den eneste reelle muligheten jeg ser her er faktisk sub'er, siden EQ neppe blir kvitt dipene uten å bli helt merkelig.
    Det fine er at problemfrekvensene ligger så lavt som 30-50hz og opp til 80hz. Midt i blinken for en separat tunet sub eller to.
    Nå vet jeg akkurat hva jeg er ute etter også, noe som gjør det mye lettere.

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grattis med ny ps3, vurderer faktisk samme løsning som deg selv, enten det eller htpc.

Snedig måte å finne ut hvor bass problemene lå, kanskje flere her må måle pc høytalerne sine.

Intermediate ruxxy sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    1,612
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Setter du opp mikrofon og bruker noe Software fra PC når du gjør slike målinger?

Lekker respons på anlegget ditt Kan tenke meg hvor bra dette spillet når jeg ser kurven på 20 Hz

Er det ikke irriterende å ha en ekstra kontroll for PS3?! Jeg MÅ finne en eller annen IR device som kan hjelpe min Logitech Harmony 885!

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker en Behringer ECM8000 som går inn på et EMU 0404 USB lydkort som igjen går inn på en laptop. Bruker Room EQ wizard til å utføre målingene.

Jeg liker faktisk å ha en egen kontroll til DVD/Blu-ray, men vet ikke hvorfor
    Synes det er ganske lettvint. I tillegg er den ikke retningsbestemt siden den bruker bluetooth noe som gjør at jeg slipper å løfte armene, og dermed kan overgi meg til den totale latskap under film

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg brukte søndagen til å eksperimentere med romkorreksjon, og da spesifikt Inguz. For de uinnvidde så er Inguz en plugin til Slimserver som benyttes av Transporter og Squeezebox. Det fine med denne er at den er gratis og at den integreres perfekt når den først er satt opp. Det vil si at all musikk som avspilles via SB/Transporter vil være romkorrigert. I tillegg kreves det ingen flere bokser eller flere forringende ledd i lydkjeden. Romkorreksjonen er fullstendig fullverdig, det vil si frekvenskorrigering, fase og tidskorreksjon. I tillegg tilbys ordinær EQ, balanse o.l for de som ikke er interessert i selve romkorreksjonen. Det som imidlertid faktisk gjør denne brukbar i motsetning til f.eks Audyssey slik den er implementert i Denon receiverne er mulighetene til å lage en helt egen target-curve. Dette er genialt for meg siden jeg er ute etter en liten boost ved 30-50hz.

Det er imidlertid to ulemper.
    1. Den fungerer selvsagt ikke dersom Transporteren kun brukes som DAC som den i mitt tilfelle gjør ved DVD/BR avspilling. Dette skyldes at signalet da ikke kommer fra Slimserver slik som ved musikkavspilling

2. Selve prosessen med måling (med Audacity, genial gratis lydsoftware) og prosessering (med DRC, også gratis) av korreksjonsfilene er komplisert og med mange fallgruver. Når man imidlertid først har fått et par gode målinger og har gjennomført prosessen korrekt i henhold til instruksjonene på websiden er det planke å leke seg med ulike target-kurver o.l. Men brukervennlig blir det aldri. Jeg lagde meg et .cmd script noe som gjør det enkelt å eksperimentere. Det å bruke selve romkorreksjonen på SB/Transporteren når alt er ferdig satt opp er imidlertid svært brukervennlig siden rommkorreksjonen er integrert på en enkel måte i menyssystemet.

Mine første forsøk med denne har vist seg meget fruktbare. Lyden ble på nesten alle måter bedre. Det eneste jeg ikke er helt sikker på er at stemmer ble mye klarere, men heller ikke med så mye brystkasse som før. Om dette skyldes at det var "feil" før vet jeg ikke, og jeg vet heller ikke om det ene utelukker det andre, dvs enten fullstendig klarhet uten massiv brystkasse eller omvendt. Imidlertid liker jeg det jeg hører, og siden target-kurven enkelt kan tilpasses ved å redigere en tekst-fil burde det være mulighet for å finne den lyden jeg ønsker.

Det positive var at det overhodet ikke var noe bokselyd til stede. Lyden virker mer naturlig enn jeg noen gang fikk til med Audyssey-korreksjonen. Jeg føler kanskje at det er en noe "kunstig" klarhet over det hele, men jeg tror dette kanskje er jeg som trenger litt tilvenning. Opplevelsen var ihvertfall en enda sterkere romfølelse hvor detaljene kommer enda mer frem, stemmer ble klarere om enn noe spinklere enn før (men ikke noe krise). Instrumenters egenklang blir tydeligere. I tillegg ble bassen renere med mere tyngde etter at jeg la til en noe avrundet house-kurve i bunn

Jeg har ikke helt bestemt meg hva jeg liker best, men det er ingen tvil om at romkorreksjonen nesten utelukkende gjør noe positivt så lenge jeg ikke overdriver (dvs "soft" romkorreksjon i forhold til f.eks "insane" som i mye sterkere grad prøver å flate ut alle ujevnheter, men da med lydmessige konsekvenser som alltid vil kunne oppstå med overdreven digital korreksjon)
    I tillegg til at jeg gjerne skulle funnet ut hvordan jeg gir særlig kvinnestemmer noe mer fylde så har jeg også et annet mulig problem. Cymbaler føles for lette. Det vil si at de kun høres ut som en slank ssss-lyd i stedet for en tyngre shhhh som føles lavere i frekvens. Problemet er at jeg ikke vet hva som er riktig. Den "tunge" eller den "lette" varianten

Hvis noen har noen hint om hvilke frekvenser jeg bør redigere på target-kurven for å få mer fylde og trøkk på kvinnestemmer så tar jeg gjerne i mot tips.

Linker:
    inguz audio > room correction
    Audacity: Free Audio Editor and Recorder

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette var veldig spennende ! Det hadde vært veldig viktig for mange å vite hvordan du har klart å gå gjennom denne prosessen. Kanskje kunne du lage en mini-guide ?

Jeg leser at du er veldig opptatt at lyden skal være riktig. Jeg synes at lyd skal være moro først! Betyr det at det ikke blir helt 100% riktig så spiller det ikke noe rolle. Liker du bedre med litt mer der og litt mindre der så gjør du det.

Har du prøvd å spille musikken din på PC for å finne ut hvilken frekvensområdet som er brukt for kvinnestemmer? Winamp har det for eks (enda bedre via en plug-in).
    Spill en sang med bare en kvinnestemme (uten instrumenter) så ser du fort hvordan stemmen er bygd opp.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes også at det skal låte best mulig (som i mest mulig engasjerende) noe som f.eks gir seg utslag i "festkulen" jeg liker i mellombassen, men når jeg har valget mellom to alternativer som begge låter bra, er det naturlig å ville ha det som låter mest realistisk. Så langt låter romkorreksjonen bedre, men jeg er ikke sikker på om det låter helt realistisk. Jeg er opptatt av begge deler. Og begge deler er mulig, jeg må bare finne ut hvordan!

Har forøvrig spilt musikk med PC'en og foobar2000 og lekt meg med EQ for å finne riktig bånd, men dessverre høres alt unntatt nøytralt helt merkelig ut, så jeg blir ikke riktig klok. Jeg tror muligens at små endringer i bredere deler av frekvensområdet er tingen her, i stedet for en liten korreksjon ved et smalt frekvensbånd. Dessverre tror jeg dette krever mer erfaring for å få riktig. Erfaring jeg har planer om å skaffe meg!

Når det gjelder fremgangsmåte så er dette dokumentert på web-siden, men jeg kan jo selvfølgelig se om jeg kan lage en enklere guide på norsk, som tar skritt for skritt helt uten forutsetninger om at brukeren skjønner både det ene og det andre, som er tilfelle til en viss grad i dokumentasjonen på Inguz sidene. Dette gjelder spesielt instruksjonene på hvordan man skal ta opp målingene av systemene. Der er det flere viktige ting som ikke er nevnt i dokumentasjonen, som gjør at ting ikke fungerer dersom man ikke skjønner det på egenhånd.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har forøvrig spilt på PC'en i foobar2000 og lekt meg med EQ for å finne riktig bånd, men dessverre høres alt unntatt nøytralt helt merkelig ut, så jeg blir ikke riktig klok. Jeg tror muligens at små endringer i bredere deler av frekvensområdet er tingen her, i stedet for en liten korreksjon på en plass. Dessverre tror jeg dette krever mer erfaring for å få riktig. Erfaring jeg har planer om å skaffe meg!
    Du kunne vel høre med Snikers, han er vel utrolig flink på dette området også.

Dette gjelder spesielt instruksjonene på hvordan man skal ta opp målingene av systemene. Der er det flere viktige ting som ikke er nevnt i dokumentasjonen, som gjør at ting ikke fungerer dersom man ikke skjønner det på egenhånd.
    Ja, dette hadde vært supert! Du kan alltid referere til websiden for alt som er enkelt og fokusere på alt annet som ikke står der.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det hadde vært fint om du hadde lagt ut en kurve etter korreksjon også så ser vi hva som er gjort.
    Jeg kan vil tippe at hvis du har korrigert for den peaken rundt 55 Hz, så vil du miste brystbassen betraktlig. Det var akkurat slik jeg følte det når jeg korrigerte for min. Det mangle liksom det slaget! Men nå har jeg vendt meg til det. Når jeg skrur av EQ så syntes jeg det bare rommler og bråker. Det vil nok også kunne prege den bedre delen av kvinnevokaler slik at den oppfattes noe slankere. Dette gjelder også en evt. korreksjon av 100 Hz peaken.
    Bare et par tanker!

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Biffig
    Det hadde vært fint om du hadde lagt ut en kurve etter korreksjon også så ser vi hva som er gjort.
    Jeg kan vil tippe at hvis du har korrigert for den peaken rundt 55 Hz, så vil du miste brystbassen betraktlig. Det var akkurat slik jeg følte det når jeg korrigerte for min. Det mangle liksom det slaget! Men nå har jeg vendt meg til det. Når jeg skrur av EQ så syntes jeg det bare rommler og bråker. Det vil nok også kunne prege den bedre delen av kvinnevokaler slik at den oppfattes noe slankere. Dette gjelder også en evt. korreksjon av 100 Hz peaken.
    Bare et par tanker!
    Brystbassen er ikke borte. Bassen er mer punchy og tung enn noen gang (med egendefinert target-kurve vel å merke), dette til sterk kontrast i forhold til hva jeg opplevde med Audyssey.

Det jeg opplever som annerledes er fylden nederst i noen stemmer, men dette skyldes nok aller helst at 9db peaken jeg hadde ved 106hz er borte.

Nye målinger er ikke så lett siden jeg ikke klarer å få room eq wizard til å spille av "gjennom" slimdevices. Alternativet er manuell plotting, men det utgår. Gir liksom ikke samme sammenligningsgrunnlag.

Eller forresten... jeg kom akkurat på en måte det lar seg gjøre på! Skal se om jeg får gjort det i kveld. Er litt ork å rigge opp alt måleutstyret.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du laster ned demoversjon av Arta Software, og benytter dens Spectrum Analyzer, kan du jo ganske enkelt spille av en fil med white noise, og sjekke hva endringen du gjør betyr i praksis.
    Arta er også genialt!

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg faktisk løst fylde og cymbal problemet. Det viste seg at når jeg valgte "normal.drc" som korrigeringskurve i stedet for "soft.drc" så ble alt som jeg var vant til klangmessig, bortsett fra at alt låter bedre! Nå kan jeg faktisk ikke høre en eneste ulempe, bare fordeler! Romkorreksjonen er kommet for å bli!
    Nå låter det helt fantastisk bra!

Det spørs om soft.drc gjør nettopp det - softer lydbildet slik at alt låter fjerlett oppover i frekvensene, men ikke med den vante kraften.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg tatt målinger med romkorreksjon og WOW for en forskjell! Inguz har gjort en ryddejobb av de sjeldne! Og her ser vi virkelig hvor grufullt rommet mitt er akustisk i bassen. Målingene er glattet med 1/6 oktav for at de høyere frekvensene skal være lettere å lese. Merk at db-økningen rundt 40hz er tilsiktet i "med Inguz" målingene

Left Channel - Uten Inguz
    marsboers stereo (nye bilder #1465)-left-channel-uten-eq-jpg

Left Channel - Med Inguz
    marsboers stereo (nye bilder #1465)-left-channel-med-eq-jpg

Right Channel - Uten Inguz
    marsboers stereo (nye bilder #1465)-channel-uten-eq-jpg

Right Channel - Med Inguz
    marsboers stereo (nye bilder #1465)-channel-med-eq-jpg

Left Channel Waterfall - Uten Inguz
    marsboers stereo (nye bilder #1465)-left-channel-uten-eq-wf-jpg

Left Channel Waterfall - Med Inguz
    marsboers stereo (nye bilder #1465)-left-channel-med-eq-wf-jpg

Right Channel Waterfall - Uten Inguz
    marsboers stereo (nye bilder #1465)-channel-uten-eq-wf-jpg

Right Channel Waterfall - Med Inguz
    marsboers stereo (nye bilder #1465)-channel-med-eq-wf-jpg

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende lesning, Ypao gjorde gode ting med lyden da jeg hadde jmlab, enda ikke prøvd med klipsch. Men en må jo selvsagtprøve både Inguz og Ypao her ser jeg

Side 7 av 74 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 17 27 37 47 57 67 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •