marsboers stereo (nye bilder #1465) - Side 67

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 67 av 74 FørsteFørste ... 7 17 27 37 47 57 63 64 65 66 67 68 69 70 71 ... SisteSiste
Viser resultater 1,321 til 1,340 av 1478
    Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    Gratulerer med senter! Du klarte ikke å dy deg nei...satt i morges og lurte på hvor lang tid det ville ta før bestillinga var i boks
    Jeg har ikke viljestyrke når det gjelder slike ting. Har lommeboka råd er det dessverre sjelden fornuften som seirer over nysgjerrigheten for å si det slik.. Det er ikke uten grunn jeg har akkurat dét sitatet i signaturen min

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men nå er du jo snart stinn av gryn

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    Men nå er du jo snart stinn av gryn
    Ahh, ikke enda flere fristelser!

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Jeg har ikke viljestyrke når det gjelder slike ting. Har lommeboka råd er det dessverre sjelden fornuften som seirer over nysgjerrigheten for å si det slik.. Det er ikke uten grunn jeg har akkurat dét sitatet i signaturen min
    Hehe,hadde tenkt å kommentere signaturen din ja Du virker jo å være veldig fornøyd med oppsettet ditt nå om dagen, så det skader jo ikke å teste det fullt ut med en senter. Vi lever vel bare en gang også!

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg brukt de siste dagene på å se hva jeg kunne gjøre for å få godlyden frem på musikk. Jeg har trivdes mindre og mindre med anlegget med musikk etterhvert som tiden har gått og jeg har blitt mer og mer kresen. Noen kjøp har selvfølgelig dratt anlegget i den retningen jeg vil men det har ligget et snev av "kornethet" over anlegget som jeg ikke har blitt kvitt. Det låter liksom ikke skikkelig luftig og stort slik de beste anleggene gjør.

Jeg har selvfølgelig funnet ut at hovedsynderen er en lytteposisjon plassert opp mot bakvegg. Dette i seg selv står for mangelen på skikkelig ro og oppløsning. I tillegg er bakvegg et vindu med en nokså tykk gardin i forkant for å gjøre projektoren brukbar også når det er lyst ute. Denne gardinen demper litt helt øverst noe som gjør at mye klang forsvinner bak hodet. Dette har vært hovedårsaken til at det ikke låter så luftig jeg skulle ønske. Jeg får med andre ord dobbelt straff, for mye klang fra fra nærliggende bakvegg og for mye demping av klang helt øverst i frekvensområdet fra samme bakvegg.

I tillegg har dette rommet ekstremt skyv rundt 50hz i lytteposisjon. Det å få Klipsch i hus har virkelig vært et steg i riktig retning i forhold til mine lydmessige preferanser, men jeg har hørt at de ikke har fått sluppet seg skikkelig løst grunnet disse romproblemene, som forøvrig også var enda verre på 805S i området over bassområdet. Siden Klipsch imidlertid har brutalt skyv i midbassen i utgangspunktet oppstår det nærmest et trykk i lytteposisjonen som gir lyttetretthet veldig raskt om det ikke kontrolleres elektronisk.

Dette igjen har jo vært årsaken til at jeg har kjørt deling mot subene. Subene låter veldig bra. Problemet er imidlertid at jeg da må gå via receiveren.
    Receiverlyden låter rett og slett bare "bæsj" på musikk i stereo. Selv om jeg kjører Through, siden romkorreksjonen gjør fint lite i rommet mitt bortsett fra å fjerne oppløsning og luft.

Jeg har hele tiden kjørt analogt fra Transporter inn i receiveren, men det låter likevel uoppløst og grovkornet i Straight.
    Jeg mistenkte derfor at alt som ikke går i Pure Direct vil AD-konverteres og kjøres gjennom Yamahaens DAC. Jeg satte meg derfor ned med radioshacken slik at jeg kunne veksle mellom Transporteren digitalt og analogt inn i Yamahaen når den sto i Straigth med bassmanagement. Det var 1db forskjell i nivå i favør analogt inn, så dette forklarer hvorfor jeg likevel har funnet analoginngangen å låte best før. Når jeg imidlertid korrigerer for denne forskjellen er det faktisk null og niks forskjell mellom Transporter analogt og digitalt inn i Yamahaen, noe som rett og slett forteller meg at det er helt bortkastet å kjøre en analog kilde inn i Yamahaen så lenge bassmanagement er aktivert, selv om den står som Straight. Om jeg så veksler til Pure Direct eller enda bedre, balansert direkte inn i Bryston-trinnet uten å gå via Yamahaen, løsner det skikkelig og endelig låter det glattpolert, oppløst og mye større. Problemet er bassen som er så til de grader bøs. Den er tight og tørr men svært trykkende og tett.

Dette har irritert meg noe veldig. I går tok jeg derfor en skikkelig runde hvor jeg begynte å flytte sofaen fremover til tross for at jeg ikke akkurat har mye avstand å gå på. Målet var å få mer rom for klanglig "luft" bak meg for å få mer utviklet klang bakover og å få dempet bassområdet såpass at det ikke oppfattes trykkende lenger.
    Det viste seg å fungere veldig bra! Bare 20 cm vider ut fra veggen ga skikkelige resultater. Jeg flyttet også høyttalerne nærmere frontvegg og vinklet de mer utover som en følge av dette for å beholde avstanden sånn noenlunde. RF-7 II er merkelig nok veldig lite kresne på plassering fra bakvegg i forhold til 805S. 805S fungerte bare brukbart i et 5cm område. Klipsch fungerer brukbart hele veien inn til veggen, selv om man selvfølgelig hører de liker seg best lengre ut på gulvet.

Dette virker å fungere tildels strålende uten bass-management og suber! Bassområdet er selvfølgelig veldig tilstedeværende fremdeles, men har fått de 2-3 db'ene demping av de verste problemene, noe som utgjør hele forskjellen!
    I tillegg merker jeg at det ble noe helt annet både når det gjelder luft og følelse av ro og oppløsning når jeg kom meg bare et par titalls cm ekstra ut fra bakveggen.

Dette setter selvfølgelig griller i hodet mitt når det gjelder å anskaffe en skikkelig balansert preamp med hjemmekino passthrough, IGJEN. Bryston er dessverre utelukket siden de ikke har noe slikt på sin beste pre.
    Jeg føler rett og slett at jeg skylder Klipsch-høyttalerne å få prøve seg med skikkelig elektronikk hele veien. De svarer nemlig utrolig responsivt på alt av endringer i elektronikkjeden og avslører manglende oppløsning mye mer nådeløst enn 805S gjorde. Ikke i form av slitsom topp, men i form av nettopp grovkornet lyd. Min spede hi-fi logiske teori er at dette skyldes at mye mer høyfrekvent energi treffer øra med hornløsningen (i hvertfall i følge målingene)

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lo and behold! Ca 20 sekunder på brukten og en pre-amp så perfekt for formålet er funnet at jeg bare måtte slå til. Jeg tror ikke jeg kunne funnet et bedre alternativ til Bryston BP26 til mitt Bryston trinn med sitt veldig spesielle utseende.

Vi snakker GamuT D3! Helt ukjent for meg, men den ser helt perfekt ut i forhold til mine preferanser. Utseendemessig så lik Bryston man kan få det uten å være Bryston, fullbalansert dual mono og med to ekte passthrough innganger. Attpåtil til en akseptabel pris etter litt forhandling med selger.

marsboers stereo (nye bilder #1465)-img_4179-jpg

Ingen beslutningsvegring her i gården, nei!

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer, har man funnet sin gjenstand er det bare å slå til før andre gjør det.

Intermediate Vetteman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Lo and behold! Ca 20 sekunder på brukten og en pre-amp så perfekt for formålet er funnet at jeg bare måtte slå til. Jeg tror ikke jeg kunne funnet et bedre alternativ til Bryston BP26 til mitt Bryston trinn med sitt veldig spesielle utseende.

Vi snakker GamuT D3! Helt ukjent for meg, men den ser helt perfekt ut i forhold til mine preferanser. Utseendemessig så lik Bryston man kan få det uten å være Bryston, fullbalansert dual mono og med to ekte passthrough innganger. Attpåtil til en akseptabel pris etter litt forhandling med selger.

marsboers stereo (nye bilder #1465)-img_4179-jpg

Ingen beslutningsvegring her i gården, nei!
    Gratulerer så meget. GamuT er nydelig. Har aldri testet noen pre fra de, men har litt erfaring med D200 og D250. Det er snaddersaker:-D

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har noe erfaring med gamut tidligere og det jeg har vært borte i har vært hva jeg kaller rasedyr ganske nådeløse men spiller fantastisk når matchen er god
    sikkert ett knallkjøp hvis den passer med bryston

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er ute etter totalt forvrengningsfri elektronikk slik som både Transporter og Bryston. Når dette er gjennomført i hele kjeden får man en lyd som er deilig avslappet, oppløst og "mørk" uten hardhet og uten at noe stikker seg ut. Problemet er om grums innføres ett eneste sted i kjeden, slik som med Yamahaen i dag. Da får man høre dette med denne typen komponenter! Slik som Klipsch med andre ord

GamuT ser rent spesifikasjonsmessig og review-messig ut til å passe perfekt inn i denne filosofien. Hva virkeligheten er finner jeg ut om noen dager

Skarpe S-er og den typen grums har jeg ikke hatt siden mine hine hårde Denon 2807 på Ikon dager og null begrep om akustikk, så det er jeg ikke bekymret for.

Active
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er det med andre ord ny senter og pre som ankommer om kort tid. Jeg trodde jeg var impulsiv med svs`en... hehe
    Skal bli moro å høre hvordan det blir. Spent på forskjellen mellom min gamle rc64 og den nye versjonen.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis gamut faller i smak og en cdspiller fra samme produsent kan være interesant , så vet jeg om den demobrukt en til under halv pris, send meg en pm eventuellt

Intermediate Kolschtat sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    867
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer, impulskjøp er ofte de beste

Uten å kjenne gamut altfor godt er det vel lov å håpe på en markant forbedring fra Yamaha. Nå er sikkert de nye Yamahaene vesentlig bedre enn 2700 som jeg testet, men jeg fikk bakoversveis over hvor mye den klarte å klundre det til som pre.

En liten digresjon, hvor fornøyd er du med transporteren? Tenker da mest på bruk, stabilitet etc. Vurderer en, men skal ikke benytte meg av DAC'en i den.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det ikke DAC'en som er hovedgrunnen til å kjøpe transporter da? Skal du ha ekstern DAC kan du velge de billigere versjonene?

Intermediate Kolschtat sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    867
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Soundfre@k
    Er det ikke DAC'en som er hovedgrunnen til å kjøpe transporter da? Skal du ha ekstern DAC kan du velge de billigere versjonene?
    Jo i hovedsak er DAC'en argumentet for å gå opp til Transporter. For min del er det et par andre grunner som veier en del:
    1. jeg får en kickass pris på den
    2. Den har AES/EBU ut som passer meg strålende.
    3. Etter hva testene sier er det mindre jitter enn de rimeligere løsningene, antar dette skyldes bedre klokke.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kolschtat
    Gratulerer, impulskjøp er ofte de beste

Uten å kjenne gamut altfor godt er det vel lov å håpe på en markant forbedring fra Yamaha. Nå er sikkert de nye Yamahaene vesentlig bedre enn 2700 som jeg testet, men jeg fikk bakoversveis over hvor mye den klarte å klundre det til som pre.

En liten digresjon, hvor fornøyd er du med transporteren? Tenker da mest på bruk, stabilitet etc. Vurderer en, men skal ikke benytte meg av DAC'en i den.
    Som "kompromisspre" er faktisk Yamaha RX-V3900 helt OK i Pure Direct med analog inn fra en god ekstern DAC. I alle andre modus (som alle involverer DACen i Yamahaen) merker man imidlertid at Yamahaen er milevis unna de beste stereo DACene på oppløsning. På film fungerer det selvfølgelig kjempebra, men man kan ikke la være å tenke på hvordan opplevelsen ville blitt med lyd tilsvarende Transporter i alle kanaler.
    Men selv med Pure Direct er det et definitivt kompromiss kontra virkelig gode stereopre'er. Det er ingen tvil om at lyden får enda mer oppløsning som igjen gir ro, mere luft og enda mer størrelse ved å gå via en skikkelig pre. Jeg tror mange ville blitt overrasket over forskjellen gitt en DAC og et effekttrinn som holder følge.

Transporteren er det produktet jeg har hatt lengst i eie! Squeezeboxene av den gamle typen er virkelig dønn stabile. Da mener jeg ikke stabile som i at det virker så godt som hele tiden, men stabile som at det virker hele tiden. Hvis min erfaring betyr noe for deg så tør jeg påstå at alle issues man eventuelt får skyldes serversiden eller problemer med mediafilene selv, hvor begge deler så godt som alltid er brukerfeil selv om de fleste konkluderer annerledes. Jeg har nemlig ikke hatt et problem på mange år på Transporter og Boom, så det er den eneste konklusjonen jeg kan trekke.

Jeg har imidlertid inntrykk av at de langt mer avanserte programvare- og hardwaremessige nye utgavene har en del flere issues.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jokris
    Hvis gamut faller i smak og en cdspiller fra samme produsent kan være interesant , så vet jeg om den demobrukt en til under halv pris, send meg en pm eventuellt

CD-spiller??? Jeg har aldri eid en CD-spiller og har ingen planer om å starte med det nå

Men takk for tilbudet! Det var jo selvfølgelig godt ment!

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har noen timer med forskjellige GamuT, og jeg har alltid vært svært tilfreds med det jeg har fått høre. De har en tydelig rød tråd gjennom hele produktporteføljen, noe som er typisk for firmaer som vet hva de driver med.

Min erfaring er at GamuT er No-Nonsence, med skyhøy kvalitet fra bunn til topp uten særlig farge, kanskje bortsett fra et svakt men kledelig fokus på øvre mellomtone. Dette kan dog like gjerne skyldes høyttalerne, for de jeg har hørt GamuT på er alle litt saftige i mellomtoneregisteret.

Tipper du vil bli svært fornøyd, og jeg tror dette kan være et strålende valg til Klipsch!

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lekker boks, lurte på hvor lenge 3900 fikk lov til å fungere som pre, har selv hatt gode receivere, men de klarere aldri å helt slippe gjennom go'lyden uansett pris. En må over på noe stereogreier da... IMHO

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cybervision_
    Lekker boks, lurte på hvor lenge 3900 fikk lov til å fungere som pre, har selv hatt gode receivere, men de klarere aldri å helt slippe gjennom go'lyden uansett pris. En må over på noe stereogreier da... IMHO
    Det har jeg vært klar over hele tiden. 3900 har vært et nødvendig onde fordi jeg (til tider...avhengig av planetenes posisjoner og dagsform...) har vært avhengig av sub på musikk for å gjøre bassområdet levelig.

Alltid disse kompromissene...

Dette blir forøvrig den 3. skikkelige preen som skal avlaste 3900 på stereobiten

Fra før har Parasound Halo JC-2 og Audio Valve Eclipse vært innom. Men det som er greia nå er at nå har jeg Klipsch som ser ut til å integrere veldig godt fra topp til bunn i rommet etter at jeg har funnet finformen både på høyttalerplasseringen og plassering av lytteposisjon, om man ser bort fra litt ekstra skyv i midbassen selvfølgelig
    Jeg tør faktisk å påstå at den som ikke får seriøse rykninger i foten av å høre Bruce Springsteen - Adam raised a cain i 2010 remaster på dette anlegget er seriøst ute og sykler
    Haloen var forøvrig meget bra, litt merkelig i bassområdet på 805S, men ikke spesielt utpreget på noen måte. Den røyk primært fordi den ikke hadde hjemmekino passthrough, noe jeg trodde den hadde da jeg kjøpte den. Eclipsen hadde det vært artig å teste her hjemme igjen på disse høyttalerne. Men rør var defintivt ikke noe for meg¨på permanent basis, selv om den låt krembra lydmessig.

Side 67 av 74 FørsteFørste ... 7 17 27 37 47 57 63 64 65 66 67 68 69 70 71 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •