marsboers stereo (nye bilder #1465) - Side 60

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 60 av 74 FørsteFørste ... 10 20 30 40 50 56 57 58 59 60 61 62 63 64 70 ... SisteSiste
Viser resultater 1,181 til 1,200 av 1478
    Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av dag johnsen
    Jobber med akkurat det samme.

Ønsker å drive frontene via en bra preamp uten eq. Men med subutgang.
    Men trenger å splitte på 80 hz.
    Trenger RK på subbene. Mulig Ultra tubenes PEQ er nok, kun en plagsom 47 hz topp.
    Trenger kanskje balansejustering på preampen.

Noen forslag?
    Micromega PA-20 har den geniale featuren at man har både sub-inngang, og subutgang. På denne måten kan man benytte subbene uavhengig til både film og musikk. Jeg er litt usikker på hvilken delefrekvens den deler av subben på, og du får vel heller ikke splittet frontene på 80hz.

Sitat Opprinnelig postet av 2.1 Mode
    Your preamplifier is equipped with a SUB-OUT output. You can connect an active
    subwoofer to this output. The level of this output is set by the main volume control
    of the unit.
    If you have an audio-video processor like AP-180, a SUB-IN input is available just
    above the SUB-OUT connector.
    Connect the SUB-OUT of your audio-video processor to the SUB-IN of your
    preamplifier. When in Stereo mode your preamplifier will control the level of your
    active subwoofer while when in PRO-ON mode the audio-video processor will take
    control over your active subwoofer.
    This unique feature allows a complete different subwoofer set-up between stereo
    mode and home cinema mode.

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har jeg da HD lyd fra Blueray eller må det ofres på "hifibålet"?
    Jeg er dessverre ikke helt sikker, da jeg selv mest har undersøkt P7 med tanke på å bruke receiver ved siden av (via bypass) til blu-ray. Tenkte du på å spille musikk-blu-ray?

Hvis du tenker på å se vanlige filmer i blu-ray er vel receiveren grei nok til det formålet? Eller føler du at du må forbedre lyden der også med en mer dedikert musikkforforsterker?

Fordelen med bypass er at du kan switche mellom å bruke receiveren og forforsterkeren til henholdsvis film og musikk, uten å koble om noen kabler. Vet ikke om dette var svar godt nok. Uansett kan du laste ned brukermanual og annen info om P7 hvis du følger linken jeg la ut:

http://www.parasound.com/pdfs/P7Cut-Sheet.pdf

http://www.parasound.com/pdfs/P7Manual.pdf

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [quote=ToneLoc]

Jeg er dessverre ikke helt sikker, da jeg selv mest har undersøkt P7 med tanke på å bruke receiver ved siden av (via bypass) til blu-ray. Tenkte du på å spille musikk-blu-ray?

Hvis du tenker på å se vanlige filmer i blu-ray er vel receiveren grei nok til det formålet? Eller føler du at du må forbedre lyden der også med en mer dedikert musikkforforsterker?

Fordelen med bypass er at du kan switche mellom å bruke receiveren og forforsterkeren til henholdsvis film og musikk, uten å koble om noen kabler. Vet ikke om dette var svar godt nok. Uansett kan du laste ned brukermanual og annen info om P7 hvis du følger linken jeg la ut.
    Dette høres ut som en interessant løsning. Tilbake imorgen:-D

Intermediate MindWaste sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ved bruk av en surround reciever og p7 får du hd lyden som om p7 ikke var tilstede i kjeden.
    Ved bruk av bypass funksjonen går signalet rett gjennom p7 uten noen form for behandling.

Sakset fra denne:

The volume bypass feature of the P 7 allows you to integrate the all-analog P 7 into a
    system which also uses a digital surround sound receiver. By combining the P 7 and a
    high quality power amplifier with your 5.1 or 7.1 surround receiver, you will achieve
    superior reproduction of your 2 channel analog sources while your surround receiver
    continues to decode your digital surround sources. Because the quality of an external
    power amplifier will be superior to the amplifier stage built into your surround receiver,
    you will also be upgrading the sound quality for all of your digital sources.

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er helt korrekt at signalet går rett igjennom P7 ved bruk av receiver. Men jeg fikk et inntrykk av at han lurte på om han kunne få blu-ray-lyd fra selve P7 - altså uten å bruke receiver. Det tror jeg ikke går, men det kan tenkes at det kommer en oppgradering av P7 etter hvert.

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    P7 er i hvertfall ikke aktuell siden jeg faktisk trenger korreksjon i bassområdet på frontene mer enn jeg trenger korreksjon på Fathom subene (som begge har A.R.O. i bruk). I mitt tilfelle finnes det så vidt jeg vet kun en eneste brukbar løsning og det er en receiver/processor. Dette har jeg innfunnet meg med, men merker jo at det er et kompromiss.

Her er en kurve fra oppsettet mitt med 110Hz delefrekvens som låter best på disse fantastiske subene i mitt oppsett (kurven er uten glatting). Etter min smak låter bassområdet virkelig fantastisk bra rett ut av boksen med dual fathom (en runde med A.R.O på begge), og jeg måtte sjekke ut om målinger også viste det samme. Som dere kanskje ser så er det muligens en viss sammenheng mellom FR og øra i dette tilfellet.
    Alt under 75hz er forøvrig ikke rørt av YPAO, så det dere ser er subresponsen uten receiverkorreksjon, ergo blir mitt problem motsatt av mange andres. Frontene er de som lager kvalm, ikke subene. Det verste er at bassresponsen er omtrent identisk i alle tre lytteposisjoner i sofaen. Det sa rett og slett bare "klikk" bassmessig når den andre Fathomen kom på plass ved siden av racket.

marsboers stereo (nye bilder #1465)-sub-jpg

Kurven er målt med ukorrigert RS, så det er grunn til å anta at kurven egentlig er et par db høyere ved "knekkpunktet" før den ruller av.

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner at det ikke er så enkelt. Du får se stort på det, og trøste deg med at du har et oppsett som får oss andre til å gråte oss i søvn av misunnelse

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, vil ikke delingen på 80 hz gjøre at front på 50 hz gjøre at frontene ikke får laget kvalm på 50 hz?

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, vil ikke delingen på 80 hz gjøre at front på 50 hz gjøre at frontene ikke får laget kvalm på 50 hz?
    Jeg bruker ikke grafene for å konfigurere oppsettet. Disse er målt etter at jeg satte opp alt. Delefrekvensen er satt etter hva som låter best for mine ører, ikke hva jeg måler, og i mitt oppsett får jeg både utnyttet subene best og best lyd med høyere delefrekvens. Man hører på ting som stortromma at det låter mer helhetlig og subene er så raske at til og med vibrasjoner fra strenger høres ut som dette og ikke den fortykkede udefinerte lyden i overgangen mellom høyttaler og sub jeg typisk har opplevd før. Høyere delefrekvens gir meg også mer den følelsen av at det låter som en stor full range høyttaler med masse overskudd.
    Forøvrig må du huske at jeg ikke har slike beist som du har i front, men 6.5" bass/mellomtone
    Disse har definitivt godt av litt drahjelp høyere oppover om man tenker på output.

Forøvrig lager frontene enda mindre kvalm med deling på 110hz siden outputen fra frontene er enda mer dempet nede ved 50hz, eller misforsto jeg intensjonen din? Jeg har tettet igjen bassporten (som treffer akkurat resonnansfrekvensen ved ca 50hz sånn for morro skyld) men føler fremdeles at lyden grautes til litt om disse peakene ikke minimeres selv om bassområdet er kraftig dempet. Men, men, det er jo et kompromiss kontra å ikke røre frontene med EQ og leve med et lite problem i bassområdet som knapt merkes av de fleste. Den endelige løsningen er ikke gitt enda for å si det slik.
    Jeg lar det stå slik som nå og legger heller energien i å finne meg nye fronter, noe som er MYE morsommere

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En ADA surround prosessor vil som tildigere nevnt gi deg korreksjonsmuligheter til frontene, men de koster jo en del.

Snickers-is satte ganske nylig opp en prosessor hos UOB i et hjemmekino oppsett hvor det også var mulig å bruke EQ på fronthøyttalerne. Vet ikke prisen på noe sånt, men neppe så veldig dyrt med tanke på hva UOB betalte for alt:
    http://avforum.no/forum/hoyttalere/9...bwoofer-9.html
    (fra innlegg 170)

Intermediate CNK sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ethan Winter fra gearslutz forumet sverger til akustikk løsninger over 80hz (der du har problemet) og således trenger du vel ikke receiver for å løse de problemer da du har dedikert rom. Det krefer heftig behandling av rommet, men da får du i pose og sekk og slipper å bruke receiver som pre som du åpenbart ikke liker.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CNK
    Ethan Winter fra gearslutz forumet sverger til akustikk løsninger over 80hz (der du har problemet) og således trenger du vel ikke receiver for å løse de problemer da du har dedikert rom. Det krefer heftig behandling av rommet, men da får du i pose og sekk og slipper å bruke receiver som pre som du åpenbart ikke liker.
    Så har også Ethan Winer over 50 bassfeller i rommet sitt. Ikke sikkert Marsboer ønsker det. Det er ikke enkelt å jevne ut frekvensresponsen mellom 80-300Hz med akustiske tiltak.

Men en annen løsning er jo å kjøpe høyttalere som holder seg mye jevnere i frekvensgangen. B&W er ikke spesielt flinke på det området.

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja. Ved å koble opp analogt fra br-spilleren.

Denne har "2 Multi channel (7.1) inputs for surround sound movies & music"

EC sin 4.9 har også mulighet til dette, men den koster dobbelt så mye.

Primare SP32 er også en god mellomting. Den er bygd som en prosessor, men den har et balansert løp for 2-kanals lytting. Her har du jo dac og hdmi switching i tillegg. Denne kan også dele hver kanal seperat, men har ingen korreksjon. Har også kun 1 sub utgang.

Men litt over til diskusjonen til Marsboer. Hvis jeg forstår rett vil du ha en pre med sub utgang men ikke romkorreksjon(eller er det deling av fronter du er på jakt etter)? Her har man vel en enkel løsning løsning:
    - Bruke XLR utgang til effektforsterkere og RCA til sub. Da trenger du jo kun å justere nivå.

Geir Arne

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har oversikt over hvilke muligheter jeg har, og det er ingen enkel "boks" som gjør alt perfekt både i multikanal og stereo uten mer dill ved veksling enn å bytte inngang. Det nærmeste jeg kommer er en surroundprosessor/receiver som gir alt dette i en løsning.
    Det er nok ikke ulineær frekvensgang i 805S som gir 10 db ekstra ved 50hz i rommet mitt heller. Men her ønsker jeg jo å teste ut noe nytt snart så da får vi se. Sannsynligvis blir problemene verre, men da får jeg noe nytt og spennende i hus i hvertfall

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om alt skjærer seg og du skal kvitte deg med en JL så send meg en pm i allefall.

Lykke til.

Geir Arne

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Haha, you wish!

Forøvrig er jeg fornøyd i dag. Jeg vil bare ha i pose og sekk.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva vil du si om din erfaring med rør rent lydmessig?

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rent teknisk sett synes jeg rør er helt retardert i 2010. Rent lydmessig har jeg utelukkende positive erfaringer med min Audio Valve Eclipse i alle fall. Rørene tilfører en tredimensjonalitet i mellomtonen ingen av transistorpreene jeg har hatt har klart å oppnå på samme måte.

Eclipse preen forsvant forøvrig ut døra nå nettopp. Han brukte ikke mange sekundene på å bestemme seg etter å ha fått en demonstrasjon.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En liten gladnyhet som jeg tror trådstarter finner interessant.

Satt opp anlegget igår med ny Yamaha RX-V3067.

Med denne (i motsetning til tidligere generasjon fra Yamaha) kan man kjøre frontene ukorrigert uten eq (front instillingen i YPAO) men subbene er aktive og korrigert, kopierer man front til manuell kan man i tillegg manuelt korrigere subbene og få dem perfekte, mens frontene er ukorrigert og splittet på den delefrekvensen man vil!

Akkurat det jeg ønsket:razz:

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er faktisk helt fantastisk gode nyheter! Manuell sub-korreksjon og urørte fronter høres knall ut!

Forøvrig har jeg endt opp på et kompromiss nå som er bedre enn lett tweaket YPAO Natural. Jeg fjerner kort og godt all korreksjon på frontene bortsett fra peaken i bassområdet samt at jeg legger på 0.5 db med lav Q rundt 2.5khz, et område frontene mine mangler litt (0.5db har faktisk ganske mye å si over et så bredt område)

Da føler jeg at jeg bevarer mesteparten av den naturlige lyden jeg har uten EQ, men uten "skavankene". Selv om korreksjonskurven ser ganske så lik ut som med de 6? ekstra båndene YPAO velger å bruke, så blir lyden langt bedre med bare 2 EQ bånd. Den høres mer naturlig ut og mindre kunstig. Det er i hvertfall tydelig at mye EQ ikke kommer gratis, selv om "resultatkurven" ser omtrent identisk ut.

Side 60 av 74 FørsteFørste ... 10 20 30 40 50 56 57 58 59 60 61 62 63 64 70 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •