marsboers stereo (nye bilder #1465) - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 74 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 16 26 36 46 56 66 ... SisteSiste
Viser resultater 101 til 120 av 1478
    Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg fikk ikke følelsen av at de ikke gadd. De VILLE ikke fordi anleggene ikke fikk vist seg fra sin beste side.

Når det gjelder ML så tror jeg på ingen måte at det jeg hørte var alt ML hadde å by på. Jeg tar alle butikkopplevelser med en enorm klype salt for å si det slik.
    Mulig jeg tar noen på ordet når det gjelder å få en demo i et ordentlig oppsett. Ikke fordi jeg har noen planer om å bytte egne høytalere, men bare for å sjekke hva ML "hypen" egentlig går ut på.

Var forresten på Hi-Fi klubben i Marcus Thranes gate i dag.
    Jeg kom inn der og spurte om jeg kunne få høre på 802D oppsettet de hadde.
    Svaret var at de vanligvis kun ville presentere disse for kunder som faktisk var interessert i å kjøpe 802D. Da jeg sa at jeg faktisk allerede hadde 802D virket selgeren mildt sagt overrasket, og jeg fikk en sterk følelse av å ikke bli trodd og at jeg var en dust. Han forsøkte ikke en gang å jatte med for høflighets skyld. Da jeg sa at jeg var mest interessert i å høre på hvordan Classé elektronikken fungerte fikk jeg ingen respons. Noe jeg finner merkelig når vi snakker prisklassen 200k bare for elektronikken. Når man kommer inn i andre hi-fi butikker og viser interesse for slikt utstyr pleier man som regel å bli fulgt meget nøye opp. Det så forøvrig ikke ut som om det var noen over 25 år blant selgerne, uten at det trenger å være så farlig. Men det utstråler ikke rutine og erfaring for min del.

Når det gjelder selve lytteinntrykkene fra oppsettet med 802D og Classé elektronikk til 200k så må jeg si at jeg nå skjønner hva folk mener med at dette spiller uengasjerende. Rent teknisk sett spiller det svært bra, dvs at stereoperspektiv, holografi, plassering osv er meget bra. Unntaket var en ganske pløsete bass, som hørtes typisk ut som romproblemer.
    Det jeg imidlertid savnet var engasjement. Jeg synes det hørtes no "grått" ut i mangel av noe bedre ord, og det mektige lydbildet samt en del engasjement manglet i forhold til hva jeg selv er vant til med EC.Jeg fikk følelsen av å overvære en konsert, ikke å være på konsert for å komme med en slags beskrivelse av lyden med Classé hos hi-fi klubben i forhold til hjemme.

Synd at hi-fi klubben absolutt skal pushe Classé med B&W da det etter min smak ikke er noen spesielt god kombinasjon (Selv om B&W blir utviklet på Classé i følge HFK.....)

Men men... jeg håper i hvertfall på å bli tatt litt mer seriøst neste gang jeg er på besøk.

Intermediate Snooky sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dårlig å ikke ville gi deg demo i High end rommet på OHFC. Ganske imponerende lyd der. Var innom en tur i dag, og da var hvertfall alt på plass.

Din beskrivelse av Martin Logan oppsettet de har stående akkurat nå passer meget bra med det inntrykket jeg fikk. Plasseringen i rommet og avstand til sweetspot vs avstand mellom HT er helt feil. T+A rørforsterkeren de benytter om dagen gjør en grei jobb, men har hørt bedre. Fikke en demo i et annet rom i kjelleren der tidligere med Summit og tilsvarende T+A forsterker som stod på nå. Langt bedre lyd, hvilket nok skyltes rommet og plasseringen.

At Classé er uengasjerende på B&W overrasker ikke. Må erkjenner at jeg aldri har hørt Classé spille annet enn uengasjerende på noe som helst.. :evil:

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg lærer stadig noe nytt gitt:
    Jeg jobbet litt med vinklingen av høytaleren i går kveld, og utrolig nok så gjorde kun to cm ekstra vinkling inn mot midten i forkant av høytaleren store utslag på hvordan jeg opplever bassen. Jeg skal ta nye målinger en dag for å se om det dukker opp der også.

Bassen ble strammere og mer kontant, i forhold til før hvor den var litt rund på en måte. Nå føler jeg kun at midbassen kanskje er noe lav i nivå i forhold til resten, men jeg kan absolutt leve med dette.

Bestilte meg et sett Black Magic Revelation IC Rhodium XLR til i dag også. Likte ikke noe særlig at jeg måtte sette inn igjen Better Cables XLR kabelen mellom pre og effekt siden jeg ikke hadde annet. Skal bli godt å få kun BM i signalkjeden igjen.

Nå mangler jeg bare Black Magic The Giant høytalerkabler og jumpere så er jeg i mål for denne gang..

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ett ekstremt oppsett du har marsboer, dette må jo bare låte helt utrolig. Personlig har jeg altid ment at HFK ikke har noen forsterkere som passer godt til B&W.

Det gøye \ frustrerende med høyttalere er hvor mye cm har å si for lyden. Lykke til.
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker så meget

Det som er det morsomme er at det ikke er sikkert bassen har blitt noe bedre, men at vinklingen endret klangbalansen oppover i frekvens slik at bassen oppleves annerledes i forhold til helheten slik det var.

Du har rett i at høytalere er fascinerende greier ja! Det morsomme med bra høytalere er at det nesten alltid er mer å hente i alle ledd
    Blir med andre ord ikke arbeidsledig med det første.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så litt på historikken min når det gjelder anlegg, og det er tydelig at det har vært litt progresjon. Når jeg tenker på hva alt dette har kostet skjønner jeg at jeg har byttet utstyr alt for ofte. Har heldigvis begynt å slå meg til ro nå... Vi får se hvor lenge det varer

Historikk (i kronologisk rekkefølge)

Høytalere
    B&W 602 S3
    Cerwin Vega V12-F
    Cerwin Vega CLSC-12
    Cerwin Vega CLSC-6 (Bak)
    Cerwin Vega CLSC-6C (Center)
    Dali Ikon 6
    Dali Ikon 2 (Bak)
    B&W 802D

Suber
    Cerwin Vega CLSC-15S
    SVS PB10-NSD
    SVS PB12 Plus/2

Forsterkere
    NAD C340 (Integrert stereo)
    NAD T751 (AV receiver)
    NAD T752 (AV receiver)
    NAD C372 (Integrert stereo)
    Denon AVR-2106 (AV receiver)
    Lyngdorf SDA2175 (Stereoeffekt)
    Denon AVR-2807 (AV receiver)
    NAD M25 (7 kanals effekt)
    NAD M3 (Integrert stereo)
    Electrocompaniet AW400 (monoblokker)

Forforsterkere
    Electrocompaniet EC 4.8

Signalkilder
    NAD T513 (DVD-spiller)
    Denon DVD-1930 (DVD-spiller)
    Slimdevices Squeezebox 3
    Slimdevices Transporter

Intermediate ruxxy sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    1,612
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommet frem til noe unikt ihvertfall iløpet av din HIFI periode

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oi, en god Hifi Klubb kunde.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av C. Alshus
    Oi, en god Hifi Klubb kunde.
    Hehe, er bare Hi-Fi klubben som er tilgjengelig på Lillehammer. Som uerfaren blir det gjerne nærmeste sjappe
    Her på Lillehammer får jeg ihvertfall god service når jeg er innom!

Heldigvis har jeg fått med meg at det finnes en verden utenfor Hi-Fi klubben nå

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ruxxy
    Kommet frem til noe unikt ihvertfall iløpet av din HIFI periode
    Hehe, ja - det synes jeg også. Ser ikke mye Transporter + EC + B&W D-serie rundt omkring

Newcomer Useless sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Drikker du cognac

Vi får møtes ein dag og avtale noen kvelder med film, musikk, diskusjoner og cognac.
    For deg som sykler, du kan jo stikke innom gamle kjøreskolen ;-)

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Useless
    Vi får møtes ein dag og avtale noen kvelder med film, musikk, diskusjoner og cognac.
    For deg som sykler, du kan jo stikke innom gamle kjøreskolen ;-)
    Ach so, er det den karen

Har alltid vært nysgjerrig på ditt forgjettede anlegg, så det må vi absolutt. Tar en tur innom en dag jeg får tid, jeg. Er ikke overflod av slike som oss her på Lillehammer så vi som er må samles!

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OT:

Akkurat nå kjører PC'en min Windows Vista Ultimate 64-bit som hoved OS. I tillegg kjører VMWare Workstation med 4 stk Windows 2003 Servere som domenekontrollere, 5 stk pfsense (FreeBSD basert brannmur distribusjon) og 3 stk Windows XP maskiner, og det uten at PC'en har alvorlige problemer!!

For de som ikke vet hva VMware er for noe, så tilsvarer dette å kjøre 13 operativsystemer parallellt på samme hardware.. Noe som er ganske imponerende siden det er maskiner som sliter med å dra ett (spesielt Vista)

Quad power!!!

PC specs: Intel Quad Extreme 2.66ghz @ 2.93, 4 gb RAM @ 891mhz og 2xRaptor 74gb disker i RAID0.

Til og med jeg er imponert over dette! For de som lurer så bruker jeg dette til å simulere fire Windows domener på separate nett med egne brannmurer mellom hvert nett og backbonet slik at de kan snakke sammen. Selv om det høres ut som om jeg snakker om et fysisk nett er det bare et virtuelt nett inne i VMWare. Det er med andre ord ikke strukket en eneste kabel

Newcomer Useless sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

ML, B&W, EC og Classe

Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Jeg fikk ikke følelsen av at de ikke gadd. De VILLE ikke fordi anleggene ikke fikk vist seg fra sin beste side.

Når det gjelder ML så tror jeg på ingen måte at det jeg hørte var alt ML hadde å by på. Jeg tar alle butikkopplevelser med en enorm klype salt for å si det slik.
    Mulig jeg tar noen på ordet når det gjelder å få en demo i et ordentlig oppsett. Ikke fordi jeg har noen planer om å bytte egne høytalere, men bare for å sjekke hva ML "hypen" egentlig går ut på.

Var forresten på Hi-Fi klubben i Marcus Thranes gate i dag.
    Jeg kom inn der og spurte om jeg kunne få høre på 802D oppsettet de hadde.
    Svaret var at de vanligvis kun ville presentere disse for kunder som faktisk var interessert i å kjøpe 802D. Da jeg sa at jeg faktisk allerede hadde 802D virket selgeren mildt sagt overrasket, og jeg fikk en sterk følelse av å ikke bli trodd og at jeg var en dust. Han forsøkte ikke en gang å jatte med for høflighets skyld. Da jeg sa at jeg var mest interessert i å høre på hvordan Classé elektronikken fungerte fikk jeg ingen respons. Noe jeg finner merkelig når vi snakker prisklassen 200k bare for elektronikken. Når man kommer inn i andre hi-fi butikker og viser interesse for slikt utstyr pleier man som regel å bli fulgt meget nøye opp. Det så forøvrig ikke ut som om det var noen over 25 år blant selgerne, uten at det trenger å være så farlig. Men det utstråler ikke rutine og erfaring for min del.

Når det gjelder selve lytteinntrykkene fra oppsettet med 802D og Classé elektronikk til 200k så må jeg si at jeg nå skjønner hva folk mener med at dette spiller uengasjerende. Rent teknisk sett spiller det svært bra, dvs at stereoperspektiv, holografi, plassering osv er meget bra. Unntaket var en ganske pløsete bass, som hørtes typisk ut som romproblemer.
    Det jeg imidlertid savnet var engasjement. Jeg synes det hørtes no "grått" ut i mangel av noe bedre ord, og det mektige lydbildet samt en del engasjement manglet i forhold til hva jeg selv er vant til med EC.Jeg fikk følelsen av å overvære en konsert, ikke å være på konsert for å komme med en slags beskrivelse av lyden med Classé hos hi-fi klubben i forhold til hjemme.

Synd at hi-fi klubben absolutt skal pushe Classé med B&W da det etter min smak ikke er noen spesielt god kombinasjon (Selv om B&W blir utviklet på Classé i følge HFK.....)

Men men... jeg håper i hvertfall på å bli tatt litt mer seriøst neste gang jeg er på besøk.
    Nokså interessant, men eg vil si etter, min erfaring, "vanlig" diskusjon vi er inne på her. Litt om bakgrunnen for min påstand. (Tidshorisont ca16-17år) Eg har gjennom mine år som lydinteressert vert borte i lignende diskusjoner. En nær hobbyvenn av meg begynte på "samme" vei som meg da eg kjøpte mine første Canton høgtalere for konfirmantpengene, men han hadde kontakter i HiFi klubben og falt pladask for B&W som han byttet til. Han begynte med 805 og monoblokkene på 180W fra EC. Etter en liten stund var behovet for "mere og bedre" springbrettet for å kjøpe inn 803 og centeren som matcher. Til dette brukte han en prosessor fra Teta og kjøpte en ny 180W fra EC til center, samt 60W EC til 805 som nå blei degradert til bakhøgtalere. Fanatikkeren tok overhånd og i sin søken etter noe han savnet i oppsettet kjøpte han 801 for så å selge 805. 803 er nå bakhøytaler............ 180W fra EC ble nå i minste laget og han fikk, via sine kontakter i HiFi klubben, låne Nemo blokkene til EC. På denne tiden var det EC som var elektronikken som skulle dekke B&W og Nemo ble designet spesiellt for B&W 801. (EC gikk føyken og Classe tok over) Det viste seg at dette ikke var løsningen som min nære hobbyvenn leitet etter. Etter frustrasjon, søking og leiting fant han, via kontakter, en løsning hvor han havnet på monoblokker fra ML. Disse kjøpte han og har fremdeles, men 801 er byttet med 801D. 801D fikk han kjøpe av en som har mange år i hobbyen og som har mange erfaringer. Han har Omega monoblokker fra Classe, men valgte å gå til det skrittet å selge det nye flaggskipet til B&W og se på alternative høgtalere. (Dette er å se saken fra en annen side, ref kombinasjonen Classe og B&W som oppleves "uengasjerende"). Problemene som du skisserer med mellombass, er gjennom mine observasjoner, ikke overraskende med kombinasjonen din. ML og 801D låter veldig bra, tru meg. Poenget mitt er at på dette nivået begynner "sluttproduktet" av kombinasjonene å bli særdeles ærlig. En blir kresen på innspillinger og kvalitet, kjøper musikk med bakrunn i dette og leiter etter de optimale opplevelsene......................osv............. . For min egen del så gjorde tilfeldighetene, alder og økonomi, det til at eg ikke havnet på denne stien men lærte meg å sette pris på signaturen som Canton representerte (Tysk VS Britisk er en lang historie i seg selv) Eg oppgraderte mine høytalere for ca 3år siden og verdsetter disse for evnen til å være allsidig. Samtidig vil eg også si at kombinasjonen med (litt eldre) Classe elektronikk fungerer utmerket. Dette er ingen garanti for at du/dere liker mitt oppsett. Budskapet mitt med dette er at vi i vår søken etter det som skal gi den optimale opplevelsen blir påvirket av marked, massen av folk, og vurderinger/tester (som ikke nødvendigvis er nøytrale, det er mye industri og politikk i bransjen) Det som til sist er avgjørende er om vi kan si til oss selv at: nok er nok og godt nok..................

Tut og kjør, lykke til for alle oss..........

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interessant inlegg!
    Mine høytalere ble valgt rett og slett fordi jeg alltid har drømt om 802-høytaleren. Ingen lytterunder her i gården nei Høytalerne kommer derfor til å stå omtrent uansett, og min jobb er å få vridd mest mulig godlyd ut av disse. EC utstyret ble imidlertid valgt etter flere lytterunder med flere andre motkandidater. Du kan lese litt om dette tidligere i tråden min. Selv om disse inntrykkene ikke ble basert på lytting i eget anlegg så fikk jeg i hvertfall en viss pekepinn på hvordan landet lå mtp forskjeller mellom ulike produsenter.

For å ha dette helt klart så avskriver jeg ikke Classé på noe som helst vis, jeg synes bare at dette ikke var den beste kombinasjonen sammen med 802D. Dette skyldes jo selvfølgelig begge parter. Dvs at B&W ikke burde pushes med Classé og at Classé ikke burde pushes med B&W. En annen faktor som jeg forøvrig ikke nevnte ovenfor er at Hi-Fi klubben hadde satt opp høytalerne slik at de pekte direkte mot lytteposisjon. Dette gir et veldig fokusert lydbilde, MEN man mister totalt 360 graders super 3D feelingen som man får ved å vinkle disse høytalerne mer ut. Selv er jeg meget opptatt av at lydbildet skal være uavhengig av høytalernes plassering, spesielt i bredden. For min del gjelder det å finne den plasseringen der jeg har mest mulig fokus, uten at lydbildet blir "komprimert" til å befinne seg kun i front mellom høytalerene. Med andre ord tror jeg engasjementet kunne blitt større med noe mer vinkling vekk fra lytter, slik at lydbildet hadde fått litt mer ambiance og klang i mangel av noe bedre ord.

Men en ting som jeg synes EC blokkene mine var merkbart mye bedre på var å skape liv og størrelse på selv stusselige opptak, spesielt av typen jazz (klassisk vil nok også muligens inngå her, men fant ikke noe egnet på demo-cd'en de hadde). Akustisk (som hi-fi klubben liker å demonstrere med) er for min del ganske enkelt å få til å låte relativt imponerende på de fleste bra anlegg. Jeg oppfatter faktisk EC-blokkene som mer nøytrale på 802D i form av at de låter mer realistisk og live på musikk og takler dårlige opptak meget bra.

Jeg er forøvrig meget fornøyd med lyden slik den er nå, selv om jeg må leve med noe manglende nivå i mellombassen pga rommet. Dette gjør ikke så mye så lenge det ikke er snakk om forstyrrende rølpelyd. Uansett så er ikke dette noe et par SVS PB13 Ultra sub'er i stereo med delefrekvens på 80hz ikke kan gjøre noe med i fremtiden, selv om det da vil bli et annet rom og med helt andre utfordringer (sannsynligvis)

Forøvrig så har jeg planer om mere ved en senere anledning og ny bolig. Nemlig å utvide anlegget med surround igjen. Da tenker jeg på å kjøpe B&W's nye 685 bakhøytalere og matchende senter med FST-mellomtone, et par feite SVS-suber og en eller annen grei surroundreceiver til en ikke alt for stiv pris. Da har jeg fremdeles stereo i særklasse, men har mulighet til å kjøre akseptabel surround på film (med 802D som fronter på EC-utstyret). Dette skal imidlertid ikke skje før jeg er overbevist om at stereoen sitter som et skudd i evt nytt rom.

Forøvrig når det gjelder musikk med bra/dårlig kvalitet så er dette noe jeg ikke har brydd meg om etter siste omrokkering av anlegget. Jeg tør påstå at det ikke er noe som låter "dårlig" lenger, slik det gjorde før anlegget kom opp på det nivået det er nå. CD'er med dårlig lyd låter brukbart, og cd'er med bra lyd låter kanonbra. Det som overrasker meg mest er at det er de "kjedelige" innspillingene på litt dårlige anlegg som låter absolutt mest realistisk og best. F.eks ulike klassisk opptak. Dette går imidlertid mye på preferanser. Selv er jeg meget opptatt av å slippe lyttetretthet og at stereoperspektivet er tilnærmet holografisk. Jeg er villig til å ofre litt basstrykk dersom dette bedrer holografien f.eks. Jeg synes et opptak er brukbart dersom anlegget mitt klarer å vrenge ut noe som ligner på dybde og instrumentseparering av opptaket. Andre igjen synes ikke at opptaket er bra før bassdynamikken hamrer deg fast til stolen.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I dag fikk jeg nok et sett med Black Magic Revelation Interconnect m/Furutech Rhodium XLR plugger til å ha mellom pre- og power. Jeg har ett mellom Transporter og pre fra før, og dette har gradvis imponert meg mer og mer.

Pm Audio

Nok en gang leverer Black Magic kablene i bøtter og spann. Disse gjør mer med lyden enn noen andre kabler jeg har vært borti. De klarer på magisk vis å fjerne slitsomme siblanter, men likevel få frem flere detaljer, mer dybde i lydbildet og lirker fram mer dynamikk fra platene både i form av snert i mellomtonen og mer dynamikk i bassen. Alt i lydbildet fikk også mere "kropp" og klang enn det Better Cables XLR sølv/kobber-kabelen kunne by på. Den ekstra fylden i bassen er jeg imidlertid ikke så sikker på om jeg egentlig likte, siden jeg synes det kanskje ble noe "blubbete" i enkelte tilfeller i forhold til før.

Selvfølgelig er det snakk om nyanseforskjeller, men når alle disse nyanseforskjellene legges sammen er det likevel snakk om en for meg vesentlig forbedring i forhold til mitt lydideal.

Nå gjelder det bare å bli rik slik at jeg kan få Black Magic The Giant inn som høytalerkabler også. Slik situasjonen er nå er faktisk BM signalkablene betydelig tykkere enn høytalerkablene. Og slik kan vi ikke ha det

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Nå gjelder det bare å bli rik slik at jeg kan få Black Magic The Giant inn som høytalerkabler også.
    Er du like heldig som andre - så får du en oktav ekstra i bassen også.....

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Er du like heldig som andre - så får du en oktav ekstra i bassen også.....
    Hehe, hvis det er målet er det nok ca tusen ganger mer effektivt å investere pengene i en SVS i stedet
    Eller det aller beste: 2 stk PB13 Ultra i stereo i TILLEGG til The Giant

Nei, det er nok andre begrunnelser for at jeg ønsker The Giant.. Som vanlig så forventer jeg ingen store forbedringer, men jeg tar i mot alt jeg kan få, og da får jeg ett merke i hele kjeden slik at det blir litt gjennomført!

Når det gjelder 2xsub'er i stereo så klarer jeg ikke å få bestemt meg om jeg i såfall skulle kjørt dem "inline" på signalkabelen slik at bassen filtreres bort fra frontene, eller om det vil være lurest å holde dem unna signalkjeden og heller kjøre dem på egen linjeutgang fra EC-utstyret slik at frontene spiller helt urørt, men at sub'ene hjelper til i tillegg. Selv er jeg svært skeptisk til å koble til noe som helst ekstra utstyr i kjeden, SPESIELT et ekstra mer eller mindre oppløst delefilter i en sub. Men dette kan jo være totalt ubegrunnet fra min side??? Eller holder delefiltrene i PB13 høy nok kvalitet?

Mitt favorittalternativ er jo selvfølgelig en surroundpre eller receiver som tar seg av filtreringen og pre-delen i anlegget. Men etter de elendige prestasjonene Denon AVR2807 som pre kunne vise til på musikk i forhold til EC 4.8 så er jeg meget skeptisk.

Det beste er nok bare å drøye sub i stereo til jeg har skaffet meg surround igjen, slik at jeg kan bruke dem til film og så heller ta det som en bonus om surroundreceiveren også fungerer som pre på musikk.
    Jeg er med andre ord ikke bekymret for kvaliteten på SVS-subene, men heller på receiver/delefiltre.

Intermediate Hanspf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,722
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm trenger ett par nye til sub (kan jo og forflytte ett par av de jeg har til sub) kanskje noe å vurdere for meg og...

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I dag tok jeg nye målinger av anlegget:

Jeg sa ved mine forrige målinger at det ikke låt så ille som man skulle tro basert på målingene. Heldigvis var jeg ikke helt på jordet. Det viste seg nemlig at pga måten EC 4.8 har sortert inngangene på baksiden så målte jeg kun med én kanal i drift! Tilfeldigvis var dette høytaleren jeg satt ved når jeg foretok målingene, slik at jeg trodde alt var i orden.

Nå har jeg tatt nye målinger med begge frontene i drift samtidig, og dette ser mer "normalt" ut:

marsboers stereo (nye bilder #1465)-ling-jpg

marsboers stereo (nye bilder #1465)-waterfall-jpg

Jeg fikk også roomeq wizard til å finne peakene med sin innebygde algoritme. Den kom opp med følgende peaker:

Peaks found
    Pk dB Hz
    1 9,0 53,6
    2 8,6 107,2
    3 3,9 171,8
    4 3,8 27,7
    5 3,3 30,4

Peak 4 og 5 tilfører bare ekstra morrofaktor, så disse er ikke noe problem. Men jeg har ett stort problem ved 53,6. Det er denne som også forårsaker peakene ved 107,2 og 171,8 (alle er dividerbare med 53,6)

Dersom jeg med andre ord skulle satt inn ett eneste tiltak i mitt rom måtte det vært noe som kunne dempe/fjerne resonnansen ved 53,6 hz. Jeg er imidlertid usikker på om dette også ville fjernet dip'ene før og etter 53,6.. Noen som vet?

En annen ting forresten: Her ser vi også hvor imponerende dypt 802D går i mitt rom.

Side 6 av 74 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 16 26 36 46 56 66 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •