marsboers stereo (nye bilder #1465) - Side 59

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 59 av 74 FørsteFørste ... 9 19 29 39 49 55 56 57 58 59 60 61 62 63 69 ... SisteSiste
Viser resultater 1,161 til 1,180 av 1478
    Active
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hehe.. Hørte noen rykter om at du skulle hente noe nytt på HIFI fronten. Får høre om du har tid i helgen, så jeg kan komme å ta en lytt.

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er første helga på lenge jeg ikke skal noe, så bare kom. Jeg trenger en second opinion.

Active
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da tar jeg turen i løpet av helga. Kanskje du har en ny film på lur også:wink:

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noe skal vi vel finne. Skulle ha sett Jønnmænn'n 2 på blu-ray f.eks

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg etterhvert fintunet oppsett litt mer.
    Etter et par second opinions er det helt klart tilfelle at YPAO kverker det som heter luft oppover. Jeg har derfor tatt utgangspunkt i YPAO NATURAL (FLAT høres helt latterlig ut) og manuelt tunet litt her og der.

Kort sagt virker det som om eneste forskjell med FLAT er at den legger på et bredt bånd rundt 16khz med 4db høyere verdi enn NATURAL. NATURAL dempes jo gradvis oppover og det er helt klart at dette tar for mye luft selv om det høres fett ut på endel skrøpelige opptak. Men når dette går på bekostning av alt som heter realistisk klang på cymbaler, fioliner og andre instrumenter så er det ikke akseptabelt.

Jeg har nå introdusert litt mer luft oppover og samtidig tatt knekken på en ganske så stor men spiss peak i subområdet ved 79hz som YPAO valgte å ignorere. Dette gjør at det høres vesentlig mer åpent ut enn før (1db ved 16khz, 0.5db ved ~5khz, 1db ved ~650hz, alle med Q på 0.5 om jeg ikke husker feil) , samtidig som jeg ble kvitt en liten tendens til "fortykning" av toner ved 79hz området.

Kort sagt må jeg si at det uansett låter helt møkk oppløsningsmessig. Uansett samma hva jeg gjør så mister lyden all deilig naturlig renhet og oppløsning med en gang man slår på EQ-kretsene på Yamahaen. Selv om jeg velger manuell med null korreksjon på høyttalerne låter dette markant dårligere oppløsningsmessig i forhold til YPAO Straight som igjen låter markant dårligere enn Pure Direct.
    Det låter rett og slett mer naturlig og minst like åpent uten uten korreksjon, men dessverre med noen store maksimalt irriterende bassmessige utfordringer som låter fantastisk mye bedre med litt korreksjon. Samtidig er subene et must slik det fungerer sammen med 805S nå.

Det merkelige er at jeg hører tilsvarende mengde detaljer både med og uten EQ, men forskjellen er at med EQ høres de i form av "mer nivå i toppen" mens de bare er der uten EQ (det jeg forbinder med oppløsning).

Med andre ord er det to eventyr jeg har blitt fortalt angående digital EQ jeg enda ikke har fått æren av å oppleve:

1. At man kan oppnå tilsvarende oppløsning med romtilpasset EQ som uten. Man kan høre MER ved å rydde opp lydbildet ja, men oppløsningen blir etter min erfaring dårligere nær sagt uansett ved å innføre prosessering.

For å ta en analogi på hvordan jeg opplever dette så føles lyden med EQ som å se på DVD med et boost i sharpness for å oppnå et mer detaljert bilde, mens det i en "ren kjede" føles ut som man ser på Blu-ray hvor detaljene bare er der uten gimmicks. Dessverre er det i mitt tilfelle slik at jeg kan velge mellom et kalibrert bilde med kun DVD som kilde, eller et ukalibrert bilde med BD som kilde. Med andre ord et valg mellom to onder siden både kalibrering og oppløsning er et must.

2. At man kan få til skikkelig dybdeperspektiv i musikken uten å ha god avstand bak høyttalerne. Man får dybde ja, men ikke noe i nærheten av det man får om man har én meter eller to bak høyttalerne.

Overall får jeg mest lydglede med lett tilpasset EQ og suber, men disse uoverkommelige manglene på oppløsningssiden irriterer meg veldig. Spesielt siden jeg kan veksle enkelt mellom å ha det ene, men ikke det andre og visa versa.

Det dreier seg i grunn om å velge mellom mektig full range gjengivelse med fantastisk bassområde og middelmådig ytelse oppover uten store skavanker rent lydmessig, eller et mer uryddig og oppblåst bassområde uten dybde eller reell kraft med et mer naturlig lydbilde på den fyldige siden oppover. Å høre på stativhøyttalerne alene nå låter veldig pinglete i forhold til dual fathom fra 110hz og ned for å si det slik.

Dette skal ikke være enkelt!
    Et kompromiss som vanlig i denne hobbyen. Og er det én ting jeg hater så er det kompromissløsninger.

Uansett så ligger det et fronthøyttalerbytte i lufta. Det blir noe med horn i toppen. Sannsynligvis overkill i form av Klipsch RF-7 II siden kino er 90% prioritet, men Tannoy DC10T er jo også fremdeles aktuelle om de dukker opp brukt. Siden jeg nå uansett har null realistiske forutsetninger for å oppnå skikkelig high end lyd med en receiver inne i bildet, kan jeg like godt utnytte det faktum at jeg har EQ tilgjengelig og få inn noen mye større høyttalere. Spesielt siden 110hz og ned uansett er trygt i varetatt. Nå handler det om å få mer skyv og overskudd oppover også.

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer

1. At man kan oppnå tilsvarende oppløsning med romtilpasset EQ som uten. Man kan høre MER ved å rydde opp lydbildet ja, men oppløsningen blir etter min erfaring dårligere nær sagt uansett ved å innføre prosessering.

For å ta en analogi på hvordan jeg opplever dette så føles lyden med EQ som å se på DVD med et boost i sharpness for å oppnå et mer detaljert bilde, mens det i en "ren kjede" føles ut som man ser på Blu-ray hvor detaljene bare er der uten gimmicks. Dessverre er det i mitt tilfelle slik at jeg kan velge mellom et kalibrert bilde med kun DVD som kilde, eller et ukalibrert bilde med BD som kilde. Med andre ord et valg mellom to onder siden både kalibrering og oppløsning er et must.

2. At man kan få til skikkelig dybdeperspektiv i musikken uten å ha god avstand bak høyttalerne. Man får dybde ja, men ikke noe i nærheten av det man får om man har én meter eller to bak høyttalerne.

Overall får jeg mest lydglede med lett tilpasset EQ og suber, men disse uoverkommelige manglene på oppløsningssiden irriterer meg veldig. Spesielt siden jeg kan veksle enkelt mellom å ha det ene, men ikke det andre og visa versa.

Det dreier seg i grunn om å velge mellom mektig full range gjengivelse med fantastisk bassområde og middelmådig ytelse oppover uten store skavanker rent lydmessig, eller et mer uryddig og oppblåst bassområde uten dybde eller reell kraft med et mer naturlig lydbilde på den fyldige siden oppover. Å høre på stativhøyttalerne alene nå låter veldig pinglete i forhold til dual fathom fra 110hz og ned for å si det slik.

Et kompromiss som vanlig i denne hobbyen. Og er det én ting jeg hater så er det kompromissløsninger.
    Spennende, du har altså ditchet rørpreen din og bruker nå reciever til alt?
    Jeg har forøvrig heller ikke topp erfaringer med å la Yamaha ta seg av romkoreksjonen, resultatet har vært ullent i flere oppsett jeg har hørt. Men jeg har også hørt opsett hvor det har vært bra.

Jeg syntes du trekker konklusjonen din rundt EQ på litt smalt grunnlag. (eget rom, eget anlegg, kun YPAO?).
    Det finnes jo mange alternative recievere (Pio er vell blant de som i tester for skryt for å låte best med romkoreksjon) som kan passe deg bedre. I tillegg finnes det jo produkter som er enda mer dedikert til selve romkoreksjonsbiten og gjengivelse av lyd i to kanaler. Det bør være mulig å få til integreringen og koreksjonen av subber uten å ødelegge oppover.

Frister ikke med Audiolense eller DEQX da? Du er etterhva jeg har oppfattet ganske dyktig på datamaskiner?

Er bruken 90% film skjønner jeg at det ønnskelig å ha en reciever som får til alt...

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    lang tekst
    Kjøp en Anti-Mode 8033C til å håndtere bassen, og kutt ut receiverens romkorreksjon. Fungerer utmerket hos meg, som forøvrig ikke har romkorreksjon i min prosessor (Primare SP32).

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FredrikC
    Jeg syntes du trekker konklusjonen din rundt EQ på litt smalt grunnlag. (eget rom, eget anlegg?).
    Dette er det MEST RELEVANTE OG BESTE grunnlaget en har for sine lydoppfatninger. Hva andre synes om andre anlegg i andre rom er helt irrelevant for marsboer (og alle andre). Jeg kan muligens støtte deg i at han kan prøve andre romkorreksjonsteknologier, men jeg setter 50 øre på at forskjellene er færre enn likhetene, og sannsynligvis ikke avgjørende for marsboers oppfatning av romkorreksjon.

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hellnoob
    Dette er det MEST RELEVANTE OG BESTE grunnlaget en har for sine lydoppfatninger. Hva andre synes om andre anlegg i andre rom er helt irrelevant for marsboer (og alle andre). Jeg kan muligens støtte deg i at han kan prøve andre romkorreksjonsteknologier, men jeg setter 50 øre på at forskjellene er færre enn likhetene, og sannsynligvis ikke avgjørende for marsboers oppfatning av romkorreksjon.
    1.Helt enig i at hva andre syntes om andre anlegg i andre rom er helt irrelevant for Marsboer. Det var ikke poenget mitt.
    2-
    Du tror altså at det ikke finnes romkoreksjonssystemer som Marsboer vil finne oppløste nok? Jeg kjenner ikke Marsboer godt nok til å vite dette så her er det også godt mulig du har rett. Jeg har dog veldig varierende inntrykk av forskjellige romkoreksjonsystemer jeg da, derav min post. Men hvis du mener at alle romkorekejsonssystemer ødelegger uansett så er det lov å mene det for all del.
    3- Det er mulig å korigere kun i nedre frekvens som du er inne på =)

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du tror altså at det ikke finnes romkoreksjonssystemer som Marsboer vil finne oppløste nok?
    Jeg tror ingenting om dette, kun marsboer kan svare på det. Det jeg imidlertid tror er at det ikke er så store forskjeller mellom de mest tilgjengelige romkorreksjonssystemene (Audyssey, YPAO, MCACC).

Men hvis du mener at alle romkorekejsonssystemer ødelegger uansett så er det lov å mene det for all del.
    Jeg har ikke skrevet at de ødelegger noe. Men det er ingen tvil om at de endrer lydsignalet. For noen (marsboer i kombinasjon med YPAO og/eller den aktuelle Yamaha-forsterkeren) betyr det ødeleggelse eller forringing.

I kjelleren min bruker jeg kun "romkorreksjon" (EQ) på subene, ellers har jeg akustikkbehandlet rommet. I stuen min derimot bruker jeg Audyssey, fordi jeg ikke kan bruke akustikkprodukter der. Det fungerer bra* der, men fungerer elendig i kjelleren.

*I den forstand at anlegget låter bedre med Audyssey enn uten. Det betyr ikke at jeg vil si lyden er bra i stuen, men den er akseptabel (til TV og casual filmtitting). "Seriøs" filmtitting og musikklytting skjer i kjelleren.

Intermediate Rojoh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende tema. Mulighetene DSP gir er høyt ønsket, men transparens er et krav. Desverre er det ikke lett å få testet/demonstrert ulike komponenter for å sjekke om de holder mål til full-range eller om de bare egner seg i bassområdet.

Det kan se ut som om brukere av DEQX HDP-3 er fornøyde. Desverre ligger denne saken på rundt 40k og vel så det om man skal ha full spec. Selv snuser jeg litt på en rimeligere sak fra XTA. Jeg aner ikke om den er god nok til hjemme hifi, men vet at en av de store studio-monitor produsentene kjøper/rebrander disse prosessorene til å drive deres store monitorer. Prisen ligger på rundt 25k for den med 2 inn/6 ut. Audiolense blir for knotete (og like dyrt om man skal ha topp-kvalitets konvertere fra Lynx/DAD/RME + I/O-kort).

Et av problemene er at vi lytter, opplever og prioriterer ulikt, så en manns aksept trenger ikke være en god løsning for en annen.

Nå er jeg litt heldig som har et rimelig greit rom med tanke på bassgjengivelse, så noen krise er det ikke. I verste fall kjører jeg analoge aktive delfiltre og kjører DSP på bassmodulene. Er monitorene passivt korrigert kan man i praksis dele bassene hur høgt som helst. Vi får se hvor haren hopper...

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hellnoob
    Jeg tror ingenting om dette, kun marsboer kan svare på det. Det jeg imidlertid tror er at det ikke er så store forskjeller mellom de mest tilgjengelige romkorreksjonssystemene (Audyssey, YPAO, MCACC).

Jeg har ikke skrevet at de ødelegger noe. Men det er ingen tvil om at de endrer lydsignalet. For noen (marsboer i kombinasjon med YPAO og/eller den aktuelle Yamaha-forsterkeren) betyr det ødeleggelse eller forringing.

I kjelleren min bruker jeg kun "romkorreksjon" (EQ) på subene, ellers har jeg akustikkbehandlet rommet. I stuen min derimot bruker jeg Audyssey, fordi jeg ikke kan bruke akustikkprodukter der. Det fungerer bra* der, men fungerer elendig i kjelleren.

*I den forstand at anlegget låter bedre med Audyssey enn uten. Det betyr ikke at jeg vil si lyden er bra i stuen, men den er akseptabel (til TV og casual filmtitting). "Seriøs" filmtitting og musikklytting skjer i kjelleren.
    Enig i det du sier jeg. Ordla meg en smule klønete ser jeg. Marsboer sier jo bare at han selv ikke har opplevd et oppsett hvor dette ikke ødelegger oppløsningen.

Det er helt sikkert at romkoreksjon bare behandler symptomene, det er ingen kur, og også degradere lyden om systemene ikke er bra nok..

Active
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe... Det ante meg at du til slutt måtte prøve å perfeksjonere litt på lyden i toppen. Slik jeg oppfattet lydbildet i anlegget ditt nå etter at du gikk bort fra rørpre, så er fokuset mer i bunn, og dette har gått på bekostning av åpenheten i toppen. Men kan ikke noe av dette skyldes at du nå også benytter dac`en i yamahaen, og ikke transporteren? Skal bli spennende å se hva du klarer å tune deg frem til.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grunnen til at fokuset ligger lavere er rett og slett at YPAO Natural ruller av oppover. Det er snakk om 4 db ved 16khz kontra FLAT noe som er en god del informasjon. Dette gjør systemet mye mer tungt og bassfokusert enn bare en liten db mindre demping oppover gir. Det er faktisk fascinerende hvor mye klangbalansen endrer seg om man legger på en liten db over et bredt område oppover.

Uansett så er ikke akkurat mine erfaringer med YPAO min eneste erfaring med romkorreksjon, all den tid jeg faktisk har vært avhengig av tung automatisk og manuell romkorreksjon ved flere anledninger. Audyssey har jeg ikke brukt siden introduksjonen av MultEQ XT riktignok, men jeg har veldig mye erfaring med DRC og Inguz. DRC fungerte klart best av alle teknologiene, men har den ulempen at man ikke får flerpunktsmålinger så man er avhengig av at man treffer riktig plass med mikrofonen og eksperimenterer seg frem til en god target kurve. Denne brukte jo også DACen i Transporter noe som ikke er noen ulempe for å si det slik. Jeg var også tung bruker av FBQ2496 i hine hårde SVS dager.

Konklusjonen er det samme med alle systemene forøvrig. Fordelene de gir kan i mange oppsett veie opp for ulempene lydmessig. Altså et kompromiss.

Mitt "problem" er forøvrig ikke at subene trenger korreksjon, men at begge frontene har ganske så voldsomme peaker i bassområdet som går utover bassintegrasjonen. Det er med andre ord frontene som virkelig trenger korreksjon bassmessig i oppsettet mitt i dag, ikke subene.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes bedre korreksjonsløsninger enn det du har prøvd, men jeg skal ikke si at det ikke er utfordringer med korreksjon eller EQ. Audiolense, Lyngdorf og TaCT ville jeg ha styrt unna.

Kanskje Suite 7.1 HD kunne ha vært noe for deg. Prisen ligger litt over $5k.
    Products: Home Theater: ToHome Theater Preamps/Controllers: Suite 7.1 HD - ADA
    ADA Suite 7.1 HD AV Processor Review « Live Digital – Home Cinema Blog

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å kjøpe en forforsterker med cinema bypass-funksjon (for eksempel Parasound P7)? Så kan du få det beste fra begge verdener, altså receiver til film og vanlig stereooppsett på musikk. P7 har også low pass-funskjon som kanskje kan hjelpe på frontenes basspeak, litt avhengig av frekvensområdet den ligger i.

Eventuelt kan du supplere med romkorreksjon i subområdet - enten ved å skaffe en sub som har dette innebygget eller gå for en løsning a la Velodyne SMS-1. Da kan du få integrert subbene og få foretatt den romkorreksjonen du behøver (gitt at du ikke ønsker å forandre mye i mellomtone/diskant-området).

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jobber med akkurat det samme.

Ønsker å drive frontene via en bra preamp uten eq. Men med subutgang.
    Men trenger å splitte på 80 hz.
    Trenger RK på subbene. Mulig Ultra tubenes PEQ er nok, kun en plagsom 47 hz topp.
    Trenger kanskje balansejustering på preampen.

Noen forslag?

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dag johnsen

Trenger RK på subbene. Mulig Ultra tubenes PEQ er nok, kun en plagsom 47 hz topp.

Noen forslag?
    Jeg har et par muligheter:

1. Kjøp en Parasound P7 forforsterker. Denne har fått gode kritikker, og har flere fordeler: cinema bypass, du kan dele på 80hz, du får egen subutgang og du får tonekontroller som går på bass og diskant i frontene. Alt dette snackset kan kontrolleres med fjernkontroll.

Product Lines > Halo > P 7 Preamplifier

2. Kjøp en Velodyne SMS-1 romkorreksjon. Dette er det samme systemet som er innebygget i de legendariske Velodyne DD-subene, og du kan koble til og kontrollere hele tre suber med denne. Denne kan brukes uavhengig av hva slags sub(er) du har.

Velodyne SMS-1 Romkorreksjon | Soundgarden

Product Review

Med denne kombinasjonen skulle du ha god nok kontroll, men det koster 27000 kroner da...

Et alternativ er å kjøpe suber med innebygget romkorreksjon, som nevnte Velodyne DD-serien (dyre) eller XTZ-suber (langt billigere).

Ytterligere et alternativ: Harman/Kardon HK 990 integrert forsterker. Denne har vunnet priser, har 2x150 watt, to subutganger og romkorreksjon innebygget. Pluss cinema bypass. Denne koster rundt 15000 kroner, og hvis du vil beholde din nåværende effekt kan du bruke H/K'en kun som forforsterker.

Intermediate Rojoh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dag johnsen

Noen forslag?
    Aktivt analogt delefilter. Evt. å sette et såkallt PLLXO (Passive Line Level X-Over) mellom pre-out og power til fronter samtidig som pre-out2 går til suber/EQ.
    Marchand Electronics, high quality audio components, electronic crossovers, amplifiers and custom electronic equipment

Tredje mulighet er å plugge igjen reflekshullene (trykkammer fungerer som en 2.ordens lavpassfilter, men hvor XO havner er funksjon av aktuelt basselement og kassestørrelse - må måles, og havner ikke nødvendigvis på f.eks. 80Hz) i fronthøyttalere, og bruke subens EQ/DSP-mulighet til å justere inn XO/frekvens og filtersteilhet.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [quote=ToneLoc]Jeg har et par muligheter:

1. Kjøp en Parasound P7 forforsterker. Denne har fått gode kritikker, og har flere fordeler: cinema bypass, du kan dele på 80hz, du får egen subutgang og du får tonekontroller som går på bass og diskant i frontene. Alt dette snackset kan kontrolleres med fjernkontroll.

Product Lines > Halo > P 7 Preamplifier

Har jeg da HD lyd fra Blueray eller må det ofres på "hifibålet"?

Side 59 av 74 FørsteFørste ... 9 19 29 39 49 55 56 57 58 59 60 61 62 63 69 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •