marsboers stereo (nye bilder #1465) - Side 56

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 56 av 74 FørsteFørste ... 6 16 26 36 46 52 53 54 55 56 57 58 59 60 66 ... SisteSiste
Viser resultater 1,101 til 1,120 av 1478
    Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Tja, vanskelig å si. Tannoy DC10T på bruktbørsen frister veeeeldig, men jeg tror risikoen er stor for at det blir total overkill i rommet mitt. Overkill er bra det, men jeg tåler ikke mer bass enn mine 805S gir uten at det går utover presisjonen i lydbildet (går allerede ut over denne fra før)

Men det er jo bare en høyttaler som jeg uansett kjøper brukt så det er jo ikke verdens undergang om den spiller som en stor haug med bikkjemøkk i rommet mitt. Er jo ikke snakk om liv og død akkurat, noe det er lett å glemme av og til

Selve salget av EC'n var rett og slett bare snakk om at jeg ikke brukte den til noe vettugt. Pengene blir nok bare satt inn på "hi-fi kontoen" inntil videre.

Men høyttalere er nok det neste. Ikke at 805S ikke gjør en fantastisk jobb i dag, men de mangler kjelleren samtidig som jeg er nysgjerrig på om det er mulig å oppnå litt mer luft mellom alt som skjer i lydbildet med et litt mindre stresset mellomtoneelement. Per i dag blir det fort tett om plassen, selv om det ikke blir grøtete. Det er jo det at jeg sitter nærme bakvegg, med dertil ekstra bass nedover som er hovedsynderen, men jeg føler nok at de større 800-serie B&Wene med FST-mellomtonen muligens har et lite gir ekstra når det er mye som skjer i lydbildet.

Problemet er jo selvfølgelig kravet om at høyttaleren må ha basselementene i lårhøyde eller høyere. Der passer DC10T glimrende forsåvidt, samtidig som de har brutalt med membranareal i forhold til hva jeg er vant til.
    Det blir definitivt ikke noen større B&W eller andre høyttalere bygd etter samme lest (dvs de fleste). De fungerer rett og slett ikke i rommet mitt bassmessig.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har jo Tannoy DC8T også om du er redd for at DC10T blir for store for rommet ditt.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kenti
    Du har jo Tannoy DC8T også om du er redd for at DC10T blir for store for rommet ditt.
    Da beholder jeg heller 805S. Poenget er å se om jeg klarer å få en diger gulvstående til å spille på lag med rommet. Konkluderer jeg med at stativhøyttalere er tingen så ser jeg ingen grunn til å eie noe annet enn 805

Men dette er jo selvsagt hypotetisk. Det blir jo selvsagt ikke noe høyttalerbytte......eller.....ehh....

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor skal du ha basselementet i lårhøyde eller høyere?

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Konkluderer jeg med at stativhøyttalere er tingen så ser jeg ingen grunn til å eie noe annet enn 805
    DC8T er jo heller ingen stativhøyttaler da

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fordi all bass fra elementer/bassporter særlig lavere enn dette forsvinner i dimman i rommet mitt. Dette gjelder 683 og Gallo Ref 3.1 hittil i hvertfall. Blir bare grøt alt sammen med null tyngde nedover.

Jeg fikk helt sjokk når jeg koblet opp 805S. De hadde helt vill bass i forhold til de gulvstående i samme rom. Forskjellen er at disse stråler bassen fra lårhøyde.

Setter jeg f.eks subben på gulvet bak høyttalerne har jeg null trøkk, null dybde og nærmest null lyd. Setter jeg suben opp på en stol blir det helt fantastisk bra! Både trøkk, dybde og skikkelig musikalsk og kjapp bass.

Jeg vet ikke hvorfor det er slik, men det slår aldri feil i rommet mitt. Basselementer fra knehøyde og ned i front blir bare tull.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DC8T er jo heller ingen stativhøyttaler da
    Nei, men de er ikke DC10T
    Jeg vil ha membranareal!

Jeg kan jo selvfølgelig moderere meg litt ja. Du er inne på noe der
    Jeg tror taktikken blir å overvåke brukten som en hauk fremover og prøve litt av hvert i ulike størrelser. Jeg er overbevist om at det er mulig å kombinere både en voksen høyttaler og god lyd i mitt rom, basert på utprøvninger med sub oppå en stol. Det har vist meg at det er fullt mulig å få skikkelig dybde, tyngde og null rølp fra front.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei da, det gavner ingen å moderere seg

Er selvfølgelig helt med på membranareal-filosofien din, da jeg jo kjører samme opplegget selv med 6 x 10" i hver høyttaler (lukket). Føler på ingen måte at jeg får for mye bass, men det er IMO få gulvhøyttalere jeg har hørt som spiller med samme headroom, kontroll og tyngde som de gjør. De var ikke vanskelig å integrere i rommet en gang.

Go for it sier jeg bare

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uff.. En mengde ekstra penger til overs denne måneden har plutselig fått meg til å tenke stygge tanker angående forandringer i oppsettet. Ikke nødvendigvis forbedringer, men forandringer.

Det ligger nok ikke umiddelbart an til høyttalerbytte likevel. Jeg finner ingenting som frister og som passer mine behov. Spendor hadde noe som var spennende, helt til jeg fant ut at de hadde en bassport hel nederst på baksiden. Det er som å pisse i havet i mitt rom. Dynaudio sin Contour-serie passer forsåvidt glimrende på det meste, men det jeg har hørt av disse andre steder har vært litt tamt oppover.

Ideellt sett ønsker jeg en god del membranareal i en ikke alt for stor dybde- og breddemessig konstruksjon med elementene og bassport i lårhøyde eller høyere.

Jeg synes uansett at 805S gjør en så god jobb at de like godt kan stå en stund til. De låter engasjerende og faller aldri i gjennom uansett musikk, selv om det ikke låter "best" på noe.
    Det jeg sliter mest med er manglende dybde samtidig som det låter ræva med tanke på luft og rom mellom ulike aktører på scenen. Jeg får liksom aldri den følelsen som man får i et større anlegg i et rom med lengre avstand til alle vegger og en lytteposisjon ute på gulvet.
    Dette skyldes definitivt ikke hverken høyttaler eller elektronikk siden jeg har hørt utstyret i veldig like oppsett, men med helt andre rom, uten tilsvarende restriksjoner.
    Problemet er rett og slett en lytteposisjon nær bakvegg og i overkant mye fylde nedover grunnet rom. Dette gir et klangbilde som låter grisefett på alt, inklusive metal på høyt volum, så jeg trives med det, men det er likevel ikke det samme på store korensembler og heismusikk-jazz som jeg aldri hører på uansett. Men det betyr ikke at forbedringspotensialet ikke er der!
    Dette må imidlertid ikke tolkes som at det låter rotete eller utydlig, for det gjør det ikke. Problemet er imidlertid at mye fylde nedover gir en larger than life lyd som definitivt ikke passer når man skal presse 10 personer inn på 2.3 meter mellom høyttalerne. Da trenger jeg snarere miniatyrversjoner av personene i korrekt "skala" for å oppnå den luften jeg ønsker mellom utøverne.

Men jeg har etterhvert fått lyst til å prøve noe nytt på forsterkerfronten. Rett og slett av nysgjerrighet. Jeg har jo hatt EC-forsterkerne mine i snart 3 år. En hel evighet i min verden
    Jeg tenker da faktisk på et to-kanalstrinn i stedet for monoblokker. Rett og slett for å frigjøre masse plass ved siden av racket som da kan brukes til suber eller større fronter.
    For at dette ikke bare skal bli et bytte for byttets skyld blir det sannsynligvis noe radikalt annerledes enn det jeg har i dag, så får jeg i det minste en ordentlig erfaring.

Jeg har en kandidat eller to i hodet. Viktige faktorer for min del er selvfølgelig lydkvalitet, støyfrihet og stort fokus på byggekvalitet! Utseende betyr mindre, bare enheten passer i racket.

Ingenting er jo selvfølgelig banket, men det skulle ikke forundre meg om AW400 dukker opp på brukten snart. Jeg må bare tenke meg om litt.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du lyst til å røpe noe om hvilke kandidater du har på blokka?

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du lyst til å røpe noe om hvilke kandidater du har på blokka?
    En av dem er i hvertfall Bryston 4B SST2. De større modellene er forsåvidt også aktuelle, men jeg ser ikke vitsen med å ha så mye mer krefter når 4B allerede har 300W (måler visst ca 350W i ekte målinger) å rutte med.
    Bryston 4B SST hadde jeg veldig lyst på før jeg kjøpte AW400 også, og nå har det jo kommet en oppdatert versjon som låter enda bedre. Prisen er jo heller ikke avskrekkende.

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fordi all bass fra elementer/bassporter særlig lavere enn dette forsvinner i dimman i rommet mitt. Dette gjelder 683 og Gallo Ref 3.1 hittil i hvertfall. Blir bare grøt alt sammen med null tyngde nedover.
    Gallo er en lukket konstruksjon. De er vel langt mer avhengige av vinkling seg imellom og orientasjon av elementet (utover/innover). Det tar vel og tid å bli vant med å høre naturlig bass og ikke bare duringen i B&W.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En av dem er i hvertfall Bryston 4B SST2.

Transparent elektronikk kan være farlig. :wink:
    Er nok ganske stor overgang fra EC. Hegel og DP er mye i samme gate tror jeg.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cybervision_
    Gallo er en lukket konstruksjon. De er vel langt mer avhengige av vinkling seg imellom og orientasjon av elementet (utover/innover). Det tar vel og tid å bli vant med å høre naturlig bass og ikke bare duringen i B&W.
    Gallo er en kanonhøyttaler, men vi fikk aldri noe bass ut av dem i mitt rom uansett plassering. Jeg snakker ikke bare om lyden av bass, men om null tyngde, null punch og null dybde nedover. Rett og slett fryktelig mismatch med rom.

B&W 683 gjorde det litt bedre rent bassvolum-messig men der ble alt til gjengjeld grøtete. Heller ikke her fikk jeg noe tyngde eller punch.

805S var første høyttaler jeg opplevde både tyngde, punch og presisjon med i mitt rom.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso

Transparent elektronikk kan være farlig. :wink:
    Er nok ganske stor overgang fra EC. Hegel og DP er mye i samme gate tror jeg.
    Tja, nå skal man ikke undervurdere AW400. Dette er ikke en veldig varm og bløt konstruksjon ala tidlig Abrahamsen.

Jeg har nå hørt alle EC's effekttrinn på EC 4.8 og DP A1b på DP C1b i samme anlegg og jeg klarte bare å høre små forskjeller, og vil i hvertfall ikke si at den ene var bedre enn den andre. Riktignok i et fremmed rom (hos dynabel) men uansett.

Det jeg liker med Bryston er at de har sine produkter som de flikker på og videreutvikler i stedet for å hele tiden lansere noe nytt. Slikt blir det bra produkter av. 20 års garanti sier jo også litt om konstruksjonen, noe som betyr svært mye for meg.

Både Hegel og DP fremstår som kjøkkenbenkprodukter for meg. Ikke at dette har noe å si på lyden, men jeg er fan av tyngre bedrifter med skikkelige ressurser, i stedet for mer eller mindre enkeltmannsforetak.

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Personlig tror jeg at den store forbedringen i lydbildet, luft, bredde, dybde må du oppnå gjennom akustiske tiltak. Greier du å optimalisere etterklangen slik at den er høyere et stykke ut i tidsdomenet lures hjernen til å tro at rommet er mye større enn det egentlig er. Førsterefleksonen blir da definert som mange m unna.
    Forskjeller på bra elektronikk som du virker å ha erfart selv er detaljer i forhold.

Nå vet jeg du har gjort noen tiltak allerede, men det er mulig å ta det betydelig lenger om man tar seg tid til å sette seg i temaet og måler seg frem til plassering og type tiltak (absorpsjon, diffusjon, resonator osv). Men så er det kanskje vanskelig å gjennomføre uten å totalt sabotere rommets utseende og funksjon...

Når du vil ha høyttalere med bassen i høyden var det en høyttaler som slo meg:

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare for å ha det klart. Ny forsterker kjøpes ikke inn for å "kurere gruff" lydmessig!

Akustikktiltak er helt klart det som er tingen her, men det er nok ikke så lett å få gjort noe med mitt problem slik anlegget står. Bak meg er det et vindu og en diffusor blir litt merkelig her (det er en diffusor som er tingen bak meg ideelt sett, siden absorbsjon virket motsatt av ønsket virkning), og foran tar lerret og rack all plass mellom høyttalerne.

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men Gallo må også ha mye krutt før de løsner, 3.5 med 8 ohms 10 tommere er nok bedre der.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tannoy Definition 10 er noe av det røffeste jeg har hørt... men det var også på veldig dyr elektronikk hos Stereofil. tror det var noe ifra MBL på cdspillersiden og ASR Emitter forsterkeri...

Men siden rommet ditt er litt vanskelig, så kan det jo være en ide og se etter nye stativhøyttalere, om det er noe du savner på 805S .

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Savner ikke noe lydmessig i forhold til stativhøyttalere, men har lyst til å se om det er mulig å få en gulvstående til å fungere slik at jeg får en full range gjengivelse.

Side 56 av 74 FørsteFørste ... 6 16 26 36 46 52 53 54 55 56 57 58 59 60 66 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •