marsboers stereo (nye bilder #1465) - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 74 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 15 25 35 45 55 65 ... SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 1478
    Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Da burde den være i orden.

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En liten ting angående Squeezebox/Transporter

Som dere kanskje har fått med dere pågår det et lite fjernkontrollprosjekt hos Slimdevices\Logitech for tiden, kalt Jive. Ser ut som Slimdevices' svar på Sonos styringen. Og for et svar!
    Jeg har bare en ting å si, og det er at dette ser helt rått ut!

marsboers stereo (nye bilder #1465)-img_2038-jpg

marsboers stereo (nye bilder #1465)-jive_front_elevation_labelled-png

Det som er så genialt med denne fjernkontrollen er at den er WiFi basert, dvs bruker standard trådløs teknologi til å styre enhetene. Dette muliggjøres fordi det er SlimServer som styrer SB/Transporteren og ikke omvendt med Slimdevices utstyr. Dvs at fjernkontrollen styrer SlimServer trådløst som igjen styrer avspilleren.

Det kule med dette, samt det flotte displayet, er at man kan være hvor som helst i huset og styre musikken bare det er trådløs dekning. Utseendet er også milevis bedre enn noen annen fjernkontroll jeg har sett.

Fett sier nå jeg bare! Gjett om denne skal anskaffes når den kommer på markedet (er foreløpig på beta-hardware stadiet)

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I dag fikk jeg endelig mine AW400 monoblokker, selv om jeg måtte hente dem selv for å få dem før helga

Noen bilder:

marsboers stereo (nye bilder #1465)-svart-hvitt-jpg

Lyden er forøvrig meget tilfredsstillende!

Hi-Fi profilen min er også oppdatert med nye bilder

Intermediate Hanspf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,722
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du verden, det der ser helt enormt ut. Gratulerer og ha en fortreffelig lyd helg.

Newcomer Score sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Gratulerer

Da var de i hus ja Det så veldig fint ut nå, spiller sikkert meget bra også

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg hatt blokkene en stund, og jeg kan rett og slett si at dette var en seriøs oppgradering. Lyden er nå så bra at jeg ikke ser behovet for noe bedre, med ett unntak. Jeg synes fremdeles at det mangler noe spenst i mellombassen. Dette er et problem jeg har hatt til alle tider i dette rommet. Bassen har mye tyngde, men mellombassen har ikke nok "spenst" for å si det slik. Det er ikke snakk om noen krise, siden bassen høres relativt homogen ut og ødelegger ikke. Men i forhold til mitt ultimate mål mangler det noe tyngde og spenst i mellombassen. Dette må jeg antakeligvis bytte rom for å rydde opp i, men en god sub bør også kunne ordne opp i mye av de frekvensene det er snakk om. Det er i hovedsak frekvenser rundt 50 hz jeg føler at trykket mangler noe. Dvs at beaten i f.eks Michael Jacksons låter virker noe rund, uten det helt store stortromme punchet. AW400 hjalp mye, men klarer ikke å gjøre noe med rommet.

Imidlertid er alt fra mellombass og opp til øverste diskant helt strøkent i forhold til hva jeg kan si meg fornøyd med! Homogent og fullstendig uten lyttetretthet eller fremstikkende elementer. Stereoperspektivet er helt enormt, med sylskarp plassering av instrumenter og en meget god romfølelse på så godt som alle opptak, inkludert de stusseligste av de stusselige klassiskopptak. Live konserter høres akkurat ut som om man er tilstede!

Her er en fullstendig uglattet måling fra sweetspot. Heldigvis er ikke lyden på langt nær så ille som grafen tilsier

marsboers stereo (nye bilder #1465)-basskurve-jpg

Waterfall grafen indikerer noen kraftige stående bølger. Feks rundt 54 hz.

marsboers stereo (nye bilder #1465)-lf-waterfall-jpg

Tar gjerne i mot tips fra de som er mer erfarne. Spørs om en sub eller to med egen korreksjon er løsningen her?? Velodyne DD18 anyone??
    Det er viktig å presisere at det ikke er for mye og upresis bass som grøter til lydbildet som er problemet. Det er noe manglende trykk\punch i mellombassen jeg savner.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Her er en fullstendig uglattet måling fra sweetspot. Heldigvis er ikke lyden på langt nær så ille som grafen tilsier
    Joda, det er den faktisk. Det du mener er vel at det høres ikke så dårlig ut som en kanskje skulle tro.

Tar gjerne i mot tips fra de som er mer erfarne. Spørs om en sub eller to med egen korreksjon er løsningen her?? Velodyne DD18 anyone??
    Det er viktig å presisere at det ikke er for mye og upresis bass som grøter til lydbildet som er problemet. Det er noe manglende trykk\punch i mellombassen jeg savner.
    Jeg ser for meg 4 løsninger her.

1. Ta akustiske tiltak i rommet. Solide Bass-traps i så mange hjørner som du har råd til økonomisk og estetisk. Dette vil rydde opp mye i lydbildet, og fjerne mange av kanselleringene som gjør at du føler du mangler bass. Resultat er strammere bass, med mer punch. Totalmessig vil akustiske tiltak i rommet gi deg den største lydmessige oppgraderingen, også oppover i frekvens.

Har forøvrig åpnet en egen tråd for dette nå nylig.

2. Helmholtz resonator tunet til rundt 54hz (ser tydlig også 2. harmoniske ved 108hz der). Denne vil ikke gi deg noe mer bass, men vil fjerne den største resonansen du har i dypbassområdet. Altså ikke en perfekt løsning på ditt problem.

3. 2 subwoofere. Del av på 80hz, og plasser den ene i senter mellom 802D, og den andre i senter på bakveggen. Blir det gjort riktig, kan du få en overraskende flat frekvensrespons. DD-12 er fin til det pga størrelsen, servoen og EQ`en som gir deg muligheten til de siste justeringene. Stramt, med plenty av punch.

4. En sub. Gir deg utfordringer, fordi du fortsatt må finne en god plassering og den vil uansett ikke kunne rommets fysikk. Litt EQ/kalibrering vil kanskje gi deg det siste du trenger.

Intermediate ruxxy sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    1,612
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er faktisk det vakkreste HIFI bildet jeg noensinne har sett.

Forførende. Herregud så rått.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg sitter forsåvidt med mye av det samme problemet som deg Marsboer. Men til forskjell har jeg også bra trykk nedover fra 50Hz. Slik jeg forstår deg er vi på jakt etter det samme. Mer bassmekk fra feks. basstrommer, der hvor punchet ligger. Jeg mener derfor heller at det området du bør se på ligger rundt 100Hz, i følge grafen antar jeg derfor ca. 120Hz+ i ditt tilfelle (det er ca. der jeg ser et markant fall). Jeg har et fall i hele området mellom 100Hz og opp mot 180-200. Subwoofere er derfor neppe helt relevante for oss, men jeg har nylig gått til innkjøp av Velodyne Sms-1 for å se om en opprydding nedover vil kunne hjelpe.
    Med mindre du kjøper en basskasse(ikke sub) tror jeg derfor ikke du får svar på det du leter etter med en/to subber. (For ordens skyld, jeg har to 10" sub'er).
    Jeg har dessverre ikke hatt tid nok til å eksperimentere med EQ'en enda.

Noen andre som mener en sub med EQ vil kunne hjelpe oss? Min teori er nemlig en/tobasskasser som deles høyere med et stort element, feks. 15/18" er eneste løsning. Eller å flytte..

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg sitter egentlig selv med følelsen av at det absolutt ikke mangler fylde eller at det låter tynt på noe vis. For å få en viss pekepinn på hva jeg mener jeg mangler selv lekte jeg meg litt med foobar2000 og den meget grove equalizeren som er innebygget i denne. Når jeg boosta frekvensbåndet rundt 55 hz noen db oppnådde jeg en ønsket effekt. Denne jobber i frekvensene fra 20hz opp til 77 hz tror jeg. Når jeg gikk på høyere enn disse frekvensene ble resultatet et mer grøtete og buldrete lydbilde. Jeg er derfor rimelig sikker på at det er peaken rundt 54hz samt dip'ene før og etter som ikke sammensvarer med min ideallyd.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ruxxy
    Det er faktisk det vakkreste HIFI bildet jeg noensinne har sett.

Forførende. Herregud så rått.
    Takker så meget!

Spiller meget bra gjør det også

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg sitter egentlig selv med følelsen av at det absolutt ikke mangler fylde eller at det låter tynt på noe vis. For å få en viss pekepinn på hva jeg mener jeg mangler selv lekte jeg meg litt med foobar2000 og den meget grove equalizeren som er innebygget i denne. Når jeg boosta frekvensbåndet rundt 55 hz noen db oppnådde jeg en ønsket effekt. Denne jobber i frekvensene fra 20hz opp til 77 hz tror jeg. Når jeg gikk på høyere enn disse frekvensene ble resultatet et mer grøtete og buldrete lydbilde. Jeg er derfor rimelig sikker på at det er peaken rundt 54hz samt dip'ene før og etter som ikke sammensvarer med min ideallyd.
    OK, det er du som vet hva du vil ha. Du skrev mellombass og av den grunn trakk jeg min konklusjon. For meg er mellombass høyere enn 77Hz, men jeg forstår hvor du vil.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I forbindelse med at jeg må tilbringe denne uken i Oslo på hotell i forbindelse med kurs har jeg og en kompis bestemt oss for å sjekke ut noen hi-fi butikker mens vi er her. Mest av nysgjerrighet, ikke av noen interesse for kjøp. I hovedsak var det fire ting jeg var nysgjerrig på.

1. Oslo Hifi Center - Her ville jeg høre Burmeister oppsettet som mange mener er noe av det beste lydmessig noensinne.
    2. Samtidig ville jeg sjekke ut Martin Logan siden jeg aldri har hørt disse.

3. Hifi Senterkjeden - Ta en litt nøyere lytt på 1.7mill anlegget for å sammenligne dette opp mot eget oppsett til langt lavere pris riktignok

4. Hifi Klubben - Har aldri hørt 802D med Classé her i Oslo. Siden det er her mange bygger seg opp inntrykk når det gjelder toppserien til B&W så må jeg nesten høre dette oppsettet.

Dag 1
    Første besøk gikk til Oslo Hifi Center. Stor var skuffelsen når vi kom dit. Ingen av High-end anleggene var "operative" og de ønsket heller ikke å koble dem opp siden de var svært usikre på om de ville yte noe særlig. Det ble dermed ingen lytt på burmeister oppsettet. Vi fikk imidlertid satt opp Martin Logan Vantage på noen rør greier. Etter en obligatorisk oppvarmingstid satte vi oss ned for en lytt. Oi - Dette var noe annet enn det jeg var vant til gitt! Jeg fikk nesten hodetelefonfølelse når det gjaldt stemmer. De sto liksom inni hodet mitt. Instrumenter ellers i lydbildet var plassert godt bak stemmen, men kun rett foran hver høytaler. Personlig så skjønner jeg godt at noen liker denne formen for musikkgjengivelse, men den passer overhodet ikke meg. Jeg liker følelsen av å sitte å se på en enormt utstrakt scene. Med ML fikk jeg heller følelsen av at artistene sto rett foran stolen min, og ikke på scenen. Dette ble merkelig for meg. I tillegg var dybden veldig enten eller. Stemmen var langt fram og totalt i midten, instrumentene foran hver høytaler. I mellom var det ingenting, hverken i bredde eller dybde bak høytalerne. Følelsen av et utstrakt orkester var derfor ikke tilstede siden stereoperspektiv mellom midten og selve høytaleren var ikke-eksisterende. Jeg kunne svært godt lokalisere høytalerne når det gjaldt spesielt strengeinstrumenter i forhold til mine egne.
    Jeg synes imidlertid selve klangfargen var svært god, og jeg lurer på om stemmer klangmessig ikke var mer realistisk gjengitt enn i mitt eget oppsett. Plasseringsmessig av stemmer og instrumenter mener jeg det var helt urealistisk, men dette er mye smak og behag. Selger insisterte på at rommet var helt ræva og at anlegget aldri hadde lått så dårlig. Jeg synes imidlertid ikke at jeg kunne spore noen tydelige romproblemer annet enn at det kanskje var litt i overkant dempet og dermed noe tørt. Plasseringsmessig var det helt sikkert noe å hente også, selv om de sto godt plassert ute på gulvet og vinklet inn mot sweetspot. Nå skjønner jeg forresten hva ML fans mener med begrenset sweetspot
    Nå har jeg i hvertfall en viss idé om hvordan disse låter. Men det hadde vært svært morsomt å hørt disse i en mer ideell setting hos en entusiast som mener han har fått ting til å klaffe.

Vi hørte også litt på et komplett Klipsch RF-83/RF-64 oppsett med doble 12" suber også fra klipsch. Dette oppsettet låt som en pappeske i forhold til det jeg var vant til, og selger kunne bekrefte at de kun stod der til innspilling og ikke egentlig var til "demo". Jeg skulle derfor likt å tatt en mer nøye lytt ved en senere anledning.

Dag 2
    Etter litt leting/ukoordinert gåing samt litt hjelp av en vi tilfeldigvis kjente som vi traff på, gikk turen til Hifi senterkjeden og 1.7mill anlegget.
    Jeg har hørt dette før, uten å få noe spesielt inntrykk fordi jeg var der alt for kort. I dag satt vi der lenger og testet med litt forskjellig. Det er to ting jeg umiddelbart merket meg:
    1. En følelse av absolutt ro og overskudd i lydbildet. En bakgrunn av absolutt sort.
    2. En fullstendig bøs og buldrete bass som ødela så godt som all musikk. Rammstein var rett og slett helt tragisk pga bassproblemene i rommet!!

Når det gjelder øvrige kvaliteter som stereoperspektiv/detaljering, størrelse på lydbilde og engasjement så var det selvfølgelig bra på disse tingene. Men jeg føler ikke at dette er noe bedre enn mange mye rimeligere anlegg. Når det gjelder stereoperspektiv\holografi føler jeg at mitt eget oppsett faktisk er noen hakk over. Engasjementet i mitt oppsett er også bedre siden buldrebassen ødela all min musikklytting. Slike graverende "irritasjonsmomenter" har jeg ikke i mitt eget anlegg føler jeg, selv om lyden langt fra er perfekt i spesielt mellombassen. Det eneste jeg kunne tenkt meg fra dette oppsettet er faktisk den fabelaktige roen og sorte bakgrunnen.

Nå høres det nesten ut som om jeg "slakter" dette anlegget, og det gjør jeg jo i forhold til prisen. Men jeg er fullstendig overbevist om at normal logikk stemmer her også. Noe som vil si at dette anlegget nok ville grisebanket mitt eget i det rette rommet uten de store problemene i bassen, noe som nok forstyrrer for det øvrige inntrykket også. Synd at slik kvalitetselektronikk ikke får vist seg frem bedre enn her.

Jeg hørte forøvrig også på noen små Dynaudio bokhyllehøytalere til rundt 13k tror jeg det var. Disse var koblet på det største utstyret til Hegel av alle ting, men låt meget bra til prisen og til størrelsen synes jeg, selv om man ikke kan sammenligne disse med skikkelige høytalere (fete gulvstående ) når det gjelder følelsen av makt og størrelse i lydbildet.

I morgen tenkte vi at vi skulle ta turen til hi-fi klubben og høre på 802D med classé.

Kommer tilbake med en rapport.

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser du bruker REW, kanskje i kombinasjon med Radioshack? I så fall - blir målingene dine like fra gang til gang (uten endringer)? Mine blir ikke, så jeg tør ikke stole på REW/RS-kombinasjonen.

http://avforum.no/forum/kalibrering-...smal-svar.html

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Radioshack'en/REW gir konsistente målinger i de lave frekvenser hos meg. Men jeg sleit med mye støy fra RS og lydkort, som gjorde måling vanskelig siden REW ikke ville godta så mye støy. Gikk derfor til innkjøp av en Behringer ECM8000 målemic og et tilsvarende egnet usb 2.0 lydkort med balanserte 48v mic innganger. Nå er målingene definitivt helt konsistente, og også mer egnet til å måle ved høyere frekvenser, selv om jeg kun bruker det til "feilsøking" foreløpig.
    REW har alltid fungert knirkefritt for meg.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [...] Vi fikk imidlertid satt opp Martin Logan Vantage på noen rør greier. Etter en obligatorisk oppvarmingstid satte vi oss ned for en lytt. Oi - Dette var noe annet enn det jeg var vant til gitt! Jeg fikk nesten hodetelefonfølelse når det gjaldt stemmer. De sto liksom inni hodet mitt. Instrumenter ellers i lydbildet var plassert godt bak stemmen, men kun rett foran hver høyttaler. Personlig så skjønner jeg godt at noen liker denne formen for musikk gjengivelse, men den passer overhodet ikke meg. Jeg liker følelsen av å sitte å se på en enormt utstrakt scene. Med ML fikk jeg heller følelsen av at artistene sto rett foran stolen min, og ikke på scenen. Dette ble merkelig for meg. I tillegg var dybden veldig enten eller. Stemmen var langt fram og totalt i midten, instrumentene foran hver høyttaler. I mellom var det ingenting, hverken i bredde eller dybde bak høyttalerne. Følelsen av et utstrakt orkester var derfor ikke tilstede siden stereoperspektiv mellom midten og selve høyttaleren var ikke-eksisterende. Jeg kunne svært godt lokalisere høyttalerne når det gjaldt spesielt strengeinstrumenter i forhold til mine egne.
    Jeg synes imidlertid selve klangfargen var svært god, og jeg lurer på om stemmer klangmessig ikke var mer realistisk gjengitt enn i mitt eget oppsett. Plasseringsmessig av stemmer og instrumenter mener jeg det var helt urealistisk, men dette er mye smak og behag. Selger insisterte på at rommet var helt ræva og at anlegget aldri hadde lått så dårlig. Jeg synes imidlertid ikke at jeg kunne spore noen tydelige rom problemer annet enn at det kanskje var litt i overkant dempet og dermed noe tørt. Plasseringsmessig var det helt sikkert noe å hente også, selv om de sto godt plassert ute på gulvet og vinklet inn mot sweetspot. Nå skjønner jeg forresten hva ML fans mener med begrenset sweetspot
    Nå har jeg ihvertfall en viss idé om hvordan disse låter. Men det hadde vært svært morsomt å hørt disse i en mer ideell setting hos en entusiast som mener han har fått ting til å klaffe.
    Det du beskriver stemmer ikke med min erfaring fra ML. Jeg har bare hørt Vista (og ikke Vantage) i et bra kalibrert oppsett men jeg synes at du har fått en typisk butikk opplevelse med Martin Logan. Lydbildet burde være stort og det bør være enkelt å plassere stemmer og instrumenter. At stereo perspektivet ikke finnes betyr bare at de har ikke brukt tid til å kalibrere oppsettet. Igjen: glem det du har hørt og ta deg en tur til en privat person som 'kan' ML.
    Du er gjerne velkommen til meg hvis du ønsker det men jeg synes at forbedringspotensialet hos meg er stort og har hørt ML spille bedre hos andre (MrMyagi for eks). Jeg vil ikke skuffe deg igjen, ser du :-D

Jeg forstår ikke hvorfor butikken har satt et anlegg i et rom som skulle være helt ræva. I tillegg sier selgeren selv at anlegget aldri hadde lått så dårlig! Hvordan kan de selge utstyret hvis det låter dårlig ??? :-?

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg i hvertfall en viss idé om hvordan disse låter.
    Nei, det vil jeg egentlig ikke si at du har. Du er velkommen til en visitt hos meg bl.a. Rett og slett fordi jeg ikke kjenner meg igjen i den beskrivelsen du her gir av de. Typisk for et helt feilkalibrert oppsett.

Intermediate ambiance sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    2,849
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må støtte Kent i det han sier der..

Var på hjemmebesøk hos Anfield, før han startet stor utbytting av utstyret, og det låt bra. Godt stereo bildet og god synergi på oppsettet.
    Men det er en ting som er meget viktig, og Anfield poengterer er: " det må være match hele veien igjenom for å få det til å sitte"

Lykke til!

A.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, når det er sagt vil jeg legge til at jeg selv også føler at jeg har mer å hente fra anlegget, både ved forsterkebytte/kildebytte. Men når det gjelder plassering av høyttalere, og lydbildet generelt føler jeg at jeg er ganske nære så bra jeg kan få det i mitt rom.

Uansett har vi alle forskjellig smak, heldigvis. Og det var på ingen måte meningen å være bastant imot hva du måtte mene om ML, men oppsettet hørtes seriøst ut som at det ikke var helt optimalt for å si det slik.

Intermediate ruxxy sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    1,612
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hificenter GIDDET ikke koble opp ett oppsett til deg? Er det mulig?

Side 5 av 74 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 15 25 35 45 55 65 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •