marsboers stereo (nye bilder #1465) - Side 46

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 46 av 74 FørsteFørste ... 6 16 26 36 42 43 44 45 46 47 48 49 50 56 66 ... SisteSiste
Viser resultater 901 til 920 av 1478
    Intermediate Valo sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    726
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Cool

OK. Takk for svar.

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte jeg bare skulle fortelle litt om en liten software kalt "munin" som jeg bruker for å overvåke mine servere slik at jeg slipper å logge inn på maskinene og gjennomføre rutinemessige sjekker av disker osv.

Munin baserer seg på at man har en server som genererer grafene og samler inn data og så har man munin-node som man installerer på alle maskiner som skal overvåkes. Begge finnes i debians pakkebrønner men krever litt konfigurasjon og forståelse for å fungere optimalt om man har flere servere.
    Men når programmet først er satt opp fornuftig så rører man ikke programmet lenger.

Jeg bruker dette for å monitorere mine tre debian-servere, dvs firewall, filserver og backupserver (som står på en helt annen lokasjon på internett)

Uansett så synes jeg denne typen for statistikksamling og fremstilling over tid er utrolig fascinerende så her er linken til min munin-side for de som vil sjekke det ut:

Munin :: overview

NB: Jeg har ikke fått 20MB/s fiber riktig enda så det kan gå treeeegt å laste siden med min lugubre DSL-linje på 6km.

3 poeng til den som klarer å finne ut ca når jeg begynte å rippe blu-ray ISOer til filserveren!!

Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    726
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

He he, Det var for viderekommende. Jeg går hvertfall glipp av tre poeng...

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjekk f.eks denne grafen over diskbruk i bytes på filserveren - ser du en trend?

marsboers stereo (nye bilder #1465)-jupiter-nixuser-net-df_abs-month-png

Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    726
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

He he, Ja ser det nå. Ble bare litt overveldende med alle de bildene. Har heller aldri studert slike overvåkings programmer.
    Er muligens selvforklarende bare en tar seg tid til å lese hva det står.ops:

Jeg er nokk mere på å sette sammen maskiner en jeg er på å konfigurere de og nettverk.

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva brukes all denne diskplassen til?

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Plassen går med til originale ISO-ripper av DVD og Blu-ray.

Jeg har 419 ISO-ripper av DVDer (dvs ingen DVD-R, kun originalkopier) noe som tar 2,47TB.
    Deretter har jeg 85 ISO-ripper av blu-ray som totalt sett tar 2.89TB. Der har jeg igjen omlag 30 blu-rayer å legge inn før jeg er ferdig, samtidig som antallet øker ved naturlig tilstrømning.
    Den øvrige plassen går med til 200GB FLAC (har ingen mp3 eller annen lossy musikk i det hele tatt) og så er det vel omlag 200GB anna stasj.
    Men konklusjonen er at her er det ikke en eneste .mkv eller anna nedlasta greie. Alt er i original tilstand uten noen mangler eller kompresjon. Det tar en del plass!
    (minus et par serier jeg har liggende da, family guy og futurama er et must!)

Men tingen er at så fort man begynner å rippe blu-ray så slurpes diskplassen opp fortere enn F.. En blu-ray er vanligvis på alt mellom 20-49GB, hvor rundt 35GB er snittet vil jeg tro.
    Man bør legge opp til en server med kapasitet som nærmer seg 10TB+ om man skal rippe blu-ray i original tilstand og ha litt rom for filmforøkelse det neste året. Jeg regner med at jeg må punge ut for større disker i løpet av et år.

Moderator striky sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Sjekk f.eks denne grafen over diskbruk i bytes på filserveren - ser du en trend?
    Diskforbruket skyter i været når man begynner på BD-kjøret, ja.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det regner jeg med at du vet alt om. Du har vært på kjøret vesentlig lengre enn meg. Skulle likt å se grafene dine for det siste året

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK, selv har jeg valgt å ikke starte ripping av Blu-rays før det kommer en ikke-HDPC-løsning som lar meg streame Blu-ray-ISOs INKLUSIVE HD-lydsporet. Vet du noe om slike løsninger?

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja HTPCen min takler BD perfekt, det er derfor jeg begynte å rippe BD-isoer!

Det vil si at følgende er på plass:
    - Bitstreaming av DTS HD Master og True HD
    - Full støtte for 23.976 og 24hz
    - Bildekvalitet på lik linje med standalone spilleren min
    - Stabil og rask

Det du trenger for å oppnå dette i dag er et ATI 5700 eller 5800-serie skjermkort, en HDMI-kabel til receiver og PowerDVD 9 Ultra. Selv har jeg ATI 5750.

Det er intet dill/hacks eller merkelige codecs/filtre involvert faktisk...

EDIT:
    Ahh, så ikke at det skulle være en IKKE-HDPC... beklager!
    Jeg vet om flere som påstår å klare det men ingen som leverer varene i praksis. Det ryktes at den nye Dune 3.0 kanskje kan være tingen!

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uff, nå begynner jeg å bli lei av blu-ray ripping. Men har igjen bare 19 stk nå!
    I motsetning til alle andre så er jeg ekstremt opptatt av at kvaliteten skal bevares når jeg først gjør jobben. Jeg ønsker ikke på noe senere tidspunkt at jeg skulle ønske jeg hadde gjort ting bedre.

Derfor ARKIVERER jeg virkelig filmene mine. Det vil si at alle filmer rippes som ISO-filer, det vil si eksakte kopier av originalplata minus kopibeskyttelsen selvfølgelig.
    Men dette er ikke nok for meg... perfeksjonisme er en lidelse, men resultatet blir alltid veldig bra!
    Jeg ønsker nemlig en folder.jpg for hver film med filmcoveret. Online-løsninger ble forsøkt først men disse har for det første veldig variabel kvalitet, for dårlig for meg i hvertfall, baksiden er ikke med og det er ikke for AKKURAT min utgave av filmen (i tillegg brukes filmplakater gjerne i stedet for covere). De automatiske løsningene har også en fantastisk høy feilrate siden jeg f.eks bruker det europeiske navnet på filmen mens det i USA hadde en ørliten annen vri. Så har vi jo f.eks covere fra DVDProfiler men disse er av alt for dårlig kvalitet, selv om jeg har high-res utgavene.
    Med andre ord var det bare en ting som dugde for å få en skikkelig versjon av coveret og det var å scanne det inn! Da får jeg både front og bakside av akkurat min utgave i veldig god kvalitet.

Eller... det BLIR veldig god kvalitet så fort man finner ut av og fjerner all jallaprossesseringen som scannersoftwaren driver med. Selv bruker jeg Photoshop til scanning og etterbehandling. Bildet ser generelt ganske stusselig ut etter scanning (med mindre man skrur på all turboboostingen av alt som heter farger og kontrast da), men det er kun snakk om å korrigere RGB levels i Photoshop så blir det strøkent. Jeg scanner inn i 600DPI, noe som gir svært store bilder, for så å forminske det i photoshop. Dette gir et mye bedre resultat enn å scanne i 300DPI siden disse scansene blir vesentlig dårligere.
    Scanneren min er imidlertid tilkoblet trådløst så det tar litt tid siden et coverscan blir rundt 65MB før jeg forminsker det i photoshop. Et scan tar derfor gjerne 3 minutter. Jeg kan koble til 100mbit/s kabel men jeg har vært for lat til å gjøre det, men nå er jeg ferdig med grovjobben!
    Foreløpig er det kun blu-rays jeg har gjort dette på, men jeg har over 400 DVD ISOer også. Jeg ser svært mørkt på å scanne inn alle disse coverne, så det blir nok bare movie posters fra themoviedb.org som forblir folder.jpg som før.

Etter at jeg har redusert bildet fra godt over 6000x3000 til omlag 2800*1500 i photoshop lagrer jeg det som en .tif fil. TIF fordi det er et lossless format, slik at jeg kun trenger å scanne coveret EN gang, men kan jobbe med det flere ganger uten reduksjon i kvalitet. Et coverscan av en blu-ray i TIF-format blir på ca 12MB. Deretter lager jeg en folder.jpg av frontdelen slik at jeg får et pent ikon i Utforskeren eller et fremtidig media center (tviler på at det blir det noen gang men).

Vedlagt er et eksempel på et coverscan samt folder.jpg som denne prosessen resulterer i - jeg synes dette blir mye bedre enn det man finner på nett. TIF-filen er gjort om til JPG siden 12MB blir alt for stort, men dere skjønner tegninga. Dama er meget fornøyd over å kunne lese coverets bakside på HTPCen, mens jeg selv er i mot all lesing på cover før filmen er sett

Coverscan'et kan sees her (noe dårligere kvalitet enn TIF-versjonen, men det er marginalt):
    http://www.marsboer.net/wp-content/u...9/12/cover.jpg

Resten ligger vedlagt (la også ved et par bilder for å vise at explorer browsingen blir litt sprekere med en jpg-fil i hver filmmappe)

Active carradona sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    327
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skulle gjerne hatt datakunnskapen din ja:-D

Newcomer larsobr sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Debian Filserver(e)?

Hei Marsboer.

Jeg er imponert over hvordan du har digitalisert og systematisert medie samlingen din.

Jobber på et lignede prosjekt med en Debian Lenny filserver med ca 3 TB diskplass. (Et Raid 1, et Raid 0 og noen enkeltstående disker) Har ikke begynt å rippe BD.ISO enda, da jeg venter på en dugelig stue streamer for alle typer *.ISO filer. Er av samme oppfattning som deg, at kunn en eksakt ripp i 100% kvalitet er det eneste som duger.

Det jeg funderer på er hvordan har du satt opp de ulike volumene i serveren (eller har du flere servere) for å møte dagens disk plass behov, som også tar hensyn til oppgradering senere når diskene er fulle?

Lykke til med rippingen. (Bruker du AnyDVD HD forresten?)

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg regner med at dere tåler å se noen flere screenshots av "systemet" mitt.

Jeg har én "Film"-mappe på serveren.
    Denne har igjen undermapper f.eks Blu-ray og DVD, samt andre kategorier for ting fra litt mer ymse opphav.
    Både Blu-ray og DVD har tre undermapper igjen:

Filmer
    Musikk
    Serier

Dette var de tre eneste kategoriene jeg kom på hvor en film med 100% nøyaktighet kan plasseres kun i én av dem uten at jeg føler at den også kunne passet i en av de andre (dette med kategorisering og nøyaktighet er viktig for meg...)
    Jeg har igjen noen folder.jpg enkelte plasser, f.eks et musikk-ikon på Musikk-folderen og ikoner for et par av seriene, men det kommer. Ting som f.eks en Blu-ray logo på blu-ray mappa spriter ellers opp litt.

Jeg bruker forøvrig AnyDVD HD til å rippe med (har livstidslisens)

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enda litt mer om organisering:

Enkelte Blu-rays/DVDer, særlig konserter, har Inlays med mye vesentlig informasjon. Disse scanner jeg også inn, og dette er også årsaken til at jeg setter på et "løpenummer" før hvert scan i hver film. Dette sikrer at man får dem opp i korrekt rekkefølge om man ser på bildene i en viewer og bare trykker på neste. Veldig praktisk og det gjør det enkelt å lese inlays side for side.

I tillegg avviker enkelte av filmene fra standarden 23.976Hz. Dette gir både hakking og lyd som ikke er i sync, så derfor lager en jeg en fil som heter f.eks 1080p24 eller 1080i30 som jeg legger i film-mappa for disse filmene. Da vet jeg hvilken oppdateringsfrekvens som må velges dersom denne avviker fra normalen.

Newcomer larsobr sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for detaljert beskrivelse for hvordan du systematiserer samingen din.

Bra ideer til mitt eget prosjekt.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men får du utnyttet alle de scannede bildene når/om du skal gå for et mediacenter da? Å rote rundt i et Windows-miljø på en TV høres ikke riktig så brukervennlig ut som et skikkelig frontend...

Har testet noen mediacenter-løsninger og noen ulike skins de siste dagene, og jeg må si at det virkelig har kommet langt. Software indekserer mapper for filmer, og stort sett treffer den overraskende godt på filmen. Og de få tilfellene der den bommer, er det ingen problem å gi den litt hjelp.

Intermediate MindWaste sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du er uten tvil en mann med sans for orden i samlinga!

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trenger jeg CloneDVD i tillegg til AnyDVD HD? Ser at AnyDVD HD life time nå koster kun 63.20 euro, men ble litt i stuss av beskrivelsen hos Slysoft. Får inntrykk av at AnyDVD kun fjerner kopibeskyttelsen...

"AnyDVD works in the background to automatically remove the copy protection of a DVD movie as soon as it's inserted into the drive, allowing you then to backup the movie using a DVD backup tool such as CloneDVD and CloneDVD mobile."

Side 46 av 74 FørsteFørste ... 6 16 26 36 42 43 44 45 46 47 48 49 50 56 66 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •