marsboers stereo (nye bilder #1465) - Side 45

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 45 av 74 FørsteFørste ... 5 15 25 35 41 42 43 44 45 46 47 48 49 55 65 ... SisteSiste
Viser resultater 881 til 900 av 1478
    Intermediate Truls sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    har ikke merket noe til lav problemer med random skriving, selvfølgelig er den lavere en ved sekvensiell. Etter jeg byttet til 1.3firmare på vertexen så har den blitt særdeles behagelig=)

Poenget mitt var bare at du muligens ikke trenger å raide SSD er for å makse nettverket.

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Truls
    har ikke merket noe til lav problemer med random skriving, selvfølgelig er den lavere en ved sekvensiell. Etter jeg byttet til 1.3firmare på vertexen så har den blitt særdeles behagelig=)

Poenget mitt var bare at du muligens ikke trenger å raide SSD er for å makse nettverket.
    Ah, det ja. Gjør ikke det for å makse nettverket. Det er jo på den maskina jeg sitter på til vanlig - ergo vil jeg få glede av all hastighet jeg kan få, selv om den langt overstiger gigabit LANet.

Tar heller to 80GB i RAID0 enn en 160GB for å si det slik. (Jeg må ha ca 160GB diskplass lokalt til OS og spill)
    Det rare er at mine 5 år gamle 74GB Raptor disker holder koken enda og at jeg ved en oppgradering fem år etterpå fremdeles skal ha samme størrelse på diskene.

DET er uvanlig i data-verdenen for min del

Intermediate Truls sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo jeg er enig, Raid er digg:-D

Du får ta helt av slik som Nizzen på HW-forumet, flate for et oppsett

Ta vare på raptoren din å bruk den til program og spill disk, eller ha vekselfilen på den:-P

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ta vare på raptoren din å bruk den til program og spill disk, eller ha vekselfilen på den:-P
    Jepp - men til forskjell fra han bruker jeg faktisk oppsettet mitt til noe mer enn benchmarking
    Jeg har også en meget begrenset pengesekk til dette også - har jo også en HW15 proj i sikte etterhvert!

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Raptor-diskene blir nok "avhendet" når jeg er ferdig med dem. Etter fem år er det på tide å rulle ut av tjeneste - dvs gis bort til et veldedig formål. Har vel en bror som er fattig student og som stadig sliter med 7200 RPM-helv*tet som systemdisk.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er det servermodifisering på gang - selvfølgelig ble den endelige konfigurasjonen annerledes enn opprinnelig tenkt men det gjør jo ikke noe!

Stikkord:
    - Mer diskplass
    - Vekk med DVD-rom (og IDE-kabler!!) - alt fra OS-installasjon til BIOS/firmware oppdateringer gjøres nå med USB.

Backupserveren:
    Denne får en 3-in-2 SAS/S-ATA hotswap. Jeg byttet ut den hissige 80mm vifta med en stillegående en siden backupserveren vanligvis står på kontorpulten min på jobben (offsite backup vettu..)
    I tillegg ble DVD-romen med IDE-kabel kasta ut.
    Denne overtok også min billige PCI-e x1 2-porters Adaptec controller slik at den kan ta totalt seks disker. (Kabinettet har plass til 11 disker totalt slik det står i dag)
    Endelig diskconfig på denne har blitt:
    1 stk 160GB Samsung S-ATA som OS-disk
    1 stk 1TB Samsung F1 S-ATA som disk for backup av de viktige tingene fra filserver (omlag 350GB, dvs alt unntatt filmmappa)

marsboers stereo (nye bilder #1465)-img_5277-jpg

Her er filserveren hjemme.
    Denne får 2 stk 3-in-2 hotswap bays ekstra for å ta inn de ekstra diskene
    I tillegg har den fått en Adaptec 5805 RAID-controller med BBU (seff!) samt 6 stk 1.5TB (med ordentlig 7200rpm ytelse, ikke low/green power diskene jeg har så mye i mot)
    Jeg har også flyttet inn 2 stk 750GB WD fra backupserveren som nå vil være OS-disker i RAID1 (speiling)
    De fire WD Black diskene i mitt nåværende RAID5 bestående av 4 WD Black 1TB og 1 Samsung F1 blir værende i filserveren i form av et software RAID5 (mdadm). Samsungen blir (endelig!!!) fjernet fra RAIDet slik at jeg bare får gromdiskene her hjemme. Samsungen blir da flyttet til backupserveren i stedet.
    I tillegg har DVD-rom blitt fjernet. Har allerede brukt USB-boot til å oppdatere Adaptec firmware via DOS og installert Debian uten problemer!

Endelig diskconfig her blir:
    2xWD Caviar SE16 750GB i RAID1 (speiling)
    6xSeagate Barracuda 7200.11 1.5TB i HW-RAID5
    4xWD Caviar Black 1TB i SW-RAID5

Totalt 14.5TB før RAID og "reell" diskplass med reelle verdier for bytes.

Venter nå på at RAID5 arrayet skal bygge seg ferdig, noe som tar en EEEEVIGHET når det er snakk om 9TB. Kan fint bruke maskina mens den holder på, men siden jeg skal flytte flere TB med data fra SW-RAID til HW-RAID så venter jeg til den er ferdig grunnet mye bedre ytelse.
    Når den blir ferdig med det skal all data kopiereres. Deretter skal SW-RAID tas ned og bygges om til 4 disker i stedet for 5, noe som gir en ny RAID5 byggeprosess som tar en god del timer (4TB)
    Men dette kan skje mens maskina brukes siden dette RAIDet ikke blir direkte involvert i noe kopiering underveis.

marsboers stereo (nye bilder #1465)-img_5278-jpg

Inni filserveren...

marsboers stereo (nye bilder #1465)-img_5279-jpg

Racket mitt - KVM er genialt når jeg driver med dette. Har plass til fire maskiner med dobbel monitor og lyd per maskin faktisk.

marsboers stereo (nye bilder #1465)-img_5282-jpg

marsboers stereo (nye bilder #1465)-img_5283-jpg

RAID-kortet ble så usaklig varmt før jeg i det hele tatt begynte å belaste det (også et problem i følge poster på nett), så jeg tok frem det ultimate verktøy, dvs strips, og lagde en grei hobby-løsning for å få inn en Papst 80mm vifte jeg hadde liggende. Kortet er nå nesten like svalt som den kalde kjelleren serveren står i. Aktiv luftkjøling er et must på dette kortet om kabinettet ikke har noen vifter som gir luftstrøm rett i nærheten.
    Ikke så rart med tanke på at dette kortet faktisk har dobbelkjerne 1.2GHz IOP! Linux-støtten er på topp (derfor jeg kjøpte Adaptec), dvs at Debian fant RAID-arrayene out-of-the-box, uten dill.

marsboers stereo (nye bilder #1465)-img_5285-jpg

Dette hovedkortet (mATX faktisk!) er GENIALT å ha i en filserver.
    Det er opprinnelig optimalisert for HTPC, men ting som 5 interne S-ATA porter med hot swap støtte, integrert skjermkort (med VGA, DVI, HDMI (m lyd, grunnet nvidia 9300-chipset) og DP) samt 4 RAM-sloter med støtte for hele 16GB RAM var sjelden kost da jeg kjøpte det.
    Kortet er nå fullstappet med en Intel Core 2 Duo på 3GHz (E8400), 8GB HyperX RAM fra Kingston, Adaptec RAID 5805 med BBU, dedikert Intel NIC i PCI-e x1 spor (vesentlig bedre gigabit full duplex ytelse enn onboard) samt stappet fullt med disker.
    Et sinnsykt bra hovedkort til mitt bruk, og stabilt som fjell.
    Totalt sett yter denne maskina særdeles bra på alle områder.

marsboers stereo (nye bilder #1465)-img_5287-jpg

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ARgh, kopiering tar TIIID!

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du er en inspirator Marsboer, hver gang du legger ut noe i forhold til maskinparken din, får jeg et spark bak om nå må jeg også sette igang!

Ser meget bra ut det der!

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må innrømme at jeg gjerne faller av etter ca 1/4 av disse postene dine, marsboer, men synes de er bra lesestoff likevel! Kanskje er det noe der vi med litt mer begrenset datainteresse kan lære litt av også...
    Stå på!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Fordi det eneste alternativet for meg på markedet koster 2450,- per stk
    (Western Digital Caviar Black)

Alle andre 2TB tilbud i dag består av "grønne" versjoner som for å si det rett ut suger balle og aldri skal inn i mitt system med dagens elendige ytelse. (Black Edition 2TB yter ca 40% bedre I SNITT enn Green Power versjonen)

Hadde det vært noen andre 7200RPM "standard-hastighet" 2TB alternativer på markedet til en greiere pris så hadde det blitt 2TB i stedet.

For 2450,- får jeg nesten 3 stk 1,5TB fra Seagate, selv om jeg selvfølgelig har mye mer lyst på WD Black.
    Oppsett med HW raidkontroller og standard disker som Seagate st31500341as og Western Digital Caviar Black serien anbefales ikke.
    Disse diskene har en feilrettings mekanisme som kan ta så lang tid at de blir kastet ut av raidkontrolleren. Minimizing Hard Disk Drive Failure and Data Loss - Wikibooks, collection of open-content textbooks

Vurderer selv å gå for Western Digital RE4-GP 2 TB eller Western Digital RE4 2 TB som er Enterprise disker og bergnet for raid oppsett.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fisker
    Oppsett med HW raidkontroller og standard disker som Seagate st31500341as og Western Digital Caviar Black serien anbefales ikke.
    Disse diskene har en feilrettings mekanisme som kan ta så lang tid at de blir kastet ut av raidkontrolleren. Minimizing Hard Disk Drive Failure and Data Loss - Wikibooks, collection of open-content textbooks

Vurderer selv å gå for Western Digital RE4-GP 2 TB eller Western Digital RE4 2 TB som er Enterprise disker og bergnet for raid oppsett.
    Jeg vet. Dette kan være et problem med 2TB Black Edition diskene, og disse sto derfor ikke på kompabilitetslisten til RAID-kontrolleren min med firmware-versjonen som gjaldt da jeg kjøpte kontrolleren.

Seagate diskene mine er "trygge" i form av at de står på hardware-compability listen til RAID-kontrolleren min og at dette dermed er tatt høyde for.

Så ta det med ro, jeg var klar over dette potensielle problemet når jeg gikk for denne kombinasjonen! Men det er greit å belyse spørsmålet likevel, siden dette er en felle mange overser...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehehe, det er når jeg ser slike bilder som dette at jeg skjønner jeg bør passe meg for å skryte av min egen raid-løsning

Tror jeg får prøve å sette av litt tid til å følge med på denne tråden!

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg satte for en 3 ukers tid siden opp en HTPC med det ene formål å spille alle mine filmer perfekt uten kompromiss både på lyd og bilde uten ustabilitet og tull.
    Denne har fungert helt strøkent for meg på alt fra surfing til avspilling av blu-ray med bitstream av DTS HD-Master og True HD.
    Med andre ord for godt til å være sant...
    Vel, i dag kom det første problemet til nå. Jeg kjøpte den nyeste konsert blu-rayen med Beyoncé. Denne har flere lydspor hvorav det beste er True HD 5.1 (48khz, 24bit).
    Videoen fyrer seg opp i PowerDVD som vanlig uten noe tull. Avspilling fungerer også strålende uten problemer. Men uansett hva jeg gjør når jeg velger True HD så står det Dolby Digital i displayet på Yamahaen. Bitstream er en fantastisk ting, for slike bugs ville ikke blitt merket om PowerDVD hadde konvertert til PCM internt.

Ergo gikk disken inn i den gode, gamle (i hvertfall gamle) Pioneer BDP-51FD og det var intet problem å få True HD.

Med andre ord er det fremdeles minst én barnesykdom som må løses for å få 100% pålitelighet på blu-ray for min del. Men dette er faktisk det første ikke-selvforskyldte problemet jeg har sett på 3 uker med ymse filmer fra HTPCen.

Intermediate AjSelj sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilke planer har du nå som JL subben ligger ute for salg da?

Tenkte på en annen sak her, har vel tre eksterne disker stående tilkoblet pcen slik det er nå, hadde det vert en bedre løsning å ordne med en server eller er det bedre med en NAS sak for folk flest.
    Streamer mye via PS3, men vil gjerne ha alt tilgjengelig på PC. Går det noe treigere om en bruker Server eller NAS? Dreier seg om en løsning for film i HD kvalitet og musikk, kapasitet på mellom 2 og 4 tb.

Får beklage om det er litt frempå å spørre i tråden din, men ser ut som om detta var noe du hadde teken på.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En server vil alltid være best men det hjelper ikke om man ikke klarer å sette den opp.
    En grei NAS vil duge til alle former for streaming, så dersom dine behov stopper der så holder en slik.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder sub så har jeg muligens en plan ja. Målet med byttet er langt større totalareal samt minst to suber, kanskje fire, avhengig av valgt sub.
    Jeg har kun én bestemt sub i kikkerten nå foreløpig.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Jeg satte for en 3 ukers tid siden opp en HTPC med det ene formål å spille alle mine filmer perfekt uten kompromiss både på lyd og bilde uten ustabilitet og tull.
    Denne har fungert helt strøkent for meg på alt fra surfing til avspilling av blu-ray med bitstream av DTS HD-Master og True HD.
    Med andre ord for godt til å være sant...
    Vel, i dag kom det første problemet til nå. Jeg kjøpte den nyeste konsert blu-rayen med Beyoncé. Denne har flere lydspor hvorav det beste er True HD 5.1 (48khz, 24bit).
    Videoen fyrer seg opp i PowerDVD som vanlig uten noe tull. Avspilling fungerer også strålende uten problemer. Men uansett hva jeg gjør når jeg velger True HD så står det Dolby Digital i displayet på Yamahaen. Bitstream er en fantastisk ting, for slike bugs ville ikke blitt merket om PowerDVD hadde konvertert til PCM internt.

Ergo gikk disken inn i den gode, gamle (i hvertfall gamle) Pioneer BDP-51FD og det var intet problem å få True HD.

Med andre ord er det fremdeles minst én barnesykdom som må løses for å få 100% pålitelighet på blu-ray for min del. Men dette er faktisk det første ikke-selvforskyldte problemet jeg har sett på 3 uker med ymse filmer fra HTPCen.
    Jaja, det viste seg at problemet var selvforskyldt. Det hjelper å velge at man skal dekode til HIGH-DEFINITION i stedet for AC3/DTS i PowerDVD...

Med andre ord har HTPCen fortsatt ikke feilet

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En liten notis angende HTPC med PowerDVD for blu-ray playback.
    Alle mine blu-ray har til nå blitt avspilt uten problemer, men jeg fikk nettopp Beyoncé - I am yours konserten (fantatisk bra, og lyden rettferdiggjør endelig stemmen hennes) og denne rett og slett nektet å beholde sync mellom lyd og bilde over tid. Sync-problemer er nesten alltid hardware-relatert så selv om jeg hadde lyst til å tenne på PowerDVD så sjekka jeg litt.

Vel, for å gjøre en lang historie kort så fant jeg ut at denne blu-rayen kjører med akkurat 24.0Hz og ikke 23,976Hz slik som så godt som alle andre. Når jeg satte oppdateringsfrekvensen til 24Hz forsvant syncproblemene. Med andre ord har jeg nå lagt en fil som heter bare 24Hz i mappa til filmen slik at jeg ser at akkurat denne trenger 24hz i stedet for den ordinære standarden.

Ellers ble subbytte kansellert.
    Jeg fant ut at jeg fikk gi Fathomen en siste sjanse siden jeg visste at dette jo er omtrent så høyt man kommer lydkvalitetsmessig uansett. For å gjøre dette enkelt utførte jeg nå prosedyren jeg til nå har holdt meg for god for (i frykt for reaksjoner fra øvrig sosial omgangskrets) og som nå faktisk er mulig (prøv dette med en SVS PC13 Ultra :-D ) dvs å plassere Fathomen oppi sofaen i lytteposisjon og krabbe rundt på gulvet med noe musikk spillende.
    Kort sagt så viser det seg at jeg har én eneste god subposisjon i rommet når det kommer til både trøkk og integrasjon på musikk. Denne posisjonen er innenfor omlag 40cm omlag 70cm ut fra et hjørne. Går man 20 cm til den ene eller andre siden er integrasjonen ræva. Dette var da midt foran en panelovn under et vindu. En helt ulogisk plass men der fungerer den nå meget bra både på film og OGSÅ på musikk, noe jeg aldri har fått til i dette rommet. Den får derfor stå for nå. Nå får jeg ikke lenger den sløve timingen jeg alltid har hatt i bassområdet submessig.

Jeg er svært fornøyd med hvordan egentlig hele anlegget fungerer lydmessig om dagen. Og centerhøyttaler er heller ikke savnet for å si det slik!
    Nå mangler bare Sony HW15!

Intermediate Valo sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    726
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Hallo og God Jul.
    Har et lite spørsmål da jeg har byttet til Windows 7 64.
    Gjelder din artikkel om Windows Vista og nettverksytelse også for denne?

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Valo
    Hallo og God Jul.
    Har et lite spørsmål da jeg har byttet til Windows 7 64.
    Gjelder din artikkel om Windows Vista og nettverksytelse også for denne?
    Ja, men nei.

De samme mekanismene med den samme tjenesten ligger til grunn. Forskjellen er at denne er mye bedre implementert i Windows 7 slik at man ikke merker noe til den. Windows 7 har i tillegg omtrent halvert CPU-bruken når nettverket makses i forhold til Vista.

Med andre ord så trenger du ikke tenke på dette i Windows 7! Way to go, Microsoft!

Side 45 av 74 FørsteFørste ... 5 15 25 35 41 42 43 44 45 46 47 48 49 55 65 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •