marsboers stereo (nye bilder #1465) - Side 44

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 44 av 74 FørsteFørste ... 4 14 24 34 40 41 42 43 44 45 46 47 48 54 64 ... SisteSiste
Viser resultater 861 til 880 av 1478
    Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Uff, nå har jeg plutselig fått det for meg at jeg trenger UPS. Mest på grunn av strømfiltreringen, både ut og inn (kvitt driten fra strømnettet og egengenerert høyfrekvent støy fra servernes strømforsyning), økt levetid på utstyret, mulighet for å få ut statistikk om strømnettet og selvfølgelig kontrollert shutdown. Da får jeg også brukt opp 2U til

Når det gjelder UPS er det kun online (line interactive og offline er hobbyløsninger i mine øyne) som gjelder, og APC er jo det tryggeste valget, og da koster det litt dessverre.
    Men sikler litt på denne:
    AMENTIO / APC Smart-UPS RT On-Line 1000VA Ext. Runtime, RS232,SmartSlot,Rack/Tower

Det er det eneste som mangler for å ha det ultimate serveroppsettet.
    - Rack *check*
    - Managed gigabit switch *check*
    - Hot-swap *check*
    - RAID5 på lagringsdisker *check*
    - Automatisert backup til offsite server *check*
    - UPS.... aargh!

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I dag skjedde det fantastiske!

Sambandsstatus per i dag:
    - 6km til nærmeste DSL-sentral = mange avslag og en slapp ustabil linje fra NGT som eneste mulighet (men MYE bedre enn ingenting)
    - Mobildekning er det heller ikke her - bare på noen strategiske plasser i huset.
    - KabelTV??? Ikke sjangs...
    - Radio internett? For mange trær!!

Med andre ord ingen muligheter for stabil og rask internett. Jeg bor jo i "ødemarka" med bare eldre folk i nærheten, så derfor hadde jeg et lite håp om å få fiber innen 2020 ca..
    MEN, nå har jeg akkurat skrevet under på en 20/20Mb/s FIBER linje som antas å leveres rundt førstkommende nyttår!!!!
    Endelig kommer den massive fw'en min til sin rett

HURRA!
    En uvanlig positiv overraskelse for å si det slik, og mange takk til Eidsiva som ønsker å glede alle oss internettutsultede personer i skauen. De her som bor litt lengre unna enn meg har ingenting per i dag...

Intermediate mik92 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    1,523
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med fiber marsboer:-D

Sitter selv og vurdere om man skal vente til det blir utbygd fiber på 16Mb/s i området eller kjøpe seg DSL på 12Mb/s. Etter min oppfatning ser det ut til at det kan bli lenge til det kommer fiber i området. 12Mb/s koster 100kr/mnd mer enn 2,5Mb/s(tror jeg det er vi har) som vi har i dag. Ikke mange pengene det er snakk om.
    Sony XA5ES - BIX Turntable (Rega RB-250 og AT-95E) - SB Touch - Sony S370 - Onkyo 717 - Sony TA-E77ESD - Dynaco ST70 (Mullard EL34) - Canton CT-1000 - DIY SVS PC 16-46

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter at jeg kjøpte meg blu-ray drev til PC har den resterende diskplassen på filserveren raskt blitt spist opp.
    Ergo var det på tide å utvide lagringskapasiteten. Jeg har fra før nådd "max-grensen" for hvor mye jeg kunne putte inn uten å ta en skikkelig investering i en RAID-kontroller for å få flere porter. Nå flesker jeg derfor til slik at jeg har en langsiktig løsning som ikke kommer til å kreve noen andre investeringer enn disker.
    Målet er å holde hele oppsettet mest mulig økonomisk sett over lang tid, mens det samtidig holder den standarden jeg ønsker mtp hot swap, kjøling, disk-bays, backup, redundans osv.

Ergo ble følgende bestilt på amentio:

marsboers stereo (nye bilder #1465)-test-jpg

Dessverre fant jeg ingen HBA'er som ser ut til å være 100% støttet out of the box i Debian, siden jeg fint kunne klart meg med software RAID i linux. Dermed måtte jeg gå for et fullblods RAID-kort og da må jeg også kjøre HW-raid siden diskene uansett må initialiseres på kontrolleren slik at mye av poenget med software RAID bortfaller. For å være sikker på at kontrollerkortet fungerer går jeg for Adaptec siden disse virkelig er frempå i open source verden med innebygget støtte (de har til og med en egen open source blogg!).
    Siden 5805 var den eneste på lager med 8 porter så ble det den (et beist av en kontroller med DOBBEL 1200mhz CPU)

For å få særlig skriveytelse på elendigheten må jeg også ha Batteri backup-enheten for å skru på write-cachingen (gir ofte en mangedobling av ytelsen) uten å risikere massivt datatap ved strømbrudd.

Litt om lagringstrategien:
    Mine nåværende 5 1TB disker i software RAID5 (mdadm) flyttes over i backupserver som har max 6 diskplasser (OS + de 5 diskene)

Filserveren hjemme får OS-disken i HW-RAID1 (2xWD 750GB) og 6 1.5TB disker i HW-RAID5 (ikke noen sløve strømsparingsdisker her i gården forøvrig!!!)
    I tillegg er det 5 ledige S-ATA porter på hovedkort som kommer til å få 5 disker software RAID5 når HW-raidet er fullt (sannsynligvis 2TB disker når den tid kommer). Med andre ord legger jeg ikke alle eggene i den samme kurven. Det blir to raid uavhengig av hverandre og med ulik teknologi og kontrollere. Samtidig er det største RAIDet på kun 6 disker noe som er greit å bytte ut senere.
    Ved diskbytte i fremtiden vil 5 av diskene alltid brukes til å erstatte diskene i backupserver slik at denne også får mer og mer diskplass.

Det koster litt, men det er den mest økonomiske måten jeg får til dette, samtidig som oppsettet blir skalérbart og skikkelig bygget og backupløsningen skikkelig vedlikeholdt.
    Den ene minnepinnen ble forøvrig bestilt fordi jeg kommer til å kaste ut DVD-romen fra serveren slik at jeg får plass til 2 ekstra disker. Ergo trenger jeg noe jeg kan installere OS fra uten alt for mye dill.

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor ikke 2TB-disker?

Moderator striky sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Seagate har hatt enorme problemer med sine 1.5 TB-disker, men det er muligens løst i de nyeste versjonene / nyeste firmware?

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hellnoob
    Hvorfor ikke 2TB-disker?
    Fordi det eneste alternativet for meg på markedet koster 2450,- per stk
    (Western Digital Caviar Black)

Alle andre 2TB tilbud i dag består av "grønne" versjoner som for å si det rett ut suger balle og aldri skal inn i mitt system med dagens elendige ytelse. (Black Edition 2TB yter ca 40% bedre I SNITT enn Green Power versjonen)

Hadde det vært noen andre 7200RPM "standard-hastighet" 2TB alternativer på markedet til en greiere pris så hadde det blitt 2TB i stedet.

For 2450,- får jeg nesten 3 stk 1,5TB fra Seagate, selv om jeg selvfølgelig har mye mer lyst på WD Black.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av striky
    Seagate har hatt enorme problemer med sine 1.5 TB-disker, men det er muligens løst i de nyeste versjonene / nyeste firmware?
    Jeg veit. 1.5TB diskene har sugd balle. Men de ble friskmeldt for noen måneder siden. Regner med at de jeg får er OK.
    Problemet er at jeg ikke fant noen alternativer i 1.5TB klassen som tilfredstilte følgende ufravikelige krav:

1.5TB eller mer
    Standard 7200RPM ytelse (Grønne disker er utelukket grunnet tragisk ytelse)
    5 års garanti

Da var det kun to alternativer slik jeg så:
    Seagate sin 1.5TB eller WD sin 2TB Black (sistnevnte for dyr per GB)

De neste diskene til det andre RAIDet blir WD Black 2TB, i hvertfall om prisen etterhvert kryper et stykke under 2000,-

Intermediate Truls sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Western Digital RE4-GP er bedre en Black på alle ting. selv om det er en 5400rpm så har den større lese og skrivehastighet osv. Du kan selv sjekke charts på Toms Hardware.

Tek.no - Prisguide - Western Digital RE4-GP 2 TB

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Truls
    Western Digital RE4-GP er bedre en Black på alle ting. selv om det er en 5400rpm så har den større lese og skrivehastighet osv. Du kan selv sjekke charts på Toms Hardware.

Tek.no - Prisguide - Western Digital RE4-GP 2 TB
    Nå er du litt på jordet her, no offense..

RE4-GP får skambank (dvs ikke bare 'litt' tregere) av WD Black 2TB på absolutt alt, dvs søketid, IOPS, sekvensiell overføring, random overføring, the works.. Den eneste disken som holder følge med WD Black 2TB er RAID utgaven av samme disk, RE4.

Her er en sammenligningstest (merk også VelociRaptor):
    PC Perspective - Western Digital 7200RPM Caviar Black and RE4 Series 2TB Hard Drive Review

Edit:
    Og i følge charts på Toms så får RE4-GP skambank der også, så jeg lurer på hvor du har sett det du nevner??
    Tror du blander sammen med RE4 (Dvs RAID-versjonen av Black disken)
    Access Time And I/O Performance : 500GB Per Platter: Three Next-Gen 7,200 RPM Hard Drives

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    JEG ER DA IKKE PÅ JORDET!
    jo litt, når jg leser de konklusjonene de testene kom fram til. Men på charts på Tom's Hardware så brilierer RE4-GP faktisk.

Så om det er pga forskjellige testoppsett eller annet OS aner jeg ikke.

Edit: Du edited tråden før jeg fikk gjort meg enig, så seff på RE4, ikke RE4-GP

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    JEG ER DA IKKE PÅ JORDET!
    jo litt, når jg leser de konklusjonene de testene kom fram til. Men på charts på Tom's Hardware så brilierer RE4-GP faktisk.

Så om det er pga forskjellige testoppsett eller annet OS aner jeg ikke.
    Jeg har redigert posten og henviser også til charts på Toms, og de viser akkurat det samme. Kan du linke til de charts du har sett?

Tror det er en misforståelse ute og går her.
    RE4-GP er mye tregere enn Black-versjonen også i Toms tester så vidt jeg kan se.

Edit:
    Du gjorde en edit som oppklarte det hele

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Alle andre 2TB tilbud i dag består av "grønne" versjoner som for å si det rett ut suger balle og aldri skal inn i mitt system med dagens elendige ytelse. (Black Edition 2TB yter ca 40% bedre I SNITT enn Green Power versjonen)
    Jeg har både WD Black og Green 1TB-disker i min (Windows Home) server, men er åpenbart ikke like oppdatert på ytelser (eller har samme krav eller avansert server) som du. Men hvor kan jeg lese meg opp på de forskjellige variantenes ytelser?

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har både WD Black og Green 1TB-disker i min (Windows Home) server, men er åpenbart ikke like oppdatert på ytelser (eller har samme krav eller avansert server) som du. Men hvor kan jeg lese meg opp på de forskjellige variantenes ytelser?
    Du kan jo starte med de to linkene ovenfor. De er fine siden de er sammenligningstester.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1.5TB diskene har sugd balle.
    Alle andre 2TB tilbud i dag består av "grønne" versjoner som for å si det rett ut suger balle
    Det var da voldsomt

:arrow: Trap Squad - Teabag Dat Hoe Lyrics

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan jo starte med de to linkene ovenfor. De er fine siden de er sammenligningstester.
    Will do - leste ikke disse før jeg svarte.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var da voldsomt

:arrow: Trap Squad - Teabag Dat Hoe Lyrics
    Uff og uff, må moderere meg litt i fremtiden - eventuelt skifte til uttrykk som gir litt andre assosiasjoner :twisted:

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg stiller forøvrig ikke andre krav enn at gigabiten skal være max'et uansett hva jeg driver med, om det er sekvensiell overføring eller random aksess.

Per nå er jeg langt unna denne utopien. Sekvensiell overføring maxer gigabiten så det står etter, men kopiering av små filer gjør ikke det i det hele tatt. Dette blir forhåpentligvis bedre når jeg får kjøpt 2 SSD-disker i RAID0 på den stasjonære maskina mi siden de to 5-år gamle raptorene der er en flaskehals i forhold til RAIDet, men jeg synes ikke det er helt økonomisk forsvarlig enda.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel jeg har en Vertex som systemdisk, å den holder konstant 200mb/s(ikke begynn å pirk med Mb/s, du forsto det var det jeg mente). Laveste jeg har sett den skrive er vel ca110mbs, men da var sikker Velociraptoren flaskehalsen(program/spill disken min)8)

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel jeg har en Vertex som systemdisk, å den holder konstant 200mb/s(ikke begynn å pirk med Mb/s, du forsto det var det jeg mente). Laveste jeg har sett den skrive er vel ca110mbs, men da var sikker Velociraptoren flaskehalsen(program/spill disken min)8)
    Jupp. Men det er vel sekvensiell skriving. Også SSD-diskene har vel per i dag litt problemer når det blir mye mer tilfeldig skriving (ikke problemer som en vanlig disk, men i hvertfall ikke skriveytelse på 100-tallet)

Side 44 av 74 FørsteFørste ... 4 14 24 34 40 41 42 43 44 45 46 47 48 54 64 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •