marsboers stereo (nye bilder #1465) - Side 33

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 33 av 74 FørsteFørste ... 3 13 23 29 30 31 32 33 34 35 36 37 43 53 63 73 ... SisteSiste
Viser resultater 641 til 660 av 1478
    Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jaja, da var Parasound Halo JC 2 ankommet.
    Selvfølgelig får jeg ikke liv i den.

Siden jeg i hvertfall har sett et multimeter før åpnet jeg likegodt boksen for å se om det var noe åpenbart.
    Langt der inne ved støpselet til stikkontakten så jeg en sikring. Jeg tok ut noen skruer og et par småkort så jeg kom til og den hadde en karakteristisk svart betoning. Målte med multimeteret og ganske riktig, denne hadde tatt kvelden.

Sikringen er av typen 500mA 250V, men jeg har selvfølgelig bare 3.15A 250V som hører til suben min. Disse passer fysisk, men det tar vel bort noe av poenget med sikringen å sette inn en som er mye større.

Hva mener elektronikkekspertene her inne? Går det greit å sette inn en 3.15A, eller er det bare å kjøpe riktige sikringer?

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror du trenger ny sikring - det der hørtes ut som spiker i forhold.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Hva mener elektronikkekspertene her inne? Går det greit å sette inn en 3.15A, eller er det bare å kjøpe riktige sikringer?
    Få deg en ny sikring på 500mA, setter du inn en sikring på 3,15A vil du kunne risikere og brenne sund hele ampen din... Er ofte en grunn til at en sikring har gått, er feilen der ennå vil det bli 100 ganger verre!

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får man kjøpt noe slikt i noen forretning eller må slike småting bestilles over nett fra spesialister.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får man kjøpt noe slikt i noen forretning eller må slike småting bestilles over nett fra spesialister.
    Det får du kjøpt på alle verksteder inne AV eller bilstereo foretninger. Kan godt hende de kan ha det på noen bensinstasjoner.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En kjapp tur innom el-laben på jobben og det viste seg at han hadde ca 100 stk av den sikringen jeg trengte i ulike varianter.
    Sikringen ble byttet og dette var heldigvis alt som var problemet. Jeg har nå fått hørt en stund på lyden med JC 2 tilkoblet, og det er ingen flere problemer der for å si det slik!
    Men lyden trenger jeg nok litt tilvenning til gitt, for dette var annerledes enn Yamahaen både på godt og vondt!

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    marsboers stereo (nye bilder #1465)-everest_2008_-_summit_011-jpg

marsboers stereo (nye bilder #1465)-revelation-jpg

marsboers stereo (nye bilder #1465)-window_cleaning_1-jpg

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har sett lyset, det var en åpenbaring og det var som et slør ble gjernet fra musikken.

Eller:

JC 2 var som å bli solblind. Du er blitt religiøs og fått deg ny jobb som rengjøringshjelp.

Intermediate MindWaste sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Du har sett lyset, det var en åpenbaring og det var som et slør ble gjernet fra musikken.

Eller:

JC 2 var som å bli solblind. Du er blitt religiøs og fått deg ny jobb som rengjøringshjelp.

Den siste tolkingen made my day

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN

Eller:

Sinnsykt bra tolkning

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den første tolkningen var nesten riktig, bare langt mindre religiøs og ekstatisk

Her er "fasiten"
    ..et vidåpent lydpanorama i alle retninger
    ..alt i lydbildet åpenbarer seg
    ..det er som å få vasket ruten

Likevel er jeg fremdeles i tvil om jeg virkelig liker denne voldsomme endringen i klang, selv om absolutt alt tok et sjumilssteg videre spesielt når det gjaldt den vanvittige forbedringen i oppløsning og saftige oppstrammingen i bassområdet.

Jeg sitter litt med samme følelsen som når jeg byttet ut Dali Ikon 6 med B&W 802D, det er liksom noe som mangler i forhold til hva jeg er vant til av forvrengning og farging som fører til et veldig uvant lydbilde.
    Jeg må derfor gi meg selv litt tid for å bli vant til dette fordi den klangmessige forskjellen var så sjokkerende stor i forhold til de mindre forskjellene jeg er vant til ved komponentbytte.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et åpnere og mer nakent lydbilde gjør at svakheter kommer tydeligere frem. Dårligere innspillinger blir mer avslørt og ikke minst hører du svakheter i rommet tydeligere.
    Jobber med akustikk og høyttalerutvikling

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Et åpnere og mer nakent lydbilde gjør at svakheter kommer tydeligere frem. Dårligere innspillinger blir mer avslørt og ikke minst hører du svakheter i rommet tydeligere.
    Disse tingene du snakker om har blitt enda bedre med Parasounden. Lyden er ekstremt lyttevennlig i anlegget mitt for å si det slik.

Dette går mer på at Yamahaen har en viss hardhet i øvre mellomtone som får strengeinstrumenter o.l til å høres litt unaturlige ut på høyere volum, men som samtidig tilfører en god dose råhet og herlig rasp på stemmer og ting som f.eks elgitarer. Dette er med andre ord mest sannsynlig forvrengning siden man som sagt hører at det ikke er helt "riktig" om man skrur opp litt, men samtidig gjør dette lyden skikkelig sprek.
    Yamahaen evner ikke å dra frem detaljene i bakgrunnen, men velger å fokusere knallhardt på de sentrale elementene i lydbildet, dvs stemmer og soloinstrumenter typisk.

Parasounden får frem ALT, og da mener jeg ALT, i lydbildet. Det er den aller første pre-en jeg har hørt som klarer å rettferdiggjøre og få frem den fantastiske oppløsningen i Transporteren uten å legge et lite slør over lyden slik som f.eks EC 4.8 gjorde.
    Problemet er at Parasounden farger lyden svært lite, og jeg kjenner igjen langt mer av Transporters klang, i forhold til Yamahaens klare farging med ekstra rasp og hardhet og betydelig boost i mellombassen.
    Men siden parasounden klarer å lirke frem den minste romklang og detalj i lydbildet slik at disse blir like hørbare som alt annet, så sier det seg selv at det også da blir noe mindre fokus på stemmer og lignende i forhold til Yamahaen som dytter akkurat disse tingene rett i trynet ditt mens resten "forsvinner i dimman".
    Jeg har nå en langt mer åpen og fokusert helhet, som står relativt mye i kontrast med Yamahaens presentasjon.
    Jeg savner rett og slett litt rasp i toppen på stemmer i forhold til med Yamahaen, det er det eneste.
    Dette med en veldig balansert og nøytral presentasjon er imidlertid en typisk ting ved Transporter som nå blir veldig tydelig med Parasound. Det er derfor ikke Parasounden som er "årsaken", men derimot Transporterens edruelige men samtidig akk så fantastiske framferd som slippes fantastisk rent gjennom Parasounden, kun tilført en god dose tyngde i bassen og enda større lydbilde.
    Men jeg har egentlig trua på at dette kun er en liten vanesak, for det er ingen tvil om at dette mer balanserte fokuset egentlig gagner all musikken jeg har spilt på til nå, og da spesielt pop, jazz og klassisk. Men blues og metal spesielt låter ikke like "møkkete" som før uten den overdrevne midbassen og fokuset på stemmer og feite gitarriff fremfor helheten.

Jeg har forøvrig ikke opplevd en så enorm forbedring på hi-fi siden siden jeg byttet ut SB3 med Transporter. Men om det faller klangmessig helt i smak er noe helt annet. Skal bli spennende å se om en uke eller to etter langt flere lyttetimer, og kanskje også en second opinion også.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner.
    Hvordan blir det nå mon tro hvis du sammenligner Transporter rett i effektrinn med Parasound oppsettet.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner.
    Hvordan blir det nå mon tro hvis du sammenligner Transporter rett i effektrinn med Parasound oppsettet.
    Det er det jeg har gjort, det er derfor jeg vet at den nåværende klangfargen hovedsaklig stammer fra Transporter og ikke Parasound.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så der ikke noe særlig forskjell med eller uten Parasound i mellom? Da er det en dyr volumkontroll.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så der ikke noe særlig forskjell med eller uten Parasound i mellom? Da er det en dyr volumkontroll.
    Joda, det er faktisk forskjell, men det ligger på ting som vesentlig mer tyngde i bassen uten at det oppfattes som mer bass, et større lydbilde i alle dimensjoner samtidig som det nesten virker som om Parasounden GENERERER luft, rom og organiske detaljer, eller i det minste gjør dem lett hørbare. Selvfølgelig bare fordi den påvirker lyden omtrent som en EQ sikkert, men likevel. Det kan vanskelig forklares - det er bare så innmari transparent at det oppleves nesten som mer transparent enn rett fra kilden selv.

Jeg sitter ikke med noen bitter bismak i munnen for å si det slik, jeg trodde forskjellene kom til å være mye mindre enn de var.
    Faktisk tør jeg påstå at denne stiller i en hakket høyere divisjon i forhold til slik jeg husker EC 4.8, som jeg ikke kunne rettferdiggjøre prisen på kontra Transporter alene.

Men det er en grisedyr volumkontroll og inngangsvelger ja!

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    JC2 har ikke prosessorinngang, har den vel? En må vel i så fall over på P7?

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hellnoob
    JC2 har ikke prosessorinngang, har den vel? En må vel i så fall over på P7?
    JC 2 har ikke det nei. Jeg var veldig kjapp på avtrekkeren og leste kun noen kjappe specs fra første hit i google angående ht-inngang og der sto det nok feil (en eller annen amerikansk jalla prisside) siden det sto at den hadde prosessorinngang der.

Den har prosessor UTGANG, men det hjelper ikke mye.
    Det blir nok dermed en øvelse hvor jeg må stille manuelt til et fast referansevolum ved filmtitting.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, det er faktisk forskjell, men det ligger på ting som vesentlig mer tyngde i bassen uten at det oppfattes som mer bass, et større lydbilde i alle dimensjoner samtidig som det nesten virker som om Parasounden GENERERER luft, rom og organiske detaljer, eller i det minste gjør dem lett hørbare. Selvfølgelig bare fordi den påvirker lyden omtrent som en EQ sikkert, men likevel. Det kan vanskelig forklares - det er bare så innmari transparent at det oppleves nesten som mer transparent enn rett fra kilden selv.
    Takk for god beskrivelse.

Det går fint å sette volumet til et fast punkt spesielt når man har digital volumjustering. Jeg hadde den løsningen selv da jeg hadde en Thule IA350B og Yamaha receiver. Satte volumet på ca. 3/4 på Thulen som gjorde at romkorreksjonen i Yamahaen ikke behøvde å endre noe særlig. Du må bare passe på at receiveren ikke trenger å heve eller senke mer db en den klarer for å nivåmatche de ulike kanalene.
    Ikke glem å skru ned volumet når du skifter! Ikke den mest familievennlige løsningen, men det fungerer i grunnen veldig fint.

Side 33 av 74 FørsteFørste ... 3 13 23 29 30 31 32 33 34 35 36 37 43 53 63 73 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •