marsboers stereo (nye bilder #1465) - Side 32

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 32 av 74 FørsteFørste ... 2 12 22 28 29 30 31 32 33 34 35 36 42 52 62 72 ... SisteSiste
Viser resultater 621 til 640 av 1478
    Intermediate KentOve sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    3,971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Nå skjønner jeg ikke..

Kjøpte ikke du en EC 4.8 i April?

Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Jeg var så dum at jeg tok en tur innom bruktmarkedet på HFS i dag, og der lå det jammen meg en meget rimelig EC 4.8 forforsterker til salgs. Den passer mine nåværende behov glimrende så dermed blir det gjensyn med en gammel kjenning for min del (hadde denne for 1,5 år siden).

Har tenkt litt på dette med forforsterker siden jeg nå ikke bruker sub sammen med 805S slik jeg trodde jeg måtte da jeg solgte EC 4.8 forrige gang i min forrige bolig.
    Men de siste månedene som jeg uansett har kjørt ren stereo i musikk så var det irriterende at jeg visste at jeg for det første måtte gå via RX-V1800 som forøvrig gjør en glimrende jobb i Pure Direct, men ikke på samme nivå som resten av kjeden.
    For det andre så er både Transporter og AW400 i utgangspunktet balanserte konstruksjoner, noe jeg bare kunne glemme å utnytte med en surroundreceiver i kjeden. Nå blir det dermed endelig ekte balansert dual mono hele veien på stereo, samtidig som EC 4.8s prosessorinngang (eller HT-inngang som den kalles) gir meg fleksibiliteten jeg trenger for å hekte på surroundanlegget mitt sømløst.

Så da blir de både ny sub og skikkelig pre, begge i high-end klassen. Blir nok noen interessante dager fremover.

Uff, da var det å se om jeg finner noen greie balanserte kabler da..

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av KentOve
    Nå skjønner jeg ikke..

Kjøpte ikke du en EC 4.8 i April?
    Kjøpet ble avblåst da det plutselig dukket opp en JL Audio Fathom F112 på brukten. Det kommer en fathom til salgs en gang i århundret mens EC 4.8 er ute rett som det er.
    Det måtte dermed omprioriteres på sparket

EDIT:
    Eller vent, jeg kjøpte kanskje suben først?
    Da husker jeg ikke hvorfor det ikke ble noe av. Var en eller annen god grunn.

Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    3,971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Kjøpet ble avblåst da det plutselig dukket opp en JL Audio Fathom F112 på brukten. Det kommer en fathom til salgs en gang i århundret mens EC 4.8 er ute rett som det er.
    Det måtte dermed omprioriteres på sparket

EDIT:
    Eller vent, jeg kjøpte kanskje suben først?
    Da husker jeg ikke hvorfor det ikke ble noe av. Var en eller annen god grunn.
    Mener å huske at subwooferen ble bestemt først ja. Så kom du rett etterpå med at du fant en brukt EC pre på Sentralen, og dermed ble det "Så da blir de både ny sub og skikkelig pre, begge i high-end klassen." :-D

Samme det, jeg forsto bare ikke hvorfor du skulle "kjøpe EC 4.8 igjen".

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av KentOve
    Mener å huske at subwooferen ble bestemt først ja. Så kom du rett etterpå med at du fant en brukt EC pre på Sentralen, og dermed ble det "Så da blir de både ny sub og skikkelig pre, begge i high-end klassen." :-D

Samme det, jeg forsto bare ikke hvorfor du skulle "kjøpe EC 4.8 igjen".
    Har hatt masse biltrøbbel med reimer som ryker frami motorn, støtdempere som måtte skiftes og knust frontrute bare de siste par månedene så det er stor sannsynlighet for at det var bil som måtte prioriteres.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har de siste dagene gått og tenkt på å kjøpe en dedikert stereo pre, men det er bare et lite problem og det er at Yamahaen gjør en alt for god jobb!!

Vi snakker da selvfølgelig om Pure Direct. Straight eller enda verre, 2ch stereo, høres matt og uoppløst ut og mister alt som heter klangfarger og realisme. Dette er sammenlignet uten noen form for EQ eller subdeling for å få mest mulig like forutsetninger.

Tingen er det at jeg har mulighet til å teste hvordan det låter helt uten forforsterker ved å kjøre Transporter rett inn i monoblokkene. Det gjorde jeg i går bare for å påminnes hvor elendig jobb receiveren gjorde. Problemet var at jeg faktisk foretrakk lyden via Yamahaen

Det er ingen tvil om at det er noe mer dybde og ørlite grann mer oppløsning uten å gå via Yamahaen, men samtidig så legger Yamahaen til et helt annet driv i mellombassen og drar lydbildet rett in-your-face slik at alle vokaler, kvinnelige som manlige og røffe elgitarer og andre strengeinstrumenter virkelig får det raspet og fokuset de bør ha. Samtidig er Yamahaen svært nærme i oppløsning også, og dette med dybde tror jeg heller skyldes at Yamahaen drar lydbildet mere frem.
    Jeg finner rett og slett ingen vesentlige feil med Yamahaens forforsterkerdel i Pure Direct.
    Testene jeg har sett fokuserer på Yamahaen i Pure Direct med bruk av de interne effekttrinn og det blir dessverre ikke relevant for meg, og DACen i Yamahaen har heller ikke nubbesjangs mot Transporters DAC på musikk i stereo.
    Men som ren forforsterker...du verden!

Dette synes jeg er rart siden jeg opplever forskjellene mellom Pure Direct og straight som stor og avgjørende for min musikkopplevelse, mens jeg knapt klarer å høre negative forskjeller med og uten Yamahaen i kjeden, bare positive! Dette er veldig surt siden det irriterer meg noe grensesløst at jeg ikke får kjørt balansert i hvertfall til EC monoblokkene som i utgangspunktet ikke en gang har ubalanserte innganger (bruker overgang i dag = hobby)

Med andre ord så har jeg ingen lydmessige grunner til å bytte siden jeg synes det låter absolutt kanon i dag, men så er det denne gnagende irritasjonen da..
    Nå skulle jeg bare hatt en EC 4.8 i nærheten så jeg fikk testa.
    Noen andre som har gjort noen seriøse vurderinger av RX-V1800 i Pure Direct som ren stereopre med effekttrinn?

I tillegg så så jeg på en del konserter i går (DVDer) som da går via Yamahaens DAC og jeg må bare gi meg ende over for denne receiveren. Dette produktet blir bare bedre og bedre (vanligvis er det omvendt for min del).
    Konserter låter så sprekt og live at begge føttene røsker febrilsk fra første trommeslag. Film behøver vel ikke å nevnes en gang..

Så Yamaha:
    FÅ UT FINGERN OG GI MEG EN RECEIVER MED BALANSERTE INN/UTGANGER. JEG GIR BENG I OM DET ER EN "EKTE" FULLBALANSERT KRETS ELLER EI, BARE JEG FÅR RO I SJELA!

marsboers stereo (nye bilder #1465)-531779-jpg

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er det en skikkelig solid pre-amp på vei (kjøpte brukt) og det blir den ultimate testen for RX-V1800.
    Som vanlig ble det massiv budsjettsprekk selv brukt, men jeg kunne ikke la sjansen gå fra meg!

Denne regnes av mange store tidsskrifter (Fidelity, Stereophile osv) som kanskje den aller råeste SS pre-ampen de har testet, og spesielt til prisen, så dette blir veldig spennende.
    Jeg var ikke helt 100% fornøyd med EC 4.8 da jeg hadde den så derfor ble det noe helt nytt som definitivt ikke lider av de samme småmanglene jeg fant ved EC 4.8.

Da begynner jakten på balanserte kabler!
    Først og fremst er det Kimber jeg ønsker, og jeg har av en eller annen grunn mest lyst på Silver Streak eller eventuelt Select serien om den dukker opp brukt.

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende, skal holde meg tjuna her...

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cybervision_
    Spennende, skal holde meg tjuna her...
    Skal slenge opp noen bilder når jeg får boksen. Sendes enten i morgen eller lørdag.

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøv å få med hele saken på ett bilde, ikke ta "hifisentralen-bilder"

Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    3,971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det lov å tippe på hvilken pre du har kjøpt?

Isåfall tipper jeg på Parasound JC2.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er snakk om Parasound Halo JC 2 ja.

Jeg tror aldri jeg har vært borti en preamp som får så gjennomgående strålende reviews som denne. Spørsmålet blir hvordan den fungerer i mitt anlegg, men jeg er ikke spesielt bekymret.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det skal bli interessant å høre hva du opplever. Som du selv nevner så kan det ikke bli åpnere eller mer transparent enn når du kjører rett fra Transporteren til effektrinn. Derimot kan forforsterkeren legge til noe du vil foretrekke. Det er dog mye penger å betale for EQ....

Du har ikke vurdert Audiolense eller DEQX? Personlig tror jeg det ville gitt en langt større oppgradering. Det er kanskje en utfordring å kombinere det med surround når du har Transporter, men du er jo datakyndig og kunne ha gått over til HTPC og et proff lydkort med balanserte utganger. Et Lynx Two B med seks utganger, står neppe tilbake for Transporteren. Utfordringen med slik lydkorreksjon er nok å sette det opp optimalt, men til det finnes Snickers-is.
    Jobber med akustikk og høyttalerutvikling

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Det skal bli interessant å høre hva du opplever. Som du selv nevner så kan det ikke bli åpnere eller mer transparent enn når du kjører rett fra Transporteren til effektrinn. Derimot kan forforsterkeren legge til noe du vil foretrekke. Det er dog mye penger å betale for EQ....

Du har ikke vurdert Audiolense eller DEQX? Personlig tror jeg det ville gitt en langt større oppgradering. Det er kanskje en utfordring å kombinere det med surround når du har Transporter, men du er jo datakyndig og kunne ha gått over til HTPC og et proff lydkort med balanserte utganger. Et Lynx Two B med seks utganger, står neppe tilbake for Transporteren. Utfordringen med slik lydkorreksjon er nok å sette det opp optimalt, men til det finnes Snickers-is.
    Akkurat som jeg ikke har tenkt tanken på dette!
    Utfordringen er som nevnt surroundbiten, og da nærmere bestemt HD.
    På bildesiden kommer man stort sett i mål mtp blu-ray, men på lydsiden gjenstår det fremdeles utfordringer. For å få til dette med et lydkort må man da dekode dette internt i avspillerprogramvaren. Problemet i dag er at programmer som PowerDVD resampler HD-lyden. Kanskje ikke noe merkbart, men jeg klarer bare ikke å leve med følelsen av et slikt kompromiss.

Så stereobiten kunne jeg fint fått til ut fra en PC, men HD-biten er litt mer beta-versjon om dagen føler jeg.
    I tillegg ønsker jeg ikke å ha på et skjermbilde ved musikkspilling, men dette kan løses med en sofistikert fjernstyring, f.eks via plugin til iphone.

Men det man må huske på er at jeg da må gå til innkjøp av effekttrinn til center og bakkanalene, samt lydkort. Dette kan jo delvis finansieres ved salg av receiver og blu-ray spiller men blir fremdeles ikke nok med de kvalitetskrav jeg stiller.
    Men det største spørsmålet er egentlig om man får den samme fleksibiliteten med innstilling av avstand og nivå per kanal samt delefrekvens. Dette må også kunne måles med en mikrofon siden den akustiske avstanden ikke er den samme som den reelle avstanden.

Så min ideal "high-end" HDPC ville sett slik ut:
    Ett program for avspilling av musikk
    Ett program for avspilling av all film med alle innstillingsmuligheter som trengs for å få optimalisert filmopplevelsen (24hz, mulighet for etterprosessering via f.eks ffdshow, ikke kødde med lyden osv)
    Ett underliggende softwareopplegg eller alternativt en del av filmprogrammet som tar seg av all innstilling av avstand, nivå, delefrekvens samt audiolense.

Ingen av programvaren/hardwaren endrer eller har begrensninger i forhold til å gjengi det som faktisk finnes på blu-ray platene, da spesielt mtp fullverdig uforandret HD-lyd. (utover den prosessering jeg selv evt velger å gjøre med lyden)

En løsning der man må sørge for å starte det og det programmet for at det skal funke optimalt, samt switche mellom ulike modi for å f.eks avspille HD eller SD er ikke aktuelt.

Så med andre ord. Nerden i meg skulle gjerne kjørt HTPC--> effekttrinn, men jeg føler ikke at surroundbiten er helt der enda (men jeg tar gjerne i mot tips om et slikt "hjemmekinokonfigurasjonsrammeverk" nå finnes.
    At det skal være lettvint å sette opp er intet krav siden jeg ikke går av veien for litt læring, men det skal fungere 100% stabilt og være enkelt i bruk når det først er satt opp. Dvs slik man får med komponenter slik som i dag.
    Er ikke helt ubevandret i korreksjonsverden heller etter mye pusling og eksperimentering med Inguz-korreksjon og manuelle targetkurver samt ulike romkorreksjonsteknologier. Men selvfølgelig har jeg ikke i nærheten av samme forståelse og kontroll på dette som en fagmann som snickers-is. Men litt læring har jeg aldri brydd meg om så lenge det faktisk eksisterer en form for lesestoff om emnet.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En annen kommentar er at kjøpet av denne forforsterkeren ikke handler om EQ. Jeg er tvert i mot redd for å miste den engasjerende klangbalansen jeg har i dag med Yamahaen.

Det handler derimot om transparens! Dette er to forskjellige ting for meg i hvertfall.
    Dette dreier seg ikke om et forsøk på endre klangbalansen bevisst.
    Samtidig er det jo snakk om eierglede, samt rettferdiggjøring av kvaliteten på AW400.

I tillegg handler det om å utnytte at utstyret mitt i utgangspunktet er laget for fullbalansert signalvei, men dette kan vel oppnås like bra med en PC->effekttrinn.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er enig at surround biten ikke er der helt enda. Det er fult mulig å få det til, men de inngår man et kompromiss. Et Asus Xonar HDAV 1.3 Deluxe sammen med TheaterTek vil gi deg HD audio og du kan bruke Audiolense satt opp i bidule. Men så er utfordringen å forsinke bilde i forhold til lyden. I tillegg er ikke lydkvaliten i Asus kortet i high-end land.
    Bruker du et proff lydkort, så er lydkvaliten ivaretatt, men da må du vinke farvel til HD lyd. Så sant du ikke ripper filmene til flac, vel og merke. Det blir et kompromiss uansett hvordan man snur og vender på det.

Derimot så kunne du uten problemer ha brukt Audiolense kun til stereo bruk via plug-in til Transporter. Da får du ikke kjørt balansert, men god lydkorreksjon vil veie mange ganger opp for det. EC produktene er laget for å låte best balansert, men vi snakker nok om en veldig liten forskjell. Ørlite lavere støygulv som gir litt renere lyd og høyere db.
    Men nå har du vel tatt en valg. Det er forøvrig bare noen tanker og ikke ment som kritikk.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Jeg er enig at surround biten ikke er der helt enda. Det er fult mulig å få det til, men de inngår man et kompromiss. Et Asus Xonar HDAV 1.3 Deluxe sammen med TheaterTek vil gi deg HD audio og du kan bruke Audiolense satt opp i bidule. Men så er utfordringen å forsinke bilde i forhold til lyden. I tillegg er ikke lydkvaliten i Asus kortet i high-end land.
    Bruker du et proff lydkort, så er lydkvaliten ivaretatt, men da må du vinke farvel til HD lyd. Så sant du ikke ripper filmene til flac, vel og merke. Det blir et kompromiss uansett hvordan man snur og vender på det.

Derimot så kunne du uten problemer ha brukt Audiolense kun til stereo bruk via plug-in til Transporter. Da får du ikke kjørt balansert, men god lydkorreksjon vil veie mange ganger opp for det. EC produktene er laget for å låte best balansert, men vi snakker nok om en veldig liten forskjell. Ørlite lavere støygulv som gir litt renere lyd og høyere db.
    Men nå har du vel tatt en valg. Det er forøvrig bare noen tanker og ikke ment som kritikk.
    Jeg tolket det ikke som kritikk! Diskusjon er bare bra! Blir ikke så ille pris heller mtp på at jeg fikk til en grei bruktpris. Nypris hadde ikke vært aktuelt.
    Men jeg er stor fan av tanken om PC-->effekttrinn, og det irriterer meg at en gjennomført og fullverdig high-end løsning på denne biten dessverre ikke er mulig i dag. Tenk på de enorme besparelsene! Da kunne man kjøpt et high-end lydkort for multikanal til f.eks 10-20k, samt gode effekttrinn til alle kanaler og så være sikret for nærmest all fremtid siden det kun er snakk om softwareoppdateringer for å støtte nye formater!

Jeg har imidlertid forsøkt Inguz korreksjonen i mitt nåværende anlegg. Kjørte jo som nevnt full Inguz korreksjon i mitt gamle 802D baserte anlegg i mitt gamle rom for å få skikkelig godlyd.
    I mitt nåværende rom fungerte det imidlertid ikke like bra. Ingen tvil om at det låt åpnere, men samtidig låt det også mindre naturlig og tammere enn anlegget spiller uten korreksjon, stikk i strid med hvordan det gamle anlegget oppførte seg i et ugunstig rom.

Jeg har dermed konkludert med at mitt anlegg i mitt nåværende rom innehar en farging som drar lyden i en retning jeg liker og at avansert fullverdig korreksjon faktisk fjerner dette særpreget som jeg liker så godt.
    Jeg vil tro lyden man kan oppnå med Audiolense og DRC (standard med Inguz) er tilnærmet lik dersom det kun er snakk om å ta seg av to kanaler uten noen form for deling osv. Begge to er langt mer nøyaktige og avanserte enn f.eks Audyssey, og begge har veldig gode customizing muligheter. Inguz er bare langt mer klønete å produsere korreksjonsfiler for.

Men som sagt, dette kan skyldes at jeg synes 805S fungerer sjeldent bra med mitt rom, og dette er også årsaken til at de ikke står i fare for å bli byttet med noe annet enn neste generasjon 805 så lenge jeg har anlegget i dette rommet.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interessant det du nevner med at du foretrekker å kutte ut lydkorreksjon (inguz) i rommet du har nå, men i det forrige ble det bedre med.
    Synes selv det er utfordring å finne ut balansegangen i hvor mye man skal fjerne rommet. Akustikk er er ikke enkelt og både type musikk og dagsform ser jeg spiller inn på hva jeg foretrekker.

Det blir uansett spennende å se hva du opplever med Parasounden. Ville bli overrasket om den ikke gir deg mer transparent lyd enn Yamahaen. Parasound har jo også et rykte på seg og ha en lydfilosofi som mange liker.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg jammen meg fått tak i ett set 1m Kimber Silver Streak XLR brukt også. Da mangler jeg bare et 1.5-2m strekk til monoblokkene med enten silver streak eller select serien.

Så dersom noen ønsker å selge meg noe slikt si fra!

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og der var jammen meg en 2 metring Silver Streak XLR i boks også, til en meget gunstig bruktpris.
    Tusen takk til to entusiaster på Hi-Fi Sentralen som tok personlig kontrakt i håp om å spe på med noen penger i ferien - noe jeg selvfølgelig støttet opp om!
    Med andre ord er balansert kabling med Kimber Kable Silver Streak i boks uten at jeg må leve på havregryn i to måneder. Da blir det maksimal utnyttelse uten alt for lang ventetid!

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I dag kom kablingen i posten så da blir det høykvalitets balansert kabling fra første stund.
    Da venter jeg bare på JC 2en. Har ikke hørt noe fra selger, men han sa han skulle sende fredag eller lørdag så da bør jeg ha den i morgen.

Side 32 av 74 FørsteFørste ... 2 12 22 28 29 30 31 32 33 34 35 36 42 52 62 72 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •