marsboers stereo (nye bilder #1465) - Side 30

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 30 av 74 FørsteFørste ... 10 20 26 27 28 29 30 31 32 33 34 40 50 60 70 ... SisteSiste
Viser resultater 581 til 600 av 1478
    Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg kan i hvertfall si så mye som at førsteinntrykket ikke har blitt noe mer svekket etter å ha kjørt en runde gjennom både musikk og film, men da etter en runde med ARO og i tillegg en liten demping helt i bunn (-3db for denne gang).

Skal vurdere å komme med en grundigere sammenligning mellom denne og PC13 Ultra i mitt rom litt senere.

Den svake brummingen ble forøvrig ikke borte ved å switche brytere på baksiden.
    For å teste plugget jeg kontakten inn i en jordet kontakt og da tok det helt av med brumming, og her fikset bryteren problemet, men fremdeles med antydning til brum om man har øret nede ved elementet eller fingrene inntil.
    Det er sannsynligvis bare slik det er med andre ord, man hører ikke lyden når man sitter litt unna med mindre man virkelig lytter i et helt stille rom. Det rare er at brummingen øker betydelig i volum dersom jeg tar på frontplata der knapperaden sitter. Akkurat som jeg da endrer jordpotensialet. Mistenker derfor fremdeles at problemet vil bli borte om det blir lagt opp en skikkelig jordet kurs i rommet.
    SVSen var dørgende stille, kanskje det har noe med at den ikke hadde pin for jord i det hele tatt (som jeg husker i allefall) eller at den hadde en effektforsterker på halve effekten som kanskje heller ikke hadde samme grad av volumforsterkning?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Jeg kan i hvertfall si så mye som at førsteinntrykket ikke har blitt noe mer svekket etter å ha kjørt en runde gjennom både musikk og film, men da etter en runde med ARO og i tillegg en liten demping helt i bunn (-3db for denne gang).

Skal vurdere å komme med en grundigere sammenligning mellom denne og PC13 Ultra i mitt rom litt senere.

Den svake brummingen ble forøvrig ikke borte ved å switche brytere på baksiden.
    For å teste plugget jeg kontakten inn i en jordet kontakt og da tok det helt av med brumming, og her fikset bryteren problemet, men fremdeles med antydning til brum om man har øret nede ved elementet eller fingrene inntil.
    Det er sannsynligvis bare slik det er med andre ord, man hører ikke lyden når man sitter litt unna med mindre man virkelig lytter i et helt stille rom. Det rare er at brummingen øker betydelig i volum dersom jeg tar på frontplata der knapperaden sitter. Akkurat som jeg da endrer jordpotensialet. Mistenker derfor fremdeles at problemet vil bli borte om det blir lagt opp en skikkelig jordet kurs i rommet.
    SVSen var dørgende stille, kanskje det har noe med at den ikke hadde pin for jord i det hele tatt (som jeg husker i allefall) eller at den hadde en effektforsterker på halve effekten som kanskje heller ikke hadde samme grad av volumforsterkning?
    Kjipt at ikke brummet forsvant helt. Er det gain uavhengig på master volum på Subben? På vår SVS PB plus/2 i sin tid skrudde jeg ned master gain på sub og opp på reciver og da forsvant brummen på den. På JL ene våre er det derimot helt tyst. Kjører du balansert eller single ended til subben?

Du må få tatt ett bilde eller to på hvordan heleten er blitt!

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet er helt avhengig av gain på suben ja. Så jeg må nok også skru ned gain på sub og opp på receiver etterhvert. Men som sagt, det er ikke noe stort problem siden det knapt er hørbart, men likefullt ørlite grann irriterende på et slikt produkt. Spesielt når mine andre to tidligere suber ikke hadde dette problemet. Sannsynligvis er dette noe andre ikke ville merket eller brydd seg om i det hele tatt.

Men jeg lar ikke dette ødelegge gleden - det er som sagt ikke noe problem i praksis! Det er en kanonsub uansett!

Skal gi inntrykkene litt mer tid før jeg skal si noe mer konkret.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Begynt og fått mykt opp opphenget på subben litt enda ? :-D

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av phatbull
    Merker du at den er hurtigere enn tubene du hadde?
    Både ja og nei, spørs på en del ting.
    Synes ikke den er noe mer kontant eller slagkraftig oppover mot mellombassen hvis det er det du tenker på. Men den oppleves definitivt hurtigere i form av at basslinjer låter enda ryddigere på denne i forhold til PC13 Ultra. Hovedsaklig kommer nok denne ryddigheten av det lukkede designet. Jeg fikk til noe lignende med PC13 Ultra i sealed modus også, men det som er forskjellen på PC13 Ultra i sealed modus og JL Audio Fathom F112 er at Fathom leverer en respektabel mengde dypbass der hvor PC13 Ultra ble veldig tam helt i bunn. Kjørte man f.eks med 15hz mode og to plugger ute fikk man monstrøs dypbass, men dessverre antydning til et småbrummende "etterslep" som man egentlig ikke legger merke til før man sammenligner mot sealed mode eller en annen god lukket sub som JL Audioen. Dette gjør at JL Audioen klarer seg flere hakk bedre enn PC13 Ultraen på musikk. Rett og slett fordi F112 fremdeles klarer å gi inntrykk av skikkelig tyngde og definisjon der hvor PC13 Ultra låter litt lett i forhold (i sealed mode).
    Noe annet enn sealed på Ultraene låter for "tregt" når den skal skjøtes på de lynraske 6,5" i 805S kontrollert av AW400 på musikk, noe som var en av årsakene (Pure Direct låter i tillegg vesentlig bedre enn Straight som kreves for å kjøre med sub med Yamaha RX-V1800) til at jeg foretrakk ren stereo med 805S alene.

På film blir det egentlig litt smak og behag mellom JL Audio og SVS PC13 Ultra, avhengig av volumet man liker å spille på. Det jeg har erfart med JL Audioen hittil er at jeg ikke føler jeg mangler noe i bunn i forhold til en enkelt SVS PC13 Ultra i mitt rom, MEN den jobber nesten helt opp mot maksgrensen sin ved mitt vanlige demovolum, som er høyt, men ikke grisehøyt (mellom -20 og -16db på min Yamaha RX-V1800 med bitstream, litt avhengig av lydformatet og film). Men da kun på de verste bassekvensene i noen spesielle filmer selvfølgelig.
    SVSen har da enda en god del å gå på, samtidig som den nok kan gi mer i bunn teoretisk. Men for min del som kjørte room comp på small for å kompensere for massiv roomgain under 20hz, så er den lyd og trøkkmessige forskjellen minimal i de dypeste frekvensene. Jeg synes faktisk F112 er hakket mer definert med tanke på at det er enda enklere å høre den enkelte "puls" i de dype frekvensene, til tross for at den jobber hardere og sannsynligvis med mer forvrengning.
    Har man imidlertid et stort rom og kjører room comp på off, så vil man nok definitivt merke at man går tom for krefter tidligere med F112 i forhold til Ultraen, samtidig som den nok leverer noe mindre trøkk nedover.

Så konklusjonen min foreløpig:
    F112 er rett og slett en noe bedre sub enn PC13 Ultra lydmessig, selv om Ultra oppnår nesten like bra lyd uten "etterslep" i sealed mode men da uten den samme tyngden og definisjonen som JL Audioen.
    Med Ultra i ported 15hz mode, så er integrasjonen nesten sjangseløs mot 805S, der hvor Fathom med letthet holder følge med tilsvarende hurtighet og definisjon.

F112 passer utmerket som filmsub i mitt rom, uten mangler i forhold til PC13 Ultra (i 15hz mode) som uansett måtte dempes kraftig i de dypeste frekvensene pga room gain slik at dens potensielt største fortrinn nærmest forsvant. Her vil man imidlertid kunne gå på begrensninger på de verste filmer på høyt volum om man har et stort rom som sluker bass.

Det er da unødvendig å si at jeg sålangt er veldig fornøyd. Selv om dette ble gjort av estetiske årsaker, kun for filmbiten og med forventninger om noe dårligere egnethet har virkeligheten egentlig blitt at jeg føler jeg har fått et lite løft lydmessig i tillegg til at det estetiske er av en helt annen verden. Får jeg fikset den lille antydningen til brum når anlegget ikke er i bruk så har dette utviklet seg langt bedre enn jeg foreså da jeg solgte SVSene.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    God oppsummering, stemmer godt med min opplevelse av forskjellene mellom portet og lukket sub. Ett eller annet med definisjonen i en lukket sub, som JL ene, som jeg ikke enda har hørt noen portede subber klarer å gjengi.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og jeg som trodde jeg nesten var alene på AVforum om å se fordelene i lukkede sub-konstruksjoner..... :-o

Merk en snev av ironi i mitt tidligere innlegg.

Hyggelig å høre at du er fornøyd. Ut i fra tall å lese så er det også enorme mengder bass den lille rakkeren klarer å spytte ut.

Intermediate CNK sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Artig lesning dette marboer. Må nesten sjekke ut jl audio (skriveleif) nærmere om økonomien tillater det.

Kan jeg spørre hvor mye du måttte ut med?

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CNK
    Artig lesning dette marboer. Må nesten sjekke ut jbl nærmere om økonomien tillater det.

Ikke JBL, men JL Audio... ;-)

Gratulerer marsboer!

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CNK
    Artig lesning dette marboer. Må nesten sjekke ut jbl nærmere om økonomien tillater det.

Nyprisen på JL Audio Fathom F112 er 25k, men jeg kjøpte min brukt (kun 1 mnd gammel riktignok).
    Prisen blir mellom meg og selger, men vi snakker fremdeles om en pris som er godt over prisen av en ny Ultra.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etterhvert som kronasjene siger på konto (mest ut i grunn..) driver jeg å bygger meg opp et "arsenal" for mine forestående oppussingsprosjekter.
    Den aller viktigste komponenten her er ei skikkelig gjærsag, så jeg tok derfor en tur på Montér og handlet den jeg fikk inntrykk av at de fleste synes er meget god til en fornuftig pris, selv snekkerne også. Vi snakker da om en Dewalt 777, en oppgradert arvtaker etter den nærmest legendariske 707. Det var også denne saga karen på Montér definitivt anbefalte.
    Nå mangler jeg bare materialer, skillz og en plan

Dette ble kjøpt for denne gang:
    DW777
    marsboers stereo (nye bilder #1465)-dw777-jpg

DE7023 - Stativ til saga
    marsboers stereo (nye bilder #1465)-de7023-jpg

og et par andre kjekke ting: tommestokk og tømmermannsblyant
    marsboers stereo (nye bilder #1465)-tommestokk-jpg
    marsboers stereo (nye bilder #1465)-mmermannsblyant-jpg

Forhåpentligvis får jeg glede av denne saga i mange år. Måtte selvfølgelig ta en testsaging på en vedkubbe og den skar gjennom som smør, totalt uten motstand. Veldig fascinerende og ikke minst BARSKT for en totalt n00b som meg som har null erfaring med annet enn frustrerende skakksaging og gnagsår fra håndsag

Active mean69 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2007
    Sted
    6160 Hovdebygda
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skikkelig verktøy er halve jobben!

Det er nesten artigere å handle nytt verktøy enn å gjøre jobben de blir kjøpt inn til.

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pen sak. Så trenger du en vinkel

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mteinum
    Pen sak. Så trenger du en vinkel
    Det er helt riktig.. tenkte på det i bilen hjem igjen. Må stikke innom for å få litt ekstra påfyll av andre ting også før jeg kan begynne skikkelig.

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sett av penger til en god drill. Da du har startet med dewalt... så har de gode driller rundt 2500,- +/- det er en investering.

Hva skal du nå egentlig med dette verktøyet da? rom som skal pusses opp?

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mteinum
    Sett av penger til en god drill. Da du har startet med dewalt... så har de gode driller rundt 2500,- +/- det er en investering.

Hva skal du nå egentlig med dette verktøyet da? rom som skal pusses opp?
    Har alt en god drill fra før. Gode bor er det derimot dårligere med, så der må jeg kjøpe et nytt sett.
    Skal bygge et par innvendige vegger, samt pusse opp diverse rom ja. I tillegg blir det en god del listing, snekring av hyller og stativ, rammer til akustikkplater og anna morro.
    Har mange planer..

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du fått kjørt JL en noe mer i det siste? Noen fler kalibreringsforsøk?

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Henning
    Har du fått kjørt JL en noe mer i det siste? Noen fler kalibreringsforsøk?
    JLen er på en måte bare slengt på plass, den skal ikke stå der når jeg får pusset opp rommet så jeg har ikke orket å rigge opp måleriggen for skikkelige målinger. Men så langt er jeg fremdeles veldig fornøyd og kan med hånda på hjertet si at jeg ikke savner SVSene enda 8)

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg driver og tar backup av hele DVD-samlingen min om dagen, etter at jeg faktisk måtte kjøpe sesong 4 av seinfeld på nytt fordi DVD-plata i den første pakka jeg hadde var så slitt at jeg ikke fikk avspilt flere av episodene (dumme meg som glemte plata i sekken etter å ha vært på tur).

Jeg innser imidlertid nå at mine 3 TB disker i RAID5 (dvs 2TB effektivt) blir snaut til dette, etter at Seinfelds 9 sesonger alene har brukt 209GB (ALT på platene skal inn urørt, bortsett fra at alt av kopibeskyttelse og rusk fjernes da selvfølgelig - kudos til anydvd (og i ett spesielt vrangt tilfelle DVD Fab))

Så derfor er to nye 1TB disker innkjøpt, samt en 2-porters PCI-1x Adaptec 1220SA S-ATA-kontroller. Seks disker som jeg nå får (har en egen OS-disk..) er det maksimale antallet jeg kommer til å putte inn i filserveren på grunn av flere ting.

Skal dette antallet økes betydelig må kabinettet byttes ut (mitt nåværende har seks dedikerte harddiskplasser med mulighet for viftekjøling), det må kjøpes inn meget dyre kontrollere med mange porter, noe som er spesielt surt siden jeg ikke har bruk for deres innebyggede HW-RAID funksjonalitet, samt kostnaden for utbytting av disker.

Om et par års tid ser jeg for meg å bytte dagens 1TB disker med daværende gjeldende "mest GB per krone" størrelse, og da må jeg bytte alle skal det være noe vits. Rundt 5k i diskbytte kan overleves, men dersom jeg skulle bytta 10 disker, så hadde det blitt for dyrt.

Det er imidlertid nå fordelene med Linux sin software RAID melder seg, siden både utvidelse av antall disker i RAID5, samt i fremtiden også utvidelse av størrelse på den enkelte disk, skal være uproblematisk å gjennomføre ONLINE. Dvs at begge deler kan gjennomføres mens serveren er fullt operativ og deler ut filene på ordinært vis.

Forøvrig er det ganske artig å se på uptime på serveren. Per i dag er statusen som følger:

jupiter:~# uptime
    01:01:05 up 79 days, 49 min, 1 user, load average: 0.06, 0.15, 0.18

Den trenger kun restart når jeg putter inn ny hardware. Forrige restart ble faktisk forårsaket av at jeg puttet inn 2 nye 1TB disker i tillegg til den eksisterende. Ytelsen er på topp enda. Tok en test med iperf av nettverkskapasiteten og filkopiering og gigabiten maxes helt fremdeles.
    Serveren står forøvrig under bordet der jeg sitter foran PCen til vanlig, så det skal bli morro når jeg får flyttet ut serveren en egen og litt mer "glemt" plass. Når alt har blitt slik jeg vil er jo målet selvfølgelig å nå den sammenhengende oppetiden jeg har på en Cisco switch på jobb på hele 2 år og 16 uker uten antydning til tull, and still going strong. Til og med jeg ble imponert, men det er det man får når man punger ut det det koster å bygge et skikkelig nettverk. Vi har til og med satt inn nettverksovervåkbare UPSer i alle nettverksskap bare for å unngå hiccups i strømnettet
    Da er det godt å se at man blir belønnet med et system som bare fungerer pålitelig i år etter år.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se der ja .

Her har jeg en anna tøffing :
    root@dreambox:~> uptime
    01:38:00 up 71 days, 4:23, load average: 1.00, 1.00, 1.00

Tiden flyr .

Side 30 av 74 FørsteFørste ... 10 20 26 27 28 29 30 31 32 33 34 40 50 60 70 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •