marsboers stereo (nye bilder #1465) - Side 28

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 28 av 74 FørsteFørste ... 8 18 24 25 26 27 28 29 30 31 32 38 48 58 68 ... SisteSiste
Viser resultater 541 til 560 av 1478
    Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    De er kjekke disse, og det er ikke dumt å spare litt penger underveis. Har selv vurdert en annen løsning for mine surroundhøyttalere enn dagens gulvstående, og tror jeg har kommet opp med noe klokt :-) Skal gi beskjed når det er klart.

Intermediate HansMarius sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med nye bakhøyttalere; vurderer selv og gå over til dipoler...

Kos deg med film og gi oss et referat i etterkant!

Intermediate gpt33 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Sted
    Trondheim
    Poster
    1,905
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Da var Focalene i hus, og min første initielle testing tilsier at dette fungerer grisebra i forhold til den gamle løsningen. Et helt annet omsluttende lydbilde, bedre plassering av effekter samt et mye mer helhetlig lydbilde uten at bakhøyttalerne hyler "her er jeg" til de som sitter på sofaendene.

Et stort løft for filmopplevelsen i forhold til ordinære stativhøyttalere i hvertfall!

Skal se en hel film i kveld, så da får jeg vurdert litt nøyere.
    Gratulere med nye bak ht.
    Så på disse jeg også,men du var vist først ute.
    Så ble et par Mirage Nano på meg.
    Måtte trøste kjøpe tubene til Globe da
    -Bladelius Idun - Bladelius S250 x 2 -Xindak Dac5 - Audio Physic Scorpio 25 -

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gpt33
    Gratulere med nye bak ht.
    Så på disse jeg også,men du var vist først ute.
    Så ble et par Mirage Nano på meg.
    Måtte trøste kjøpe tubene til Globe da
    Hehe, fascinerende. Jeg trøstekjøpte en ekstra SVS PC13 Ultra tube når jeg måtte vente på bakhøyttalere..

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå sett en hel film (Pirates of the Caribbean 2'eren) og det initielle inntrykket har definitivt holdt seg.
    Ikke én eneste gang tenkte jeg på bakhøyttalerne, men lyden var der hele tiden uten å virke tilbaketrukket på noe vis.
    Med andre ord tilsynelatende en ubetinget suksess i mitt rom, uten at jeg har detektert noen bakdeler foreløpig.

Intermediate gpt33 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Sted
    Trondheim
    Poster
    1,905
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Hehe, fascinerende. Jeg trøstekjøpte en ekstra SVS PC13 Ultra tube når jeg måtte vente på bakhøyttalere..
    Som ekte gudbransdøl føler jeg meg over gjennomsnittet god
    på impulskjøp/trøstekjøping
    -Bladelius Idun - Bladelius S250 x 2 -Xindak Dac5 - Audio Physic Scorpio 25 -

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg driver og planlegger oppussing av wannabe-hjemmekinoen min, og har i den forbindelse gått til anskaffelse av 12 stk 50mm 60x120mm Rockwool akustikkplater. Jeg hadde først tenkt å lyddempe hele frontveggen, men jeg har ved nærmere ettertanke kommet til at jeg nok kan få bedre lyd ved å bruke noen av platene andre steder også.

Jeg er imidlertid ingen guru på dette utover at demping av førsterefleksjoner er ønskelig. Jeg har ganske god avstand ut til siden for hver av fronthøyttalerne, den ene har vel litt over 1 meter og den andre nok over 1.5m og ønsker ikke å ha lyddemping i førsterefleksjonen her siden jeg har DVD-hyller på den ene siden og 2xSVS PC13-Ultra på den andre siden noe som bør gi litt naturlig diffusjon. Lyden er i dag egentlig veldig bra og låter stort og åpent, men det er helt sikkert rom for forbedring.

Det jeg lurer mest på er hva som er erfaringene deres når det gjelder å dempe førsterefleksjoner fra taket. Er dette noe som funker eller dreper det høyden i lydbildet?

Mitt førsteutkast er å dempe frontvegg bak høyttalerne, samt dempe førsterefleksjonene fra taket fra frontrekka.
    Jeg er livredd for å overdempe rommet og dermed miste det store lydbildet jeg har i dag, men har troa på at dette kan gjøre ting enda litt bedre.
    Jeg er også noe skeptisk til å dempe hele frontveggen slik jeg tenkte opprinnelig siden jeg har bipolare bakhøyttalere som vel nyter godt av litt refleksjon i rommet...

Dette er bare mine tanker, men hva tror dere? Noen som har noen erfaringer eller målinger med dette, alternativt noen linker til forumtråder her eller andre plasser hvor man har lekt seg med plassering f.eks i tak?

Her er forøvrig rommet mitt og tenkt plassering av akustikkplater. Skalaforholdene er forøvrig ikke helt korrekte, men gir en pekepinn.
    Gulvet har selvfølgelig vegg til vegg teppe i tillegg.

marsboers stereo (nye bilder #1465)-rom-jpg

Intermediate phatbull sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    752
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forslaget ditt er ikke langt fra det jeg så BEF tegnet til en på Landstreffet i helga. I følge han var dempingen i taket svært viktig.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av phatbull
    Forslaget ditt er ikke langt fra det jeg så BEF tegnet til en på Landstreffet i helga. I følge han var dempingen i taket svært viktig.
    Spennende. Lurer på om jeg kanskje skal lage noen trekantede basstraps fra de resterende platene også, selv om jeg er usikker på om så lite vil ha noe særlig effekt.

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med 50mm-plater vil du vel få en demping med veldig fokus på de øvre frekvenser, mens bassen blir dempet minimalt? Man må vel opp i 10mm for å få noe effekt nedover, eventuelt to 50mm utenpå hverandre, gjerne med litt luft i mellom. Har ikke målingene på disse platene, men mener å huske at 50mm demper til 500hz mens 10mm demper til 250hz?

Valentino på sentralen har et fint oppheng i taket av 10mm plater:
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    Med 50mm-plater vil du vel få en demping med veldig fokus på de øvre frekvenser, mens bassen blir dempet minimalt? Man må vel opp i 10mm for å få noe effekt nedover, eventuelt to 50mm utenpå hverandre, gjerne med litt luft i mellom. Har ikke målingene på disse platene, men mener å huske at 50mm demper til 500hz mens 10mm demper til 250hz?

Valentino på sentralen har et fint oppheng i taket av 10mm plater:
    Jeg har ingen planer om å få bassdemping med akustikkplatene siden disse som du sier er uegnet til dette formålet. Det er for å dempe førsterefleksjoner og eventuelt uønsket klang.

En tykk hjørnekonstruksjon kan imidlertid kanskje gi noe utslag i bassen, selv om dette er et underordnet mål og av mindre betydning for min del siden utslagene sannsynligvis blir minimale uansett med det antall akustikkplater jeg har til formålet. Jeg tenkte da på å skjære ut akustikkplatene som trekanter og legge dem oppå hverandre, men det blir vel ganske dustete vil jeg tro. Får fire trekanter fra 1 plate, og da har jeg kun 20cm høyde... Må nok heller bare sette platen opp i hjørnet og håpe på bedre effekt. Men det kan jeg jo forhåpentligvis måle med noen enkle forsøk.

Den takkonstruksjonen på bildet så forøvrig pen ut, men har han tatt noen målinger mon tro?

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Du som tidligere har hatt B&W 683 med Yamaha 1800 - hvordan synes du de fungerte sammen? Vurderer et bytte fra Onkyo 875 til Yamaha 3800 (har muligens mulighet til å bytte). Noen tips?

På forhånd takk!

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg var svært fornøyd med B&W 683 sammen med Yamaha RX-V1800, men merk at jeg også hadde EC AW400 som effekttrinn som neppe gjorde ytterligere skade for å si det slik..

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har ting tatt en overraskende vending her hjemme. Begge mine SVS PC13 Ultra er nå solgt, rakk aldri å legge dem ut til salgs en gang

Årsaken var rett og slett at den posisjonen som var den eneste som fungerte lydmessig (én sub bak hver 805S) var totalt utilfredsstillende visuelt. Jeg prøvde å ignorere det, men det var rett og slett et visuelt gnagsår for meg.
    Denne posisjonen var heller ikke det helt store når det gjaldt trykk. Der hadde jeg jo en annen posisjon som jeg kunne leve med som virkelig ga trykk så det røska i hårrøttene, men der fikk jeg kun god lyd i midt og venstre sitteposisjon, mens den til høyre var helt krise med en merkelig forsinket dobbeltslag effekt som skyldes rom og ikke kunne kalibreres bort. Denne drev meg dermed til vanvidd. Dette viste også impulsresponsen soleklart i denne posisjonen.

Med andre ord kommer jeg enten i mål med trykk, men da ikke helt lydmessig. Eller så får jeg god lyd med subene i en annen posisjon og brukbart trykk, men det visuelle er da helt på trynet etter min smak.
    Man får liksom følelsen av "hvordan stappe mest mulig utstyr på minst mulig plass" i front med subene i denne posisjonen. Dette passer overhodet ikke med den stilrene ryddige stilen jeg ønsker når jeg pusser opp rommet (forhåpentligvis til sommeren).
    I tillegg passer den røffe PA-looken til Ultraene svært dårlig visuelt med de små og lekre 805S og AW400 monoblokkene når de står samlokalisert.

Så nå blir det en kraftig nedskalering av størrelse, men jeg ønsker å gå minst mulig på kompromiss med lyden man får med SVSene.
    Siden størrelsen skal kraftig ned snakker vi lukkede konstruksjoner og da eksisterer det vel kun to reelle alternativter på det norske markedet i realistisk prisleie? (men likevel overpriset i forholdt til SVS).

Vi snakker da enten Velodyne DD18 eller JL Audio Fathom F112/F113.
    DD18 blir for stor til den posisjonen jeg har planlagt så da blir det vel fathom (har bare råd til én av dem).
    Har mest lyst på F113 selvfølgelig, men nå kan jo faktisk F112 skaffes på bruktmarkedet til en betydelig lavere pris enn F113. Får sende et bud på annonsen.

Er også åpen for andre forslag på konkurransedyktige suber som ikke er hinsides i størrelse (maks 15" i lukket design)

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg fått tilslaget på en nesten ny Fathom F112. Skal hente den på torsdag om intet kommer i veien...

marsboers stereo (nye bilder #1465)-b845-1-jpg-bmp

marsboers stereo (nye bilder #1465)-10509-jpg

marsboers stereo (nye bilder #1465)-ht_speaktech_si-jpg

Intermediate KentOve sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    3,971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SPENNENDE!

Gratulerer så mye marsboer :-D

Har du noen kjennskap til DD serien fra Velodyne, sånn at du kanskje kan dra noen ord om JL Audio vs Velo når du har fått subben i hus?

Subwooferene fra JL Audio har den siste tiden fått mye oppmerksomhet og skryt i de forskjellige Hifi mediene verden over, så dette må da tyde godt.

Tipper du gleder deg :-D

Intermediate LarsGr sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    1,947
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lekker sub den der JL Fathom.....

Spennende å høre hvordan den funker sammenlignet med SVS...

Intermediate phatbull sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    752
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jøss! Grattis med knall sub.! Hørte Fathom F112 i fjor og den slo hardt! Må bli ny demo kveld snart!

Intermediate CNK sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lekkert! Venter spent på førsteinntrykket denne gir deg og om den oppfyller forventningene.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Går fra 2 til 1 nå da ? :O

Side 28 av 74 FørsteFørste ... 8 18 24 25 26 27 28 29 30 31 32 38 48 58 68 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •