marsboers stereo (nye bilder #1465) - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 74 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 12 22 32 42 52 62 72 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 1478
    Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    He he. Så du tippet dit likevel. Håper du blir like fornøyd som jeg ble etter å ha kuttet ut surrounden i stua. En helt annen verden i 2-kanals musikk. Hav gjør du med elektronikken. Satser du videre på Master-serien?
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Planen min er å førsøke å få byttet inn NAD M25 i NAD M3 på Hi-Fi klubben.
    Deretter skal jeg ha en SlimDevices Transporter og kjøre balansert XLR mellom transporteren og M3.

Det som gjorde at vektskålen "plutselig" tippet mot ren stereo er at bassen i 802D etter noen ukers innspilling, eksperimentering med plassering og innkjøp av Auralex plattformene har blitt til noe helt annet enn den var. Nå er den dyp og tight. Dette gjorde at jeg ikke lenger var avhengig av sub.
    I tillegg synes jeg at jeg måtte inngå alt for mange kompromisser spesielt med tanke på prosessor innenfor mine økonomiske rammer totalt sett dersom jeg skulle kjøre surround.

I tillegg trengte jeg en høykvalitets forforsterker før jeg synes det var noe vits i å gå til innkjøp av bedre kilde. Transporter har ligget i kortene lenge nå

Men men
    Får håpe jeg ikke angrer!

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sett deg opp et lite surroundanlegg i et annet rom, så har du både pose og sekk :twisted:
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Active NAD-master sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    407
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om jeg ikke husker feil, så fåreslo jeg M3 i en annen tråd der du snakket om å bytte til stereo

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det hadde blitt M3 uansett

Masters serien er knall!

M3 kan jo ikke være noe dårligere enn M25 så dette kan bare bli bra!

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg utsetter salget av M25 til ferien. Jeg trodde at et slikt supergjennomført produkt skulle bli enkelte å selge, men det ser ikke ut til at folk har penger til tross for at jeg gikk lavt i pris til slutt.

Uansett så er alt annerledes nå. I påvente av Transporter kjører jeg kun med SB3 direkte inn i M25. Jeg har også lånt M3 en stund nå og jeg kan heldigvis bare konkludere med "me wants". Makan til kvalitet i alle ledd har jeg kun sett en plass, og det er på M25.. :-D
    Sub'en er solgt, Denonen er solgt og hvis noen har lyst på et par Ikon 2 høytalere eller en Xbox 360 billig så er det bare å si fra..
    Jeg kjøpte også inn en Denon DVD1930 som midlertidig spiller frem til HD-spillerne blir kvitt barnesykdommene.
    Selvsagt finnes ikke Transporter på lager noen plass, men det ryktes at den skal komme i slutten av april, så jeg venter i spenning.

Oppdaterte bilder og utstyrsliste kommer når alt er på plass.

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om et par måneder er feriepenger i hende, og det er nok lettere å få solgt litt dyrere produkter
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Endelig er transormasjonen fra surround til stereo komplett!!

Resultat:
    Svært tilfredsstillende for å si det mildt. Det er faktisk hårreisende mye bedre enn da jeg brukte surroundutstyr. Hovedsynderen viste seg å være Denon AVR-2807. Den spiller brukbart oppløst, men er fullstendig blottet for engasjement og driv samt at mellomtonen virker noe tilbaketrukken. Den ga meg overhodet ingenting på musikk.

Denon AVR-2807 og NAD M25 ble byttet ut med NAD M3 som er en integrert stereoforsterker i master serien. Denne er dual mono og spiller i mine ører svært bra. Det som imidlertid virkelig sparket liv i anlegget var når Slimdevices Transporter ble satt inn. Denne er VIRKELIG verdt hver eneste krone. Først da innså jeg hvor mye jeg gikk glipp av over hele fjøla da jeg brukte Denonen som DAC.
    Jeg kjører forøvrig balansert fra Transporteren til NAD M3, som i tillegg er dual mono. Hele signalveien er med andre ord fullbalansert.
    Jeg måtte også flytte anlegget over til en annen vegg for å få frem bassen, og her snakker vi også enorm forskjell. Vi snakker fra sovedyr til villdyret våkner her

Med andre ord angrer jeg ikke et sekund på overgangen fra stereo til surround, selv om film selvfølgelig er tøffest i surround. Imidlertid er det nå mulig å slenge på surround, men da likevel beholde en dedikert "stereovei" i elektronikken til tokanals musikk.
    Forskjellen i oppløsning og spesielt liv og engasjement er massiv. Før synes jeg alltid at mellomtonen virket tilbaketrukken med Denonen, men når Transporteren ble koblet til og anlegget flyttet så står mellomtonen helt krystallklart frem, med enorm oppløsning og rom mellom forskjellige elementer. Det er dette jeg har lett etter lenge nå!

Nå er det bare rommet som er et problem, men dette får jeg ikke gjort noe med i den stuen det står i nå. Problemene er at stereoperspektivet blir noe forskyvd til høyre fordi kun høyre høytaler har sidevegg rett ved seg. I tillegg hører jeg at rommet gjør noe i midbassen som jeg ikke helt liker. Det er enda litt mer å hente i midbassen på trøkk også tror jeg, selv om det er mye bedre nå enn før.

Anlegget liker ute på denne linken:
    http://avforum.no/minhifi/show.php/marsboer

Et lite bilde for de som ikke gidder å klikke på linken også

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    152
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ser fantastisk ut, og låter nok enda bedre! Må være en drøm å ha dette anlegget i stuen! Driver og sparer til Transporter selv og liker å høre positive erfaringer med denne Nevnte jeg hvor lekkert det ser ut?! :-D

Intermediate Kolschtat sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    867
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grattis med en lur overgan en 2807 er ikke noe for høyttalere i den klassen

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kolschtat
    Grattis med en lur overgan en 2807 er ikke noe for høyttalere i den klassen
    Det er helt sikkert også! Selv om denon receiverne er gode til film, blir det nok et annet merke neste gang jeg skal handle surround også.

Intermediate bamse sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fine saker men burde du ikke ha valgt Transporter i Sølv?

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, jo. Men det var kun svart som jeg fikk tak i med nød og neppe. Har av en eller annen grunn vært fullstendig manko på Transporter på det norske markedet den siste tiden. I fremtiden ser jeg uansett for meg å gå over til svarte komponenter, selv om dette ikke er noe krav.

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Finns Auralex platene i andre størrelser? Det er jo ypperlig å ha under subben min, men de blir jo så store i forhold til subben.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med et flott anlegg Marsboer. Transporteren er definitvt toppen av kaka.

Pahf: Jeg er ganske sikker på at det ikke finnes, da de egentlig er designet for å støtte pa-monitorer og har en fast størrelse. Det er derimot ingen kjempeproblem å kutte de til, om man er litt fingernem. Selv vurderer jeg å designe en stor ut av 2 stk, slik at jeg skal få en designmessig penere modell som passer min sub perfekt.

Og ja de fungerer meget bra.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes to utgaver av auralex gramma; gramma og great gramma. De jeg har er med andre ord de minste. Som nevnt så er det mulig å kappe dem til selv, men det finnes i hvertfall ikke noen mindre enn de jeg har i sortimentet til Auralex.

GRAMMA Isolation Riser - Acoustic sound isolation products from Auralex Acoustics.

De gjør definitivt jobben ja. Ikke bare i bassen, men i hele frekvensspekteret.

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fingernem er jeg ikke, men å finne noen som er det bør jo kunne gjøres.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er snakk om å kappe en mdf plate på ca 1 cm samt litt foam av en eller annen type. Det går nok bra med litt innsats det

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lenge siden jeg har vært innom her nå, men nå var det på tide med en oppdatering her...

Jeg tenkte jeg skulle døgne i natt for å komme i normal døgnrytme igjen, og da begynte jeg like godt å se litt på høytaleroppsettet igjen.

Stereoperspektivet mitt har hele tiden vært noe forskyvet, noe som har skyldtes det faktum at det er omtrent umulig å få plassert anlegget mitt symmetrisk slik at avstand til sidevegg er lik for begge høytalere i mitt rom. Rommet mitt er nemlig veldig "levende" akustisk også, med flere større flater av heller mindre solid standard (gipsvegger med lite isolasjon) som reflekterte i massevis i tillegg til at jeg ikke hadde anlegget symmetrisk. Så sånn ca klokken seks om morgenen i et øyeblikk av ekstrem trøtthet mens jeg var inne på hifisentralen og leste om akustikkplater kom jeg på en ting jeg hadde oversett.

Og hva var da løsningen jeg hadde oversett?

Jo, plassere anlegget diagonalt i et hjørne selvfølgelig. Da får begge høytalere helt identiske arbeidsforhold: Begge er like langt fra sidevegg, og begge er like langt fra nærmeste hjørne. En annen stor fordel er at førsterefleksjoner fra sidevegg blir omtrent helt borte siden vinkelen blir så stor.

Og hvilke utslag fikk så dette?
    Vel, stereoperspektivet ble helt symmetrisk og mye mer definert. Jeg får følelsen av at hele lydbildet er i harmoni i motsetning til før hvor jeg hele tiden fikk følelsen av at noe ikke stemte. Senterperspektivet og dybden er som hamret i stein i forhold til før. En annen ting jeg oppdaget var at jeg ble mye mindre lyttetrett, noe jeg ikke visste at jeg ble før! Det merkes svært godt at siderefleksjonene ikke er tilstede som før, både på lyden og at hjernen kan slappe av helt

Bakdeler?
    Jeg mistet noe av trøkket i bassen, men til gjengjeld ble den mer definert og mer enn litt tørrere. Faktisk liker jeg bassen mye bedre nå, selv om "grand slam" faktoren i midbassen ikke er tilstede så mye som jeg skulle ønske i en ideell verden. Dette kan jo være en kombinasjon av rom og forsterkeri, selv om jeg vil tro at rommet har desidert mest å si her.

Så diagonal plassering kan absolutt flere med vanskelig rom prøve seg på.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Satt en tre-timers tid å hørte på diverse utstyr på Emtech på Gjøvik i dag, noe som skulle vise seg å bli en meget interessant opplevelse.

Høytalere under hele testen var Patos Symphonic III.

Elektronikken som vi testet var:
    Oppsett 1:
    Electrocompaniet AW180 monoblokker (180W)
    Electrocompaniet EC 4.8
    Electrocompaniet EMC 1UP

Oppsett 2:
    McIntosh MCD201
    McIntosh MC402 (2x400W)

Vi testet også Midgard Oberon 6.1 på EC oppsettet (i stedet for AW180)

Dette var meget interessant som sagt, og det viste seg at EC oppsettet spilte gnistrende bra her. Holografien og romfølelsen med nøyaktig plassering av alle deler av lydbildet var enormt bra. Man kunne ikke unngå å la seg rive med av musikaliteten som gnistret ut av høytalerne med EC oppsettet. En gedigen positiv opplevelse med andre ord.

Deretter prøvde vi for morro skyld å koble på Oberon 6.1 blokkene. Vel, her var det tydelig at Oberon ikke hadde noe som helst i dette selskapet å gjøre. Prisen er også under halvparten av AW180 blokkene. Absolutt alt liv ble sugd ut av musikken, all klang ble tilsynelatende helt borte, lydbildet ble mer til en grøt i mellom høytalerne i forhold til med AW180 hvor alt ble presentert på en enormt definert og stor måte. Det var fremdeles et stereoperspektiv hvor alt hadde sin plass, men det virket både mye mer innelukket og tilsløret. Etter alt skrytet Oberon har fått så ble jeg faktisk meget skuffet over disse, og selv om dette kan skyldes høytalerne eller en mismatch med EC 4.8 så skal disse aldri inn i mitt anlegg.

Deretter var det MC402 sin tur, først på EC forforsterkeren. Her var opplevelsen ganske lik den som på Oberon, men likevel med noe mer klangfarge og fylde i f.eks pianoet til Diana Krall. Likevel var opplevelsen av stereoperspektivet det samme som på Oberon. Livet ble helt borte, og alt ble liksom mer grøtete og tilsløret.

Vi tenkte at dette kanskje var pga mismatch med EC 4.8, og byttet derfor til McIntosh MCD201 fra egen stall (cd-spiller med innebygget pre). Dette var en mye bedre match, og nå kom detaljene frem, dvs at sløret ble borte. Imidlertid hadde jeg forventet typisk amerikansk stor og litt fet lyd, men lyden virket mye tammere enn med EC oppsettet. Ting var omtrent like oppløst, men der EC helt avslappet laget en enorm scene foran deg, helt uavhengig av høytalernes plassering og med masse gnistrende musikalsk glede, var mcintosh presentasjonen begrenset til området mellom høytalerne og uten det musikalske livet i lydbildet som EC hadde. Det eneste mcintosh oppsettet kanskje var noe bedre på var at dybden i lydbildet nok var en smule bedre.

Uansett ble jeg overrasket over at forskjellene var så store, selv om likhetene mellom mcintosh og oberon var større (klangmessig vel og merke) enn likhetene med EC, som var i særklasse i denne testen.
    Jeg følte at EC oppsettet ga det jeg savner litt hjemme, mens jeg kjente igjen klangen i mcintosh oppsettet i det jeg har hjemme. Dvs at lydbildet er detaljert og meget oppløst, men det lille ekstra var liksom ikke der i samme grad som det definitivt var til stede i EC oppsettet.

Målet mitt fremover er derfor å få testet EC AW400 og EC 4.8 hjemme. Det tror jeg blir en knallkombo med B&W 802D og Transporteren.

Men så var det prisen da..... :/

Side 2 av 74 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 12 22 32 42 52 62 72 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •