marsboers stereo (nye bilder #1465) - Side 13

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 13 av 74 FørsteFørste ... 3 9 10 11 12 13 14 15 16 17 23 33 43 53 63 73 ... SisteSiste
Viser resultater 241 til 260 av 1478
    Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Meget tøft oppsett og gode bilder. Det er ikke prisen som gjør at en høyttaler spiller bra. Godt å se andre også som kjører litt dyr elektronikk på relativt "billige" høyttalere.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Expert da-ty@online.no sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tipper du har nok av krefter til 683 nå Men snakk om nedgradering da mann. Hvorfor???
    Hadde jeg selv hatt 802D i hus, så hadde de aldri funnet veien ut.

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nedgraderingen kom i hovedsak fordi jeg ikke kunne gi de like gode arbeidsforhold som før, med det resultat at de låt direkte dårlig i forhold.
    Siden jeg ikke vet når eller om jeg noen gang kan få et dedikert rom eller rom som fungerer bedre var det i grunn en enkel vurdering å la 802D gå til noen som kunne få mer glede av dem mens de fremdeles hadde høy salgsverdi.
    Jeg må imidlertid si at nedgraderingen ikke var i nærheten så stor som fryktet, for som nevnt i en tidligere tråd er DM683 sjokkerende bra til prisen så lenge de får tilsvarende god elektronikk. Dette var vel også nevnt i testen av DM683 på audiophile.no hvor de også ble sammenlignet direkte med 802D. Selvsagt mangler det litt over hele fjøla når det gjelder oppløsning og detaljering, men på langt nær så mye som man skulle tro ut fra prisforskjellen.

Imidlertid solgte jeg ikke elektronikken, for nedgraderingen er ikke tiltenkt å være permanent!
    Det er kun snakk om å kjøpe noen heftige fronter når jeg har rom til morroa, elektronikken er jo allerede på plass (kanskje med unntak av en dedikert stereo pre, men tiden vil vise)

I tillegg skal en prosjektor definitivt inn når jeg har et rom å herje med!

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva f*en?!

Det har monga totalt for anlegget mitt de siste dagene, etter at jeg ved å gå bananas med måleutstyr og manipulering av fase og delefrekvenser mot sub endelig for første gang i min karriere som hi-fi entusiast klarte å få en jevn bassrespons uten dip-er helt uten å gå elektronisk til verks ved hjelp av EQ.
    Årsaken til at jeg sier det har klikka for anlegget er at det plutselig har tatt helt av lydmessig, og jeg fatter ikke helt hvorfor??!?
    Greit nok at jeg for første gang har en homogen og jevn bass også i mellombassen (for første gang ) men mellomtonen har også virkelig løsnet selv om det var meget bra før!
    Kan virkelig en storopprydding i bassområdet føre til en så forbedret klarhet i mellomtonen?

Receiveren min hadde målt en avstand til subwoofer på 3.9m. Dette stemmer bra dersom man regner med forsinkelse i subforsterker o.l. Dette gir "max" forsterkning av bassen sammen med frontene siden disse er i fase. Problemet er at det som får maks forsterkning er den fæle peaken rundt 50hz som frontene sliter med!! Jeg målte og lyttet meg dermed frem til en fase på 3m på receiveren. Dette er helt feil elektronisk forsinkelsesmessig, men det ender opp med å utfase den stygge peaken og jevne ut bassen komisk mye! Med andre ord litt ute av fase, men den totale frekvensresponsen (og waterfall diagrammet) er mye bedre. Jeg ble imidlertid ikke helt kvitt en dipp på en del db rundt 70-80hz, så da tok jeg det for meg før totalt uaktuelle alternativet med å stille delefrekvens til sub på hele 100hz. Dette jevnet ut mellombassen fullstendig!! Omtrent i sjokk over hvor bra det nå hørtes ut, og at PC Ultra taklet så høy delefrekvens uten å det minste avsløre sin tilstedeværelse eller posisjon, målte jeg også frekvensrespons ved mage/hofte-høyde for å forsikre meg om at lyden ikke bare var bra i ørehøyde, og gjett hva - bassresponsen har blitt totalt annerledes og uten forferdelige dip-er og peaker her også!

Den opplevde bassmengden er en del lavere siden de fæle peakene er borte, men bassen oppleves særdeles nøytral og homogen på all musikk. Den oppleves også mer kontant, med mindre opplevd trøkk enn før siden 50hz-en er utjevnet. Men trøkket nå er mye mer riktig og jevnt i hele bassområdet, men samtidig uten "etterslepet" i bassen med romforsterkningen som jeg slet en del med før. Dette gjør at jeg for første gang opplever virkelig musikalsk bass i mitt rom. Fantastisk sier jeg bare!

Alle disse justeringene strider imidlertid imot mye sunn fornuft og ville aldri latt seg gjøre uten skikkelige målinger med måleutstyr. Lytting gir rett og slett ikke hele svaret uten å bruke masse tid. Det får man ta i etterkant når det skal fintunes. I mitt tilfelle låt det som målte best også desidert best, selv om jeg må bite i meg at innstillingene mtp fase o.l ikke er "korrekt" i henhold til virkeligheten (men definitivt med tanke på den totale audioopplevelsen)

Men likevel klarer jeg ikke å forstå at det kan påvirke mellomtonen så mye.
    Jeg har et par teorier:
    -Bassen i frontene slipper å spille lavere enn 100hz, og får dermed mindre å stri med
    -Bassen har blitt homogen, dette gjør at detaljer ikke kamufleres så lett, samt at jeg slipper å irritere og fokusere på en bass som aldri satt som den skulle på mer enn helt spesielle sanger.

I tillegg har jeg gjort et par andre endringer også, som teoretisk sett kanskje kan ha hatt innvirkning:
    -37" er byttet ut med en flunkende ny 47" LCD. Dette endrer til en viss grad måten lydsignalene reflekteres på i midten av lydbildet skulle man tro.
    -Jeg har kombinert bi-wire kablene til én kabel med jumpere, for å dermed doble kvadratet tilgjengelig for alle elementer i forhold til når ledningen splittes på to terminaler

Kanskje kan det øvrige ha påvirket, kanskje ikke, men det har i hvertfall skjedd absurde endringer de siste par dagene. Jeg har aldri opplevd en slik musikalitet og engasjement i noe anlegg i mitt rom. Med unntak av den ekstreme oppløsningen i toppen jeg hadde med 802D oppsettet plassert optimalt med Inguz romkorreksjon, mangler dette anlegget intet på noen parametre i forhold til det jeg foretrekker i hi-fiens verden. Bassen er forøvrig MYE bedre når den virkelig er homogen i form av at alle elementer jobber best mulig sammen, og ikke bare EQ'et for ørehøyde i lytteposisjon med det tap av overskuddsressurser og andre problemer ellers i rommet dette medfører!

For å være helt sikker på at det ikke bare var en av de kveldene der anlegget av en eller annen grunn låter skikkelig bra, for så å låte jævlig dagen etter, tok jeg en lytt som ble varende i mange timer også i dag. Lyden satt som et skudd også i dag! Jeg blir bare dratt inn i musikken umiddelbart!
    At DM683 koster bare 10k og PC Ultra bare 13k må jeg bare LE av. Disse er tidenes mest utrolige kjøp dersom man har elektronikk, rom og ork til virkelig å følge opp!!!!

Ellers kjøpte jeg meg Bruce Springsteen - Live in Dublin på Blu-ray.
    Mitt råd: LØP OG KJØP.
    Bildet holder ikke mer enn bra DVD kvalitet, og utnytter langt i fra blu-rayens kvaliteter, men for en lyd og musikk/show!!
    PCM 5.1 med utrolig bra instrument/stemme-fokus og holografi!

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tøft! Det skal godt gjøres å kune justere seg frem til slike resultater bare med hørselen. Det er først når man har målt seg frem til dette at man virkelig hører resultatene. Det er ihvertfall min erfaring.

Bra du har det gøy!:-D
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stilig oppsett, men hadde det ikke blitt penere med et par slike.

det så liksom ikke helt trygt ut med de høyttalerene som balanserte der oppe i høyde.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, i mangel av kommersielle alternativer med litt fornuftig høyde har jeg med mine egne sårbare baby-myke datahender laget stativene så jeg er ikke spesielt bekymret. Hvert stativ veier 42 kg uten høyttaler om jeg husker korrekt! Med 25kg sandblåsersand i nedre del i hvert stativ så er ikke velting spesielt sannsynlig. I tillegg ligger høytalerene på gummiknotter som sitter fast på toppen av stativene, så de glir heller ikke. Men et sett skikkelige bakhøytalere for veggmontering skal kjøpes inn dersom jeg får meg et eget rom en gang.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var et nytt 1.5m single-wire ht-kabel sett bestilt fra Xtreme-Cable.com - Viablue SC-4

marsboers stereo (nye bilder #1465)-viablue_sc4_single_wire-jpg

Det er vel ikke til å legge skjul på at det lekre utseendet og en generelt solid og fornuftig konstruksjon til en grei pris var det viktigste her...

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gøy å se at du fortsatt holder koken. Min erfaring er også at det er mye mer å hente lydmessig ved å oppgradere elektronikken enn ved å kjøpe større og dyrere høyttalere. Det bor enormt ed golyd i de fleste 10-20k høyttalere, men det er få som er villige til å koste på 2-3 ganger ht prisen på kilde, prosessor og power. Veldig mange kunne fått seg en aha opplevelse der.......... Når jeg for morro skyld testet juniors Dynavoice M85 i CJ/Ayon oppsettet fikk jeg hakeslepp av hvor bra de spilte
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er det ingen tvil om at det mangler noe oppløsning oppover i forhold til 802D. Der ørsmå detaljer i bakgrunnen sto tindrende klart frem (kun med romkorreksjon vel og merke), gir DM683 mer en liten indikasjon dersom man vet hva man skal lytte etter. Anlegget nå har imidlertid et helt annet trøkk og engasjement. Jeg mistenker også at DM683 er langt mer tilgivende i forhold til rommet oppover enn 802D. 802D fungerte kun bra dersom den fikk premium plassen i stua langt fra alle sidevegger. Jeg mistenker at dette bidro sterkt til den økte luftigheten jeg opplevde da i forhold til nå også.
    Imidlertid er det vanskelig å sammenligne anleggene siden plasseringen og møbleringen i rommet var helt annerledes mellom de to oppsettene, samt at romkorreksjon ikke har vist seg å fungere spesielt bra i nåværende oppsett. I 802D oppsettet fungerte det gnistrende bra. Med andre ord er nok sammenligningsgrunnlaget direkte svært lite relevant. Men det som teller er jo det faktiske oppsettet, satt opp best mulig i hht sine premisser og kompromisser som betyr noe. Ikke nødvendigvis 1:1 sammenligning i eksakt samme posisjon og med det samme utstyret. Alle høytalere trenger liksom en innkjøringsperiode hvor man lærer de å kjenne, og man vil aldri få optimal lyd dersom alle skal behandles eksakt likt og sammenlignes på dette grunnlaget.

Imidlertid gruser PC Ultra sub'en i kombinasjon med DM683 den ujusterbare bassen jeg fikk ut av 802D. Ikke en indikasjon på kvalitet i seg selv, men bare det at den økte fleksibiliteten man får med en god sub som kan tunes individuelt i sammenheng med frontene gir helt andre muligheter for godlyd. DM683 på egenhånd mot 802D i bassen er imidlertid rått parti. 802D har et helt annet nivå av stramhet, definisjon og tyngde.

Uansett så finnes det mange veier til Rom, og det er ingen tvil om at de rimeligere høytalerne har tatt en laaaangt steg i riktig retning den siste tiden og gir utrolig mye god lyd for pengene. Men DM683 tar likevel kaka i forhold til det jeg har hørt av gulvstående i prisklassen.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Velkommen i klubben!

Det er virkelig artig når det sitter. Jeg har også gjort litt endringer i mitt oppsett og benyttet en litt ennen metode for sub-integrering enn jeg pleier, og det later til å ha gitt resultat. Jeg gjorde i grunn det samme som deg, dog uten å endre delefrekvens. RTA 1/48oct, pinknoise og justere fase til det ser bra ut. Så måle 'ordentlig' og bekrefte at det er bedre enn det har vært noen gang. Bruker EQ på bassen, og justerte filtere et og et mens jeg så på RTA kurven. Da kunne jeg få senterfrekvens og Q akkurat passe uten å kjøre sveip for hver gang. Ble også kvitt en dip mellom 22 og 30 som har plaget meg litt. Har en forhøyning fra 20 og ned mot 11-12 der det begynner å rulle av, men det får gå. Jeg kaller det house curve og er fornøyd!

Men faktum er at jeg kunne ALDRI ha lyttet meg fram til dette. Ikke sjans. 198,- for dB-måler er alt som skal til. Tror de fleste her har blåst mer på kabler som ligger i skuffen og samler støv....

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har dessverre ikke mulighet for realtime monitorering med Room EQ Wizard. Jeg benytter meg av en pc med behringer ECM8000 mic og et eksternt USB lydkort, og det gir i hvertfall en helt annen innsikt enn et par mer eller mindre oppegående ører.

Nå er dette forsåvidt ikke noe nytt for meg, men nå prøvde jeg med litt mer utradisjonelle (for meg i hvertfall) tilnærminger for å se hvordan dette påvirket lyden. Egentlig mest for morro skyld.

Morro ble det også :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gøy å lese at du opplever så store forandringer! Men du må huske at du har en god del high-end komponenter hos deg ;-)

Når det kommer til bassen/mellombassen så er jeg ikke så overasket at du føler at mellombassen blir bedre når bassen blir mer 'riktig'. Jeg har selv opplevd at for mye bass kan ødelegge for hele spektrum, ikke bare for bassen. Det er ikke sikkert at mellombassen har blir bedre, bare at du hører den bedre når at den ekstra (or unødvendig) bassen er borte.

Ellers hadde det vært fint å se målingene dine før og etter kalibrering :-D

Hva synes du om YPAO i ditt rom?

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker ikke YPAO. Testet det initielt, og opplevde noen forandringer. Imidlertid var lyden mer engasjerende uten YPAO i dette tilfellet. RX-V1800 er heller ikke noe særlig når det gjelder YPAO, siden det ikke er mulig å endre target-kurvene for korreksjonen. Korreksjonen er vel også bare PEQ basert, og tar ikke høyde for fase o.l. slik som f.eks Audyssey (som jeg aldri har fått virkelig gode resultater med heller)
    Inguz korreksjon til Transporteren er det eneste jeg har fått til å låte virkelig bra og naturlig. Mest pga den prosesseres av de beste verktøy på PC og kan customizes i alle retninger etter egen smak.

Jeg benytter nå ingen elektronisk korreksjon. Kun avstand og delefrekvens. Slik jeg ser det er elektronisk korreksjon siste utvei dersom ingen andre muligheter eksisterer eller er praktisk gjennomførbare enten pga design eller andre årsaker. Lyden blir i hvertfall best om man faktisk fikser problemene ved hjelp av plassering eller romakustikk-behandling etter min erfaring. Da jobber alle komponentene på tomgang og yter sitt beste i større deler av rommet uten unødvendig signalbehandling.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor kan du ikke bruke RTA med REW? Det er det jeg gjør. Kjempegreit å ha laptopen synlig og flytte mikken rundt for å se hva som skjer med kurven. Gir veldig god innsikt i forhold rundt lytteposisjonen. REW 4.11 har denne funksjonaliteten.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    GENIALT!

Jeg bruker 4.0 så det var nok derfor jeg ikke hadde denne muligheten, men nå skal det oppgraderes!

H-K

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    weeehey!

Forlanger før og etter kurver som takk!

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Måledata kommer kanskje. Orker ikke å rigge opp igjen alt utstyret uten en grunn

Har forresten kjøpt meg ny TV, noe som gir meg 10 sårt etterlengtede tommer ekstra! Dette var noe jeg ikke hadde vurdert på nåværende tidspunkt en gang, men jeg visste jeg bare måtte ha TV'en når jeg så det fantastiske HD-bildet denne kunne diske opp med.

Jeg skulle bare innom elkjøp å kjøpe refill med fuktighetsgivende lotion til barbermaskinen min. Jeg måtte da gå gjennom butikken, og kom plutselig til å se en TV som skilte seg ut fra alle andre fjernsyn i lokalet med suverent naturlig bilde og skarphet i HD. Når jeg gikk bort for å studere nærmere og så prisen trodde jeg det var noe feil, men det viste seg å være siste generasjon LG. Jeg tok et par minutters sammenligning mot alle de beste TV'er de hadde ved siden av og konkluderte med at dette var et varp til prisen. Og dermed dro jeg hjem med en ny 47" i bagasjerommet. Dama fikk omtrent bakoversveis over min skjødesløse omgang med lommeboken - men hun måtte inrømme at det egentlig var ganske morsomt

Utrolig fornøyd med HD-bildet på denne, selv om default-innstillingene var hårreisende ille.

TV'en er forøvrig en LG 47LG5000
    marsboers stereo (nye bilder #1465)-lg5000_l_lge-jpg

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tok noen målinger i dag for atledreier!

Først for morro skyld: 0-20000hz fronter+sub
    marsboers stereo (nye bilder #1465)-01a-respons-bra-sub-jpg

Sub+fronter:
    marsboers stereo (nye bilder #1465)-02d-sub-final-jpg

Sub+fronter med høyere y-akse oppløsning:
    marsboers stereo (nye bilder #1465)-02c-sub-final-hi-res-jpg

Alle målingene er glattet til 1/6 for lesbarhetens skyld.

Delefrekvens 100hz. Ingen EQ eller romkorreksjon. Sub i 15hz konfigurasjon.

Intermediate KimSan sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hørt folk klage over sine regelmessige impulskjøp, men noe slik har jeg aldri hørt om! Så gratulerer så mye med ny tv Får du sikkert mye morro med!

Side 13 av 74 FørsteFørste ... 3 9 10 11 12 13 14 15 16 17 23 33 43 53 63 73 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •