twelve's "surround"-oppsett: Ut med B&W, Samsung OG Rotel.. Hva blir igjen?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 44
    Intermediate twelve sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    856
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

twelve's "surround"-oppsett: Ut med B&W, Samsung OG Rotel.. Hva blir igjen?

Kopierer litt av det jeg skrev i en tråd her, håper det går bra

Har siden konfirmasjonstiden hatt en JVC surroundreciver og ett par Sonab HD 1001. For ett år eller fire siden så streika potmeteret på JVC'en, og lyden lot seg ikke justere lengre. Løsningen ble da å stikke av med fadern sin Aiwa (fra 1984) stereoforsterker. JVC'en ble det kun brukt som 'signalvelger', og kjørte kompositt-kabel over i Aiwaen, og hadde høyttalerne kobla til denne. Lydkilden var også for det meste 128kbps mp3...
    Og med dette oppsettet turte jeg kalle meg musikk-elsker?

Anyways, nok historie. Satt med en kompisgjeng og så en film her om dagen, og i flere av actionscenene ble det ganske tydelig for meg at dette anlegget hadde gjort sin misjon her på jorden, og det på overtid.

Så en runde ned på den lokale Hifi-klubben måtte til!
    Er langt i fra noe ekspert på området, men vært nedpå der å sikla pittelitt før.
    Resultatet ble at ett par sorte B&W 604 S3 ble bestilt opp. Når Etter en liten uke dukka disse opp på Bassengbakken i Trondheim. Samtidig henta jeg ut en Nad C372 stereoforsterker og C272 effektforsterker.

I ettertid har jeg fått tak i en B&W LCR600 og en Pioneer AX2AS-s.
    C372'en har også blitt erstatt av en C272 til istedet.

Presentasjonen og bilder finner dere her; http://avforum.no/minhjemmekino/show.php/twelve

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser kjempefint ut, er et meget godt utgangspunkt det der. Er mange som har startet sin "Hi-Fi kariere" med NAD.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    152
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde lenge C272 på mine 604, og syns det var en fin match. Og du stiller jo teknisk sett med 2 stk C272, så jeg kan tenke meg det låter bra.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    NAD fungerer veldig bra på B&W.. Flott å se at andre også har skjønt at 604 krever masse effekt og strøm. Nå tipper jeg du koser deg meg golyd! Og det er det viktigeste!

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    856
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var innom Ton Art og snusa litt i dag, og ene selgeren jeg prata med mente jeg mye heller burde droppe bi-amping, og koble en forsterker til hver høyttaler..

Grunnen til det, var at han mente 272'en som driver bassene ble tømt "med en gang", mens 372'en hadde masse til overs som bare driver diskant og mellomtone..

Kjør diskusjon!

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    856
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En stund siden jeg har vært innom avforum nå, pga ytre omstendigheter..

Har imdlertidlig flytta inn i egen leilighet. Bilder av det nye oppsettet og den nye komponenten kommer straks jeg får fingra i ett digitalkamera

Intermediate Mor10 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av twelve
    Var innom Ton Art og snusa litt i dag, og ene selgeren jeg prata med mente jeg mye heller burde droppe bi-amping, og koble en forsterker til hver høyttaler..

Grunnen til det, var at han mente 272'en som driver bassene ble tømt "med en gang", mens 372'en hadde masse til overs som bare driver diskant og mellomtone..

Kjør diskusjon!
    Hvorfor ikke la de ta seg av hver sin høyttaler? Fortsatt bi-amping, men en høyttaler på hver. Left på en og Right på den andre?

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    856
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blitt anbefalt å nettopp ikke gjøre det..
    Og mulig jeg lurer meg selv, men synes det låter bedre på denne måten faktisk.

Og daaa var profilen oppdatert gitt, løp og ta en titt!

AVforum.no - twelve's HiFi

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde jeg vært deg så hadde jeg prøvd å plassere høyttalerne dine på en annen måte, slik at du kan få et bedre lydbildet. Jeg tror at du ha vinklet dem for mye ift hvor du sitter.

Se for eks. hvordan en del andre her på forumet ha plassert høyttalerne sine. Det er utrolig mye å hente med å ha riktig plassering.

Lykke til !

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    856
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ang plassering så har jeg tenkt veldig mye på det selv. Synd at stua har så ugunstig format.. Har vurdert å rotere hele greia, for å få anlegget og tv'en på en rett vegg.. Men tror sofaen kommer til å komme langt ut i rommet om jeg gjør det :| Vanskelige greier det der..

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    856
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Legger ved ett bilde av stua her..
    Noen forslag til smart plassering? Har vurdert å dra alt utstyret ut i karnapet foran vinduene, men da dekker jo ht og tv halvparten av utsikten, og det kommer jo til å se helt rart ut..

Ett annet alternativ er jo å sette alt på den langveggen som er "klipt vekk" på bildet, men da blir sofaene og langt ut i rommet, mtp inngangsdøra fra gangen..

*rådløs*

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du en skisse ovenfra også?

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    856
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jada!

Det er altså da egentlig en vegg på høyre side også, men den er ikke tegna inn.
    Der gulvbelegget skifter farge, fortsetter rommet videre innover til kjøkkenet. Er åpen løsning mellom kjøkken og stue.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm....
    Var ikke helt grei den der:-D

Rent lydmessig, så hadde nok en plassering på hver side av vinduet vært best, men da ødelegger du litt av utsikten som du sier.

Jeg ville allikevel prøvd det og sett hvordan lyden ble.
    Prøv dette oppsettet:
    Mål avstanden mellom diskantene på høyttalerne når du har plassert de på hver side av vinduet. Mål så avstanden fra sweetspot(lytteposisjon) og til midt mellom diskanten på de to høyttalerne. Den siste avstanden skal være like lang som avstanden du målte mellom diskantene.

Se forøvrig denne guiden fra Flageborg:
    http://avforum.no/forum/artikler-aud...e-g-punkt.html

Prøv også ut flere forskjellige plasseringer rundt vinduene. Det kan hende noe av lyden forsvinner hvis de står for nærme hjørnene eller at det blir altfor mye og grøtete bass. Et lite tips er at bass forsvinner ofte i spisse hjørner. Trekk de gjerne litt ut på gulvet, da B&Wene ofte trenger litt luft rundt seg.
    Få høyttalerne opp på spikes også. Fulgte sikkert med høyttalerne.

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    856
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har spøkelset vært innom dørene, og har handla ett par komponenter til.. B&W og Pioneer er stikkord.

Ta en titt innom http://avforum.no/minhjemmekino/show.php/twelve for å se fullstendig informasjon. Avventer å få ett digitalkamera mellom hendene før jeg begynner å knipse for alvor.

Sliter fremdeles med plassering i denne møkka-stua mi, så er spent på å se hvordan det skal bli når jeg omsider får tak i bak-ht'er

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann.
    Her har du fått deg et kompetent anlegg ser jeg, regner med du følger strømmen og hiver deg på oppgraderings karusellen og fullfører kringlyden?

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvem bryr seg om utsikt... Anlegget ER utsikten. Å se på kråkene krangle om fuglematen på utsiden er oppskrytt

Intermediate Globe sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,358
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pahf
    Heisann.
    Her har du fått deg et kompetent anlegg ser jeg, regner med du følger strømmen og hiver deg på oppgraderings karusellen og fullfører kringlyden?

oppgraderingskarusell......går den nå?...har den starta?...hvor er den?..er det plass til en til på den?...hvor er den? :-D

Grattis med oppsett twelve. Dette begynner å se spennende ut, når inviterer du til demo da :-) Vi begynner å bli en aldri så liten trønderbande her nå! :-)

Enig med marsboer hva gjelder utsikten (selv om DU marsboer, i så henseende, har noe opp i mot den optimale utsikten, etter min menig) - God musikk, noe dempet belysning og utsikten du har av anlegget er med på å skape den rette atmosfæren.

Har du valgt deg bakkanaler enda?

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    856
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pahf
    Heisann.
    Tja vi får se, er som sagt litt skeptisk til min egen stue.. ;p

Sitat Opprinnelig postet av Globe
    Grattis med oppsett twelve. Dette begynner å se spennende ut, når inviterer du til demo da :-) Vi begynner å bli en aldri så liten trønderbande her nå! :-)

Har du valgt deg bakkanaler enda?
    Tja, demo og demo. Har enda ikke bak-ht og så lenge naboen over meg er hjemme, og jeg fremdeles ikke har gjort om himlingen min, så er det begrenset hvor mye jeg har mulighet til å dra på
    Venter fremdeles på din demo jeg

Og bak-ht, tja burde vel kanskje gå for 602 S3 eller tilsvarende fra den nye serien? Litt kjedelig sånn sett kanskje, men de passer vel bra sammen..

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    856
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nytt leketøy i hus..

Forholdsvis rimelig dvd-spiller i grunn, men var på jakt etter noe enkelt med HDMI-muligheter og 1080p-upscaler mens jeg venter på HDM-krigen, eventuelt en kombospiller til akseptabel pris, så da falt valget på Denonen.

Har ikke fått testa ut så mye enda, men regner med jeg blir fornøyd bare jeg finner ut av PCM, Bitstream og de forskjellige innstillingene

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •