Lyngstrand's fremtidige Hjemmekino

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Intermediate AjSelj sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lyngstrand's fremtidige Hjemmekino

Planen er å bruke kjelleren på et stort Hovedhus oppe ved randsfjorden, størrelsen på rommet er på 8,5x5,5meter mens taket for øyeblikket kunn er 185 høyt det skulle være en meget bra størrelse for en kino og med litt jobb skal nok taket bli 2,10 - 2,20, men det er en del utfordringer under veis.
    Jeg blir nødt til å ha en stolpe/støtte midt i rommet grunnet at spennet blir litt for stort og taket (Som er gulvet i stuen) må ikke svaie. tenker på en en løsning på det problemet men har ikke kommet på en åpenbar løsning.

Det er et gammelt hus, det meste av det er renovert og i bruk men hele kjeller etasjen står tom! tenk så synn!

Det er 4 rom i kjelleren, et skal bli Kino, det er plass til biljard rom, Vinkjeller og bar. Budsjettet for utstyret ligger nok på omtrent 100,000,- så det blir en rimlig kino, vurderer Fokal, Klipch, Patos og JBL blant andre.

Et av de store heftene foreløpig er det at det er lavt under taket, men det er jordgulv så det skal la seg ordne. Veggene er av stein, som helder utover og er et par meter tykke;-)
    Det er to dører ut en i hver ende av huset som er typiske gamle kjeller dører, lave og breie.

Noen her inne som har startet så fra grunnen av (bokstavelig talt) med en kino? Jeg har sett flere som har bygget i nye kjeller romm men om noen har noen ideer om hvordan jeg skal angripe dette prosjektet så er alle tips og hint ønsket velkommen.

Nøyaktige mål og litt mer om planene kommer fortløpende, sammen med bilder av hvordan det ser ut for øyeblikket.

Kommer til å jobbe med ett rom av gangen og kinoen er det første vel å merke.

Utstyret som kommer i kinoen er ikke vurdert så nøye ennå naturlig vis det kommer når rommet står tilnærmet færdig selvom innspill på dette området også er velkomment.

AjSelj

Intermediate ambiance sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    2,849
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.

Velkommen i "klubben"!

Jo du har mye arbeide foran deg. Men det er morro jobbing.

Er kjelleren tørr, eller må du drenere rundt huset?
    Ser du mulighet for å grave i gulvet, kanskje ikke helt inntil muren, men 0,2m-1m inn på gulvet.
    Hva slags unnderlag har du under huset, berg eller leire.

Tror jeg ville tatt kontakt med bygge firma eller noen som kan grave ut jorden fra kjelleren for senere støpe opp en ny såle og mur fra gulv til tak.

Lykke til.

A.

Intermediate AjSelj sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Slikt koster ;)

Jeg har vertfall det utgangspunktet at kjelleren er så og si tørr, jeg har rådført meg med en bekjent av meg som har restaurert noen kjellere på sin egen gård og planen er å grave omtrent en halv meter ned og helt inntil muren, faktisk delvis innunder så langt det lar seg gjøre da det kan stabilisere samt gi god isolasjon.

(forrøvrig noe isen også fåreslo )

blir Isolasjon underst, så betong med varmekabler og gulvbelegg var tenkt Skifer men det er vel ikke veldig bra for en kino så akkurat i kinorommet blir det vel noe annet.
    (teppegulv er kanskje bra men vil helst slippe unna slikt)

Grunnen under huset er heldig vis verken ren leire eller berg, det er blandings jord med en del småstein og matjord, dette kommer av kjellerens tidligere bruk som Potetkjeller laget er omtrent 30 cm tykt og under det er det en del litt større stein som jeg anntar var den gamle dreneringen, Nå er det fra før drennert godt rundt hele huset ved forige restaurering for omkring 10 år siden. restaurerer forrøvrig litt hele tiden.

Jeg akter å beholde stein veggene, selfølgelig restaurere dem men gjøre det på den orginale måten.

Leie inn et firma for å gjøre jobben skal jeg nok stå over, jeg og fattern har klarer den biffen med litt hjelp fra snekker og håntverker venner av meg. Noen ganger er det kjekt å ha Murer, Rørleger, Tømrer og en Elektriker som naboer eller tidliger klassekammerater. Folk flest blir noe praktisk her på lander.

Dette er ikke noe "turbo" projekt men håper det skal stå ferdig om et års tid om ikke andre bygge projekter kommer i veien.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •