Pogwaqs studentanlegg (oppdatert 13. april 2007, ny subwoofer) - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 103
    Intermediate eyvind sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Kongens by
    Poster
    1,271
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ville uten tvil gitt surrerundt lyden sparken, og satset på stereo. Ville nok skiftet høyttalere før forsterkere, de Vincent blokkene du har er jo helt greie.
    Marrantz AV7005|Linn C5100|Oppo93|Dynaudio Contour 1.4s|Dynaudio Focus Center|MA Silver RXFX|SVS PC12|Optoma HD33|Projecta 86"

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor er det uaktuelt å handle fra sverige? Jeg fikk en TH-42PA50 for 13k derfra (fyndbørsen). Da synes jeg ikke skjermene er for dyre i forhold til kvaliteten lenger!

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm...lurer på hvordan Sonus Faber Concerto Domus hadde klart seg på et såpass lite rom...

a|ex: Norske reklamasjonsmuligheter, pluss det faktum at jeg ikke har tilgang på bil.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    a|ex: Norske reklamasjonsmuligheter, pluss det faktum at jeg ikke har tilgang på bil.
    Man får det da levert på døren, samt at utenlandske nettbutikker som selger til norge må forholde seg til norsk forbrukerkjøpslov

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sikker på det? Høres merkelig ut.

Uansett, hvordan fikk du den til 13k? Den koster jo 17000 svenske på Fyndbørsen; pluss bordstativ, frakt og fortollingsgebyr kommer vi over 16000 norske.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    Sikker på det? Høres merkelig ut.

Uansett, hvordan fikk du den til 13k? Den koster jo 17000 svenske på Fyndbørsen; pluss bordstativ, frakt og fortollingsgebyr kommer vi over 16000 norske.
    Jeg mener det med kjøpslov, rettigheter osv stemmer ja - det er kanskje dog vanskeligere å få en østeuropeisk nettbutikk til å akseptere det, men innen norden er det null problem. Norden har en felles handelslov eller noe i den duren som gjør at forbrukerrettighetene er omtrent helt like her som i sverige eller danmark.

Hvordan jeg fikk den til 13k? Det er mulig det ble noen noen hundrelapper over, men det var ihvertfall cirka-prisen da jeg regnet over. Kjøpte forsterker, dvd-spiller osv i samme slengen så vanket noe ekstra rabatt, samt at kronekursen var meget gunstig akkurat da jeg kjøpte (80 norske på 100 svenske). Frakt og fortolingsbegyr utgjør nesten ingenting.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Panasonic TH42PA50 inkludert bordstativ: 18690 SEK
    Frakt: 700 SEK

= 19390 SEK
    = 16312 NOK

+ fortollingsgebyr: 150 NOK
    = totalt 16462 NOK

Hundrelapper? Tar man bort bordstativet (som man strengt tatt må ha), frakten og legger til rabatt kan det være 13k er innen rekkevidde, men sånn det er nå, ser dårlig ut. Kan forsåvidt være de har satt opp prisen, såvidt jeg forstår er etterspørselen stor for tida.

Edit: Ja, selv uten bordstativ, frakt, gebyr og med en kurs på 100 til 80 (ligger forøvrig på 85 nå) havner man på rett under 14000. Prisoppgang, med andre ord.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ettersom musikk er prioritert ville jeg lagt pengene i oppgradering av stereo. Da nye fronter og forsterkere til disse, evnt bare høyttalere i første omgang.

Det blir vel en rask utvikling/prisfall på prosjektorer og tv når hd kappløpet starter for alvor (altså ETTER hd formatene har kommet på markedet) så du vil kunne få mye mer for pengene. Noe som ikke gjelder i så stor grad for stereo oppsett..

Jeg tenker det ville vært kjedelig å kjøpe enn litt bedre prosjektor nå som er klar for utbytting allerede til neste oppgradering :neutral:

men vet ikke hvor fornøyd du er med musikk\stereo opsettet sånn som det er nå, og om du må selge alt (alt 4) for å ha penger nok til et stereo oppsett som er verdt å oppgradere til?

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er også et viktig poeng, sånn sett kunne det nok vært en idé å vente med nytt bildeutstyr. Men på den annen side, spørs når utviklingen bremser.

Hehe, fornøyd? Det er vel egentlig ikke et ord man kan bruke i denne hobbyen.

Jeg antar jeg kunne få solgt frontrekka for rundt 10k (med tanke på at veiledende er rett over 20k ville jeg neppe latt dem gå for mindre), og da sitter jeg igjen med 25 til å dekke nye høyttalere; mange fristende i den prisklassen, enda mer om man leter litt på bruktmarkedet. Spørsmålet er da: Har det noe hensikt, med tanke på rommet? Jeg har få muligheter for demping, da jeg må forlate hybelen som den var da jeg flyttet inn, og det er ikke usannsynlig at anlegget må stå på en langside. Har du eventuelt et forslag til en høyttaler i den prisklassen som er tilgivende i så måte?

Argh, decisions. :?

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg for min del hadde beholdt høyttalerne etc, kjøpt projektor. Det er selvfølgelig min subjektive mening. Jeg ser mye på film og hører musikk gjerne etter jeg har spilt av en film. Jeg har dog forståelse for at du prioriterer anderledes. Da kan stereo være tingen, slik jeg har forstått det så kan man få veldig billig Cayin etc fra Kina. Det kan jo være en tanke å ha i bakhodet. Du oppholder deg jo ikke sååå langt i fra Kina mener jeg

Mvh

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, Japan er nok enda strengere på import enn Norge. Uansett, er tilbake nå. En åpenbar fordel med å være borte fra anlegget såpass lenge er at det høres enda bedre ut enn man tror når man kommer tilbake til det.

Hmm, ligger et par Focal Profile og en AE700 på bruktmarkedet...er jo innen rekkevidde det, om jeg får solgt 816S. Noe å gruble på, absolutt.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så ble det Panasonicen. Bilder kommer i neste uke, når møbleringen er ferdig. Noen observasjoner (med Cambridge DVD57 og PS2 koblet til med S-video. Komponent til DVD kommer i løpet av dagen):

- Kontrast, sortnivå og farger er overraskende bra, særlig med tanke på at den ikke er kalibrert (det meste er bare satt til midten av skalaen i påvente av DVE - foreslå gjerne noen innstillinger).
    - Endel dithering i mørke scener, særlig synlig på mørk grå/brun, dog ikke noe nevneverdig problem fra litt avstand).
    - Den lager litt lyd, men det er heldigvis ikke merbark et meter eller så fra skjermen, og støyen er uansett betydelig lavere enn min allerede stillegående laptop.
    - Underscan-problemene på PS2 er tydeligere enn noen gang før. Sony, få ut fingeren og lansér PS3.
    - Størrelsen er ideell i forhold til sitteavstand (2-2,5m). Større enn 50" hadde helt klart blitt for mye for min smak.
    - TV-benken min burde vært konstruert litt mer solid.

Men ja, godt fornøyd så langt, selv med S-video. Håper på bakoversveis med DVE og komponent.

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    gratulerer med nytt projektor og den kuleste tittelen på alle utstyrstråder på dette forumet
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var det ikke plasma og ikke prosjektor det ble?

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ingen av delene tror jeg, i hverfall ikke projektor
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, plasma ja. Nevnte ingen AE900 blant alternativene. Unnskyld blitzen, er for lat til å reise meg og skru på lyset.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se der ja, gratulerer! Det er en av markedets beste plasmaer når det gjelder bildekvalitet på dagens kilder. Håper du blir fornøyd

Kjøpte du den til 14995 på elkjøp? Det er en meget bra pris, og når man får den til den prisen her på berget er det ingen vits i å surre med fyndbørsen..

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aye, ble Elkjøp. Mulig jeg kunne spart en tusenlapp på Fyndbørsen, men jeg må si jeg liker å kunne bare stikke innom butikken og ta med skjermen hjem.

Kjempefornøyd så langt ja. Var innom Eltek og handlet 1 stk Supra komponentkabel, og bildet ble betydelig skarpere, og maurtueeffekten jeg så på s-video er så godt som umulig å se over en meter fra skjermen. Mulig det er enda mer å hente på å oppgradere spiller? Denne kostet tross alt 1600 i 2003.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som er viktig for deg er en spiller med gode bilde DAC'er for å få best mulig bilde over komponent. En denon 1920 kan være et godt valg dersom du ikke vil legge for mye penger på bordet. Den har vel i det minste 12 bit/216mHz DAC.

Maurtue effekten kan fjernes helt ved å justere ned kontrast og/eller brigthness, slik at bildet fremstår helt rolig og fjellstøtt uten flimring.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ai, lenge siden det ble skrevet noe her. Ikke at det har skjedd så mye heller, forsåvidt. Har flyttet over på en annen, like knøttliten, studenthybel, og handlet en XTZ 99 W8.16. Surrer litt med kalibrering nå, og det er rimelig åpenbart jeg stor foran en liten utfordring her.

Pen liten sak, spesielt med tanke på prislappen.

Her er en skisse av rommet. Den er laget på frihånd i paint, så den er ikke 100% korrekt, men rimelig nærme. Man ser klart at det ikke er noe ideelt lytterom iallefall.

Er det noe håp for et rom som dette? Plasseringen av subwooferen akkurat nå er ganske provisorisk. Jeg kan eventuelt rydde plass ved siden av en av frontene (som sagt, forholdene på bildet er ikke helt korrekte), eller plassere den lengre ned mot hylla. En annen mulighet er å ha den mellom en av hyllene og sofaen, men dette blir litt kronglete. Dog, den er liten nok til å være litt flyttbar. Har prøvd litt med plugging av bassportene, og så langt har jeg valgt å kjøre med begge to tettet. Begge åpne ble voldsomt romlete og upresist, iallefall.

Et par observasjoner (fra før jeg fikk subben): Det er en ganske merkbar hump på 50-60 Hz på høyre side, og i øvre venstre hjørne har jeg en annen en på 90 Hz (dog ikke så stor). Tenkte jeg skulle få skaffet en lydtrykksmåler relativt snart og tatt noen mer eksakte målinger, men sånn akkurat nå, med den informasjonen som er tilgjengelig...noen som har noen forslag til forbedringer?

Side 5 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •