Pogwaqs studentanlegg (oppdatert 13. april 2007, ny subwoofer) - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 103
    Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Har du testet senteren noe enda?

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nja, bare sett én film, med et rimelig "billig" soundtrack, og har ikke kalibrert noe særlig ennå. Merker at volumet fra senter er endel høyere enn tidligere, og det stemmer bra med 3 dB høyere oppgitt følsomhet. Justerte den ned et par hakk igår, men har som sagt ikke kalibrert skikkelig; blir mer testing i helga tenker jeg.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kult oppsett dette, synd at du ikke har projektor

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vurderer å skaffe en etter jul (drøyer litt da jeg skal være et semester i utlandet til høsten), men er litt usikker; med en sitteavstand på i overkant av to meter greier det seg egentlig med en 32", stort større bilde enn 50" blir for mye, og da kan man spørre seg om den ekstra utgiften, samt viftestøy og redusert bildekvalitet, er verdt det.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja hehe vansklig å si, du har et lite problem der ja Du er jo litt sjef med projektor da :lol:

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå flyttet anlegget fra Oslo til Arendal, og satt det opp på et midlertidig rom på rundt 15 kvadratmeter. I motsetning til på hybelen spiller det nå i lengderetningen, og rommet er lite møblert; kun anlegget, en sofa og en stol her.

Den første observasjonen jeg gjorde var hvor utrolig mye bedre bassen er her. Betydelig fyldigere, og Cobaltenes dynamiske egenskaper kommer ekstremt bra fram. Diskanten derimot er mindre behagelig, men som sagt er rommet knapt møblert, blir helt klart endel gjenklang. Et annet poeng er at ettersom rommet er større kan jeg spille betydelig høyere, og alt dette fører naturligvis til at dårlige innspillinger blir nådeløst avslørt...dårlig nytt for enkelte av favorittplatene mine det.

Ettersom rommet bare er midlertidig gidder jeg ikke gjøre noe mer med det nå, men når jeg får til et semipermanent oppsett i nytt hus skal jeg sørge for skikkelig demping, det er helt klart. Om litt mer plass var alt som skulle til for å virkelig få fram bassen i disse høyttalerne er det igrunnen ganske trist at jeg må tilbake til en liten studenthybel igjen neste år...neste så det frister å la anlegget stå permanent i Arendal og heller skaffe meg et par mindre og mer hybelvennlige Sonus Faber når jeg flytter.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den 12. juli overtar de gamle nytt hus, og ettersom jeg er fattig student mente de at jeg måtte kunne disponere et rom der...det bare må bli hjemmekino. Er ikke helt sikker på målene ennå, men jeg tror det dreier seg om en kjellerstue på omtrentlig 8x4 meter. Denne skal fungere som soverom, kino og til dels oppholdsrom, fleksibilitet er altså en prioritet.

Utstyret er så langt:

PlayStation 2
    GameCube
    Cambridge DVD57
    Arcam CD72

Arcam AVR200
    Vincent SP996

Focal JMlab Cobalt 816S
    Focal JMlab Cobalt CC800S
    Dali Blue 2002

Samt en Panasonic 32", men jeg regner ikke med å plassere den i rommet...ser uansett ikke på TV, og blir stusselig med film på en slik etter å ha brukt projektor en stund.

BenQ PE5120 bestilles neste uke, takfeste fra Biltema er allerede kjøpt, og har fått fingrene i et brukt lerret fra Projecta. Subwoofer drøyer jeg til alt er på plass.

Ettersom jeg faktisk ikke bor fast i dette huset kommer jeg ikke til å putte altfor mye penger i dette, men en viss standard må det jo ha, og gardiner og maling kan man alltids ta seg råd til. Tenker naturligvis å ha lerret på kortveggen, og plassere seng og andre soveromsgreier i den andre enden. Det jeg så langt har planer om å handle:

- Projektor.
    - Rullegardiner. Jeg vet ikke hvordan vinduene er plassert i rommet, men de må uansett dekkes til.
    - Røde gardiner foran lerret. Må ha.
    - Filmplakater. Tenkte å handle noen skikkelige rammer for en gangs skyld. keysersozes hjemmekino har en rad av plakater ikke ulik den jeg har i tankene.
    - Nye bakhøyttalere? Har siklet litt på bakhøyttalere i Cobalt-serien en stund.
    - Subwoofer? SVS PB10 eller PCi 25-31 er nok de mest aktuelle kandidatene.

Jeg skal få opp bilder og plantegninger så snart de er tilgjengelige. Måtte bare tenke litt høyt her nå.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PE5120 bestilt! Lerret hentes imorgen, regner med projektor dukker opp på tirsdag. Blir litt provisorisk den første uka, men klarte ikke å vente. :wink:

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grattis, så nå blir det bare filmtitting i sommervarmen på sørlandet.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer så masse. Endelig stort bilde til deg og...... :wink:

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, var absolutt på tide. Jeg er usikker på hvordan boforholdene vil bli det neste året, derfor valget jeg en rimelig projektor. Får satse på at jeg har nok viljestyrke til å holde ut med denne til man får 1080 til under 20k, men det er vel lite sannsynlig. :wink:

Intermediate Bidda sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer, ja, går da utifra at du ikke er råka iogmed at du har kjøpt 5120:wink:

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke helt sikker på hva du mener med råka, men jo, jeg ser regnbuer, men synes ikke det er noe nevneverdig problem. Tekst bruker jeg uansett ikke på skandinavisk og engelskspråklig film.

Jeg har nå begynt å flytte ting inn på kinorommet, og satt opp en provisorisk løsning for å stille de verste abstinensene. Info om rommet:

- 4,8 x 3,5 m
    - panél på vegger
    - hvite fliser på gulvet
    - takhøyde 2,1 m

Endel mindre enn forventet, og flisene blir en utfordring. For øyeblikket er anlegget satt opp langs langveggen med døra, og det ser ut som det kan bli permanent, grunnet behov for sitteplass (antallet beboere i huset varierer, to til syv). Hvor betydelig effekt har egentlig dette på lyden? Jeg har merket at bassen er noe svulmende og diskanten noe skarp i dette rommet, jeg antar det i stor grad skyldes takhøyden, flisene, og at rommet er relativt umøblert langs veggene. Betongheller og bokhyller skal opp i løpet av neste uke.Når det gjelder flisene har jeg lagt et teppe der, men dette er nok i minste laget, får se om jeg kan ta meg råd til et nytt.

Racket er tatt fra badet, følte ikke for å sette opp den enorme TV-benken når det uansett ikke er behov for å støtte opp vekta av en TV. Et skikkelig rack skal etter planen snekres i august.

Noen bilder:

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, kan man ikke endre tittel på tråden lenger?

Intermediate FallenA sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,634
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser jo ut som om dette blir bra !
    Gratulerer med PJ !
    Hva er erfaringene så langt ? (Med bildet) ;-)

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser bra ut dette, men center oppå forsterker :shock:

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, ja, provisorisk som sagt. Den skal selvsagt ned så snart nytt rack er på plass...dette er så smalt at jeg ikke får dyttet forsterkeren inni. :P

FallenA, jeg tør ikke uttale meg for skråsikkert før jeg har fått skaffet komponentkabel og DVE, samt blendet av rommet helt. Akkurat nå bruker jeg "high end" s-video fra Biltema, og vinduene er dekket med ytterst tvilsomme og lite lystette gardiner. Skjønt, med disse forutsetningen har den levert betydelig bedre enn de andre jeg har testet (Ask M3, Acer 523, Epson TW10), og er absolutt til å leve med på film. PS2 via kompositt derimot ble mindre vellykket.

Active Holy Diver sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Congrats med stort bilde! Hvordan går det i jakten på det totale mørket? Og, har du ordnet deg med komponentkabel ennå? Venter spent på rapport fra en sen kveld med 5120.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Morn igjen,

Sitter og pugger til eksamen, trenger litt avveksling, så tror jeg skal tenke litt høyt angående oppgradering av anlegget om en måneds tid eller så. Jeg kan sette av 15k til formålet; å "spare litt til" er ikke aktuelt da det betyr å drøye et halvt år. Rommet som skal brukes er et kjipt studentskap på omtrent 4x3, og skal brukes til soverom, stue og "kino". Utstyrsliste står ovenfor, men nevnte PE5120 blir ikke med tilbake til Oslo, den blir stående hos mine foreldre.

Jeg har listet opp noen muligheter:

Alternativ 1:
    Beholde TVen, og gjøre lydmessige oppgraderinger. Nye effektforsterkere til frontene (ICE, Primare, Vincent?), og/eller ny receiver (Denon, Arcam, Pioneer?).

Alternativ 2:
    Kjøpe Epson TW600, en komponentkabel og ordne et DIY-lerret. Burde klarer å dytte det under 15k.

Alternativ 3:
    Kjøpe plasma eller bakprojeksjons-TV. Jeg vet ikke hvor aktuelt dette er, iogmed at Panasonic TH42PA50 fremdeles er litt for dyr (handle i Sverige er uaktuelt), og Sagem/Samsung ikke har noen modeller i det segmentet. Sonys LCD-bakprojeksjon kunne kanskje vært noe?

Alternativ 4:
    Gå for stereo, det er jo tross alt musikk jeg bruker anlegget mest til, og det er jo plassbesparende. Enten a) beholde 816S og selge senter og bakhøyttelere, bytte ut forsterkere med en god integrert (relativt rimelig løsning), eller b) ta det helt ut og starte på nytt; selge alt bortsett fra TV og DVD-spiller, og kjøpe et par Sonus Faber eller Usher, samt en stereoforsterker.

For å være ærlig, alternativ 2 er nok det mest sannsynlige, da som sagt flatskjermene er for dyre i forhold til kvalitet. 4b) er utvilsomt det mest spennende, men kanskje litt for spennende til at jeg tør.

Kom gjerne med kommentarer.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0