Gammel tråd - Side 48

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 48 av 49 FørsteFørste ... 8 18 28 38 44 45 46 47 48 49 SisteSiste
Viser resultater 941 til 960 av 963

Tråd: Gammel tråd

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Og apodizing-filter. Det er korrekt at den ikke tar bitstream. Skal man utnytte BD-formatet fullt ut, så er det uansett optimalt å la BD-avspilleren dekode.
    Kan du utdype dette litt? Er det sånn at dekodingen i BD-spillerne er bedre enn de i receiverne/prosessorene?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og apodizing-filter. Det er korrekt at den ikke tar bitstream. Skal man utnytte BD-formatet fullt ut, så er det uansett optimalt å la BD-avspilleren dekode.

Jeg vet ikke om du allerede har skrevet det, men jeg er frekk nok til å spørre likevel. Bruker du romkorreksjon også når du lytter på musikk?
    Ingen tvil om Meridian kan sakene sine og at det er meget gode produkter. Jeg skal tipse min kopis om at det finnes hjelp der ute. Er det noen spesielle resurser/forum å anbefale?

Hva er apodizing filter?

Romkorreksjon og sub blir også brukt til musik, men tokanals høres som tokanals dvs ingen kunstig surround på musikk. Nei det er ikke purisme, ferdig med det :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Mitt inntrykk er blandet. Har opplevd og hørt om flere med problemer med receivere fra de store produsentene, og ikke alle er flinke til å følge opp med produktutvikling etter at produktet er lansert. Var på et demo holdt av Pioneer, og de indirekte bekreftet på et spørsmål fra en deltager at fokus i bransjen var som oftest på utvikling av nye produkter. Men dette varierer nok en del fra produsent til produsent. Også blant de mindre aktørene.
    Det stemmer nok godt med mitt inntrykk at man gjerne venter med neste generasjon til å rette opp feil som kunne vært rettet opp med Firmare. Derfor ventet vi med å kjøpe til en faktisk hadde sett at Onkyo har oppatert tre ganger siden lansering. Neste gang skal Audussey pro kunne aktiveres (hvis man har utstyr og lisenser) etter sigende.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    Mye samme som min erfaring. Høydekanalene "høres" ikke som enkeltkanaler men er absolutt med og gir noe ekstra bredde og høyde på lydbildet i front. Trodde i utgangspunktet at det var relativt lite som ble formidlet, men fikk en overraskelse da jeg satte på en konsert og gikk bort til lerretet. Det var overraskende mye lyd fra hver høydeht.

For meg blir det for mange kombinasjoner, og jeg tror våre menyer og valgmuligheter er nokså like (NR3007). Det er mulighet å velge en preferert modus pr kilde når en først har funnet den som passer best. Ettersom jeg bruker min BR spiller til film, BR/DVD konsert, MultiCh SACD og DVD Audio, da har jeg funnet ut at samme modus ikke passer alle medier. Da blir det å sitte og rullere mellom alle valgene og håpe at en husker hvilket som er best for det en holder på med.

Mitt ønske er å kunne sette en preferanse pr modus (Movie/Music/...) i tillegg til kilden. Mest kunne jeg tenke meg en meny der jeg kunne krysse av hvilke modus som skal være tilgjengelig og kutte ut resten. Der (også) synes jeg Onkyo er for tynn i sitt menysystem. Skulle gjerne hatt en finger inn i Onkyos developtment team og kunne gitt konstruktive tilbakemeldinger.
    Har gjort samme observasjon mhp høyde som deg. Det kommer mye lyd av høytalerene men i lytteposisjonen er det ganske subtilt mhp lokalisering i høyden.

Når det gjelder lytte modus så så finnes det diskrete koder for de forskjellige lyttemodusene og disse kan programeres inn i en multi fjernkontroll. Skal få fixet det og lagt inn favorittene med Harmonyen vår (må visst via support for å få lagt det inn). Ellers så er jeg enig med deg at det er (for) mange og litt forvirrende når en bruker en kilde både til film og musikk.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Baldrick
    Er dette annerledes på 5507 enn på andre Onkyo produkt? Både 1007, 3007 og 5007 har mulighet for FW oppdatering direkte via nett.
    Ikke anderledes 5507, jeg tror HåkonN refererte til Meridian "HDMI koblingsboksen".

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Kan du utdype dette litt? Er det sånn at dekodingen i BD-spillerne er bedre enn de i receiverne/prosessorene?
    Det er ikke noe bedre eller dårligere. Kodet lyd kan sammenlignes med en zip-fil på en PC. Om filene/informasjonen pakkes ut hos avsender eller mottaker skal i teorien ikke være av betydning for lydkvaliteten. I praksis kan det være forskjell å hvordan produktene behandler de ulike formatene, men i så fall er jeg mer fristet til å si det er skavanker med produktet (for eks. problemer med bass managment) - ikke formatet.

Blu-Ray har mulighet for mixing av lydspor (Bilde-i-bilde, kommentator etc - fortrinnsvis ekstramatriale), og om lyden sendes som bitstream kan ikke avspiller mikse denne lyden sammen. BD-profilen er designet med tanke på at lyden skal dekodes til LPCM i avspiller.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Henning
    Ingen tvil om Meridian kan sakene sine og at det er meget gode produkter. Jeg skal tipse min kopis om at det finnes hjelp der ute. Er det noen spesielle resurser/forum å anbefale?
    Ja, på Meridian Unplugged er det mange guru`er, og veldig mye god informasjon om Meridian produkter. Et must om man eier et Meridian produkt.

The Hitchhikers Guide To Meridian - Powered by UBB.threads™

Hva er apodizing filter?
    Kopierte et innlegg jeg skrev i Meridian tråden. Tror målingene og testen her er basert på en gammel firmware og versjon av filteret.

Dukker stadig opp flere gode tilbakemeldinger om HD621. Spesielt skal det nye apodizing-filteret fungere svært bra, faktisk så bra at folk kjøper konvertere fra COAX til HDMI kun for å kjøre ikke-HDMI kilder (for eks. CD) via HD621. 861 har ikke filteret innebygget, det er forbeholdt Meridian 808i.2 Signature Reference CD-spiller/forforsterker.

John Atkinson gjorde en review på sistnevnte og kjørte labtester på hvordan et apodizing-filter fungerer i praksis:

To examine the behavior of the Meridian's "apodizing" reconstruction filter, I created a 44.1kHz-sampled test signal comprising a pair of positive single-sample pulses spaced approximately 5ms apart. The first pulse of the pair triggered my digital oscilloscope, which I'd set to "one-shot" mode so that the player's reaction to the second pulse appeared in the center of the 'scope's display. (The 'scope lacks an anti-aliasing filter; provided sufficiently fast sampling is used, it accurately displays time-domain data without obscuring those data with its own impulse response.)

Fig.1 shows the impulse response of a conventional finite-impulse-response low-pass filter, that used by the Benchmark DAC1 D/A processor. You can see that there are symmetrical patterns of ringing before and after the peak of the impulse. (I call it "ringing," but, as I'm sure engineer readers will point out, the impulse shape actually maps the values of the digital filter coefficients.) By contrast, fig.2 shows the 808i.2's impulse response. There is no ringing before the main peak, but then about 1.5ms of damped ringing after it. While the absence of pre-ringing very likely contributed to the 808i.2's fine sound, the post-ringing was both higher in amplitude and lasted a little longer than I was expecting.

Fig.1 Benchmark DAC1, response to single sample at 0dBFS, 44.1kHz sampled data (4ms time window).

Fig.2 Meridian 808i.2, response to single sample at 0dBFS, 44.1kHz sampled data (4ms time window).

Stereophile: Meridian 808.2/808i.2 Signature Reference CD player/preamplifier

Apodizing-filteret fjerner altså pre-ekko, men trade-off er høyere post-ekko. Pre-ekko eksisterer ikke i den virkelige verden, men post-ekko gjør. Ergo vil ikke høyere post-ekko oppfattes som unaturlig. CD-spilleren fikk vel ingen dårlig tilbakemelding av Stereophile heller.

Sitat Opprinnelig postet av John Atkinson
    Without any hyperbole, therefore, I can say that the Meridian 808i.2 is the finest-sounding CD player I have yet heard. Yes, it is expensive, even without the preamplifier option, but it will allow its owners to rediscover the joys in their collection of music.
    Romkorreksjon og sub blir også brukt til musik, men tokanals høres som tokanals dvs ingen kusntig surround på musikk. Nei det er ikke purisme, ferdig med det :-D
    Hehe... Purisme for audiofile handler i stor grad om ingen EQ, ingen akustistiske tiltak og en stor sum penger brukt på kabler og andre "tweaks".

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, på Meridian Unplugged er det mange guru`er, og veldig mye god informasjon om Meridian produkter. Et must om man eier et Meridian produkt.

The Hitchhikers Guide To Meridian - Powered by UBB.threads™

Kopierte et innlegg jeg skrev i Meridian tråden. Tror målingene og testen her er basert på en gammel firmware og versjon av filteret.

Hehe... Purisme for audiofile handler i stor grad om ingen EQ, ingen akustistiske tiltak og en stor sum penger brukt på kabler og andre "tweaks".
    Takker for linker og forklaringer!

Newcomer yel sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    5507... fornøyd fortsatt?

-Y

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ble det bra tilslutt?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er blitt bra ja. Skal skrive noen linjer om intrykk etterhvert, men litt hektisk for tiden på jobb så tiden som er med til å se og nyte film...

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er blitt bra ja. Skal skrive noen linjer om intrykk etterhvert, men litt hektisk for tiden på jobb så tiden som er med til å se og nyte film...
    Regner med at du mente at tiden som er igjen går til å se og nyte film?
    Isåfall: God prioritering!

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Regner med at du mente at tiden som er igjen går til å se og nyte film?
    Isåfall: God prioritering!
    Sånn går det når en ser film i stedet for å lese korrektur....

Newcomer yel sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har dere fått lang nok tid.... INNTRYKK av 5507 så langt da?

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av yel
    Nå har dere fått lang nok tid.... INNTRYKK av 5507 så langt da?
    Du skjønner vel at de er fornøyd når de ikke har tid til annet enn å se på film...

Neida - vi venter på litt flere kommentarer, Henning... :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som dere skjønner så er det nok film fortsatt som står i fokus her, det og diverse jobb ting. Lite forum tid.

Vi er veldig fornøyde med Okyoen, det er kjekt å sitte med følelsen at en får vesentlig mer enn enn betaler for....

Romkorrigeringen funker mye bedre en Denonen. Vi bruker dynamic EQ på film som gjør at det også er morsomt å se film vesentlig under referanse nivå. Vi ligger vanligvis på - 7 til -5 når vi ser og når en er der så er det ikke så mye endring av frekvensrespons inne, men nå er det også gøy på -15 og 20.

Oppløsning, kanalseparasjon, definisjon, mikrodetaljer og støygulv er i en helt annen liga en vår gamle Denon. I tillegg fungerer alt, HDMI inganger til overs, Onkyo leverer firmare oppgradering som er enkelt å oppdatere.

Kort sagt jeg vil anbefale alle som er i markedet for prosessor å prøve ut denne, steget opp til andre alternativer er stort og jeg er ikke tvil om at man for mer penger får vesentlig mindre (i alle fall hvis man kjøper noe fra en liten såkalt "high end" produsent) av alt....

En kort respons før det er Snurr film...

Newcomer yel sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker! Deler deres inntrykk om at "ting er i orden" på denne.:-D

-Y

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Respekt når det gjelder å se på film ved -5 til -7! Jeg har -20 som demovolum jeg... UTEN dynamic EQ

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Drister meg til noen spørsmål. Er de svart på tidligere i tråden beklager jeg, den er litt lang å pløye gjennom...

- Bruker dere Onkyoen som pre ved musikklytting? Hvordan fungerer den i tilfelle til dette?

- Har du noen erfaring med Yamaha receiver og kan si noe om lyden i forhold til Onkyo?

- Har denne receiveren mulighet for kalibrering av 2 suber?

- Kan en stille manuelle EQ bånd i etterkant av auto kalibreringen og fremdeles beholde romkorreksjonen som i de siste fra Yamaha?

Hjertelig takk hvis du har tid og lyst til å svare en dag

Mvh
    Ivan

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ivaols
    Drister meg til noen spørsmål. Er de svart på tidligere i tråden beklager jeg, den er litt lang å pløye gjennom...

- Bruker dere Onkyoen som pre ved musikklytting? Hvordan fungerer den i tilfelle til dette?

- Har du noen erfaring med Yamaha receiver og kan si noe om lyden i forhold til Onkyo?

- Har denne receiveren mulighet for kalibrering av 2 suber?

- Kan en stille manuelle EQ bånd i etterkant av auto kalibreringen og fremdeles beholde romkorreksjonen som i de siste fra Yamaha?

Hjertelig takk hvis du har tid og lyst til å svare en dag

Mvh
    Ivan
    95% er nok film, men kan love at den fungerer meget bra på musikk i to kanaler også. Nå er vi vel langt fra prurister (ferdig med det...) som kjører med romkorrigering og sub også i tokanals musikk. Funker best i vårt rom :-D Det som ikke funker er Dynamic EQ og musikk, i alle fall på en god del, dette på grunn av at ikke er noe referanse nivå for innspilling av musikk desverre.

Har hørt endel på Yamaha og har selv hatt det tidligere (ikke i dette oppsettet) og har stor forkjærlighet for det merket. Z11 var en kandiat for oss, men når den koster 1700 dollar i US og pluss 40k her så var ikke det aktuelt.

Den kalibrerer to subber uavhengig av hverandre.

Lite mulihet til etter prosessere med Audyssey, den skal etter sigende bli Audussey PRO komatibel med en senere firmware oppgradering og der kan en legge inn "target" kurver for kalibreringen.

Side 48 av 49 FørsteFørste ... 8 18 28 38 44 45 46 47 48 49 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •