Gammel tråd - Side 24

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 24 av 49 FørsteFørste ... 4 14 20 21 22 23 24 25 26 27 28 34 44 ... SisteSiste
Viser resultater 461 til 480 av 963

Tråd: Gammel tråd

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av striky
    Du kan jo bare "oppgradere" til et par slike istedenfor

-15385-jpg

Nei, for å være litt mer seriøs, så kan det kanskje være en ide å montere en eller annen form for skumplate/sitteunderlag mellom festet ditt og tak, for å redusere fast-til-fast-kontakt mest mulig. Avhenger selvsagt av hvordan du har montert, kanskje du legger opp et bilde av hvordan festet er?
    Kjempe løsning, sikkert flere med det settet som er villige til å bytte med mot et lite mellomlegg...

Ideen med skumplate/ sitteunderlag var god. Skal teste ut den, det er forholdsvis enkelt.

Skal ta bilder når vi monterer ned for å sette opp TW2000 når nå den kommer (håper i løpet av denne uken), da må versjon 1 av dempe patenter prøves også...

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Henning
    Plan 2, men mulig jeg satser på U bjelker i jern på begge sider av bjelkene hvis vi kommer dit.
    Har du noe under subben da?
    ei solid steinhelle?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Subben står på betong gulv... Så det er ikke fra gulvet taket blir satt i sving :-)

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Subben står på betong gulv... Så det er ikke fra gulvet taket blir satt i sving :-)
    Nei, det tror jeg ikke heller

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Regnet ikke med det. Synes subbene ser finest ut rett på gulvet og siden det ikke er noen naboer under (ikke i umiddelbar nærhet på sidene heller) så står subbene på de føttene kom med. Den veier 69 kilo like mye som SVS en jeg hadde så vekt per volum er rimelig høy. Har ikke hørt at noen har klart å spille så høyt med dem at de flytter seg.

Når jeg drar på så er det nesten ingen vibrasjoner i kabinettet så det tyder på at de er like solide invendig som de ser ut utvendig ....

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da ble det en laaaaang natt (beklager Å) så har jeg fått oppdatert firmwaren på 4306 en (den tar nå 7.1 inn i LPCM) noe som tok jjjj med tid før jeg fikk det til. Oppdateringen nullstillte alt og ny runde med audussey var nødvendig. For å si det slik det er sjelden smilet har vært bredere enn nå (ikke fullt så bredt på Å men vi får satse på at smilet smitter...)

Det ble bassen sin gitt, trommeslag som økse hugg og en føler hver sykel i synth tonene i introen på Dejavu på en måte som jeg aldri har opplevd i vår kino....

Dette er gøy! Jeg har ikke lekt med fase på subben enda noen som har erfaring på om dette er nødvendig skal gjøres etter en Audussey justering? Gjorde det på SVS en når jeg fikk REW og synes den ble bedre, men nå er jeg usikker på om det er mye å hente for dette var jevt.

Senteren hadde også godt av litt romkorrigen selv om det ikke var dag og natt så ble ett tynnt lag fjernet fra stemmene, var det noen som sa tale tydlighet...

Så spørs det om jeg får ta turen ned senere i kveld for å ta noen målinger med REW for å se hva romkorrigeringen har gjort og se om det går an å fintweake ytterligere.... Eller så får vi se en film kjære :-)

Så er det bare å beklage til Å at turen ned for bare høre en sang utvklet seg til en 2 timers sesjon der det meste av godklipp kom frem....

Newcomer ashild sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja Henning, det kom vel ikke akkurat som et sjokk at oppgraderinger i denne størrelsesorden ville medføre at du kom totalt i "flytsonen" så vi får vel leve med et en stund i alle fall

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt artig det...
    Hver gang man får seg noe nytt, og det faktisk bedre enn det som man engang hadde.. Da har man lett for å glemme alt og alle rundt seg og tid...

Snakk om fin "hobby" man har

Newcomer ashild sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Litt artig det...
    Hver gang man får seg noe nytt, og det faktisk bedre enn det som man engang hadde.. Da har man lett for å glemme alt og alle rundt seg og tid...

Snakk om fin "hobby" man har
    Føler vel at her hos oss er vi forbi hobbystadiet nå- det begynner å ligne en livsstil

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ashild
    Føler vel at her hos oss er vi forbi hobbystadiet nå- det begynner å ligne en livsstil
    Ser ikke ut til at du har noe imot det
    Tror jeg hadde gjort det samme med en sånn kino
    Iallefall med Stavanger's beste/peneste hjemmekino!
    Har ikke til nå sett noe bedre der i området så da vil jeg tro at den er det

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ikke ut til at du har noe imot det
    Tror jeg hadde gjort det samme med en sånn kino
    Iallefall med Stavanger's beste/peneste hjemmekino!
    Har ikke til nå sett noe bedre der i området så da vil jeg tro at den er det
    Vel det hender vel hun blir litt stram i maska... Men så lenge hun faktisk liker resultatet av timer med tweaking så går det jo bra.

Status slik det ser ut nå er at 802D ene blir levert på fredag, det blir bra føler at HTM1D en er litt ensom der den står sammen med sine besteforeldre....

Har målt og lekt meg mer og sett på forskjeller i respons med og uten Audyssey korrigering, som lytte messig gir et løft og som jeg bruker.

Før jeg kjørte Audyssey så kjørte jeg ARO (Automatic Room Otptimization) systemet bygget inne i låne JL subben, samt lekte meg litt med ELF trimmen (for å kompensere for room gain) noen db ned.

Kjørte noen målinger med REW med og uten ARO og ser at den det meste av toppen på 55 hz som vi har på første rad. Og ELF reduserte toppen ned mot 20 hz men jeg fjernet den best ikke helt.

For første gang så var resultatet av Audyssey korrigeringen ikke anemisk (holdt meg unna vegger når jeg målte) og låt meget bra. Til film kjører jeg likevel + 2 DB opp i bassen for å få en tanke mer nivå, og trommeslag er som økse hugg og eksplosjoner kjennes som mye mer kontant en det jeg opplevde med SVS en.

Så var det å se på hva gjør nå Audyssey i bassen (10 – 200 hz), og til min overraskelse ikke mye...

Kurvene med og uten er overraskende like, en liten DB her eller der, og resten av toppen på første rad er ikke rørt. Forskjellen mellom med og uten ARO var mye større i målingene.

Noen andre som har målt hva Audyssey gjør i bass området?

Ser fra amerikanske sider at de siste reciverne og pre en fra Denon har en tilleggsfunksjon i Audyssey som kalles ALFC (Adaptive Low Frequency Correction) som skal gjøre mer i bass området en tidligere versjoner av Audyssey XT. Hvis det er noen som har målt REW resultatene på 4308 eller 3808 så hadde det vært interessant å sett kurvene på hvor mye det utgjør!

Etter dette tok jeg noen fullrange målinger med REW (Som ikke er beregnet på dette jeg vet det, men to målinger uten å endre moe mellom hver gang er repetitive så forskjeller vil en få målt) for å se hva programmet gjør oppover i frekvensene. Ser at det ikke er enormt mye, da både de gamle 801 og HTM1D har en rimelig flat frekvensgang fra 6/700 hz i vårt rom. Men en kan se at Audyssey kurven drar ned de høyeste tonene et par tre DB over 10.000 i forhold til Audyssey i flat og uten Audyssey. Dippene og toppene inder 6/700 hz var litt forskjellig med Audyssey av og på men mindre enn jeg skulle tro.

Noen andre som har målt fullrange og sett på REW kurver med og uten?

Ellers så fikk jeg meg en skikkelig støkk underveis, for å enkelt måle responsen på de forskjellige høytalerne (med lyd inn fra M-audio Firewire Solo kortet) så satte jeg reciveren i 7 channel stereo modus og slo av og på monoblokkene. Målte høyre og venstre fra 10 til 20.000 hz og alt vel så senteren så ser jeg at den har en sterk nedadgående kurve og ned 30 db ved 20.000 hz. Hva i ..., er senteren ikke frisk, er det en monoblokk som har fått hikke? Er det en kabel som ikke har kontakt?

Koblet om slik at venstre kanal ble koblet til senteren, og vips flat frekvens kurve på senteren! Puh dvs ikke høytaleren. Så koblet jeg om til ett annet surround modus og så var det fin og flat frekvens respons. Dvs av en eller annen grunn så har Denon i 7 channel stereo valgt å la senteren slippe å få det meste av de høyre tonene. (Min teori er at dette er et "party modus" ikke tenkt til kritisk lytting og at de skal være snille med de mange relativt små senter kanalene som finnes i de tusen hjem som ellers kanskje kan slite litt når promille fingrer skal stille volum...)

Kjekt er det i alle fall å høre på anlegge nå, med en senter som aldri gir seg og en bass som er blitt mye strammere men samtidig dypere og artikulert enn den var før (selv om jeg ikke var missfornøyd med lyden verken i senter eller bass før heller.)

Flere rapporter senere, skal poste litt kurver også etter hvert, men venter til 802D ene er på plass og siste fintuningen er tatt.

Nå venter vi virkelig med lengsel og smerte på Epson TW2000 (Som jeg regner med og håper på at kommer til å gi det største løftet av investeringsbølgen vår) som vi håper kommer denne uken. Skal prøve å få til en liten Shootout med en HD1 før den monteres i taket vårt for å se hvor store forskjellene mellom dem er i praksis.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel det hender vel hun blir litt stram i maska... Men så lenge hun faktisk liker resultatet av timer med tweaking så går det jo bra.
    Ikke ale damer som ser sånn på det, men godt at hun er så forståelsesfull
    Status slik det ser ut nå er at 802D ene blir levert på fredag, det blir bra føler at HTM1D en er litt ensom der den står sammen med sine besteforeldre....
    Er det ikke noe som heter at de gamle er eldst?
    De er da vel ikke såååå dårlig at de "gjør senteren flau"?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det ikke noe som heter at de gamle er eldst?
    De er da vel ikke såååå dårlig at de "gjør senteren flau"?
    De er definnitivt eldst men flaue er de ikke, mer stolte av at de har fått så flott avkomme....

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De er definnitivt eldst men flaue er de ikke, mer stolte av at de har fått så flott avkomme....
    Ja, der tror jeg deg
    Skulle vel ikke være noe stort problem å få solgt dem
    Fått kjøper?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, der tror jeg deg
    Skulle vel ikke være noe stort problem å få solgt dem
    Fått kjøper?
    De er solgt ja....

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt vemodig kanskje?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt vemodig kanskje?

Helt klart, men det er en kamerat som kjøper så hvis savnet blir for stort så er det nok mulighet til å få høre på dem igjen...

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, har jo hatt de i 14år så kanskje ikke så rart...

Men, du får jo "barnebarna" i hus om ikke så lenge så da er det sikkert glemt om ikke så lenge

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, har jo hatt de i 14år så kanskje ikke så rart...

Men, du får jo "barnebarna" i hus om ikke så lenge så da er det sikkert glemt om ikke så lenge

Fare for det ja :-)

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Artig å høre om dine erfaringer med F113. Har flere ganger vurdert å bytte ut min DD-18 mot en F113 pga størrelsen. I leilighet må man utnytte den plassen man har. Det eneste som på en måte holder meg igjen er en noe amputert DSP og mangel på fjernkontroll. Sikkert blitt nevnt før, men hva er prisen på F113 i Norge?

En JL gir spiller høyere en to DD18 på 18 hz så den er ikke noen pingle den heller.
    Har du sett noen målinger på disse 2 mot hverandre? Jeg trodde F113 falt kraftig av under 20hz med hele -6db på 17hz? 2stk. DD18 skulle vel tilsi over 100db@18hz (2m avstand på parkeringsplass). Det er ganske mye med tanke på at det er trykkammer.

Mulig jeg er litt treg, men endte du opp med å bruke ARO eller ikke?

Side 24 av 49 FørsteFørste ... 4 14 20 21 22 23 24 25 26 27 28 34 44 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •