Gammel tråd - Side 14

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 14 av 49 FørsteFørste ... 4 10 11 12 13 14 15 16 17 18 24 34 44 ... SisteSiste
Viser resultater 261 til 280 av 963

Tråd: Gammel tråd

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Du får forøvrig ta turen over mog beskue vår lokale hule, Stølen planlegger en tur uken etter den 15.07. det er bare å slenge deg med (du klarer sikkert å få en viss magi ut av en Z4 også tenker jeg : -)
    Jeg tror ikke jeg har mulighet da, men jeg kan gi lyd fra meg når det nermer seg.

Newcomer ashild sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Konrad
    Dere liker "tilskuere" m.a.o
    Poenget var vel mer at når vi skriver i denne offentlige forumtråden må vel folk også både få lov til å lese det, mene noe om det og kommentere på det dersom de har lyst. Ergo er det ingen som "forstyrrer".

PS
    Den mest usaklige tråddeltakeren er jo som du har påpekt meg, så jeg er innimellom forholdsvis romslig når det gjelder saklighetsnivå på det andre vil komme med :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    860
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Jeg tror ikke jeg har mulighet da, men jeg kan gi lyd fra meg når det nermer seg.
    Jeg vil takke deg og Henning for den mentale støtte jeg fikk da jeg idag plugget inn PS3 US modell i 230V. Jeg var klar til å kjøpe ny PS3 dersom det var nødvendig,MEN- det gikk godt og strømforsyningen er Universal. Takk og lov!
    Stølen

Newcomer ashild sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stølen
    Jeg var klar til å kjøpe ny PS3 dersom det var nødvendig,MEN- det gikk godt og strømforsyningen er Universal. Takk og lov!
    Stølen
    Jeg måtte le etter vi hadde snakket i stad, du hørtes rimelig euforisk ut over at det hadde gått bra!

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stølen
    Jeg vil takke deg og Henning for den mentale støtte jeg fikk da jeg idag plugget inn PS3 US modell i 230V. Jeg var klar til å kjøpe ny PS3 dersom det var nødvendig,MEN- det gikk godt og strømforsyningen er Universal. Takk og lov!
    Stølen

Som sagt kan jeg ikke skjønne de som importerer andre BR spillere fra US enn ps3.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som sagt kan jeg ikke skjønne de som importerer andre BR spillere fra US enn ps3.
    Litt enig der.. Det er jo ingen andre spillere som er billigere, samt at man i tillegg får en spillemaskin. Det gjelder jo for den europeiske PS3 også.

Intermediate Razortec sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,679
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjempefin kino ja.

Hvor stor er den?
    Beklager hvis det står et annet sted i tråden, for å være helt ærlig så orket jeg ikke å lese igjennom hele tråden.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Razortec
    Kjempefin kino ja.

Hvor stor er den?
    Beklager hvis det står et annet sted i tråden, for å være helt ærlig så orket jeg ikke å lese igjennom hele tråden.

Den er 3,25 ganger 5,8 meter dvs rett i underkat av 19 m2. Hvis jeg hadde hatt mulighet til å bygge et rom uten begrensninger så hadde den nok i alle fall vært en eller halvannen meter bredere for å få mer luft rundt høytalere, men det er til å leve med : - )

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noe nytt i kinoen din da, Henning? Stadig en Z5 i taket?

Intermediate ruxxy sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    1,612
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Herlig hjemmekino, hvem er det som slår deg i Stavanger da?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noe nytt i kinoen din da, Henning? Stadig en Z5 i taket?

Det er blitt flere kandiater i det siste TW2000 Sony VW60 og JVC HD1 eller 100. Jeg venter den ut året for å se om det kanskje kan komme andre spennende ting. Nå blir det farge kalibreringen av den gamle projektoren som blir tema noen uker... Proben er på vei, så det trengs nok et lite lynkurs...

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ruxxy
    Herlig hjemmekino, hvem er det som slår deg i Stavanger da?

Av de jeg har sett så er vel både Nobleman og Rolf Hult sine kinoer endel divisjoner over min... Selv om de vel teknisk ikke bor akkurat i Stavanger kommune : - ) Stølen sin kino er også fantastisk og han bor i Stavanger. Eller så prøvde jeg med litt mer storkjetftet tittel i starten og du kan vel si at jeg fikk skrevet mitt påpasset... Hva var det som var den sterkeste driften i Norge igjen :-)

Skjemt tilside det er flott at det er mange som tar den litt ut og bygger fine kino rom i Stavanger og andre steder er rimelig sikkert hvis en ser kost per time bruk at det er mye bedre investeringer enn mye annet som det brukes penger på...

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå blir det farge kalibreringen av den gamle projektoren som blir tema noen uker...
    Det er bare å si i fra om du vil ha tips/hjelp

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er bare å si i fra om du vil ha tips/hjelp
    Jeg trenger nok begge deler, vi snakkes!

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er nytt kjekt utstyr for kalibrering av bilde kjøpt.

For andre som har lyd og BILDE som hobby er det ikke uoverkommelige kostander å skaffe utstyret som skal til.

Etter anbefalinger fra denne tråden fra AVS:

Basic Guide to Color Calibration using a CMS - AVS Forum

Kjøpte jeg følgende utstyr:

Pantone Eye-One Display LT - Kostet 1600 kroner pluss frakt fra Pixmania

Get gray kaliberingsdisk - Koster US $25 dollar å laste ned fra nettet. (Jeg har andre kalibreringsdisker men denne har samlet det som trengs for kalibrering med måle utstyr og er ekstremt enkel å manøvrere i (i tillegg hadde den et bilde for å juster lip synk som jeg aldri har sett før som virket meget bra (ja jeg hater feil lip synk))

Lastet ned programmet HCFR Colorimeter (gratis laget av entusiastiske franskmenn finnes i engelsk utgave og ikke uoverkommelig vanskelig å bruke...)

DVS total kost under 2000 kroner...

Så var det bare å sette i gang, og med min kjære kones store tolmodighet låste jeg meg inne i kinoen i 5 timer i helgen (en som kan dette kan nok klare det samme på under timen, men man lærer så lenge man feiler) og gjett om det ga resultater.

Jeg hadde tidligere lest litt om Z4 jeg har og lekt litt med instillinger og gjort det så godt jeg fikk til med AVIA disken og når en målte gråskalaen på dette så så det det ikke spesiellt bra ut... (se bort fra punktne 0 og 10 IRE for lavt lys til at meteret leser det godt nok (men heller ikke så viktig visuellt sier ekspertene))

Fikk justert inn gråskalaen rimelig bra (ja jeg skal tweeke den videre for å få den helt perfekt). Fikk bedret gamma kruven betraktelig men ikke helt i mål på den heller enda.

Får også bekreftet at fargerommet på Z4 er større en det skal være etter bildestandard for DVD litt nærmere på HD men ikke rikt og (greit i blått men pusher rødt og grønt noe, men dette er det desverre ingen muliheter å enkelt å justere på i Z4. Sekundærfargene er også litt off, her kan en gjøre litt men jeg klarer ikke å få alle tre perfekte samtidig desverre. På min neste projekter derimot da skal det være fler justerings muligeter....

Så mitt tips til alle som tenker på oppgraderinger, det er få som gir så mye bang for the buck på bilde fronten som de 2000 kronene jeg har investert her.... LØP OG KJØP!

Mye billigere en oppgradering av utstyr og så har det jo en mer varig verdi, ved at når oppgraderingssøkelset kommer så kan en jo bruke det på det nye leketøyet også.

Så håper jeg AK kan ta turen om ikke så alt for lenge med sin super probe og verifisere mine målinger og lære meg ett par triks for å komme helt i mål med Z4 en!!!

PS Hvis det er noen som lurer på om bildet ble bedre så ble det definitivt mye bedre....

Intermediate Globe sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,358
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm...dette hørtes jo spennende ut.

Kan du beskrive litt av fremgangsmåten din med dette settet. har lest litt på nett, men hadde vært nyttig å høre hvordan du satte dette opp i forhold til PJ og PC, og dermed få vite noe om brukergrensesnittet for denne kalibreringen.

Har selv sittet noen timer med kalibreringssettet: The Calibrator, uten å få noen AHA-opplevelse eller være noe særlig klokerer etter et par timers session med diverse testpatterns og browsing gjennom ulke menyer og skjermbilder. De gangene jeg har forsøkt å følge prosedyren ender det stort sett med at jeg justerer meg tilbake etter at kalibreringssettet er pakket ned igjen.

Dette settet du nå har kjøpt er med en sensor, denne kobles til PC med USB? Hvordan fanger denne så opp bilde, og satt du med full styring av skjermbildene fra PC, samt justeringer via fjernkontrollen til PJ i henhold til hva programmet anbefalte? Hmm mange spørsmål, men det hadde vært spennende å høre noe om oppsettet og hvordan du gjennomførre dette. Tweaking er morro, da spesielt når man blir "gitt tid" til det ;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Globe
    Hmmm...dette hørtes jo spennende ut.

Kan du beskrive litt av fremgangsmåten din med dette settet. har lest litt på nett, men hadde vært nyttig å høre hvordan du satte dette opp i forhold til PJ og PC, og dermed få vite noe om brukergrensesnittet for denne kalibreringen.

Har selv sittet noen timer med kalibreringssettet: The Calibrator, uten å få noen AHA-opplevelse eller være noe særlig klokerer etter et par timers session med diverse testpatterns og browsing gjennom ulke menyer og skjermbilder. De gangene jeg har forsøkt å følge prosedyren ender det stort sett med at jeg justerer meg tilbake etter at kalibreringssettet er pakket ned igjen.

Dette settet du nå har kjøpt er med en sensor, denne kobles til PC med USB? Hvordan fanger denne så opp bilde, og satt du med full styring av skjermbildene fra PC, samt justeringer via fjernkontrollen til PJ i henhold til hva programmet anbefalte? Hmm mange spørsmål, men det hadde vært spennende å høre noe om oppsettet og hvordan du gjennomførre dette. Tweaking er morro, da spesielt når man blir "gitt tid" til det ;-)
    Det meste står i linken over men kort fortalt:

Kalibreringsprogrammet HCFR lastes ned fra nettet og installeres på PC.
    Programet som følger med Proben installeres og en av filene, en DLL fil for proben, kopieres fra probe programmet inn i en folder i programmet HFCR.
    Plugg i proben i PC i en ledig USB kontakt.
    PC en gjenkjenner proben og må kjøre installering av ny hardware.
    Monter proben på ett eller annet (Kamera stativ for eksempel) den kan også brukes på TV skjermer (Plasma/LCD/ etc da trenger en ikke stativ), den har desverre ikke kamera stativ skrue hull så her må det inproviseres. Tape eller litt mer avansert en sugekopp satt fast i ett vinkelhjern som settes på kamera stativet er min patent....
    Sett den opp foran lærettet ca 30 cm fra slik at sensoren peker mot lærretet i ca 45 grader og litt opp så den "ser" sentrum av lærretet og ikke sin egen "skygge".
    Sett kalibreringsdisk i DVD spiller. Juster sort og hvit nivå (ikke behov for probe).
    Velg GRAY RAMPS på kalibrerings DVDen (da sender den ut signal fra sort til hvitt i forskjellige gråfarger. Hver og en av disse måles av proben via programet. Programmet sier fra hvilke nivå en skal ha og når den er ferdig målt.
    Så får en et visuellt bilde som viser hvor langt man er referans grå nivå D65. (så vet man hvor man var).
    Så velger man en 20 % grå intensitet og 80% grå intensitet alterneredne med programmet satt i en modus som gir kontinuerlig måling. Så leker man seg de forskjellige kontrollene som er på den enklete prosjektor/TV (Gain RGB virker i den øvre skalaen dvs 80% bilde og Bias RGB virker i den nedre enden dvs 20% på RGB til man får en avlesning der nivået på de tre fargene er det samme og så får man D65 nøytral grå farge på disse to punktene)

Så leser man hele skalen og ser hvor man er kommet, har man flaks er resten rimelig rett men det er det jo ikke altid, så er det å gå tilbake å finjuerere slik at kurven blir flatest mulig over ett så stort område som mulig da mellom nivåene ned til 20IRE er viktigst.

Ut av denne kurven beregner også programmet Gamma kurven (som sier noe om intesitets stegene mellom grå nivåene. Denne kan justeres hvis projektoren har gamma kontroll (mange har det). Forsøk med forskjellige instillinger på gamma kontrollen og se om en kan få en flat kurve på 2.22 (Det har ikke jeg klart enda men snitt gamma verdi er i alle fall 2.22) Husk å justere sort og hvit nivå før en kjører nytt sett med målinger da disse blir påvirket av gamma kurve justeringer.

HFCR kan også lese av kontrast nivå og ANSI kontrast selv om det ikke er like nøyaktig som en dyr lysmåler men rimelig riktig blir det. (forutsatt at du ikke har en projektor som har ekstremt lavt sortnivå, i så fall må en Zoome inn bildet eller snu sensoren slik at den står mot linsen ganske nært).

For å måle primær og sekundær farger velger en at bilder fra kalibrerings disken som sender ut primær fargene tar en måling av hver av dem, samt en måling av hver av sekundær fargene. De fleste projektorer har ikke enkel kontroll av primær fargene men sekundær kan justeres på så å si alle med en Tint funksjon (den justerer ofte fler sekundærfarger og det blir derfor ofte et kompromiss).

For å justere inn farge innstillingen (colour) måler man ett bilde med 75% (IRE) hvitt med proben, noter avlesningen av Y og så regner man ut 21% av denne verdien så skifter man til ett 75% rødt bilde og måler og justerer Colour til en når verdien på Y som er 21% verdien (dette gjøres med kontinuerlig måling er lettere å gjøre enn å beskrive....)

Hvis en har en projektor med full colour management system så kan en selvsagt også justere primær og sekundær fargene men det er det desverre få projektorer som har til nå, kun disse i følge guruene:

Yamaha DPX-1300 (DLP)
    Sharp XV-Z20000 (DLP)
    Sharp XV-Z12000 Mk II (DLP)
    Sharp XV-Z3100 (DLP)
    Sharp XV-Z3000 (DLP)
    Sharp DT-500 (DLP)
    Marantz VP4001 (DLP)
    Epson PowerLite Pro/Home Cinema 1080 (LCD) (begrenset CMR)
    BenQ W9000/10000 (DLP)

Hvis du har en av dem så må du nok fordype deg i denne linken: Basic Guide to Color Calibration using a CMS - AVS Forum

Selve programmet er lett å bruke men det er ikke selvforklarende dvs at det tar deg ikke gjennom hvilke steg en skal ta. Det skal komme en ny versjon 2.0 som skal inneholde en kalibrering "for dummies" funksjon der en blir dratt gjennom de riktige stegene. Har man PC en koblet opp mot Projektor kan programmet også generere de riktige bildene (men hvis man til vanlig bruker DVD spiller så er det ikke noe garati for at kalibreringen da blir riktig for DVD spilleren.)

Som sagt man trenger:

Proben (her finnes det flere, den jeg kjøpte er den billigste som er bra, det fins flere dyrere alternativer. HCFR har også diagrammer for en hjemmelaget probe for 3/400 kroner i deler som er bra men jeg har ikke tid til å lodde selv....): PANTONE KALIBRERINGS SETT EYE-ONE DISPLAY LT kjøp billig sammenligne pris tilbud (den skal vist være utgående produkt så en bør vurdere å slå til før ingen har den på lager lenger hvis en ønsker seg en slik...)
    En PC, enklest med bærbar, med USB inngang
    Kalibreringsdisk (GetGray anbefales på grunn av at den er lett å manøvrere i, men alle de andre (AVIA/Video Essensials/Calman/HQV etc har nok de bildene som trengs.) (GetGray - Digital Video Calibration DVD)
    Programmet HCFR Colorimeter (kan lastes ned og mer info her: homecinema-fr: Colorimètre HCFR)

Så er det bare å kose seg med å måle og nyte bilde etterpå, jeg kan love ett stort løft (som ikke kan samenliknes med hva en kan få til uten måle utstyr..)

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,358
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange takk for at du tok deg tiden til denne "How-To-Do-It", Henning. Kjenner at "bare-må-teste-dette-effekten" har bygget seg opp sterkt nå :-)

Igjen, mange takk!

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Globe
    Mange takk for at du tok deg tiden til denne "How-To-Do-It", Henning. Kjenner at "bare-må-teste-dette-effekten" har bygget seg opp sterkt nå :-)

Igjen, mange takk!

Det er bare å kjøre på! Det er verd det og panaen du har kan vel tweakes en del selv om den ikke har full CMS!

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,358
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Henning
    Det er bare å kjøre på! Det er verd det og panaen du har kan vel tweekes en del selv om den ikke har full CMS!
    Er nok ikke umulig at jeg har litt å gå på :-)

Side 14 av 49 FørsteFørste ... 4 10 11 12 13 14 15 16 17 18 24 34 44 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •