DaButcher's hjemmekino - Pioneer 1016, Infinity SM255, Mission 70C2, m.m.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

DaButcher's hjemmekino - Pioneer 1016, Infinity SM255, Mission 70C2, m.m.

I dag fikk jeg endelig min Pioneer 1016 i hus.
    Den erstatter Sony STR-DB925QS.

QS'en var forsåvidt grei og hadde mye krutt, men motorstyring på volumkontrollen virket ikke og jeg sitter for det meste ca. 4 meter unna recieveren.

Anyhow, Jeg legger her ut bildeserie med mine inntrykk.

Pioneer til høyre, Sony til venstre.

Sony'en kostet jo mer når den var ny (8000kr), men den er jo noen år gammel.
    Selv om Sony'en er eldre, føler jeg det var bedre layout på bakpanel, det var lettere å få ledninger til å sitte og det var lettere å skru på terminalene (bedre plass til fingrer).

Pioneer har en syk dybde på recieveren, som gjør at jeg ikke fikk den inn i stereohyllen min. Den var for dyp for å stå oppå vhs/dvd, m.m. samtidig var den for dyp for å stå nederst (bakplate).

Jeg synest recieveren var finere enn jeg forventet meg, da den ikke ser særlig pen ut på bilder. Jeg ville ikke valgt den i sølv, da det stygge dekselet i fronten ville "Lyst" frem.

Her var følelsen bedre hos sony, sony hadde bedre "rullehjul", den hadde metall på volum og input rullehjulene og så generellt sett mye bedre ut enn pioneer'en.

Ferdig å koble opp, jeg har ingen video som går via recieveren, kjører direkte svideo fra pc til tv, samt da fra dvd til tv.

Før jeg får meg nytt rack, må jeg desverre ha senterkanalen under tv'en min.
    Jeg vil ikke ha recieveren der, pga. fjernkontrollen virker vel ikke igjennom sofa'en (sitter bak sofa'en, når jeg hører på stereomusikk)

Her havnet altså recieveren, der jeg hadde senterkanalen før.
    Senterkanalen kan jeg ikke ha på tv'en, pga philips widescreen tv'en er langt fra flat på toppen.

Skikkelig jalla med det dekselet her altså! De kunne heller spart seg for A/V i fronten, om de ikke vil påkoste seg et par kroner på frontdekselet.

Til sammenligning, har sony'en også her høyere kvalitet.

Hittil har jeg bare diskutert estetikk, samt da kvalitetsfølelse.
    Det er pga. jeg hadde jo ikke koblet den til.

Jeg koblet da til mikrofonen og med de to isoporene som recieveren var pakket med, laget jeg et tårn i sofaen. Oppå det tårnet, satte jeg mikrofonen.

Menyen tok seg 2 sekunder å skjønne, jeg satt opp large front, lager center og small rear. Satte opp distanser, 2.5 på alle høyttalere.
    Deaktiverte de to ekstra kanalene.

Kjørte MCACC, det tok noen min og vips.. sound to the people.

Oppsettet av pioneer var veldig enkelt, jeg trengte ikke manualen.
    Før jeg hadde kjørt på med lyd, merket jeg at det er mer støy i pioneer'en, enn i sonyen (merker det når jeg ikke har lyd).

Jeg hadde da digital kilde (optisk digital), så det kan ikke være støy på kabelen. Det kan jo alltids være støy på strømnettet, men jeg tviler egentlig.. Recieveren er vel bare slik.

Det er ikke noe man hører, når det er musikk, men på sony'en var det ikke tilsvarende. Kan godt være sonyen har noe triks at den kobler ut forsterkeren om den ikke merker noe signal, at det derfor virker som om den har mindre støy,når den ikke er belastet.

Anyhow, jeg skrudde opp lavt og bare: wtf, lite bass!
    Kjørte MP3, men riktignok 320kbps

Anyhow, jeg fant ut at jeg må høyt i volum, for å få bassen frem.
    Høyttalerene er sinnsyke 103db 1w/1m, så det skal jo ikke være vanskelig å produsere bass.. Når jeg derimot skrur HØYT, så merker jeg at det spiller faktisk finere enn på lavt volum.

Diskanten synest jeg er mye finere enn den var i Sony'en.
    Det som gjenstår for meg nå, er bi-amp.

Anyhow, min konklusjon:

positivt
    God Lyd
    Nok Power for "normale" høyttalere
    Lett å sette opp (i menyer)
    Billig (relativt)

Negativt
    Jalladeksel i fronten
    Dårlig kvalitet på volum og det andre hjulet (plast og de er litt i ubalanse når du vrir på dem)
    Litt stygt design
    Trangt mellom høyttalerterminalene
    Ikke gullpletterte phonokontakter

Sum:
    Jeg er fornøyd, lyden er viktigere enn utseende.
    Anbefaler å velge den i sort, så man ikke ser jallakvaliteten så lett.

Newcomer Moniq sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    143
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med ny forsterker. Denne burde gi deg en oppgradert surround-opplevelse også

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Endel av de billige forsterkerene er dessverre ikke spesielt pene. F.eks Pioneer ser plastikk ut, men låter veldig bra.
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min 1015 leverer hvertfall varene i bassområdet... men sjekk innstillingene MCACC gjorde, kan tenkes at den dempa bassen...

Ellers synes jeg 1016 er stygg i forhold til 1015, og da jeg så detaljbildene forsto jeg hvor mye penger de har spart på den nye modellen... sikkert en grunn til at den falt så fort i pris...

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fant ut morgenen etterpå hvorfor jeg manglet bass.
    Endret MCACC til "MCACC FRONT", istendenfor "MCACC ALL".

Jeg har 15" bass i høyttalere fremme, som da naturligvis blir begrenset på en "MCACC ALL" (vil prøve å utjevne alle høyttalerene for å lage "snittlyd").
    "MCACC FRONT", vil da ikke dempe høyttalerene fremme.

"MCACC FRONT", bør vel brukes om du har som meg: Store fremme, små bak og ingen sub.

"MCACC ALL", bør vel brukes om du har feks. alle høyttalere fra samme produsent og i samme serie, samme effektivitet og frekvensområde.

Mine gjettninger altså, men jeg tipper MCACC ALL hadde vært utmerket på feks. et "5.1" høyttalersett, hvor alle høyttalerene er like.

Pioneeren er jeg ellers fornøyd med, jeg kjører bare lyd via pioneeren, da jeg har video koblet rett på tv'en. Jeg skal vel fikse det en dag, må bare kjøpe meg noen ekstra kabler, så er det på stell!

Min anbefaling: kjøp sort reciever, så det ikke er så lett å se jallakvaliteten.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bestillte ny sofa forrige lørdag

Ellers har jeg loddet om en del kabler inni infinity sm255 og byttet terminaler til gullbelagte

Hunden min synest kanskje det er litt kjedelig når jeg driver å lodder

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •